Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Piko Benelux ICR

Gestart door KNed maandag 03 juli 2023, 15:30:46

Piko Benelux ICR

Piko Benelux ICR
Ik van plan om een Piko ICR Benelux stuurstand te kopen om te combineren met mijn Marklin ICR rijtuigen.
Dat zou een combinatie zijn van lengte 1:87 en 1:100 rijtuigen wat niet echt mooi is.
Na nog wat nachtjes slapen heb ik toch besloten om mijn Märklin stammetje (4 rijtuigen) te verkopen en volledig voor Piko te gaan.
Dus afgelopen zaterdag de stuurstand en daarnaast nog een A, B en AB rijtuig gehaald.
Het zijn erg mooie rijtuigen.

De stuurstand (AC versie) bevat een Uhlenbrock functie decoder. Hiermee bedien je de front/sluitseinen en cabineverlichting.
Ook de optionele binnenverlichting en sluitseinen kunnen hierop aangesloten worden.
Leuk detail is dat als de frontseinen aan staan ook een paar klokjes in de cabine verlicht zijn.
De stuurstand is wel flink duurder dan de DC versie waar geen decoder in zit.

Zo uit de doos waren de rijtuigen totaal niet kortgekoppeld. Volgens mij zijn oude Marklin ICRs zonder kortkoppeling nog dichter op elkaar gekoppeld dan de Piko's.
Märklin kortkoppelingen bleken het probleem te verhelpen, prachtig kortgekoppeld maar in de eerste-de-beste bocht liepen de koppelingen tegen de buffers aan.
Gelukkig had ik ook nog wat Roco kortkoppelingen liggen. Daarmee ziet het er prachtig uit én ontsporen de rijtuigen ook niet.
Met sommige wissels lijken de wielen wel problemen te hebben, mogelijk moet ik de afstand nog even aanpassen.

Zie ook de foto's

Koen

ICR1 - Stammetje.jpg

ICR2 - Stammetje.jpg

ICR3 - Stammetje.jpg

Meegeleverde koppeling:
ICR4 - Normale koppeling.jpg

Kortkoppeling:
ICR5 - Kortkoppeling.jpg
Re: Piko Benelux ICR

Verlichte meters:
ICR6 - Verlichte meters.jpg

Cabineverlichting (lijkt hier feller dan in werkelijkheid):
ICR7 - Cabineverlichting.jpg

1:87 versus 1:100 :
ICR8 - 1op87 vs 1op100.jpg
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat is een fraaie stam geworden, en zeer mooi gekoppeld  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Heeft dit eigenlijk zo met 1600 (1700/1800?)gereden?
Of is dit tijdelijk in afwachting van een HLE11?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Het is inderdaad een leuke stam zo. Maar wat ik vreemd vind is dat bv de stuurstand wel LED verlichte metertjes heeft maar geen kortkoppelmechanisme. Dat is hedentendage toch een eerste vereiste voor een wagon. Ik koop niets meer waar geen kkk in zit tenminste. Denk dat Piko hier de plank behoorlijk heeft misgeslagen.
Forum Moderator

Dat kortkoppelmechanisme zal er wel opzitten, maar als er een beugelkoppeling in zit heb je al snel zo'n afstand. Vandaar dat Koen de logische stap heeft gezet er kortkoppelingen onder te zetten.

Ach is dat zo bedoelt? Dat begreep ik niet erg uit het verhaal. En naar de foto kijkend zie ik wel een cm ruimte tussen de balgen met beugelkoppelingen. is dat echt zo groot verschil met kortkoppelingen, eender welk merk?
Forum Moderator

Ja, zulke verschillen zijn normaal. Tussen verschillende soorten kortkoppelingen kan best verschil zitten, maar dat meten is denk ik niet van belang voor dit topic.
Stammetje ziet er iig fraai uit, dat geel oogt tenminste egaal vergeleken met de gewone ICR van piko.

