Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin ICM-1 koploper 39425

Gestart door Markieboom dinsdag 25 juli 2023, 22:41:23

Re: Marklin ICM-1 koploper 39425
Het beste kun je natuurlijk gewoon in een winkel gaan kijken. En dat is wat ik gedaan heb en helaas bevestigde dat wel degelijk wat je ook in het filmpje ziet.
Nu is dus het wachten of foto's met een liniaal als referentiepunt die bewijzen dat er toch ook rechte exemplaren zijn.

mvg,
Gert

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

Hallo allemaal,

Citaat van: Gert1 op vrijdag 04 augustus 2023, 15:03:36En dus heb ik hem gisteren al gevraagd om foto's van een stalen liniaal op de bakken.
We zullen even moeten afwachten, maar naar ik aanneem zou Markieboom onmiddellijk foto's laten zien als de bakken van zijn model kaarsrecht zijn.

Wat in ieder geval vaststaat, is dat het model in het filmpje van Modellbau Härtle kromme bakken laat zien en dat er door diverse mensen kromme bakken zijn gezien in meerdere winkels.

mvg,
Gert

Tsja. Iemand moet ook wel eens werken en geld verdienen voor de hobby @Gert1 . Ik kon niet meteen in de houding springen en de foto maken en plaatsen.

De foto staat hieronder als het goed is (ken het forum nog niet zo goed). Hierop is te zien dat er een lichte mate is van afwijking. Vanuit het midden +/- 1 mm maximaal. En ik vermoed eigenlijk dat echte wagons zoiets stiekem ook zullen hebben, want zo'n grote overspanning tussen de 2 wielstellen kun je het beste opvangen met een bepaalde kromming. Ik vind het in dit model dus echt heel erg meevallen. Dit is eigenlijk met het blote oog nauwelijks te zien. Ja, als je er met je neus op gaat staan onder de perfecte hoek zou je het kunnen zien. Voor mij geen reden hem nu terug te brengen en mn geld terug te vragen.
Ik denk er anders over. Vreselijk te zien. Ik hoopte op een afwijking door een groothoeklens maar dit kan Märklin niet maken. Dit is ze onwaardig.

En voor iedereen die de geluiden wil horen heb ik nog een filmpje gemaakt.
Er zitten veel diverse omroepgeluiden in. Voor op het station, voor een vertrekkende trein en voor in de trein tijdens de rit.
De omroepen betreffende de stations waar gestopt wordt tijdens de reis, zitten onder 1 geluidsfunctie-knop. Ik heb ze allemaal achter elkaar gezet. Dus alle geluiden van de koploper zitten in dit filmpje (m.u.v. het geluid van het oplaten van de pantograaf kwam ik later achter)

Dank voor de foto. Aan de onderkant is het zo te zien nog veel erger dan bovenop. Met het blote oog zie je al dat het model krom staat.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat rijtuigbakken in werkelijkheid zo'n kromming zouden hebben. Je verwacht dan eerder dat die in het midden iets zijn doorgezakt dan dat ze een kattenrug hebben.

Maar goed, helaas is jouw model dus ook krom en dat betekent dat er tot nu toe nog nergens foto's, filmpjes of 'live' geziene rechte Koplopers zijn.
Erg jammer, temeer daar Märklin ruim tien jaar geleden heeft laten zien dat het gewoon goed kan.
Dit had m.i. nooit door de kwaliteitscontrole mogen komen, maar misschien denkt men daar in Göppingen anders over.

mvg,
Gert

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Meten is weten en dat is gebeurd, de middenbak heeft in ieder geval een kattenrug, elke koper/belangstellende zal voor zichzelf uit moeten maken hoe "storend" het is.

Groet, Anne W
 :offtopic:

Ik heb ruim een jaar geleden een ESU T18 besteld. Geleverd: verkeerde lampen. Loc retour. Loc terug met een mooi schrijven dat alles nagekeken en getest is: verkeerde lampen. Loc retour. Reactie: u krijgt een nieuwe loc uit de nieuwe productiepartij, levering ergens tweede helft 2023. Ik wacht rustig even af.

Terug on-topic:

QC schijnt een lastig iets te zijn, niet alleen voor de "groten" (Märklin), maar ook voor de "kleintjes" (ESU). Wat ik heel vreemd is, is dat de vorige keer dit probleem niet bestond. Ander plastic gebruikt? Juiste settings van het apparaat vergeten?

