Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

"Hierzo", NMBS Epoc III - INDUSTRIEDRAAISCHIJF

Gestart door perk zaterdag 26 november 2022, 21:39:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
"Hierzo", NMBS Epoc III - INDUSTRIEDRAAISCHIJF
Deze avond hebben we de hamer , beitel en kniptang losgelaten op onze eerste baan.
Dit was een rondrij baantje van 200x120 cm, bestuurd met CS2 en iTrain.
8 wissels met servo / Arduino besturing via DCC

Echt verder dan de rails ballasteren, wat perrons, een berg/brug, paar straatjes in klei en de techniek was ik eigenlijk niet gekomen.
De zin was er wat uit, en toen de CS2 deze maand kapot ging begon ik te twijfelen of dit nog toekomst had.
Vooral omdat de baan nooit deze kamer meer uit kon, en we hopelijk toch ooit eens een vrije kamer gaan krijgen als 1 van de kinderen het huis uit is, dan kunnen we de treintafel uit mijn werkbureau naar zijn eigen plek brengen.

Ik ben zinnens de tafel zelf met frame en wieltjes te herbruiken, maar erop 4 modules zetten.

ons idee is 1 centrale module van 120 x 60 (ja toch iets groter dan gedacht), hiernaast 2 simpele modules om naar het rode schaduwstation te gaan
Alles bij elkaar blijft het 205 x 120.


Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
in eerste fase ga ik het schaduwstation gewoon weglaten en een simpele doorverbinding maken.

Uit eindelijk denk ik aan dit soort schaduwstation zoals hierboven, dat moet gewoon de doorverbinding later vervangen

Mijn idee is dan een achterwant voor het schaduwstation te zetten, en de hoekbakken simpel afwerken met wat boerderij/bos scenery.

De centrale groene plaat gaat een klein goederenperron, een kolen en waterdepot en kleine passagiersstopplaats zijn. 
Tenminste als de plaats het toelaat.

Als we dan ooit eens een vrije kamer krijgen kan ik dit makkelijk verhuizen en integreren in een groter geheel


Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Onze focus gaat komen op scenery bouwen en aankleding, niet zozeer rijden meer.
Als techniek ga ik mijn Arduino's herprogrammeren voor een combi oplossing van DCC servo (wissel) sturing met eigenbouw seinen.


De 3 wissels in de eerste fase, gaan gewoon met een drukknop via de Arduino en tegelijk ook via de Mobile Station bediend kunnen worden.
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
De naam "Hierzo" komt van een NMBS wachthuisje dat ik 3D ontworpen en geprint had voor de oude baan.

Dat gaat de naam van de halte worden nu.
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Dit weekend me kunnen uitleven met het afbreken van de oude baan.
Met een platte beitel het kurk, papier mache en andere zaken van de plaat geklopt.
Daarna de rails redelijk goed ontdaan van ballast resten.

Hierna het nieuwe sporenplan even proberen uit te leggen met de rails die ik had, en tot de vaststelling gekomen dat de R1 bocht in het plan toch echt te kort is.
Dus straks even opnieuw proberen te hertekenen


Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Ik heb ondertussen niet stil gezeten, wat sporen gaan halen op een beurs en een testbaantje aangelegd.

In het verleden heb ik mijn vorige baan uitgerust met Arduino servosturing gekoppeld aan de CS2. 
Mijn code en ontwerp waren eigenlijk meer een samenraapsel van patches en aanpassingen, niet iets dat op termijn kan groeien.
Dit heb ik nu aangepast met een nieuw modulair ontwerp, gebaseerd op 3 elementen.

