Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gebruikers TrainController?

Gestart door ernstcramer donderdag 25 juli 2024, 16:53:58

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Ik ben benieuwd of er TrainController gebruikers zijn die het leuk vinden om te sparren over de inrichting van de software en bijvoorbeeld do's en dont's uit te wisselen.
Ik zelf gebruik (tot nu) brons, maar volgens mij zijn de basisprincipes niet heel verschillend tussen de versies.
Re: Gebruikers TrainController?
Ernst,

Ik gebruik TrainController al vanaf versie 4.0 en nog steeds naar volle tevredenheid - had tussendoor nog even een tussenstop genomen met Koploper, maar dat wordt verder niet meer doorontwikkeld en weer teruggegaan naar TC.
Mede door gebruik van het CS3 (die wordt door Koploper niet ondersteund en ik rij met MFX en schakel met DCC, dan wordt dat wel een probleem)

Voor het sparren en ideeën uitwisselen heeft TC zelf een groot forum waar je al je vragen kunt stellen.
Is wel in het Duits of Engels.
Misschien kan je daar ook eens kijken.
Maar als je in het Nederlands wil kunnen we dit draadje natuurlijk ook gebruiken.

Ik gebruik zelf TC 10 Gold. Heb destijds voor de GOLD gekozen i.v.m. gebruik draaischijf, maar ook de uitgebreide mogelijkheden om automatische te rijden.
In basis zijn de versies redelijk gelijk, maar bij GOLD zijn de mogelijkheden enorm - net als bij EXCEL zal je nooit alles gebruiken wat het programma kan :)

Werner

Marklin en Railraod@co

Beste Ernst

Ik gebruik traincontroller al vanaf de begin jaren 2000 en het bevalt perfect. Ik gebruik nu de gold versie. Als je er een tijdje mee werkt zie je eigenlijk pas hoe makkelijk het is. Alles is zowat mogelijk je kunt het je zelf net zo moeilijk maken als je wilt.

Vriendelijke groet
Bouke
Beste Ernst, beetje late reactie maar dat kan ook niet anders omdat ik 't nu pas lees, hi.
Klein vraag (zijlijntje):
Dat er een demobaan in St. Petersburg staat, doet vermoeden dat Freiwald een Russisch bedrijf is.   
Klopt dat?
Zie ook zo gauw nergens een verwijzing naar de makers zelf, hun verblijfplaats en dergelijke.
Omdat de nieuwste versie aangesloten moet worden op internet, wil ik geen verrassingen.
Groet, DirkF

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Nee hoor, Freiwald is een gewoon Duits bedrijf, mochten jullie naar de Forum Gastendag komen dan kun je het programma zien werken op de grote Märklinbaan.

Groet, Anne W
Ik gebruik TC als sinds het moment dat ik gestart ben met het bouwen van mijn baan, draai nu op TC11 Zilver.
het gebruiksgemak spreekt me erg aan, ook de Macro's bieden een scala aan mogelijkheden.

Groetjes
Hans

Hallo,

ik lees vandaag op de site van TrainController de mededeling van 10 Februari, dat TrainController er mee op houdt.
dat vind ik erg spijtig, maar waarschijnlijk is het niet anders.
we zullen moeten afwachten hoe dit verder gaat in de toekomst.
het is toch geen 1 april?

groet, Hank

Ja, met software voor de relatief weinige modelspoorders is het niet makkelijk om genoeg brood te verdienen, zelfs voor een relatief duur programma als Traincontroller.

Groet, Anne W

hallo,
het is zeker geen goedkoop programma, maar het werkt wel prettig.
ik zou best wel kunnen overstappen naar een ander programma,
maar ik zie er tegen op om dat andere programma te leren en
om mijn baan dan vanaf nul in dat programma te stoppen.
daar ben je wel weer even mee bezig!

groet
Ik heb ook gelezen dat de maker er voor zorgt dat de huidige versie gewoon blijft werken.
Koploper werkt ook al jaren zonder uitbreiding gewoon verder.

Als er Traincontroller gebruikers zijn die willen overstappen op het (gratis) programma Rocrail, laat het dan hier weten. Dan ga ik kijken hoe ik je daar het best bij kan helpen. Aanstaande zaterdag sta ik in Houten Plus met een Rocrail demobaan bij de HCC!m dus zoek me vooral op als je geïnteresseerd bent.

Hoeveel mensen zitten er achter Rocrail?

Groet, Anne W
Citaat van: Anne W op zondag 15 februari 2026, 16:16:27Hoeveel mensen zitten er achter Rocrail?

Maakt dat wat uit? Je weet het gewoon: Stopt het bedrijf of valt de maker uit dan kan je uitkijken naar iets anders. Achter "Raptor" en "Koploper" zat ook maar één persoon. Achter "iTrain" of "Yarmorc" zit ook maar een bedrijf van één persoon. Het is dat Märklin nu een onderdeel is van een groter bedrijf, die stonden ook op omvallen. Als Märklin niet was overgenomen hadden de "liefhebbers" hier opeens ook allerlei problemen ondervonden. Er is namelijk geen andere fabrikant die voor het 3-railsysteem een railsysteem in zijn programma heeft.

Aangezien Rocrail opensource is kan je dat zelf nog downloaden en onderhouden als je dat wilt. De groep van modelspoorders die daarmee bezig zijn is toch wel behoorlijk.

Is Rocrail nog steeds echt open source? Ja, de modelspoor software blijven éénpersoons bedrijven, tenzij een rijke investeerder het oppakt omdat het toevallig ook zijn hobby is.

Wat over Märklin geschreven wordt hierboven geldt ook voor Roco/Fleischmann, Faller een wellicht Kibri en Vollmer, ik heb zo maar het idee dat in de "fysieke" modelspoorwereld wel wat geld te verdienen is, Piko en andere Oost-Duitse bedrijven zijn natuurlijk niet "vrijgesteld" van de West-Duitse subsidies.

Groet, Anne W
Volgens mij is RocRail geen open source.
Echter, als mijn informatie klopt, heeft de geestelijke vader de continuïteit wel gewaarborgd voor het geval dat hij plotseling weg zou vallen.
Rocrail is geen open source meer, vroeger wel.
Er is 1 programmeur en daar staat een team achter dat toegang heeft tot de broncode mocht er iets met de programmeur gebeuren.
Voor ondersteuning kun je op het Rocrail forum terecht.

En daar is hier in dit draadje al genoeg over gezegd dus terug naar het onderwerp: TrainController

Light My Train

Op de vereniging in Leeuwarden gebruiken we het programma al jaren naar volle tevredenheid; V10 en V9.

Helaas dat de verkoop stopt, maar ergens wel verwacht. Met een zeer dure update van V10 naar V11 met weinig inhoud had ik al mijn twijfels. De V11 is ongetwijfeld de pensioenpot.

Het zal nog wel lang blijven werken. Voor V7/V8/V9/V10 liggen de serial-keys voor het oprapen op het internet  8o

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi allemaal

Ik blijf Train Controller V9-C2 Gold gewoon gebruiken.
Zoek wel "collega's" in de buurt van Utrecht om te sparren.

groet
Harald