Citaat van: Jakop op maandag 03 juli 2023, 17:36:26Heeft dit eigenlijk zo met 1600 (1700/1800?)gereden?
Of is dit tijdelijk in afwachting van een HLE11?

Het zal in werkelijkheid vooral met een HLE11 gereden hebben, want die konden zowel in België als Nederland rijden.
Maar die heb ik niet dus ik heb er maar een 1600 voor gezet.

Wie weet koop ik nog weleens zo'n HLE11. Maar dan moet ik eerst ff gaan sparen... Misschien komt Piko er nog een keer mee voor een acceptabele prijs?

Over de kortkoppeling: alle rijtuigen hebben gewoon een NEM schacht. Maar de meegeleverde beugelkoppelingen zijn veel langer dan kortkoppelingen.
Eigenlijk snap ik niet dat Piko deze koppelingen meelevert.

En over de kleur: deze rijtuigen zijn volgens mij gewoon gespoten. Niet meer dat gespikkelde geel van de blauw/gele

Koen

Of je scoort een Lima HLE11, al zijn die wel "op leeftijd".
Raadpleeg de 3rail Wiki voor alle varianten die Lima heeft uitgebracht.
Correctie en aanvulling: Ook LS Models heeft een aanzienlijk aantal varianten geproduceerd die zijn wat van recentere datum.
En hebben misschien wat betere rijeigenschappen dan de Lima's

Lima modellen willen nog wel eens voor een gunstig prijsje worden aangeboden, maar of je dat van LS Models ook kunt zeggen?

Citaat van: KNed op maandag 03 juli 2023, 23:44:21Eigenlijk snap ik niet dat Piko deze koppelingen meelevert.
Heeft Piko wel eigen kortkoppelingen dan? Dacht het niet, dus dan wordt het moeilijk die mee te leveren. Dan zullen ze al een overeenkomst met een andere fabrikant moeten sluiten en dat kost over het algemeen veel geld.

Ze hadden al vaste kortkoppelingen (56042) en relatief recent een eigen kortkoppeling uitgebracht (56046). Daar is ook een stroomvoerende versie van (56047).

Ben wel in verleiding om de Benelux wagons ook te kopen. Had de ICR al en recent de Fyra wagons ontvangen. Vind deze ook wel erg mooi.

Citaat van: Baanloos op dinsdag 04 juli 2023, 18:22:33Of je scoort een Lima HLE11, al zijn die wel "op leeftijd".
Raadpleeg de 3rail Wiki voor alle varianten die Lima heeft uitgebracht.
Correctie en aanvulling: Ook LS Models heeft een aanzienlijk aantal varianten geproduceerd die zijn wat van recentere datum.
En hebben misschien wat betere rijeigenschappen dan de Lima's

Een nette Lima is zeker een optie.
En welke er uitgebracht zijn of nog gaan komen is me bekend hoor, zie mijn eigen website :) https://www.nlinmodel.nl/hle_11

LS Models is wel heel mooi maar ook wat aan de prijzige kant.

Dus wie weet gaat Piko er nog een maken die én mooi is en ook qua prijs er tussenin zit...

Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 04 juli 2023, 19:06:38Heeft Piko wel eigen kortkoppelingen dan? Dacht het niet, dus dan wordt het moeilijk die mee te leveren. Dan zullen ze al een overeenkomst met een andere fabrikant moeten sluiten en dat kost over het algemeen veel geld.
Ik heb op internet gezocht en vond de Piko kortkoppelingen die AlexH ook noemt
Zoals ze het nu uitleveren ziet het er toch niet uit?!

Koen

Ik hou van hobbies

Aangezien ExactTrain en PB models ook met Benelux rijtuigen komen bestaat ook de kans dat zij met een HLE11 komen. Even afwachten allemaal.

Hoe dan ook, mooie stam!

