Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Trix startset 21531

Gestart door Hansw woensdag 03 januari 2024, 19:49:23

Trix startset 21531

Trix startset 21531
Beste , vanwege het aantal stoomloks wil een apart baantje aanleggen . Ik heb een Roco Z21  centrale voor de hoofdbaan
Als ik nu een extra Z21 basis set aanschaf ben je 270  euro kwijt .
Nu zag ik een TRIX startset 21531 voor een redelijke prijs ; kan ik dit niet als alternatief aanschaffen ( ik heb er dan ook nog een stoomlok bij ).
Ik neem aan dat de bediening  ongeveer hetzelfde is als bij mijn Roco mouse

Mvg Hans     
Re: Trix startset 21531

met een kleine onderbreking lid sinds 2007

Een mobile station is compleet anders dan een Roco mouse (en zeker geen z21). Ik zou het bij hetzelfde merk houden.

Maar waarom een apart baantje? Of anders gezegd: waarom zou je niet twee baantjes op dezelfde z21 aansluiten?

Groet,

Peter

Beste , de afstand van het tweede baantje  naar de hoofdbaan is vrij groot; en alles bedienen met een Mouse lijkt mij ook lastig .
Ik zag dat de Trix trein ( serie 74 ) los uit de zet op Ebay al  185 euro kost  .
Maar ik moet wel  zeggen dat ik ook gekeken heb wat je aan waarde krijgt bij aanschaf van de TRIX startset :
Trix 66955  en 60116   ( mobiel station en voeding )  kost los 170 euro    ; de rails  77 euro  ; en de trein 185    is totaal 432  euro 
Dit is misschien een fout uitgangspunt 

Ome laures schreef  :   
  Een mobile station is compleet anders dan een Roco mouse (en zeker geen z21)

Kun je dan op het mobiele station niet alle functies bedienen zoals ik nu met de mouse doe   : licht en keuze geluiden  en rijeigenschappen

Mvg Hans

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Met het Trix Ms kun je alle functies die in de Trix Loks zitten aan sturen, het is en soort "muis" maar dan van Märklin/Trix.

Groet, Anne W

Beste,als ik het goed begrijp hoef je  het lokadres Cv1 niet eerst op te geven in het mobiele station van Trix,dat herkent hij dan vanzelf
Bij Roco moet ik namelijk wel eerst het lokadres invoeren in de bibliotheek van de mouse
Alhoewel ik mij afvraag hoe je dan bij loks met hetzelfde lokadres dit aanpast in het mobiele station
Mvg Hans

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Hans,

Ga eens lezen in https://static.maerklin.de/damcontent/ff/b9/ffb9b8a611b2ecb17c8096c07622e4781702905878.pdf , altijd nuttig want "kennis is macht"

Groet, Anne W

Beste Anne,

Dank voor de info , is nu stuk duidelijker  . Kan niet zeggen dat het erg veel afwijkt met de bediening van de Roco mouse qua mogelijkheden  . Wat mij wel opviel is dat je 31 functies kan bedienen .
Zoals ik al eerder op het forum had gemeld kan de Roco z21  niet goed omgaan met de functies vanaf 29  en hoger bij TRIX stoomloks . Ik heb namelijk meerdere TRIX stoomloks met functies boven de 28. 
Toch denk ik bij nader inzien dat het niet verstandig is om met twee verschillende systemen te werken en beter voor ROCO kan kiezen voor uitbreiding .  Ik las nu waarom de Trix / Marklin startset zo scherp geprijsd wordt aangeboden .
Marklin  gaf een bonus van 80  euro op deze set .  De stoomlok Br 74 valt mij ook een beetje tegen maar dat is persoonlijk en voor die prijs  is het een goed aanbod .
In het verleden had Roco mooie digitale startsets met stoomloks maar daar zijn ze volgens mij mee gestopt  ivm bezuiniging .
Mvg Hans     

Beste , nog even een aanvulling 

Ik heb nog een Roco startset kunnen bemachtigen die 20% was afgeprijsd  nl  de Roco 51338 
Alhoewel ik uitsluitend stoomloks op mijn baan heb staan ben ik al voordeliger  uit met de Z21 / Wlan mouse/ router
Je betaalt voor de Roco  Z21 set al 620 euro    ( waarvan ik de extra mogelijkheden toch niet gebruik }.
Wat ik wel vreemd vindt is dat in deze startset geen enkele rail zit  ; dat heb ik nog niet eerder meegemaakt

Mvg HANS     

Citaat van: Hansw op vrijdag 05 januari 2024, 22:02:38.......
Wat ik wel vreemd vindt is dat in deze startset geen enkele rail zit  ; dat heb ik nog niet eerder meegemaakt

Mvg HANS     

Leuke aankoop! Ik zou zeggen ben er maar blij mee. Al die R1 bochten die daar inzitten gebruk je toch liever niet. Kun je meteen door naar ruimere radii.

