Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuwe treinbaan.

Gestart door RedTrain7 vrijdag 13 januari 2023, 19:43:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe treinbaan.
Lid sinds: 2023

offline
Nieuwe treinbaan.
Hallo allemaal!

Nieuwe forumgebruiker hier. Ik ben nog niet heel bekend binnen de hobby, dus excuseer me als ik een vreemde vraag stel.
Een naaste van mij wil een nieuwe baan beginnen met minder ruimte dan voorheen.
Hierom is de neiging naar smalspoor groot.
Dit zette mij tot denken.
Weet iemand of de NS ook smalspoor gebruikte, en zo ja, zijn hier modellen van op h0/h0e schaal?

Alvast bedankt voor een mogelijk antwoord.
Re: Nieuwe treinbaan.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuwe treinbaan.
Er is in NL wel wat smalspoor (geweest) maar de NS zelf heeft bij mijn weten nooit smalspoor geëxploiteerd. Een mooi alternatief voor een smalspoor baan is de RhB (Rhätische Bahn) in Zuid-oost Zwitserland. Bemo breng daar van (maar ook van de FO, BVZ [nu MGB]) mooi materieel van uit. Ook de MOB (Montreux Oberland Bahn) is een mooie smalspoor baan. Bemo brengt ook hiervan het nodige materiaal uit. Het voordeel van de FO (Furka Oberalp Bahn), BVZ (Brig Visp Zermatt bahn) die nu gefuseerd zij in de MGB (Matterhorn Gotthard Bahn) is het gebruik van tandrad. Voor een baan op een beperkte ruimte bied dat de mogelijkheid om over een korte afstand redelijk grote hoogte verschillen te overbruggen.

Mvg,\Marc
Re: Nieuwe treinbaan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe treinbaan.
De NS en zijn voorgangers (HS en SS) hebben nooit smalspoor geëxploiteerd. Er zijn in het verleden wel een paar buurtspoorwegen (tramlijnen) geweest die, volgens mij, met meterspoor hebben gereden. Maar daar heb ik verder geen informatie over.

Ook in Oostenrijk zijn nog veel kleine ondernemingen die met smalspoor rijden. En dan natuurlijk in Duitsland de Harzbaan. Daar is wel materiaal voor te verkrijgen.
Re: Nieuwe treinbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Nieuwe treinbaan.
Tja, je hebt natuurlijk de Nederlandsche Tramweg Maatschappij. Dat zou FANTASTISCH zijn om te modelleren. Alleen reden die volgens mij ook op normaalspoor (1435mm). Kijk eens: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandsche_Tramweg_Maatschappij
Re: Nieuwe treinbaan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe treinbaan.
In ieder geval twee maatschappijen hebben met smalspoor gereden.
De stoomtram 's-Hertogenbosch - Helmond.
En de Rotterdamse Tramweg. Deze had het meest uitgebreide spoornet.
Beide reden met kaapspoor (meterspoor)
Re: Nieuwe treinbaan.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuwe treinbaan.
De RTM, die ken ik nog uit mijn jeugd toen we (met mijn ouders etc) nog in Spijkenisse woonden!
Re: Nieuwe treinbaan.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe treinbaan.
Hartelijk bedankt voor de gezellige reacties! Ik ben eens even gaan kijken naar de alternatieve voorbeelden, en daar zitten heel veel leuke dingen tussen. :D