Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023

Gestart door DB69 woensdag 30 november 2022, 16:26:14

Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023
Citaat van: Barry1972 op dinsdag 05 september 2023, 23:01:39Het NS logo zit volgens mij ook te hoog op de bovenstaande foto's van Maikel??

8)  :P  >:-D  :D  :D  :D

Ja geintje

Het nummer helaas wel op de Marklin...
Dat van de draaistellen is correct, maar echt fraai vind ik het niet.

Die panto's zijn wel leuk. Ze worden daardoor echter wel weer hoger.

RMW - Sinds 1963

Citaat van: KNed op woensdag 06 september 2023, 15:40:48Ik vind die lichte draaistellen erg lelijk. Het kan best zijn dat het er in aflevertoestand zo uit zag maar na 1 rit zijn die draaistellen natuurlijk vies. Eerdere modellen van de 1600/1700/1800 van Märklin en andere fabrikanten hebben dat nooit gehad. Ik snap niet dat ze dit nu ineens doen?

Bij de Roco 1600 is er, o.a. in het Rail Magazine, juist commentaar geleverd op het feit dat de draaistellen in de donkergrijze kleurstelling waren geschilderd, terwijl ze lichtgrijs hoorden te zijn. Bij Märklin wordt er nu commentaar geleverd op het feit dat de draaistellen geheel volgens het voorbeeld lichtgrijs zijn geschilderd (met details in donkergrijs, bruin en zilvergrijs). Märklin heeft in de database altijd duidelijk vermeld dat het gaat om een locomotief in de toestand van 1992, ofwel in aflevertoestand.

Märklin heeft inmiddels ook meer tekst en uitleg op de Nederlandse site geplaatst: KLIK.

Nog een nieuwtje rond de NS 1700 van Märklin: bij het model zijn het rangeersein linksonder, midden en rechtsonder apart schakelbaar, evenals het Nederlandse waarschuwingssein en de cabineverlichting.

M.v.g.

Maikel (RMW)
Citaat van: RMW op woensdag 06 september 2023, 17:26:54Bij de Roco 1600 is er, o.a. in het Rail Magazine, juist commentaar geleverd op het feit dat de draaistellen in de donkergrijze kleurstelling waren geschilderd, terwijl ze lichtgrijs hoorden te zijn. Bij Märklin wordt er nu commentaar geleverd op het feit dat de draaistellen geheel volgens het voorbeeld lichtgrijs zijn geschilderd (met details in donkergrijs, bruin en zilvergrijs).

Maar is dat commentaar ook geleverd door dezelfde organisatie/persoon? Niet iedereen hoeft dezelfde mening te hebben.
In ieder geval is het juist wat Marklin heeft gedaan. Wat iemand daar van vindt, mag iedereen zelf weten.

Het is wel duidelijk dan ook met dat bericht op de website. Märklin heeft zich er in ieder geval goed in verdiept.
Dat ik het dan niet mooi vind is mijn mening  :)

Koen
ik weet waar Marklin die onzin vandaan haalt, maar op Flickr staat een foto van de introductie van de 1707 op 23-05-1992 en de grijze kleuren zijn allemaal het zelfde, misschien de onderdelen van de onderstel iets lichter, maar apsoluut geen licht blauw/grijs zoals nu. En de 2e punt wat ik nog wel veel erg vind waarom zit er zo'n rare gele band onder de nummer langs over de gehele loc, wie heeft dat nou weer verzonnen? Dat vind ik dus nog erger dan de blauwe onderstel. Op de toegevoegde 2e foto is de rare gele rand te zien, hoop dat Marklin dit hersteld en dat de Trix versie deze rand niet heeft, daarom staat de nummer ook te hoog

maxresdefault.jpg
50556450471_ebbd99058a_c.jpg

(c) schrijvend schroot
Citaat van: flevoland2012 op dinsdag 05 september 2023, 21:50:36eerste foto van de 1707, staat op www.haertle.de, bewonder hem zelf maar, maar er zijn al weer blunders gemaakt, zoals de nummer op de verkeerde plaats, verkeerde kleur onderstel, jemig he, wat zijn ze in Meppel aan het doen, potje pokeren ofzo, waar is de controlle van de importeur gebleven?

