Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend

Gestart door Stelle2211 donderdag 08 december 2022, 10:10:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Goedemorgen,

Omdat ik niet helemaal blij ben met hoe ik nu van mijn schaduwbaan/keerlus van -10 naar 0 rijd, wil een helix/klimspiraal toevoegen aan de baan en de schaduwbaan naar +/- -25 verlagen.

Helaas heb ik niet de mogelijk om rijrichting nog aan te passen waardoor ik moet dalen met 24330 en moet stijgen met 24230.
Gaat dat problemen opleveren of is R2 groot genoeg om te stijgen?

Ik hoor graag.

Mvg Sjoert
Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Indien je tussen de halve cirkels twee rechte rails (36cm) kunt invoegen dan is dat geen probleem. Met 25cm zou het eigenlijk al voldoende zijn. Mijn helix stijgt op die manier in de buitenbaan met 2231 (K-rail R2). Zonder die rechte stukken kom je op een stijgingspercentge van 3,3%. Wat ik persoonlijk een beetje veel vind.
Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Maakt het dan nog uit of je C of K rail gebruik?
Volgens AnyRail blijf ik met de 24230 net onder de 3% stijging:helix.JPG

Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Heb het even snel gecheckt in Anyrail. Op jouw manier creëer je een hoogteverschil van 8cm. Dat is naar mijn smaak voor C-rail net niet genoeg. De dikte van de dragerplaat (tracé) is circa 6mm. De dikte van de geluidsisolatie 3mm, de dikte van de C-rail 12mm. Dat is alles bij elkaar 21mm. 80 min 21 is een vrije ruimte van 59mm. Daar past geen trein met goed fatsoen tussen. Je dient nog 10mm hoger te gaan. Zoals al vermeld werk ik met K-rail, die heeft niet die dikke bedding. Mijn baan stijgt over één winding met 85mm en daar kan net een trein door met een beetje speling. Het ruimte verlies van het tracé met rails en isolatie is dan 16mm. Als er calamiteiten zijn in die helix wil je je trein er ook een beetje eenvoudig tussenuit halen nietwaar. Niet dat dat ding klem zit tussen boven en onderkant.
Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Dank je Henk, jammer dat AnyRail daar geen rekening mee houdt.
Had ik met wat ik nu heb ook al problemen mee.
AnyRail vergeet in ieder geval de plaat dikte....

Kan ik dan beter in Wintracks een helix maken, weet niet goed hoe dat moet.
Heb daar een proef versie van.
Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Volgens mij is er geen enkel programma dat daar rekening mee houdt. Dat zul je zelf moeten doen. De plaatdikte is namelijk ook door jou gekozen.
Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
In wintrack kan je de uitgangspunten dus wel aangeven, zo kom ik op klimmen 3% via de binnenbaan


helix wintrack.JPG
Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Citaat van: Stelle2211 op donderdag 08 december 2022, 12:27:19.....jammer dat AnyRail daar geen rekening mee houdt.


Kiek dan...... ;)

Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Wist niet dat dat ook de helix geldt :thumbup:

Weer wat geleerd!
Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Dat geldt overal waar twee sporen op ongelijke hoogte boven (of onder) elkaar liggen. Maar zoals reeds gezegd je zult daar zelf de hoogte van de constructie in moeten verwerken.
Re: Helix/klimspiraal binnenbocht stijgend
Citaat van: Stelle2211 op donderdag 08 december 2022, 15:04:41In wintrack kan je de uitgangspunten dus wel aangeven, zo kom ik op klimmen 3% via de binnenbaan

Ja, maar houdt ook geen rekening met de hoogte van je rails en plaatwerk / constructie. Dus de aangegeven 85mm kan best weleens krap zijn een beetje afhankelijk van de rails en baanconstructie. Zie ook: Schaduwstations