Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

34883 Serie 25 NMBS en gebogen wissels 2268 & 2269

Gestart door mcs51 zaterdag 10 december 2022, 13:51:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
34883 Serie 25 NMBS en gebogen wissels 2268 & 2269
Wissel 2269, gebogen wissel rechts en loc 34883 Serie 25 NMBS komen niet overeen bij "afslaan"; eerste wiel van de loc ontspoort en zorgt voor kortsluiting.
In achteruit gaan over de "afslaan" positie zorgt wel voor wat schudden van de loc maar komt wel goed.
Rechtdoor gaan door de wissel is geen probleem in beide richtingen.

Neem ik de kap weg van de loc dan gaat het gestel er vlot door in beide richtingen.
Maar geef toe, dat is geen zicht!  :-(

Zet ik de kap op het gestel zonder te bevestigen met de drie vijsjes, dan is het een dubbeltje op zijn kant, de ene keer goed weliswaar al schuddend, de andere keer; kortsluiting!

En nu komt het eigenaardigste, met wissel 2268, gebogen wissel links is in geen enkel geval een probleem, loc gaat er weliswaar al schudden over, maar ze gaat door.

Dus waar zit het probleem nu, bij de loc of bij die 2269 wissel?

Ik wil nog meegeven dat de "beschermbuis cilinderstang" niet gemonteerd is en tender en loc het verst uit elkaar gemonteerd zijn.

Bedankt voor jullie insights!
Alain
Re: 34883 Serie 25 NMBS en gebogen wissels 2268 & 2269
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 34883 Serie 25 NMBS en gebogen wissels 2268 & 2269
In een dergelijk geval zou ik het eerst denken aan een asymmetrie in de lok. Dat zou je moeten kunnen vinden door alles met een schuifmaat secuur na te meten. Dus niet alleen de wielafstanden op de as maar ook de afstand van wiel naar buitenste punt aan beide zijden. De uitslag van het wielstel (of de as) zowel naar rechts als naar links.
Re: 34883 Serie 25 NMBS en gebogen wissels 2268 & 2269
Ben je zeker dat de juiste wielen onder de loc zijn gemonteerd? Ik heb hetzelfde probleem gehad met wagons van Pico (tweerail), maar heb de wielen verwisseld voor Marklin-wielen en het probleem was opgelost. Er is een klein verschil in flenshoogte tussen beide wielsoorten hetgeen de ontsporing veroorzaakt. Snel even checken kan geen kwaad!
Re: 34883 Serie 25 NMBS en gebogen wissels 2268 & 2269
Soms is de zijwaartse gangbaarheid van het voorloopstel van de loc een probleem. Het kan helpen een beetje te experimenteren met de betreffende schroef (vijs): iets steviger aandraaien of juist lossen, maakt verschil. Ook heel klein beetje olie kan de beweeglijkheid van het wielstel verbeteren.
Dan kan het nog zin hebben te kijken naar je wissel. Zijn de strijkregels heel en niet verbogen? Ligt het wissel voldoende vlak?
Is dit de enige loc met problemen op die plaats of niet?

Succes,

Peter

Re: 34883 Serie 25 NMBS en gebogen wissels 2268 & 2269
Alvast bedankt voor de reacties!

Originele wielen?
Ik ga uit van wel daar ik de loc, weliswaar viaSerie 25.jpg  Franse veilingsite dus niet nieuw, zo gekocht heb.
Wat is de juiste flenshoogte?


Ik zal mijn schuifmaat dan maar eens bovenhalen alhoewel het mij niet helemaal duidelijk is wat er juist moet gemeten worden  :-(
Op zicht ziet alles er "normaal" uit, alle wielassen evenwijdig, geen scheven wielen op de assen
Eerste wiel is zéér bewegelijk link / rechts maar ik zal die er eens uithalen om te zien of de volgende 5 wielen wél door de wissel gaan.


De kap zit vast met 2 kleine schroeven vooraan, deze gaan door niet door een draaipunt, kunnen dus goed aangespannen worden.
Meer achteraan is er nog een groter die wél door een draaipunt in het onderstel gaat.
Origineel zal die goed vast, heb die wat gelost maar was nog niet ok.
Ik zal ook eens de olie bovenhalen.


De tender van een 3393 doet ook moeilijk op die plaats.
Dat is ook een 150 loc, die wissel zal die asbezetting niet graag hebben zeker  >:-D

Tussen Kerst & Nieuw meer tijd om dat allemaal eens uit te proberen.
to be continued... ... ...