Wat is er met het nummer aan de hand dan?

mvg,
Gert
Er is een verschil tussen lichtgrijs en lichtergrijs. Die draaistellen zijn vele malen te licht van kleur.
Citaat van: Gert1 op woensdag 06 september 2023, 18:01:23Wat is er met het nummer aan de hand dan?

mvg,
Gert

Er zit een donkere gele lijn onder nummer, daarom zit de nummer niet goed op zijn plek, wat de reden van deze gele lijn is, weet ik niet, heb foto's gezien zit de gele lijn ook om de rooster heen.
Flevoland2012: het gaat hier om een foto(!)
Op de foto van Productpagina van M* zie je geen gele band.
Je kunt toch pas oordelen als je het originele model zelf in het echt ziet?
Wiki Redactie

Mocht iemand Interesse hebben voor meer details. Nu ook een wiki pagina aangemaakt. Gisteren had iemand deze model meegenomen op de stamtafel.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_39720

Citaat van: Baanloos op woensdag 06 september 2023, 18:15:33Flevoland2012: het gaat hier om een foto(!)
Op de foto van Productpagina van M* zie je geen gele band.
Je kunt toch pas oordelen als je het originele model zelf in het echt ziet?

Meneer effe beter kijken, je hebt nu 2 foto opties, wiki en die van mij

Zie foto, en voor de vierkante cirkel

maxresdefault - kopie.jpg
maxresdefault - kopie (2).jpg

nog duidelijker te zien
Citaat van: Hitmaan op woensdag 06 september 2023, 19:38:22Mocht iemand Interesse hebben voor meer details. Nu ook een wiki pagina aangemaakt. Gisteren had iemand deze model meegenomen op de stamtafel.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_39720

Sorry, maar dat artikel bevat fouten. De 1700 zijn niet opgesplits toen NSCargo en NSR werden gesplitst. Alle 1700'en bleven bij NSR en behielden dus hun nummer.

Ik vind de foto's ook slecht belicht.

Maar die gele band waar Flevoland het over heeft, is duidelijk te zien. En het nummer staat (daarom) te hoog tussen grijze balk onder en rooster. Dat is prima feitelijk vast te stellen vanaf foto's.
Die strepen drukt marklin al jaren bij kleurscheidingen op loks of wagens. Kijk maar eens bij tee of blauw/beige.
Ze doen dit om een strakke kleurovergang te krijgen.
Vroeger met tampondruk. Nu dus blijkbaar met een uv-printer...en dan ziet het er "gammel" uit. Waarom het zo breed moet is me ook een raadsel.
Het stomme is dat loks uit de jaren 70-80 vorige eeuw deze ongein niet nodig hadden om strak te zijn.
In het algemeen vind ik de 1700 een beetje slordig in de lak zitten. Ik denk dat je echt een het beste exemplaar zelf moet uitzoeken in de winkel.

Citaat van: flevoland2012 op woensdag 06 september 2023, 19:44:54Zie foto, en voor de vierkante cirkel

Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat cirkels rond zijn  :D

Bart
Wat een teleurstelling zeg, lijkt toch voor geen meter, of word deze loc soms ook geprint zoals wat PIKO met de ICR heeft gedaan en marklin met de koploper en daar betaal je ruim €400 voor  :-(  :-(  :-(
Is er een reden dat er in dit land altijd over de prijs gezeurd wordt bij luxe artikelen?
"Über Geld redet man nicht; das hat man".

Vind je het gebodene niet goed genoeg dan is dit produkt niet voor jou geschikt. Simpel 

Bart
€400,00 voor een koploper. 😂
Voor een Marklin Spur 1 kruising betaal ik al meer dan €550.00.
Ok duidelijk van die gele streep, dat doet inderdaad afbreuk aan het model.
Maar kom dan niet met een foto van een handelaar dat schept verwarring.
Is dit voor u overigens een rede het model niet te kopen Meneer Marco (Flevoland2012)?
En laat u de Koploper ook aan u voorbij gaan?
Wiki Redactie

@Dirkkie_84

De Foto's zijn gemaakt met een mobiel van ongeveer 6 jaar oud. En gezien wij het kb laag moeten houden is een foto van een camera een wat mindere optie.
De info over e 1700 locs, mocht je meer informatie hebben of de info verbeteringen aan mij doorsturen dan kan ik dit aanpassen.

Dank voor je reactie.
 @citaat  @citaat

Zeiken om te kunnen zeiken. Was jij ook niet diegene die zo liep te mopperen dat er zo weinig ns spul werd uitgebracht en dat er weinig te koop was? Je word ermee doodgegooid man. Normaal reageer ik nooit op dit soort dingen maar jouw negativiteit valt wel erg op....

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Aha, ik heb nu twee forums waar ik me op kan "vermaken" met bier en chips, wanneer is de modelspoorbevolking groot genoeg geworden om een eigen fabriek te beginnen, dan zullen er geen fouten meer gemaakt worden.

