Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Component op Zimo MX645 identificeren

Gestart door AlexH donderdag 19 september 2024, 20:55:39

Component op Zimo MX645 identificeren
Ik heb een Roco DR 110 met Zimo MX645 decoder. Bij toeval zag ik dat er een component van de decoder was gevallen (leek niet goed gesoldeerd). Nu heb ik deze er weer op gesoldeerd alleen de decoder doet nog steeds niks. Na wat meten aan een vergelijkbare decoder lijkt het er op dat het betreffende component defect is. De andere meet kilo Ohms tussen pins waar deze mega Ohms meet. Nu heb ik al wat zitten googlen maar ik kom er niet uit wat het is. Gezien de streep op het component heb ik het vermoeden dat het een diode/gelijk richter is maar weet het niet zeker. Iemand een idee wat dit is? Gezien wat de decoder kost de moeite waard om te kijken of hij weer werkt met een nieuwe component.

Het gaat om het 4-pins SMD component waar "LD 1M" op staat.
Re: Component op Zimo MX645 identificeren
Forum Moderator

Gok een LDO. Kijk eens of je spanning meet over de pin bij de M en die aan de linkerkant (L of 1).
Tussen "M en L" meet ik ongeveer 1,5V, en tussen "M en 1" ongeveer 1,6v. Bij een werkende decoder meet ik bij "M en 1" 3.3V dus dat lijkt wel een verklaring voor waarom hij volledig dood is en nergens op reageert.
Forum Moderator

3,3V LDO dan B)
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Neem eens contact op met Zimo. Die reageren vrij vlot op reparatieaanvragen en zijn daarin ook netjes geprijsd.
Net even zitten prutsen, als ik de LDO aandruk doet de decoder het weer. Dus ik heb hem óf nog niet goed gesoldeerd of er zit een breukje in een trace. Later maar even opnieuw solderen.

edit:
Ik kon ook niet wachten, opnieuw gesoldeerd en bingo. Werkt weer! Iets minder voorzichtig met de hoeveelheid tin geweest deze keer.