1) Centrale DCC ontvanger (moet ik nog terug schrijven)
2) Nano repeaters die simpelweg serieel het protocol verdelen
3) Nano eindpunten, die luisteren naar de seriele datastream, pikken hun DCC addres en payload eraf en reageren gepast.
 Dit eindpunt heeft :

  3 volledige seinbeelden , telkens 2 DCC adressen met instelbare knippervertraging (tegenspoor) per sein
  3 digitale 1 pin outgangen, met instelbare knippervertraging per uitgang, telkens 1 DCC adress
  3 servo's met individuele vertraging, reagerend op telkens 1 DCC adress (0 of 1)

Arduino DCC setup.jpg

pcb test eindpunt.jpg
 

Seriële signalen zonder versterking zijn niet (in theorie) gemaakt voor erg ver te gaan, maar in het verleden was een meter geen probleem en ik heb deze setup met draden van 5 meter getest.   De jitter op de servo komt volgens mij van een te zwakke voeding en misschien wat interferentie (in het verleden aangepakt met capaciteit naar de grond)

Video'tje van de test :


De repeater Nano werkt ook al, maar de centrale DCC ontvanger moet ik nog in elkaar steken.  Daar de CS2 kapot is, gaat deze centrale MEGA een mix van DCC ontvanger, accessoire schakelaar en fake seinbeeld generator worden.

Volgende stap is het houtwerk in bestelling zetten.   Maar eerst uittekenen

Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Alles werkte bijna, ik had mijn controlepaneel gebouwd.
Drukknoppen, software debouncer, Neopixel leds, statemachine, DCC ontvanger, impulssturing, zelfs sound... alles bijna af.  Gewoon nog een menutje om de servo's te kunnen ijken.

MAAR

het werkt prima als ik de MASTER (zie tekening eerder) direct aan de Eindnano hang.
het werkt ook prima als ik de laptop aan de USB poort van de replicator laat hangen (waarom, geen idee)

ECHTER

als het systeem zonder laptop autonoom werkt met de replictor ertussen, werkt het meestal.   Maar niet altijd.
Ik heb gemerkt dat de replicator uitgaande data sturing het soms niet doet.   Onvoorspelbaar soms.  Meestal ok, maar soms ook niet (hatelijk he) en dan weer wel.

Ik heb een hoop trucjes van het internet geprobeerd, maar tot de conclusie gekomen dat de SoftSerial functie die ik gebruik in de replicator Nano's niet betrouwbaar is in unidirectioneel verkeer zonder checks.

Data 2x versturen helpt niet, baudrate naar 9600, delay(1) ertussen, zelfs met maar 1 Softserial instance dropt ie soms uitgaand verkeer.

Ik geef dit op ... dat gooien we het over een andere boeg.
Iets duurder en groter om in te bouwen, ik ga een MEGA gebruiken als replicator en eindpoint tegelijk.   de MEGA heeft 4 echte seriële poorten en dus geen nood aan Softserial om data beperkt te repliceren.

Dan kan ik daisy chain setup maken, eigenlijk mijn oorspronkelijk idee.

Dus terug aan de slag, en dit is het resultaat.

Het concept is nu :

2022-12-16_09-39-21 by Patrick Verret, on Flickr

in testopstelling ziet dat er zo uit :

2022-12-16_09-35-37 by Patrick Verret, on Flickr

en het werkt ook :

De code van de NANO eindpunt is aangepast aan de MEGA, daarbij is de replicator functie toegevoegd en enkele condities opgelost die de zaak blokkeerden.
Wat ik dan heb zijn de NANO als zuivere eindpunten, en een keten van MEGA's die tegelijk het signaal kunnen repliceren en verdelen, en tegelijk als eindpunt kunnen dienen.
Uitsluitend door gebruik van de UART seriële poorten.  Het blijft unidirectioneel en zonder checksum, maar dat lijkt niet direct nodig.

Het nadeel is de iets hogere prijs en afmetingen van de MEGA, het voordeel is dat ie veel meer poorten heeft en dus een flexibelere module is (tot 48 servo's dacht ik)

Wat doet dit nu?

1) luisteren naar DCC accessoire sturing op de baan en hierop reageren door indien het adres is toegekend aan een drukknop, de LED's aan te passen, interne statemachine aan te passen en ongeacht dat alles toch door te sturen naar de eindpunten.
2) input te krijgen van drukknoppen, en dit door te sturen.
3) NEOPIXEL leds aan te sturen die tonen welke state elke drukknop is

maar met enkele gadgets.