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: Hansw op donderdag 04 januari 2024, 12:58:44Beste, als ik het goed begrijp hoef je  het lokadres Cv1 niet eerst op te geven in het mobiele station van Trix, dat herkent hij dan vanzelf
Alhoewel ik mij afvraag hoe je dan bij lok's met hetzelfde lokadres dit aanpast in het mobiele station

Onder MFX zal dat bij de Trix modellen hetzelfde zijn, maar dat vergt een instelling bij de lokprotocollen.
Omdat de MS2 van Trix als prioriteit naar DCC kijkt, en dus niet naar MFX, al kun je dat wel aanzetten.

Het MFX verhaal is dynamisch, en daar doel ik op het adressen en functies toewijzen, wat dus niet nodig is, vanwege het automatisch aanmelden.
Het systeem geeft dan de decoder een adres na aanmelden van de decoder.
Bij DCC en Motorola liggen de adressen vast in het protocol, die moet je dus ingeven in je centrale, MS2 of Roco-maus

Hoe je een adres maakt in de MS 2 van Trix kun je ook zien in de link van Anne W.

M.v.g.

Hans V200.0

Citaat van: Hansw op vrijdag 05 januari 2024, 22:02:38Je betaalt voor de Roco  Z21 set al 620 euro    ( waarvan ik de extra mogelijkheden toch niet gebruik }.

Je hebt nu de uitgebreide een uitgebreide start voor de z21 aangeschaft. Niet de witte z21Start. Je hebt een witte z21 (met rode / grijze / witte multimaus, eventueel TP-Link router is deze ongeveer 100 - 120 euro 2de hands. Alleen los is zal deze niet veel verschillen.), een (wat oudere) TP-link router (20 euro tweede hands) en een zwarte draadloze multimaus (is wel ongeveer 100 euro tweedehands). Dan natuurlijk de locomotief en wagonnetjes. Deze set is/was bedoeld om digitaal te beginnen. Met de witte z21 kan je meteen digitaal rijden en ook op de computer aansluiten.

Goedkopere sets met de z21start en rode / grijze / witte multimaus kan je lekker digitaal meerijden. Alleen met een draadje in plaats van draadloos.

Met de MS2 (Grijs of zwart) kan je ook de boel besturen. Alleen net iets anders dan met een multimaus. Het is alsof je in plaats van in een Peugeot in een Mazda rijdt. Het is net iets anders. Maar de basis is hetzelfde. Ook de functies.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 14 maart 2024, 16:43:32Onder MFX zal dat bij de Trix modellen hetzelfde zijn, maar dat vergt een instelling bij de lokprotocollen.
Omdat de MS2 van Trix als prioriteit naar DCC kijkt, en dus niet naar MFX, al kun je dat wel aanzetten.
Dat is niet waar. MFX heeft altijd een hogere prioriteit in de protocollenverdeling dan DCC. De MS2 van Trix is identiek aan de MX2 van Märklin, maar heeft een groene knop. Ik heb de zwarte met groene en rode knop. >:-D  O:-D

Als de TS een goedkope MS wil, kan hij net zo goed een grijze MS2 van Märklin nemen. Die is identiek aan de grijze van Trix, maar dan met groene knop, echter wel goedkoper te krijgen, zeker gebruikt.

Groet,
Laurent

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: Laurent op maandag 18 maart 2024, 19:54:36Dat is niet waar. MFX heeft altijd een hogere prioriteit in de protocollenverdeling dan DCC. De MS2 van Trix is identiek aan de MX2 van Märklin, maar heeft een groene knop. Ik heb de zwarte met groene en rode knop. >:-D  O:-D

Hoi Laurent,

Mij is bijgebleven dat een Trix MS2 naar DCC kijkt als 1e protocol, dat is dan waarschijnlijk (nog) niet aangepast in de berichtgeving dan wel gebruiksaanwijzing.

M.v.g.

Hans V200.0

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.