Ik heb niets met Nederlandse modellen, maar ik snap de frustratie die velen hier ten toon spreiden. Maar ja, dan is de conclusie: koop 'm niet. Wil je 'm toch, dan koop je 'm wel en neem je de imperfectie voor lief. Al rijdend zie je er niets van. En door!
Citaat van: Markieboom op vrijdag 04 augustus 2023, 20:17:57Er zitten veel diverse omroepgeluiden in. Voor op het station, voor een vertrekkende trein en voor in de trein tijdens de rit.
De omroepen betreffende de stations waar gestopt wordt tijdens de reis, zitten onder 1 geluidsfunctie-knop. Ik heb ze allemaal achter elkaar gezet. Dus alle geluiden van de koploper zitten in dit filmpje (m.u.v. het geluid

Top! Dank je wel  :thumbup:  Het blijft toch apart om in de omroepberichten de Eurocity te nemen. In ieder geval nog "normale stations" in de omroepberichten  :)
Citaat van: ronaldk op zaterdag 05 augustus 2023, 09:49:39Het blijft toch apart om in de omroepberichten de Eurocity te nemen. In ieder geval nog "normale stations" in de omroepberichten  :)

Maar die is op zich nog wel correct. De TEE-melding daarentegen niet. Dat ze die hebben opgenomen is pas echt apart...

mvg,
Gert

Light My Train

De 37421 en 37422 hebben geen kattenrug. Deze stellen zijn in het verre oosten geproduceerd.

De 37423 van enkele jaren terug is geproduceerd in Hongarije, net als 39425/39424. De 37423 had ook al last van een kattenrug.

De mallen zijn teruggehaald uit het verre oosten. Mogelijk beschadigd?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Opmerkelijk: vooral de mensen die de koploper niet hebben gekocht staan vooraan om 'm af te kraken; ik vraag me af of ze 'm überhaupt gekocht hadden :question: .
En verder hoor/lees ik eigenlijk (nog) geen klachten van mensen die 'm wél hebben aangeschaft.
Ik zou het pas opmerkelijk vinden als mensen die zich storen aan kromme bakken het model wel massaal zouden kopen.    :P

mvg,
Gert
Citaat van: Gert1 op vrijdag 04 augustus 2023, 17:29:12
Citaat van: GijsG op vrijdag 04 augustus 2023, 17:09:34Maar om nou je menig te baseren op filmpjes en van horen zeggen vind ik lastig.

Ik zou zeggen: zet het filmpje van Modellbau Härtle zo groot mogelijk op je scherm en kijk zelf wat je ziet.
Zie je het niet, dan is het filmpje toch nog nog nuttig geweest, want dan weet je dat je eens bij Specsavers langs moet.  ;)

Ik durf op grond van het filmpje niet te beweren dat de volledige oplage van de Koplopers kromme bakken heeft.
Wel is het zo dat ik gisteren bij Wentink ben geweest en ook daar stond een model met kromme bakken in de vitrine.
Dus anders gezegd: ik heb tot nu toe op geen enkele manier (foto's, filmpjes of 'live') een koploper gezien met rechte bakken.
Ik hoop van ganser harte dat die er wel zijn en ik/we tot nu toe pech hebben gehad. Enfin, het wachten is nu op foto's van Markieboom.

Citaat van: GijsG op vrijdag 04 augustus 2023, 17:09:34Ik weet het niet hoor maar ik vind ook deze discussie weer helemaal nergens over gaan.

Dat is natuurlijk jouw goed recht. Mij lijkt het echter zinvol dat modelspoorders die overwegen een Koploper te kopen van te voren op de hoogte zijn van mogelijke problemen.
Een forum heeft toch ook als doel om mede-consumenten te informeren?

mvg,
Gert

Mijn punt is onder andere dat het al snel onwaard in een gevalletje Marklin afzeiken en ik persoonlijk vind dit weinig te maken hebben met de inhoud van dit topic.
Ja fouten zijn er maar kom op je gaat toch niet met een lineaal naar de winkel als je een treinstel gaat kopen, het is speelgoed en velen zijn er blij mee. Ik persoonlijk zou direct dit model aanschaffen als mijn baan een Nederlands thema zou hebben maar zoals ik al eerder heb gezegd dat is mijn keuze.
Het is, naar mijn idee, geen Märklin afzeiken wat hier gebeurd.

Je mag verwachten voor de prijzen die er voor betaald worden, dat je een degelijk product krijgt.

Met de pas uitgeleverde dubbeldekkers was ook al het een en ander aan de hand, daar vielen bij sommige de wielen uit de draaistellen wanneer je hem oppakte. Dat was bij vorige versies ook al zo dus je mag verwachten dat het opgelost zou zijn.

Op zich kan dat allemaal gebeuren, maar als Märklin dan in het Insider magazine vol trots schrijft hoe goed hun kwaliteitscontrole is, dan kan je de commentaren verwachten.