:offtopic:  Koen, ik was weer eens te snel, keek helemaal over je profiel heen.
Je sites zijn ongevenaard :thumbup: !! Heeft niets met de Piko-ICR's van doen maar wil het toch even melden :)
Succ6 met het vinden van een goede trekkracht voor de Benelux-ICR;s.
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 03 juli 2023, 17:37:07Het is inderdaad een leuke stam zo. Maar wat ik vreemd vind is dat bv de stuurstand wel LED verlichte metertjes heeft maar geen kortkoppelmechanisme. Dat is hedentendage toch een eerste vereiste voor een wagon. Ik koop niets meer waar geen kkk in zit tenminste. Denk dat Piko hier de plank behoorlijk heeft misgeslagen.

Elke fabrikant(Roco, Lima, Artitec, enz.) levert bij haar wagons beugelkoppelingen mee die dan gestoken zijn in de NEM-schacht. Hierdoor ontstaat de spraakverwarring. Ja kan dan zelf ervoor kiezen om er kortkoppelingen er in te steken. Roco Universeel, Roco Zwaluwstaart, Fleischmann, enz. Als voorbeeld: Links Lima B4nb(grüne Silberlinge) en rechts Roco D4üm bagagewagen(allebei 30,3 cm).
1e foto met beugelkoppeling, 2e foto met Roco Universeel kortkoppeling.

Dan is Märklin toch makkelijker, die leveren standaard een kortkoppeling aan een rijtuig.. :)

Ik had nog vier van deze Roco's liggen. En nog een Roco loc waar ze los bijgeleverd waren (standaard voorzien van beugelkoppeling).
Dus gelukkig had ik er aan 6 genoeg voor mijn sleepje (de stuurstand heeft geen koppeling nodig aan de kopse kant en het eerste rijtuig heeft aan de kant van de loc gewoon nog de beugelkoppeling).
Roco_40270.jpg

Koen

Jeetje wat een kleur verschil tussen de Marklin en Piko. Ik wilde ook alleen gaan voor het stuurstand en mijn normale Marklin rijtuigen houden. Maar als ik dit zo zie ben ik bang dat ik ook voor de volledige Piko stam dien te gaan  B)

Had je het trouwens geprobeerd met de nieuwste Marklin Kortkoppeling, dus 72000-1/E357874. Of de oudere type?
Die nieuwe serie is beduidend lager namelijk. Wellicht dat het daarmee wel gaat zonder ontsporen?

Had je trouwens de assen laten wisselen op je rijtuigen naar AC assen? Of heb je de meegeleverde DC assen erop gehouden.

Kleur verschil met de LS-Models Lok is wel acceptabel met de Piko rijtuigen zo te zien.

Vandaag hier het nieuwe stammetje ook op de testbaan gezet.

Voorzien van de lage 72000 M* kortkoppelingen zitten ze mooi kort en komen de koppelingsbeugels onder de buffers waardoor ze goed door de bochten rijden.

Ik heb echter nog de DC wielen (onveranderd) eronder zitten en dat is hier helaas wel een catastrofe. Ben dus ook geïnteresseerd in wat Koen of iemand anders gaat antwoorden op de vraag van Roytje over de wielen.
DC aanpassen, Piko AC wielen of M* AC wielen?

Mvg, Luc

Op welke afstand staan die originele Piko DC wielen? Vaak gaat het wel goed wanneer je de afstand tussen de wielen juist instelt. (Tussen 13,9 en 14,1mm) Zelf zet ik ze standaard op 14mm en heb (tot nu toe) geen problemen.

@citaat

De gemonteerde AC wielen in het AC-stuurstandrijtuig staan op 14.3mm, de originele DC wielen van de andere rijtuigen meten 14.35 à 14.40mm.

Mvg, Luc

Dan adviseer ik je om ze allemaal op 14mm te zetten. En dan nog eens een testrit maken.

