Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Heruitgave Roco (Fleischmann) ICE1

Gestart door AlexH vrijdag 13 januari 2023, 19:33:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Heruitgave Roco (Fleischmann) ICE1
Toen Roco de ICE1 aankondigde werd ik wel enthousiast. Zou graag weer een aan mn verzameling toevoegen maar er komt maar weinig aan ICE1 daadwerkelijk op de markt (Alleen van Lima zijn ze naast Roco daadwerkelijk beschikbaar voor zover ik weet). Toen Roco de prijzen bekend maakte was ik al niet meer zo enthousiast. Als ik de eerste ervaring van "Alex Anlage" (Alex103 op Stummi) zie heb ik geen spijt dat ik hem niet heb besteld.

Re: Heruitgave Roco (Fleischmann) ICE1
Toch vreemd, al die toeters en die bellen, maar een simpele motorrem bij stilstand zit er niet op...
Re: Heruitgave Roco (Fleischmann) ICE1
En wat ik op Stummi lees schijnt dat een standaard Zimo functie te zijn de motor rem (aangezien Roco decoders van Zimo gebruikt).

Kan ook niet zeggen dat de motor heel fris klinkt, maar dat zou exemplarisch kunnen zijn. Alex103 heeft een omruil door z'n dealer aangevraagd dus ben benieuwd naar een update.
Re: Heruitgave Roco (Fleischmann) ICE1
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Heruitgave Roco (Fleischmann) ICE1
Maar wat moet je met Fleischmann?
Er zijn er toch genoeg van Marklin?

Mvg
Marcel
Re: Heruitgave Roco (Fleischmann) ICE1
Dit is het 2-rail stukje van het forum ;) Ben een jaar terug overgestapt op 2-rail dus met die van Marklin krijg ik kortsluiting. ;-)


En het was ook bedoeld ter info voor 3-railers die er aan denken om deze aan te schaffen. Maar nu ik zo kijk lijkt het er op dat hij niet in af fabriek AC geleverd wordt.
Re: Heruitgave Roco (Fleischmann) ICE1
Alex (die van het filmpje) heeft ieder geval geen kloot verstand van het inregelen van een decoder. Hij maakt geen gebruik van de motorrem die al jaren en jaren in een Zimo decoder aanwezig is (voor als dat tandpasta treinstel stil komt te staan op z'n 3% helling) en het optrekken van nul naar stap 1 (Anfahrruck) is ook niet ingeregeld.

Maar mauwen op YouTube naar je 32k abonnees die Alex (die van het filmpje) werft op Stummi is immers veel leuker dan je best doen er iets van te maken.  :D

Het levert wel "YouTube centjes" op, da's dan wel weer handig van die Alex (die van het filmpje).  :thumbup:

Re: Heruitgave Roco (Fleischmann) ICE1
Wat is een motorrem?
Re: Heruitgave Roco (Fleischmann) ICE1
Een in te stellen rem voor motoren met een hoge mechanische uitloop. En het biedt ook de mogelijkheid bij stand 0 de motor kort te sluiten zodat de lok niet weg rolt. Werkt uiteraard alleen als er spanning op de baan staat.

Ooit paste ik dit toe bij ombouw van Marklin lokkies naar Lemo Solar motor:



Esu heeft het ook in z'n V5 decoder:

10.9. Motorbremse
Der LokPilot 5 Decoder kann auf Wunsch den Motor während des
Stands kurzschließen. Diese ,,Feststellbremse" kann das wegrollen
der Lok am Gefälle verhindern bzw. die Rollneigung verringern.
Die Motorbremse kann durch Setzen von Bit 6 in CV 124 eingeschaltet
werden.
Die Motorbremse wirkt nur, solange Spannung am Gleis anliegt.
Re: Heruitgave Roco (Fleischmann) ICE1
En daarom doe ik dat met een relais dat afvalt en de motor kortsluit als de spanning wegvalt, werkt altijd ;-)
Een demostratie met de beroemde Märklin "weglopers", alles spanningsloos, het schakelaartje sluit enkel de motor kort, er komt anders niks aan te pas:
Re: Heruitgave Roco (Fleischmann) ICE1
Aha, bedankt voor de info.
Gelijk even het model bij Roco opgezocht en ik zag dat de rondmotor was vervangen door een klokanker, zoiets als de Flachläufer van SB Modellbau. Dat zal de reden wel zijn. Grappig.
Ik vind de rijeigenschappen in het filmpje helemaal niet zo beroerd eigenlijk.