Het is trouwens niet alleen Märklin die het probleem heeft van "ondeugdelijke" producten. Merken zoals Artitec en PB models heb ook hun issues gehad met pas uitgeleverde producten. En als deze problemen verholpen worden voor de klant, dan is het maar een klein probleem. Al vind ik dat er best wel beter getest mag worden voordat iets op de markt komt.
Ik vind over het algemeen dat Marklin door sommigen op dit forum erg scherp word beoordeelt en dat is mijn mening. Gevalletje wisselaandrijvingen bijvoorbeeld, als iemand daarmee tegen een probleem aanloopt dan gaan enkele gelijk helemaal los en moet er worden doorgesoldeerd of servo's worden geplaatst. Naar mijn mening is dat niet de manier om de kopers van die wisselaandrijvingen echt te helpen want die hebben ze niet voor niks gekocht en als het niet werkt is er maar een echte oplossing : terug naar de winkel en daar advies vragen og geld terug.
Even weer "on topic" je hoeft die Koploper niet te kopen dat moet je zelf weten maar ikzelf zou ook na het lezen van al deze commentaren er geen seconde over nadenken en gewoon doen als je een Nederlands thema op je baan hebt. Persoonlijk zou ik dan gaan voor de KLM uitvoering want dat voegt wel weer wat extra's toe naar mijn mening.

Vriendelijke groeten,

Gijs
Citaat van: GijsG op zaterdag 05 augustus 2023, 12:44:27Ja fouten zijn er maar kom op je gaat toch niet met een lineaal naar de winkel als je een treinstel gaat kopen, het is speelgoed en velen zijn er blij mee.

Misschien is het een kwestie van perceptie. Jij beschouwt het kennelijk als speelgoed, dat mag. Ik en vele anderen verwachten modelspoor en dan kan het niet zo zijn dat een merk als Märklin kromme modellen toch maar uitlevert.

mvg,
Gert

Beste Markieboom,

Zou jij, als je dat wilt en kunt doen, van de middenbak de opbouw er een keer af willen halen en dan met de rei kijken of de opbouw krom is, graag bij het dak en bij de onderkant.

Groet, Anne W

Citaat van: Anne W op zaterdag 05 augustus 2023, 14:57:53Beste Markieboom,

Zou jij, als je dat wilt en kunt doen, van de middenbak de opbouw er een keer af willen halen en dan met de rei kijken of de opbouw krom is, graag bij het dak en bij de onderkant.

Groet, Anne W

Hoi Anne. Daar ga ik niet aan beginnen. Ik wil voorkomen dat ik mijn model daarmee beschadig. Ik kan wel eens kijken of ik aan de buitenkant met de metalen meetlat het kan checken.

Groet,
Mark
Citaat van: Gert1 op zaterdag 05 augustus 2023, 13:45:28dan kan het niet zo zijn dat een merk als Märklin kromme modellen toch maar uitlevert.

Dit is dus precies wat ik bedoel, jij wekt nu de suggestie dat Marklin bewust modellen die misschien (ik zeg dus misschien ) niet voldoen aan de kwaliteitseisen toch gewoon maar uitlevert.
Interessante gedachte  :?
Citaat van: GijsG op zaterdag 05 augustus 2023, 16:20:58
Citaat van: Gert1 op zaterdag 05 augustus 2023, 13:45:28dan kan het niet zo zijn dat een merk als Märklin kromme modellen toch maar uitlevert.

Dit is dus precies wat ik bedoel, jij wekt nu de suggestie dat Marklin bewust modellen die misschien (ik zeg dus misschien ) niet voldoen aan de kwaliteitseisen toch gewoon maar uitlevert.

Begrijp Gert best. Ik mag mezelf best een Märklin fan noemen maar ik vind, zoals eerder gezegd, dat M hier verzaakt. De exacte grenzen van de kwaliteitseisen van de firma kennen we niet maar ook ik denk dat ze nu hun eigen eisen overschrijden. Vijfhonderd euro voor een krom model. Althans de middenbak en bij een kwaliteitscontrole zie je dat. Deze heb ik niet besteld toevallig maar ik zie uit naar de KLM-versie 37424 en een model van PBmodels. Ben heel benieuwd hoe de KLM straks zal verschijnen.
Het is niet afkraken maar kritiek op een model wat hier ter discussie staat.
Ik heb net even mijn eerste generatie Koplopers bekeken en een lineaal op het dak gelegd, maar die is ook niet kaarsrecht, aan de uiteinden komt er iets licht doorheen.
Citaat van: GijsG op zaterdag 05 augustus 2023, 16:20:58Dit is dus precies wat ik bedoel, jij wekt nu de suggestie dat Marklin bewust modellen die misschien (ik zeg dus misschien ) niet voldoen aan de kwaliteitseisen toch gewoon maar uitlevert.

Als modelspoorders in Nederland binnen enkele dagen na het verschijnen van het model objectief kunnen vaststellen dat de bakken krom zijn en de spatiëring van het bedrijfsnummer niet deugt, dan kan de afdeling kwaliteitscontrole van Märklin dat toch ook? Toch is het model uitgeleverd en dat is dan dus een bewuste actie.