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Eet smakelijk en niet te veel bier, hè Anne ;) .
Duidelijk is in ieder geval dat de zogenaamde hoogwaardige moderne productiemethode waar de leverancier zo trots op is in de praktijk een slechter resultaat oplevert dan de oude productiemethode.
Oftewel, printen van locs geeft (nog) geen resultaat om over te juichen; denk aan de raamstijlen bij de koploper en nu de donkergele streep aan de onderzijde van de kap.
En dat is jammer want het kán wel netjes als je naar de oudere uitgaven kijkt.
Ik kan me voorstellen dat mensen meer verwachten van een merk als Märklin met Märklinprijzen; en die prijzen zijn op zich niet erg, maar dan moet 't product wel goed zijn.
Aha daar is de klager over de klagers. Ik vink hem af. Bingokaart begint al aardig vol te raken. :D

Citaat van: Anne W op woensdag 06 september 2023, 22:45:23Aha, ik heb nu twee forums waar ik me op kan "vermaken" met bier en chips, wanneer is de modelspoorbevolking groot genoeg geworden om een eigen fabriek te beginnen, dan zullen er geen fouten meer gemaakt worden.

Groet, Anne W
Hoe komen jullie erbij dat de lok geprint zou zijn. De lok is gewoon gespoten.
Enkel het lijntje is VOLGENS MIJ! geprint.

Bart
Citaat van: Baanloos op woensdag 06 september 2023, 22:02:48Ok duidelijk van die gele streep, dat doet inderdaad afbreuk aan het model.
Maar kom dan niet met een foto van een handelaar dat schept verwarring.

Ik neem aan dat je reactie #263 bedoelt. Waarom is die niet goed? Een foto van een handelaar ipv een foto(shoo) van de fabrikant lijkt me betrouwbaarder.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Bajn-AG op woensdag 06 september 2023, 23:17:53Hoe komen jullie erbij dat de lok geprint zou zijn. De lok is gewoon gespoten.
Enkel het lijntje is VOLGENS MIJ! geprint.

Bart
Neemt niet weg dat het in het geprinte deel wel foutgaat.
Onderstellen, dat geloof ik wel, air brush, kwastje, of een poedertje en opgelost.
Het nummer en vooral de gele streep, dat wil ik zelf even zien voor ik het model aanschaf.
Snap ook niet waarom op een gespoten kap een getamponeerde streep is geplaatst?

Ik vind het verder wel een mooi model, het is uiteraard al in verschillende versies uitgebracht de laatste jaren dus keuze genoeg , en ik heb zelf geen 1700 dus wie weet?

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105174.msg3222415046#msg3222415046
Mijn persoonlijke reactie bij de buren , hier misschien ook van toepassing 🥳
@ reactie 284 Dirkkie-84

De naam van de handelaar staat er pontificaal overheen gedrukt en het kan ook zo maar een handmonster of virtuele impressie zijn en dat vind ik verwarrend.
Op basis van zo'n foto al moord en brand schreeuwen... Maar ok, ik zat er naast, de rand is er dus echt.

Voor Anne en Hanzi:
Eens met Hanzi: Märklin doet niets anders dan communiceren dan men eindcontrole hoog in het vaandel heeft.
En op het risico af dat sommingen me een zeikerd vinden: wij als consument betalen voor de modellen dan mag je voor
de zeker niet kinderachtige prijzen iets terug verwachten(!) Dat afdoen met: "Dan koop je het maar niet" is te kort door de bocht.

Bij bv. Tweakers nemen ze nieuwe mobieltjes onder de loep en volgt ook een opsomming van verbeteringen en tekortkomingen Nieuwe modellen zijn niet eens in alle opzichten beter, soms bezunigt men iets weg.

Zo voor vandaag weer genoeg gezeikt en dat ruim voor 8en. >:-D
Mocht het lichtgrijze onderstel slecht verkopen dan zal Märklin wel weer met een geweatherde uitgave komen zodat ze er alsnog aan kunnen verdienen. Is het probleem van het lichte grijs opgelost en is het spontaan een extra exclusieve uitgave....

samen staan we sterker

Ze hebben er wel werk van gemaakt...dat mag ook wel voor die prijs.

Voor de Wiki:het model heeft niet 4 maar 2 antislipbanden.
Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 07 september 2023, 11:04:29Mocht het lichtgrijze onderstel slecht verkopen dan zal Märklin wel weer met een geweatherde uitgave komen zodat ze er alsnog aan kunnen verdienen. Is het probleem van het lichte grijs opgelost en is het spontaan een extra exclusieve uitgave....
Helemaal juist 👍🏻
En laat ik die nou net willen...