Ter info,
Marklin wielen/assen hebben dezelfde afmetingen als Piko standaard wielen/assen.
Mvg
Olivier 77

Citaat van: KNed op woensdag 05 juli 2023, 13:05:56Dan is Märklin toch makkelijker, die leveren standaard een kortkoppeling aan een rijtuig.. :)

Valt mee. Ik zet standaard altijd de Roco-koppelingen (zwaluwstaart) op mijn materieel. Of de profi-koppeling van Fleischmann / Viessmann als er elektrisch doorgekoppeld moet worden. Het is maar zelf wat je fijner vind. Dat is het mooie van de Nem-schacht.

Citaat van: RoytjeP op woensdag 05 juli 2023, 14:10:02Jeetje wat een kleur verschil tussen de Marklin en Piko. Ik wilde ook alleen gaan voor het stuurstand en mijn normale Marklin rijtuigen houden. Maar als ik dit zo zie ben ik bang dat ik ook voor de volledige Piko stam dien te gaan  B)
Inderdaad, gewoon full-Piko gaan. Ik heb er geen spijt van :)

Citaat van: RoytjeP op woensdag 05 juli 2023, 14:10:02Had je het trouwens geprobeerd met de nieuwste Marklin Kortkoppeling, dus 72000-1/E357874. Of de oudere type?
Die nieuwe serie is beduidend lager namelijk. Wellicht dat het daarmee wel gaat zonder ontsporen?
Ik had het geprobeerd met het oude type Marklin kortkoppelingen. De nieuwe heb ik niet. Ik verwacht dat het met de nieuwe wel goed gaat.
En de Roco's had ik nog over. Dus ik laat ze nu lekker met de Rocos rijden.

Citaat van: RoytjeP op woensdag 05 juli 2023, 14:10:02Had je trouwens de assen laten wisselen op je rijtuigen naar AC assen? Of heb je de meegeleverde DC assen erop gehouden.
Ik ben vergeten te vragen of de assen gewisseld konden worden. Dus de originele DC zitten er nu op. Bij afbuigende R1 wissels leek het fout te gaan. Ik moet er nog even naar kijken.

Koen

Gewoon op 14,0 mm zetten en de ontsporingen zijn weg is mijn ervaring.
Bij mij rijdt denk 60-70% van het getrokken spul zonder problemen nog gewoon op de 2rail wielen en niet eens allemaal op 14 mm.

Vooralsnog alleen het stuur-rijtuig van Piko hier in origineel AC. Dit i.c.m. met de Marklin Benelux rijtuigen. Op de foto komt het kleur verschil echt veel overdreven over.
In het "echt" ook rijdend valt het me eigen best wel mee. Tuurlijk je ziet het wel iets, maar had het veel erger verwacht.

Wel loop ik nog tegen het probleem aan dat de de sleep alleen in trekkende toestand werkt. Wanneer ik duw, dan worden de Marklin rijtuigen in bochten uit de baan getild (niet het Piko stuur rijtuig).
Dus echt tussen twee Marklin rijtuigen zelf. Wellicht dat ze hier niet geschikt voor zijn, of te licht. Nog eens naar kijken. Dit is in R2 C-Rail.

Maar de gedachte over een volledige Piko set is nog niet weg  B)

Heeft iemand ook de los bestelbare verlichting al ingebouwd? Dit zijn zo te zien dezelfde type nr's die ook in de Piko NL IC rijtuigen kunnen.
Welke koppelingen hebben jullie dan ook gebruikt? De Piko stroomdoorvoerende korte koppeling 56047 (per 2 stuks) of zou de standaard Marklin kort-stroomdoorvoerend 72021 ook kunnen.
Alleen met sleper van het stuurrijtuig. Niet per rijtuig 1 extra.

Inmiddels heb ik van de rijtuigen alle wielen op krap 14 mm gezet en de ontsporingen zijn over. Zowel trekkend als geduwd gaat het goed.