Citaat van: flyerman op zaterdag 05 augustus 2023, 17:02:23Ik heb net even mijn eerste generatie Koplopers bekeken en een lineaal op het dak gelegd, maar die is ook niet kaarsrecht, aan de uiteinden komt er iets licht doorheen.

Zou je daar een foto van kunnen maken? Alvast bedankt.

mvg,
Gert
Citaat van: Gert1 op zaterdag 05 augustus 2023, 17:46:37Als modelspoorders in Nederland binnen enkele dagen na het verschijnen van het model objectief kunnen vaststellen dat de bakken krom zijn en de spatiëring van het bedrijfsnummer niet deugt, dan kan de afdeling kwaliteitscontrole van Märklin dat toch ook? Toch is het model uitgeleverd en dat is dan dus een bewuste actie.

Tot nu toe heb ik alleen gelezen dat Mark heel blij is met zijn model en er waarschijnlijk al veel mee gereden heeft om er gewoon van te genieten. Ik zeg gelijk heeft hij en echt ik zie het probleem niet. Voor mij geld dat een model gewoon goed moet functioneren en ik ga niet met een meetlat of een loep naar de modellen kijken. Het gaat bij mij meer om de beleving/fantasie. Als de problemen echt zo groot zijn als jij suggereert dan kan ik mij werkelijk niet voorstellen dat Marklin dit gewoon uitlevert. Meer kan ik daar over zeggen als ik het model zelf heb gezien maar ik denk dat het allemaal wel meevalt in real live als hij voorbij raast met 140 kmh  :D
Op haar website vermeldt Märklin het volgende onder het kopje 'kwaliteit' (zie: https://www.marklin.nl/bedrijf/over-maerklin):

"Bij de realisatie van onze modellen trachten wij de werkelijkheid zo getrouw mogelijk na te bootsen, zowel technisch, esthetisch als optisch."

Nu kan het natuurlijk zijn dat Märklin het esthetisch verantwoord vindt om een loopje te nemen met de spatiëring van bedrijfsnummers, maar werkelijkheidsgetrouw is dat in ieder geval niet. En optisch is het echt geen gezicht dat de Koplopers kromme bakken hebben. Maar goed, misschien heb ik andere ideeën over kwaliteit. Of wellicht heeft Märklin de kwaliteitsnormen naar beneden toe bijgeschroefd omdat het haar clientèle zo goed kent dat het bedrijf weet dat het gros van de drierailers hier geen enkel probleem mee heeft. Tenslotte is de Simba Dickie Group natuurlijk een speelgoedfabrikant en iemand noemde hier eerder Märklin al speelgoed. Wellicht ligt het aan mij en moet ik mijn verwachtingspatroon aanpassen. Ik hoop maar dat het goed gaat met de Trix-loc die ik besteld heb en die komende herfst uitkomt.

mvg,
Gert
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: flyerman op zaterdag 05 augustus 2023, 17:02:23Ik heb net even mijn eerste generatie Koplopers bekeken en een lineaal op het dak gelegd, maar die is ook niet kaarsrecht, aan de uiteinden komt er iets licht doorheen.

Ik kwam tot dezelfde slotsom bij mijn 37421, uiteinden lichtspleetje van pakweg 0.5 mm schat ik in.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Aiaiai, en dat heb je nooit gezien en dat heb je nooit geweten :O .
Maar... nu weet je het wel en nu blijf je het zien 8o .
Sterkte met dit besef >:-D !

En nu maar hopen (of bidden) dat straks bij PB Models ook niet zoiets, of een andere fout, gebeurt.....zij zijn, als Nederlandse en kleine fabrikant, niet in de positie om toch gewoon te leveren.

Is Artitec eigenlijk gestopt met treinstellen en locomotieven?

Groet, Anne W
Misschien eens een grote lineaal meebrengen en in een werkplaats een echte 1 op 1 koploper opmeten, misschien lopen ze in het echt ook wel iets bol.

Dat zou wat zijn.

RMW - Sinds 1963

Citaat van: ronaldk op zaterdag 05 augustus 2023, 09:49:39Het blijft toch apart om in de omroepberichten de Eurocity te nemen. In ieder geval nog "normale stations" in de omroepberichten  :)

Eurocity is gewoon correct. Op de website van Nico Spilt staat hierover:
"Amsterdam, 20 februari 2006. Gelukkig ben ik op tijd uitgestapt, anders had deze trein mij naar London gebracht! De bestemming op deze koersrol dateert uit de beginjaren van de Eurocity. De NS had in 1987 bedacht om de boottreinen tussen Amsterdam en Hoek van Holland ook Eurocity te noemen. Een meevaller was dat je er geen EC-toeslag voor hoefde te betalen. Deze tot EC opgewaardeerde boottreinen droegen de namen Admiraal de Ruyter en Benjamin Britten. (...) In 1988 raakten ze hun EC-titel al weer kwijt." Foto © Nico Spilt:

Koploper EC 67.jpg

Op de Märklin-website staat bij art. 39425: "zoals in gebruik in tijdperk IV, in de afleveringstoestand van 1984 - 1988." In die periode reed op de EC-verbinding ook regelmatig de ICM-1. Op de koersrol kon "Eurocity London" of gewoon "Hoek van Holland" staan. Verder onderzoek in een oud spoorboekje leert dat Märklin zelfs alle tussenstations en de eindtijd bij station Hoek van Holland (10.50 uur) op de werkelijkheid heeft gebaseerd:

NS dienstregeling EC 67.jpg

De jaren '80 is simpelweg een tijd met veel meer soorten treinverbindingen dan nu. De EC's en D-treinen reden nog volop. Een Koploper op een EC-verbinding is dus zeker niet "apart", maar juist heel realistisch.

Citaat van: flyerman op zaterdag 05 augustus 2023, 13:21:49Je mag verwachten voor de prijzen die er voor betaald worden, dat je een degelijk product krijgt. Met de pas uitgeleverde dubbeldekkers was ook al het een en ander aan de hand, daar vielen bij sommige de wielen uit de draaistellen wanneer je hem oppakte. Dat was bij vorige versies ook al zo dus je mag verwachten dat het opgelost zou zijn.

Citaat van: Gert1 op zaterdag 05 augustus 2023, 17:46:37Als modelspoorders in Nederland binnen enkele dagen na het verschijnen van het model objectief kunnen vaststellen dat de bakken krom zijn en de spatiëring van het bedrijfsnummer niet deugt, dan kan de afdeling kwaliteitscontrole van Märklin dat toch ook? Toch is het model uitgeleverd en dat is dan dus een bewuste actie.

Citaat van: Anne W op zaterdag 05 augustus 2023, 23:10:20En nu maar hopen (of bidden) dat straks bij PB Models ook niet zoiets, of een andere fout, gebeurt.....zij zijn, als Nederlandse en kleine fabrikant, niet in de positie om toch gewoon te leveren.

Een bewuste actie is dat zeker niet. Märklin staat inderdaad voor kwaliteit, maar ook daar kan wel eens iets mis gaan, net als bij iedere fabrikant. Bij de DDM-dubbeldekkers zijn er inderdaad ook enkele exemplaren uitgeleverd waar de wielen onderuit konden vallen. Dat heeft Märklin erkend en de dealers zijn ervan op de hoogte gebracht met het verzoek alle uitgeleverde modellen extra te checken. Märklin heeft de uitlevering zelf toen even een paar dagen stopgezet, om de modellen die nog niet waren uitgeleverd te controleren. Inmiddels wordt de 43577 weer uitgeleverd, de overige 2 rijtuigen staan in de database nog op 'tijdelijk niet leverbaar'.

Fouten komen bij iedere fabrikant voor, ook bij Roco, Piko, PB Models, etc. Zo heeft Roco recent een Plan V uitgeleverd met een duidelijke naad op de koppen en een 1600 met verkeerd geluid, heeft Piko ICR-rijtuigen uitgeleverd die door de markt niet goed werden ontvangen door de bedrukkingskwaliteit en schrijft PB Models op de eigen Facebook-pagina over de Wadlopers: "De nieuwe kappen zijn nu binnen. Hoewel we samen met onze Chinese partner de drukfouten gezien hebben en deze hebben kunnen verbeteren, zijn we er gezamenlijk niet in geslaagd om het toch helemaal perfect te krijgen. Het NS-logo staat namelijk aan 1 zijde een fractie teveel naar rechts. Wij betreuren dit, maar hebben wel besloten om de DH1 te gaan uitleveren."

We kunnen er op dit forum over klagen dat fouten niet mogen voorkomen bij (dure) modeltreinen, maar de modeltreinen worden nog altijd door mensen geconstrueerd en (deels) gebouwd en mensen maken nu eenmaal fouten. Als je een Koploper hebt aangeschaft en je hebt last van een kromming in de bakken, dan is het beste advies: neem contact op met de klantenservice van Märklin om te kijken wat er mogelijk is. Dat helpt meer dan continu op dit forum met z'n allen discussiëren over of de bakken nu wel of niet krom zijn. En zoals eerder aangegeven: als je het model zelf niet hebt, heeft klagen helemaal geen zin ;).

M.v.g.

Maikel (RMW)
Dat de EuroCity-meldingen wel juist zijn, had ik al gemeld:

Citaat van: Gert1 op vrijdag 04 augustus 2023, 10:21:58TEE-diensten inderdaad niet, maar koplopers hebben wel degelijk ooit EuroCity-diensten gereden.
Namelijk in EuroCity Benjamin Britten en EuroCity Admiraal de Ruijter tussen Amsterdam CS en Hoek van Holland.
Zie pagina 282 en 283 van het boek 'De samenstelling van EuroCity-treinen 1987-2023' van Jean-Pierre Malaspina.
Märklin heeft het hier dus deels bij het rechte eind.

