@Jongslog, ik ben al een aantal jaar (informatie absorberend) lid van het forum. En ik vind het bijzonder knap hoe jij zo'n groot deel van het Gotthard traject tot in detail weet na te bouwen op een relatief 'klein' oppervlak. Vooral bij je eerste en nu ook weer bij je laatste baan.
@flyerman, ik heb eerste instantie een 3D lasercut model getekend, alleen de verticale brugdelen zijn slechts 10-12mm.
Als ik er dan ook nog een laag (1-2mm) XPS of Redutex op moet plakken blijft er eigenlijk geen ruimte meer over voor een skelet.
Want ik heb geen ervaring met steenstructuren laseren in MDF en ik wil ook proberen te voorkomen dat de steenstructuur onrealistisch 'perfect' wordt.
Daarom gaat mijn voorkeur uit naar losse XPS stenen snijden en plakken in combinatie met de steenstructuur in het XPS tekenen.
Ik heb middels de mallen laten laseren voor het uitsnijden van de XPS brugdelen en het tekenen van de steenstructuur in het XPS.
Helaas ben ik er nog niet aan toegekomen om ermee verder te gaan.
Het tekenen van de steenstructuur in het XPS met behulp van de mallen is echt kinderspel.
In plaats van een potlood gebruik ik een embossing pen, deze pen heeft een kleine ronde kop waardoor ik geen lelijke halen/scheuren in het XPS trek.
Door vervolgens met een bal/prop aluminiumfolie over het XPS te rollen krijg je een behoorlijk realistische steenstructuur.
De losse XPS stenen (8x4x4mm) snij ik behulp van een draadsnijder, de losse XPS stenen doe ik vervolgens in een (leeg) verfblik met split.
Door even goed te schudden krijg ik XPS stenen met een realistische steenstructuur zonder scherpe snijranden (kanten breken).
Ik ben nog wel opzoek naar een winkel waar ik voor een redelijke prijs losse XPS, Styrodur of Jackodur platen (30-40mm) kan kopen.
Bij de grote oranje winkel (geen idee of ik de naam mag noemen) moet ik een pak platen kopen en daar heb ik geen plek voor.
Als ik er mee verder ga zal ik foto's maken van het hele proces!
Want ik wil uiteindelijk alle drie de Meienreussbrucken maken.
Groeten,
Jan Willem