De drukknoppen zijn gelinkt aan een DCC adres (we gaan ervan uit een uniek adres)
Elke drukknop kan ook een impuls sturing zijn (aangepaste kleur LED), voor ontkoppelrails, korte bewegingen, ... lichtjes die uitgaan na een tijdje.   de impulstijd is individueel instelbaar.
Via de serial(0) is er een Menu op de control unit om servo's te ijken, met andere woorden een MIN en MAX positie in te stellen (die kan omgedraaid zijn).  Je kan dat dus met de laptop aan de control unit doen en moet niet onder de baan bij elke arduino gaan.
Er zit wat muziekjes op  8)  Dit geeft betere bevestiging van de drukknoppen
Natuurlijk software de-bouncing van die drukknoppen

Elk eindpunt blijft minimaal hebben :

  3 volledige seinbeelden , telkens 2 DCC adressen met instelbare knippervertraging (tegenspoor) per sein
  3 digitale 1 pin outgangen, met instelbare knippervertraging per uitgang, telkens 1 DCC adress
  3 servo's met individuele vertraging, reagerend op telkens 1 DCC adress (0 of 1)

Mijn plan naar de toekomst is nog eens soort 'AI' module te schrijven voor de centrale unit die dan seinbeelden gaat generen op basis van de stand van de statemachine.
Dit ga ik doortrekken naar de MEGA eindpunten zodat je door het sturen van 1 adres een keten van acties kan veeroorzaken, of vb een sub-programma opstarten voor een laspost simulatie met timers op een paar leds.

Op onze baanplan gaat dat wellicht zijn dat als de wissels in een bepaalde configuratie staan, de seinbeelden aangepast worden en de poort naar het industrieterrein open gaat.

Ik verwacht dat zo een module niet te moeilijk te schrijven is, gebaseerd op de variabelen (boolean)  in SW die ik al heb die aangeven dat een bericht binnengekomen is.
MAAR eerst moet ik verder aan de baan werken en modules in elkaar steken vandaag.    Programmeren is voor in de week 's avonds.
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Knap werk hoe jij dat allemaal uitgezocht en werkend gekregen hebt Patrick  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Het is inderdaad wel "een knap staaltje werk" wat je hier laat zien.
Ik snap er de ballen van, van al die elektronica termen.
Maar het werkt wel.
Ik zal eens in de les moeten komen denk ik zo... >:-D
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Dit weekend heb ik vooral houtwerk gedaan.   De vorige baan is afgebroken, de kurk was al van de plaat af geklopt en nu was het tijd voor de nieuwe modules - of segmenten.

Mijn plan is om met 6 modules te werken, de hoofdmoot in het midden waar we ons gaan bezighouden met meer een diorama aanpak.
Het oorspronkelijk idee is om een achterwand in het midden van de tafel te zetten, en zo de achterkant meer tot een schaduwstation om te vormen.
De voorste hoeken gaan ook afgewerkt worden, maar de achterkant is voor 'ooit' eens.  Of misschien voor als de baan naar een andere kamer kan.   

20221221_120614.jpg

De voorste segmenten staan momenteel los tegen elkaar, met pennen voor de uitlijning.  De achterste 3 met M8 bouten aan elkaar vast.
Ik heb 4mm kurk terug gebruikt en dit laten verzinken in de modules, kwestie van de kurk rand niet te zien en ook niet te beschadigen (in vorig project krulde het om aan de rand en brokkelde het wat af)

Dit alles staat op de oude plaat, die op wieltjes rolt.

Als volgende stap ga ik eens terug wat sporen leggen, en zien hoe de overgangen uitkomen.
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2006

offline
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Dit ga ik zeker volgen.
Sta zelf voor de stap de huidige baan te demonteren en opnieuw te beginnen.
Nog enkele maandjes werken en dan eindelijk met pensioen, en nog heel wat plannen... ;)
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Ik heb ferm wat gezondheidsproblemen, dus ik ga niet meer wachten op mijn pensioen eer ik aan iets ga beginnen.  Niets meer uitstellen is ook wat de hele Covid situatie mij geleerd heeft.  Dat pensioen is nog lang weg trouwens.