De vraag is: als ze die EuroCity-meldingen heel nauwgezet doen, zelfs met de juiste stations enzo, waarom dan toch ook de totaal niet juiste TEE-melding in de geluidsfile gestopt?

Citaat van: RMW op zondag 06 augustus 2023, 16:48:09Een bewuste actie is dat zeker niet.

Kun je dat eens toelichten? Je ziet als hoofd van de kwaliteitscontrole een model voor je met een kattenrug, een onjuist gespatieerd bedrijfsnummer, niet bedrukte en dus ten onrechte gele randen bij de ramen en dan zeg je: "Lever maar uit." Wat is daar niet bewust aan?

Citaat van: RMW op zondag 06 augustus 2023, 16:48:09Fouten komen bij iedere fabrikant voor, ook bij Roco, Piko, PB Models, etc.

Zeker, met name Piko heeft er een handje van om ook de spatiëring van bedrijfsnummers te verkloten. Dat merk en die andere merken zijn in dit draadje echter niet het onderwerp en dus off topic. Ik ben eerlijk gezegd nogal geschrokken van wat Märklin nu doet en maak me dus zorgen om het merk en de toekomstige modellen.

mvg,
Gert

RMW - Sinds 1963

@citaat

Het enige waar ik nu op reageer is het punt omtrent de 'TEE-omroep', de rest heb ik namelijk al in bericht #79 voldoende behandeld:

Er zit geen TEE-omroep in de 39425. Dat was bij eerdere NS-modellen van Märklin nog wel eens het geval (en dat was inderdaad niet correct). Ik moet hiermee constateren dat je zelf geen 39425 hebt.

M.v.g.

Maikel (RMW)
Nee, ik heb 'm zelf niet, want ik ben gelijkstromer. Mooi dat het TEE-geluid niet meer in deze zit. Zoals eerder gezegd, maak ik me echter ernstig zorgen om het gebrek aan kwaliteitscontrole door Märklin. En je hebt dus niet kunnen weerleggen dat het uitbrengen van dit model in deze staat een bewuste actie is. Het is immers volstrekt onmogelijk om een model met alle genoemde fouten 'per ongeluk' op de markt te brengen.

mvg,
Gert
Nou Gert. De koploper is duidelijk niet aan jou besteed weten we nu. Laat het dan ook eens rusten.
Koop de Rc5 van marklin...briljante lok. :thumbup:  :thumbup:

Bart
Ik heb deze op het oog, Bart: https://www.trix.de/de/produkte/details/article/22788
Hopelijk gaat alles goed bij de productie.

mvg,
Gert
 :offtopic: Citaat van Maikel RMW
We kunnen er op dit forum over klagen dat fouten niet mogen voorkomen bij (dure) modeltreinen, maar de modeltreinen worden nog altijd door mensen geconstrueerd en (deels) gebouwd en mensen maken nu eenmaal fouten. Als je een Koploper hebt aangeschaft en je hebt last van een kromming in de bakken, dan is het beste advies: neem contact op met de klantenservice van Märklin om te kijken wat er mogelijk is. Dat helpt meer dan continu op dit forum met z'n allen discussiëren over of de bakken nu wel of niet krom zijn. En zoals eerder aangegeven: als je het model zelf niet hebt, heeft klagen helemaal geen zin

Maikel hoewel ik je kennis over modeltreinen bewonder en respecteer ben ik het hier met je oneens.
Onvolkomenheden in modellen mogen wel degelijk worden benoemd.
In Duitse modelspoorbladen worden zelfs kleine afwijkingen en foutjes benoemd en volkomen terecht. Bij een volgende uitgave verbetert
een fabrikant dan hopelijk het één en ander.
De hoofdredacteur van het online magazine Trainini.de(spoor Z) Holger Spaing schrijft ook artikelen voor Märklinmagazin maar
neemt alle Z-modellen van Märklin uitermate kritisch onder de loep: meldt afwijkingen in beschrifting, kleurafwijkingen, technische onvolkomenheden, verkeerde voorbeelden. Meest recente voorbeeld een 01 Reko van de DR van Märklin met verkeerde ketel, ontbrekende trapjes, foute tender.
Wat voor spoor Z geldt zal ongetwijfeld ook voor H0 gelden.
Een loc of treinstel is voor de meeste modelspoorders toch een behoorlijke uitgave.
Ook op een forum moeten kritische noten over modellen gekraakt worden. Tenslotte zijn wij de klanten van de producenten.

Gauw maar weer ontopic hoor :)

Citaat van: RMW op zondag 06 augustus 2023, 16:48:09Als je een Koploper hebt aangeschaft en je hebt last van een kromming in de bakken, dan is het beste advies: neem contact op met de klantenservice van Märklin om te kijken wat er mogelijk is.

