Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Stand van Zaken: Uhlenbrock 650 "spontane reset"

Gestart door Henkie13 zaterdag 06 juli 2024, 12:20:43

Stand van Zaken: Uhlenbrock 650 "spontane reset"
Omdat de tweede Marklin interface naar de haaien was, besloot ik een tweedehands Uhlenbrock 650 te kopen.

En dat ging een tijdje goed totdat  8o de legendarische "spontane reset" zich liet gelden. In combinatie met Koploper gaan op dat moment de treinen er vandoor omdat de communicatie tussen PC en de Uhlenbrock 650 is verbroken.
Ik heb de volgende oorzaken gevonden:

Er zijn 3 mogelijke oorzaken voor het resetten van de IB of TC.
1: Veroorzaakt via aansturing via de RS232C.
2: Spanningsval (dip) door te weining vermogen voeding (trafo).
3: Slechte interne verbinding, m.n. de pinnen voor de verbinding van de print sandwitch.
4: gebruik ferriet (kabel naar PC).

Het is nu 2024. Is er in de tijd nog een andere mogelijke oplossing voor dit probleem op het toneel verschenen?
En kun je via LocNet een verbinding maken met een usb-poort want het lijkt wel of alles en iedereen failliet is; ik zie in ieder geval weing produkten?

Hoor graag van jullie, groet Henk
Re: Stand van Zaken: Uhlenbrock 650 "spontane reset"

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Grappig, je zegt er zijn drie mogelijke oorzaken en je noemt er vier. Maar goed, bedoel je met LocNet, LocoNet?
Met een LocoNet centrale zoals de IB Basic kun je via USB verbinding maken met de PC als LocoNet centrale. Met de IB 1 kan dat niet want dat is geen LocoNet centraLe en die heeft ook geen USB poort. Dan moet je met een RS232 verloop kabel naar USB op je PC en dat is dan geen LocoNet verbinding.

Of bedoel je wat anders?
Tja er zijn geen echte andere oplossingen. Het probleem zit in de seriƫle poort op de IB650. Dat hebben ze nooit opgelost. Wel in de nieuwere IB2 en IB Neo. Dus eventueel overstappen is een echt alternatief.

Citaat van: Henkie13 op zaterdag 06 juli 2024, 12:20:43En kun je via LocNet een verbinding maken met een usb-poort want het lijkt wel of alles en iedereen failliet is; ik zie in ieder geval weing produkten?

Via een "loconet naar PC-kastje" is het te doen. Dan maakt het niet uit of het Serieel of USB is. Dat heb ik zelf ook. Werkt gewoon goed. Hans de Loof heeft nog wel wat modules: LocoBuffer USB
Hoi, bedankt voor jullie reacties, punt 4 is inderdaad toegevoegd uit een ander forum (uitgevoerd: werkt niet).
Dus: 232 poort naar PC com-poort werkt niet (Koploper protocol Intellibox); LocoNet B -is de oplossing- naar PC usb of com-poort (Koploper protocol LocoNet).
Twee vragen: 1] kun je rechts -I2C bus- een Marklin interface 6051 aansluiten (Koploper protocol Marklin), die zijn tweedehands 25 euro? 2] moeten pin 4-6-1 aan PC zijde doorverbonden zijn?
Hoor graag van jullie.

Citaat van: Henkie13 op zondag 07 juli 2024, 11:34:461] kun je rechts -I2C bus- een Marklin interface 6051 aansluiten (Koploper protocol Marklin), die zijn tweedehands 25 euro?

Nee, dat kan niet. Je kan alleen een memory en/of keyboard aansluiten.

Citaat van: Henkie13 op zondag 07 juli 2024, 11:34:46Dus: 232 poort naar PC com-poort werkt niet (Koploper protocol Intellibox);

Dat werkt wel. Alleen in combinatie met de poort van de IB gaat het soms mis en krijg je een reset op de poort. Dat is het grootste probleem.

Citaat van: Henkie13 op zondag 07 juli 2024, 11:34:46LocoNet B -is de oplossing- naar PC usb of com-poort (Koploper protocol LocoNet).

Dan werk je gewoon met LocoNet, een protocol bedoeld om spul op de baan aan te sturen.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Wij gebruiken met Tischbahning uitsluitend USB interfaces. Geen IB2, geen IB1, geen RS232 interface. Uitsluitend LN-USB interface. En dat gaat prima, ook met 5 of 6 in het net. Nou komen met de banen die wij bouwen wel weer andere problemen boven drijven (spookmeldingen op bepaalde adressen, dubbeltracties die er plots in of juist uit vallen, dubbeltractie adressen die plots op een hele andere loc zitten (zie die maar eens te vinden in 10000 mogelijke adressen)).
Hoi Ronald bedankt voor je reactie.
Hans de Loof heeft inderdaad de HDM09SER LocoBuffer RS232 te koop.
Is Hans de enige die modules aanbied want ik kan verder maar weinig vinden?
Ik begrijp dat ik kan kiezen tussen RS232 en usb, klopt dat?
Weet jij waar dat aansluitblokje J3 voor is, voeding?
En wat je kunt instellen met de drie jumpertjes?
Vast bedankt.