In de handleiding staat dat de los meegeleverde trapjes voor de vitrine zijn of vanaf R2. Ik heb wat proeven gedaan met R1 want dat heb ik ook in delen van mijn baantje. Dat gaat gewoon prima. Dus ik ben alle trapjes nu vast aan het lijmen. Dat ziet er dan direct echt veel meer "af" uit.

@RoytjeP : binnenverlichting heb ik er niet bijgekocht, dat vind ik te duur worden.

Koen

Ik ben toch ook overstag gegaan! @KNed
Ook met name na jouw berichtje dat de trappetjes e.d. gemonteerd konden worden.
Vond dit namelijk flinke afbreuk aan de Piko's, dat missende detail.

Daarnaast ook omdat ik eigenlijk een te mooie Lok voor de Marklin rijtuigen had,
de stuurstand van Piko ook al had, toch maar voor de gehele Piko set gegaan.

Wel heb ik er meteen de AC assen (Piko 56061) onder gezet. Dit was inderdaad geen onnodige actie.
Een standaard DC model zo op de baan, en rollend met de hand over wissels = meteen uit de wissels lopen.

Dus, meteen de assen gewisseld. Los de trapjes ingezet, en met het handje proef gedraaid.
Dit i.c.m. met de Marklin kortkoppeling 72000-1/E357874 (nieuwe plattere versie).
Trapjes zaten zeer los, dus moest voorzichtig droog oefenen met handje. Anders vielen ze er zo uit.
Dit ging wel goed, gingen goed door R2 én R1. Zelfs met een R1 S-bocht, die ook nog eens meteen afslaat in een wissel.
Dus alles verder afgemaakt, gemonteerd en voorzichtig met een klein beetje Kristal Klear en sateprikkertje alles aangetipt.

Toen écht de test. Rijdend met Lok. Begonnen op de volledige R2 baan. Hee, ze liepen / drukten zichzelf uit de bochten!
De rijtuigen werden iets opgewipt door de Marklin koppelingen. Deze zaten zo strak / gekneld dat dit dus niet goed liep.
Dus niet betrouwbaar. Laat zeggen 7/10x ging het goed. Maar toch een 3-tal ontsporingen in 10 rondjes. Zelfs op R2.

Poging 2, twee rijtuigen voorzien met aan de ene kant Roco Universeel koppeling 40395
De andere kant de Roco 40270 kortkoppeling met het "Dtje".

Nog een keer getest, deze keer wel alles strak en goed. Met beide koppelingen ging het goed.
De Roco Universeel gaf net wat meer stabiliteit en reed toch net wat mooier.
Dus overal de Marklin koppeling verwijderd (incl. Lok) en overal de Roco Universeel geplaatst.
R2 test geslaagd. Daar zal hij voornamelijk toch moeten rijden, omdat de stam anders te lang is.
Kan hem nergens stil zetten op de R1 binnen baan..

Dan testen op de R1, eerst maar trekkend. Geen probleem en perfect.
Duwend dan.. ook super, de rijtuigen komen net iets dichter op elkaar te staan.
Maar zonder problemen de R1 baan door!

Dus erg tevreden met de gehele set. Bijgaand wat foto's en wat filmpjes voor de liefhebbers.
De Lok kleur matched bijna zo goed als perfect met de rijtuigen, heel iets verschil, maar echt te verwaarlozen.