Dat is het verkeerde advies. Je mag naar degene die jou het artikel verkocht heeft dat is de regel in Nederland. Consuwijzer: Gekocht maar niet tevreden en voor garantie werk: Consuwijzer: Garantie. Dat kan een fysieke winkel of een webwinkel zijn. Märklin is alle gevallen waarbij niet direct bij Märklin ( Webwinkel Märklin) gekocht is niet het aanspreekpunt. Dat is toch echt de winkelier / webwinkel. Bij een webwinkel heb je nog extra rechten door de standaard bedenktermijn / zichttermijn van twee weken waarbij een artikel zonder opgave van reden retour gestuurd kan worden. Dus geen contact op met de klantenservice van Märklin maar met degene die je het artikel verkocht heeft.

Over de "problemen" met de huidige koploper: Of je bij een fysieke winkel wegkomt met "afwijkend product" is mogelijk afhankelijk van de winkel. Je hebt namelijk het product voor aankoop in de winkel kunnen bekijken (en mogelijk laten rijden).
Citaat van: RMW op zondag 06 augustus 2023, 16:48:09Op de Märklin-website staat bij art. 39425: "zoals in gebruik in tijdperk IV, in de afleveringstoestand van 1984 - 1988."

Wat maakt het model specifiek inzetbaar voor die periode? Is dat alleen het koersbord? De baanruimer kwam namelijk pas midden jaren 90.
En nog vreemder is dat de omroep met Ec London maar 1 jaar mogelijk is nl. van '87 - '88.
Maar hoe doe je dat als jouw baan gesitueerd is in +/- 1980 - 1985 en je hebt oost/zuid Nederland als thema?

RMW - Sinds 1963

Citaat van: ronaldk op maandag 07 augustus 2023, 06:52:41Dat is het verkeerde advies. Je mag naar degene die jou het artikel verkocht heeft dat is de regel in Nederland.

Dat is ook mogelijk, maar duurt voor modellen die gerepareerd moeten worden vaak langer, omdat NL-dealers hun reparaties eerst naar De Kleine moeten sturen. Märklin geeft bij garantiegevallen vaak ook aan dat je de modellen rechtstreeks naar Göppingen mag sturen. In dat geval moet je natuurlijk wel het aankoopbewijs meesturen en betaal je zelf de verzendkosten. En navragen bij de serviceafdeling van Märklin wat er mogelijk is rond jouw Koploper kan natuurlijk altijd. ;)

Citaat van: Dirkkie_84 op maandag 07 augustus 2023, 11:54:41Wat maakt het model specifiek inzetbaar voor die periode? Is dat alleen het koersbord? De baanruimer kwam namelijk pas midden jaren 90.

Het model is aangepast op de eerder genoemde periode en heeft dan ook geen baanruimer.

Citaat van: DB69 op maandag 07 augustus 2023, 12:12:16En nog vreemder is dat de omroep met Ec London maar 1 jaar mogelijk is nl. van '87 - '88.
Maar hoe doe je dat als jouw baan gesitueerd is in +/- 1980 - 1985 en je hebt oost/zuid Nederland als thema?

Het feit dat een fabrikant een bepaalde trein uitkiest, betekent altijd een beperking voor het inzetgebied en de inzetperiode. Dat geldt voor iedere modeltrein. Als jij bijvoorbeeld een BR 01 koopt, staat daar ook een specifiek Bw en een specifieke revisiedatum op, wat een beperking is van het inzetgebied. En als de Koploper was uitgebracht in een ICMm-uitgave van 2023 met bestemmingsweergave "Amsterdam", dan had je hem volgens jouw theorie ook niet kunnen inzetten op jouw baan. Je kunt zelf de keuze maken of je op dat soort details let. In ieder geval kan een fabrikant nooit bij ieder uit te brengen model met de wensen van alle modelspoorders rekening houden; er moeten keuzes worden gemaakt.

M.v.g.

Maikel (RMW)
@citaat @citaat Dan zou ik die oproep maar niet gebruiken, dat probleem alvast opgelost.

Stations oproepen uit een trein te horen is sowieso raar, althans, mijn mening.
Je kunt gewoon nieuwe geluidjes op je decoder zetten als je je eraan stoort. Je kunt zelfs (of je buurvrouw  :D ) eigen stationsomroepen inspreken als je dat wilt.

Bart
Citaat van: RMW op maandag 07 augustus 2023, 12:42:11
Citaat van: Dirkkie_84 op maandag 07 augustus 2023, 11:54:41Wat maakt het model specifiek inzetbaar voor die periode? Is dat alleen het koersbord? De baanruimer kwam namelijk pas midden jaren 90.

Het model is aangepast op de eerder genoemde periode en heeft dan ook geen baanruimer.