Dus ik wacht even af  :)
Wiki Redactie

@citaat  @citaat
Slipbanden aangepast
Goh, zijn we nu al weer uitgepraat over een van de belangrijkste NL-noviteiten van Märklin in jaren?  ;)

Graag verder praten in een passend topic, zodat we hier alleen meldingen krijgen over nieuwigheden.

Groet, Anne W

M* en bezig te digitaliseren

Stil aan ben ik toch ook wel nieuwsgierig geworden naar de nieuwe 1700, de 39720, met alle funkties die er op zitten.
Binnenkort toch maar 's gaan kijken bij de winkel.
Heb ik weer een reden om daar weer eens binnen te lopen. Leuk toch....!

Het verbaast me een beetje dat ik noch hier, noch bij de 2-rail/DCC buren, er nog niets over gelezen heb: Märklin heeft een nieuwe lokdecoder uitgebracht die echt universeel is (behalve Selectrix dan): mfx, MM 1 en 2, DCC en Railcom, de SoundDecoder mSD3, 60996 Dat de handreiking aan de DCC wereld niet alleen Railcom is maar ook een Plux22 aansluiting, heeft een betekenis, welke zal in de toekomst blijken. Als het het idee van de mensen in Göppingen is om de Lokdecoder wereld "over te nemen" dan denk ik dat ze zich vergissen in de individualiteit van de modelspoorder, in ieder geval de Hollanders.

Groet, Anne W
ABC remmen zit er niet op. Dat hebben dcc rijders meer nodig dan railcom.

Bart

@citaat

Zoals ik al zei: te individualistisch.....

Groet, Anne W
Geen idee wat je bedoelt.

Bart

Elke Hollander heeft zijn eigen wensen......

Groet, Anne W
Ik ben geen Hollander en ABC hoort bij een dcc decoder standaard te zijn. Zeker als je loks voor de twee-leider markt verkoopt. Railcom is optioneel. Mijn centrales kunnen het niet, en ik mis het ook niet.

Bart
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hier een presentatie video van onze oosterburen.  :)
Märklin 39720 - NS 1707 - Wir sind positiv geschockt! :-)
Re: Märklin Nieuwigheden/Neuheiten 2023 (HERBSTNEUHEITEN)
De Herbstneuheiten:

Herbstneuheiten 2023.jpg

Link naar de nieuwigheden-pagina van Märklin (vanaf 14-09-2023): KLIK.

Link naar de PDF-brochure (vanaf 14-09-2023): KLIK.

Hieronder zijn vanaf 14-09-2023 (13.00 uur) ook alle nieuwigheden te bewonderen in de video's van Märklin TV (Duits of Engels):

M.v.g.

Maikel (RMW)
Citaat van: Bajn-AG op dinsdag 12 september 2023, 17:40:16Ik ben geen Hollander en ABC hoort bij een dcc decoder standaard te zijn. Zeker als je loks voor de twee-leider markt verkoopt. Railcom is optioneel. Mijn centrales kunnen het niet, en ik mis het ook niet.

Jij VIND dat ABC hoort...... Ik gebruik het niet, dus wat mij betreft overbodig. Hetzelfde wat Railcom betreft.
Decoders die 28 digitale talen spreken vind ik sowieso niet nodig want je vóór je hem koopt, weet je al welke taal je gaat gebruiken, dus koop je zo'n decoder lijkt mij.
Andersom, dus als je een trein koopt waar een multiprotocol in zit, is het wel fijn dat je je favoriete taal nog kan kiezen. Als voorbeeld noem ik dan de Artitec Hondekoppen welke ik, zoals op een kleine uitzondering na, met DCC aanstuur met mijn IB
Of het wel of niet gebruikt wordt boeit niet. Het moet erin zitten voor gebruikers die het willen gebruiken.
Marklin biedt nu weer een halfslachtig ding aan. Hoef je natuurlijk niet te kopen, maar deze decoder zit wel in nieuwe trix loks. En het is niet slim om dan geen ABC aan te bieden.

Bart
Misschien een domme vraag: wat is ABC?

Fantasietjes op de baan

Goeie vraag, ook al gezien in een decoder maar weet ook niet wat het is 😅
Citaat van: johanhe2 op woensdag 13 september 2023, 10:48:42Misschien een domme vraag: wat is ABC?

ABC betekend Automatic Breaking Control
Ooit bedacht door Lenz
Een remsysteem dus voor DCC

ongeveer net zoiets als de remmodule door Huib Maaskant