LS Models 92 503 Modeltrein Express exclusief, 1184 Schaerbeek
Piko ICR Rijtuigen 97640 t/m Piko 97644
Piko ICR Stuurstand 97653
AC assen 56061
Passagier en rangeer treden gemonteerd
Roco Universeel koppelingen 40395

PXL_20240103_213625779.MP.jpg
PXL_20240103_213559895.MP.jpg
PXL_20240103_213545985.MP.jpg
PXL_20240103_213517382.jpg
PXL_20240103_210251018.jpg
PXL_20240103_210216324.jpg
PXL_20240103_210202989.jpg

LS Models HLE11 en Piko ICR Benelux stam - C-Rail R1 duwend

LS Models HLE11 en Piko ICR Benelux stam - C-Rail R1 trekkend

LS Models HLE11 en Piko ICR Benelux stam - C-Rail R2 trekkend

LS Models HLE11 en Piko ICR Benelux stam - C-Rail R2 duwend

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

mooi stam zo ziet er erg mooi uit
misschien eens met roco kortkoppelingen proberen komen ze mooi dicht bij elkaar

Gr Ed

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Hoe zit het met de hoogte van deze rijtuigen(stuurstand)?
Als ik een Lima stuurstand tegen mijn Marklin rijtuig zet zie ik gauw 1,5 mm verschil. Dat is niet echt fraai. Heeft de Piko stuurstand dat niet, tegen een marklin rijtuig?
Graag wat info, als je beide hebt.

Mvg
Marcel

Technisch werkt het inderdaad. Mooi opgelost met de koppelingen.
Wel begrijp ik Märklins keuze om bij veel moderne rijtuigen te smokkelen met de lengte. Over standaard wissels rijdend en door R1 en R2 bogen vind ik het beeld met deze stam toch wel onrustig. Maar ja, ruimte is niet onbeperkt en ergens moet je compromissen maken.
Op het lange rechte stuk vind ik het er mooi uitzien.

Groet,

Peter

Mooie stam en het rijdt goed!  :thumbup:  Het is al gezegd dat het in de bochten een raar gezicht is dat de wagens bijna naast elkaar staan. Maar ja Bochten met een straal van ruim 1 meter is niet te doen nietwaar.

Waar ik mij wel over verbaas is dat je de AC wielen er apart bij gekocht hebt. Voor een dergelijke stam is dat toch een kostbare aangelegenheid 5 vierassers zijn tien sets AC wielen á €6,60 per set. Voor €66 heb je alweer een andere wagon. Iedere handelaar wisselt die gratis om bij aankoop, dat kost je niks.
Weet natuurlijk niet waar je de set gekocht hebt maar zou daar toch eens op letten cq naar vragen.

@eddyflame
Die kortkoppeling heb ik ook getest (Roco 40270) dat ging inderdaad prima. Stonden ze net wat dichter op elkaar. Zoals bij KNed zijn foto's.
Alleen in bochten, leek het of de rijtuigen nét een stukje gingen hellen, of de koppeling torderen.
De Universeel gaf wat meer vertrouwen, dus die erop gelaten.

@loc1200
Helaas heb ik de Marklin rijtuigen alweer verkocht. Kan dus geen vergelijk meer voor je maken met fotos.
Maar de koppel afstand was erg goed te noemen. Gewoon gebruikt met de Marklin Kortkoppeling (nieuwe lagere type) toen ik de Piko's nog niet had dus.
De hoogte tussen de rijtuigen viel eigenlijk ook niet echt op. Maar ben ook niet zo'n hele echte purist dat ik daar specifiek op let.

Zelf ben ik het eens hoor, dat het een beetje onrustig rijdt, je hoort het ook goed, echt zo'n zwiep geluid dat ze door de bochten geduwd of getrokken worden.
Maar het blijft op de baan, daar gaat het me om. Het liefst had ik ook gebruik gemaakt van de slanke wissels, en in ieder geval eerst wat rechte stukken (ter lengte van een wagon) voordat de wisselstraat ingereden wordt.
De ruimte ontbreekt me helaas. Als ik dit doe dan heb ik helemaal geen rij / opstel ruimte meer over. Dan wordt er al gauw zo'n 2 / 3x 18CM (24188) opgesnoept puur om een wissel te overbruggen.