Dat weet ik en juist daarom schrijf ik dat de baanruimer pas midden jaren 90 kwam. Sterker nog, april 1995.
Dus mijn vraag is, wat beperkt de inzet tot de door Märklin genoemde periode, behalve de bestemmingsdisplay.
Citeerzoals in gebruik in tijdperk IV, in de afleveringstoestand van 1984 - 1988."
 @citaat

Volgens Railwiki is de 4015 op 26 maar 1988 naar binnen gegaan voor inbouw van een fietsbalkon.

CiteerDe eerste wijziging die de serie treinstellen ondergingen, was de verbouwing van het balkon in het sBk rijtuig. Hierdoor ontstond de mogelijkheid om meer fietsen mee te nemen. Dit ging ten koste van twee zitplaatsen. De verbouwing vond plaats in de Hoofdwerkplaats Tilburg. Vanaf de 4067 werd de wijziging meteen doorgevoerd bij de bouw van de treinstellen.
Nu ga ik me zelf beetje tegenspreken >:-D  :o)
Of een bestemmingsbordje of een BW-vermelding nu doorslaggevend moet zijn bij de aanschaf van een model??
Overweeg het volgende is:
Vroeger in het grootbedrijf zat waargenomen dat bestemmingsbordjes in de haast (door een menselijke fout!!) niet de correcte bestemming aangaven.
En een Duitse BW leende best wel eens een loc uit aan een andere BW als die er tekort kwamen wegens schades. 
Bedrijfsvoering in het grootbedrijf is (gelukkig voor ons!) regelmatig afwijkend aan het strakke keurslijf van opschriften en voorschriften.
Zo mikte vooral DB wel rijtuigen in treinen waar je ze niet verwachtte: Silberlingen in D-treinen. Of een oceaan-blauw beige rijtuig als versterking
in de trein Keulen-Den Haag,

Bij onvolkomenheden aan modellen handhaaf ik mijn kritiek in de eerdere post.
Binnenkort een bespreking op YouTube door Manuel van der Wal, die zich afvraagt of de Koplopers in China zijn gemaakt:
https://www.facebook.com/Pijplines/?locale=nl_NL

mvg,
Gert

Zeeland

Wat wordt met de opmerking bedoeld citeer;  zo ja stop daar mee ?
Ter verduidelijking, deze opmerking is geplaatst op Facebook, bij pijplines...
Alle plastic product komt tegenwoordig toch (bijna) bij elke model spoor fabrikant van buiten Europa?

Bedoeld wordt dan , stel die vraag niet meer of?
Ik lees het als oproep aan Marklin om niet meer in China te produceren.
Ik ben sinds kort bezitter van deze Koploper. Toen ik mijn bestelde exemplaar ging ophalen (de uitlevering was nog net begonnen en ik had nog geen berichten gezien over kattenruggen), zag in al met het blote oog dat het treinstel in de vitrine krom was. Daarom heb ik heb ik direct de Koploper die voor mij klaar lag gecontroleerd op rechtheid. En helaas bleken niet alleen de middenbak maar ook de beide kopbakken een kattenrug te hebben. Er werd direct voor mij een andere doos tevoorschijn gehaald, maar ook het treinstel dat hieruit kwam was niet recht. Al snel trok ik de conclusie dat het een serie probleem is.

Alle treinstellen zijn bij Märklin al uitverkocht en er komt geen tweede productie serie. Ik stond dus voor de keuze de productiefouten voor lief te nemen of het treinstel niet af te nemen. Ik heb uiteindelijk gekozen voor het eerste, maar niet echt van harte. De gele binnenkant van de raamstijlen doet verder ook wel afbreuk aan dit verder overigens mooie model. Nog een minpuntje vind ik de front- en sluitseinen. Deze vond ik mooier bij de viertjes. En helaas nog steeds een knullige gammele koppeling voor als je met twee treinstellen gekoppeld wil rijden (b.v. KLM). Tenslotte herken ik het rijgeluid niet, maar het opstarten van de motorgenerator is wel weer heel fraai.

Kortom, teleurstellende productie kwaliteit voor een duur Märklin model. Maar als ie eenmaal op de baan staat en rijdt, zie je niet dat de bakken krom zijn en vallen de gele randen ook niet op. Maar ik ben nu wel ernstig aan het twijfelen of ik de KLM versie nog wel wil.

En wat kan je zeggen over de rij-eigenschappen?

Wat bedoel je met rij eigenschappen?

Mijn ervaringen:
- optrekken en vertragen prima. Soepel. Mooie geleidelijke optrek en vertraging.
- loopt goed op wissels en in bochten
- op R1 bochten is de afstand tussen treinstellen wat groter maar ja....R1bochten zijn ook niet heel realistisch
- geluid van wielen en sleper is zeer beperkt. Geen storende bijgeluiden (wat ik bij enkele andere modellen wel als irritant ervaar)