Goedenmorgen 3 railers,
Via EBay heb ik voor een redelijk bedrag een HAMO 8306 gekocht. Als uitdaging ter ombouw naar 3 rail, want ik vind BR78 een mooie loc en hij past in het beeld van mijn toekomstige baan: Duitsland tijdperk III, alleen stoom en een enkele dichterlijke vrijheid.
Afijn, genoeg gel*ld. Waar gaat het om?
De 2 rail gelijkstroomafnemer jan eenvoudig worden vervangen door een 3 rail sleper, dat is een kwestie van schroefje los en schroefje vast. Geen uitdaging, maar....
Aan de onderzijde, zie de foto, zit ook een metalen (verchroomde) knop die met een veertje vastzit in onderdeel 42 en daar de sleper met de min zou laten verbinden. Die moet er dus uit en daarvoor is het nodige onderdeel 42 (Attrappe) te verwijderen. Op de tekening, waarop het te verwijderen onderdeel overigens ontbreekt, lijkt het erop dat onderdeel 42 op het chassis geklemd zit. Vraag is dus: hoe verwijder ik onderdeel 42 zonder schade te maken?
Wat op de foto verder opvalt is dat beide slipbandjes aan dezelfde kant zitten, kennelijk gedaan om bij 2 rail een betere geleidende verbinding te maken? Als dadelijk de loc goed rijdt, ben ik van plan dit maar zo te laten. Want dat wordt wel een echt ingrijpende operatie.
En ja, ik weet dat deze wielen op M rails niet goed sporen. Ik ga C en K rails rijden.
Wie helpt mij onderdeel 42 te verwijderen?