Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Weerstand in koploper Märklin 37421

Gestart door JHE dinsdag 03 oktober 2023, 14:26:34

Weerstand in koploper Märklin 37421
Goedemiddag,
Ik heb een koploper van Märklin de 37421. Hierbij is bij een ontsporing kortsluiting ontstaan. Hierdoor zijn de de twee grote weerstanden die aan het sleepcontact zitten in de motorwagen en de sluitwagen doorgebrand. Ze zijn beide zo warm geworden dar de kleurcode die op de weerstanden zaten niet meer leesbaar waren. Ook zijn ze losgekomen van de printplaat. Heeft iemand een idee hoe groot deze weerstanden moeten zijn wat hun wattage moet zijn en waar deze aan vastgemaakt moeten worden?
Re: Weerstand in koploper Märklin 37421
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Dat zijn geen weerstanden, maar ontstoorspoelen en die kun je ook weglaten.
Als dat verbranden echt het gevolg is van een ontsporing zou ik ze niet durven weglaten... De kans dat het nog eens gebeurt is dus reëel. 't Is altijd die zwakste schakel die het begeeft, wie weet wat was er anders uitgebrand als die spoelen er niet zaten? Beter vervangen door zekeringen, die zijn bedoeld om door te branden als het hun wat teveel wordt.

Light My Train

Relais op de printplaat overbrugd bij deze Koploper? Dat ze in beide bakken doorbranden betekend dat de sluiting door het treinstel is 'gelopen'. Beide slepers zitten normaal gesproken niet aan elkaar verbonden.

Ze mogen inderdaad weg gelaten worden, zijn ontstoorspoelen.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: spoorz op woensdag 04 oktober 2023, 10:28:55Beter vervangen door zekeringen, die zijn bedoeld om door te branden als het hun wat teveel wordt.
Een Märklin loc met zekeringen moet ik nog tegenkomen. ;)
Ik ook niet, maar met de fout die beschreven wordt ook niet, en dat los je enkel op met zekeringen als je niet wil dat alles uitfikt 😉
Goede kortsluit beveiliging doet wonderen.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Ik vermoed dat het omschakelrelais voor de slepers dienst weigert, relais er uit halen en zoals Wijbe al aangeeft de relaiscontacten overbruggen.
Je gebruikt dan de sleper van de motorwagen.

Spleper van de andere kopwagen er af laten.

Geen kortsluitbeveiligingen nodig!

De mijne rijdt al jaren zo, heb de sleperdraad naar de andere zijde gebruikt als schakeldraad voor de binnenverlichting.
Ombouw staat ik de wiki.
Maar een goede kortsluit beveiliging is onontbeerlijk.
Op een modelbaan mogen geen stromen kunnen lopen die dergelijke schade aanrichten, om het even wat er gebeurt. Er zijn talloze oplossingen om dat te voorkomen, niks doen is geen optie... of alleszins heel kortzichtig.