Assen werden inderdaad kosteloos "gewisseld". De wisseling moest ik zelf wel even uitvoeren. Begrijpelijk, was een priegel en voorzichtig werkje waar je even voor moet gaan zitten. Moeten wat remschijven verwijderd worden + voorzichtig met aangezette delen aan de onderkant. Snap dat ze dat niet zomaar even doen in de winkel bij drukte.
Heb ze dus voorgeschoten, daarna het bedrag netjes terug gehad bij inlevering van de DC assen. Anders was het inderdaad €65 extra.

@RoytjeP duidelijk verhaal, en leuke filmpjes. Ook leuk om je baan te zien.
Ik heb zelf inderdaad de Roco 40270 koppelingen gebruikt, werken perfect. Voordeel is ook dat deze smal zijn dus in scherpe bochten kunnen ze ook minder snel tegen de binnenkant van de trapjes op de hoeken aankomen.
En ook al is het prijsverschil met LS Models en Exact Train niet heel groot toch zijn ze net wat vriendelijker geprijst. De LSM en ET zien er echt nog wel wat beter uit. Maar dat zijn vooral details. Van een afstandje doen de Piko's er zeker niet voor onder. Van dichtbij zie je wel wat verschil.
Ik heb de Benelux in Piko en de blauw/gele in LSM en ET. Dus ik kan ze mooi vergelijken. Ook nog de IC+ in Märklin dus ik heb bijna alle merken :D

Die loc van jou is erg gaaf! Ik had gehoopt dat Piko er dit jaar mee zou komen maar dat lijkt toch niet zo te zijn. Als LSM slim is springen ze in dat gat.

Koen

Voor de prijs hoef je het niet meer te doen inderdaad. LSM en ET zijn gigantisch gedaald qua prijs en kan je oppikken met leuke aanbiedingen.

Heb voor de blauwe ICRm de PB-Models set in bestelling staan. Dus ben benieuwd met die vergelijking. Heb ook de IC+ van Marklin (5-delig) en die zijn verder prima eigenlijk, ga ik ook niet vervangen.

LSM heeft in 2020/2021 de Lok aangekondigd in twee varianten. Ik had me daar meteen op ingeschreven (24-09-2021).
Echter is deze nog steeds in geen velden of wegen te bekennen. Nooit uitgekomen. Betreffen deze nr:
LS Models 12593S - SNCB/NMBS Elektrolokomotive 1186 HLE11 (AC Sound) <--- Deze had in bestelling staan
LS Models 12594S - SNCB/NMBS Elektrolokomotive 1186 HLE11 (AC Sound)
LS Models 12593 - SNCB/NMBS Elektrolokomotive 1182 HLE11 (AC)
LS Models 12594 - SNCB/NMBS Elektrolokomotive 1186 HLE11 (AC)

Heb hem vorig jaar maar tot 2x toe op de Beurs in Houten voorbij zien komen (eerder uitgekomen versies), de mijne en de 1185 (hele fel gele band variant).
Verder nooit ergens gezien inderdaad.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 07 januari 2024, 00:36:25Technisch werkt het inderdaad. Mooi opgelost met de koppelingen.
Wel begrijp ik Märklins keuze om bij veel moderne rijtuigen te smokkelen met de lengte. Over standaard wissels rijdend en door R1 en R2 bogen vind ik het beeld met deze stam toch wel onrustig. Maar ja, ruimte is niet onbeperkt en ergens moet je compromissen maken.
Op het lange rechte stuk vind ik het er mooi uitzien.

Groet,

Peter

Gewoon N gaan rijden als je de ruimte niet hebt.

@RoytjeP : De levertijden bij LSM zijn inderdaad heel flexibel. Ik was ff kwijt dat ze ze aangekondigd hadden. Even over nadenken, mogelijk kan ik er nog ergens eentje voorbestellen.
Of toch voor een Lima gaan als die een keer op Marktplaats langs schuift... Is natuurlijk een wereld van verschil qua details. Maar ook qua prijs :)

@Dirkkie_84 : dat is mij te klein :)

Koen