We hebben wat rails gelegd, een plan op PC is goed maar in het echt leggen geeft toch nog een heel ander beeld.
Dit is nu het huidige idee, maar dat kan nog wel lichtjes veranderen.

baanplan modules v10.jpg

De linkse groene modules gaan een meer landbouw beeld hebben, met toch een kleine overweg rechts onderaan die de wegen naar de afstapplaats en goederenloods gaat verbinden (moet ik nog eens uittekenen).  Maar over het algemeen denk aan een kleine boerderij, bomen en wat weides.  Dat moet rust en kalmte brengen in het geheel, en mijn vrouw een plaats geven voor al haar landbouw voertuigen, koeien etc...


De middelste roze module is de hoofdmoot met een afstapplaats rechts onderaan, kleine goederenperron links boven en in het midden een mini stoomdepot.   
Ergens staat er ook nog een watertoren en een opengaande poort over de sporen.

Dan rijpt het plan om rechts een draaischijf te zetten zodat de stoomlocs kunnen draaien en terugrijden, maar ook kunnen doorsteken en terug aanpikken via het stoomdepot. (ok, niet altijd even realistisch maar we hebben nu eenmaal niet meer plaats.  Ik ga proberen de uitdaging aan te gaan om zelf een draaischijf te maken, en aan te sturen met de Arduino's.
Boven de draaischijf gaan de locs een locloods in, maar die zal uitsluitend uit de voorgevel ervan bestaan.

Gewoon een ovaal bracht ons terug bij de vorige baan en dat was het toch niet echt.  Dus dit gaat meer stijl eindstation met klein depot worden.

De grijze modules zijn het schaduwstation.

De blauwe band zou de achterwand worden, niet erg hoog maar genoeg om iets te geven om tegenaan te werken.

Het probleem nu is hoe de sporen uit te lijnen op de draaischijf, met de gewone C-rails zal dat niet lukken.   De draaischijf zelf zou een 27cm platform krijgen, da's een tikje groter dan de Marklin nieuwe schijf - maar het zou toelaten met de NMBS Type 1 stomer er vlot op te kunnen.  Weeral een beetje artistieke vrijheid hier.
Mijn plan is op die module met k-rails en vooral kleinere stukjes flex rail te werken. 

Dit wil ik toch eens verder uitwerken voordat ik de rest van de sporen vastzet.

Dit lijkt als sporenplan niet erg veel als je het vergelijkt met die multidimensionale banenplannen met bruggen, helixen en grote schaduwstations.
Echter ik ben ervan overtuigd dat eer we dit redelijk 'af' krijgen we vele jaren verder gaan zijn.


Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2012

offline
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
een baan hoeft niet ingewikkeld te zijn, ik heb al simpele ovaaltjes gezien die door de scenery errond veel boeiender waren dan sommige 'ingewikkelde' banen;

mvg,
Michel
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2006

offline
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
De scenic divider is een idee waar ik ook met zou willen werken.
En dan Nmbs tijdperk III, helemaal mijn ding.
Ik blijf zeker volgen ;)
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2020

offline
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Mooi dat je gaat beginnen! Origineel sporenplan! Kleine banen zijn superleuk dus hier ga je heel veel lol aan beleven!
Je zegt dat je zelf een draaischijf wilt maken? Zou je die ook kunnen handbedienen? Met een draaiwiel? Zo'n soort ouderwets naaimachinewiel?
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Neen, het plan is met een stappenmotor en Arduinosturing. 

Ik heb het eerste ontwerp al gedaan in Fusion360 maar denk dat ik alles veel te dik en stevig heb gemaakt.
probleem is ook dat zo een draaischijf niet op de printer past in 1 keer (denk eerder aan 8 keer). 

Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
de voorkant van de bakken (die je kan zien) is nu in het zwart geschilderd, achteraf gezien had ik dat best gedaan voor de kurk erop kwam maar het is nu zo maar.

Ook begonnen met de kabels te trekken.   'ringleiding' van 1.5 mm^2 en identiek voor de 0 + 5V.
De verbindingen tussen de modules gaan met steekklemmen (aka insteeklusterklemmen voor ons hier zuidelijker)

Kleurcodering is gedaan met overschot nagellak van mijn dochter.   De hobbykamer ruikt nu super high...  :mrgreen:

20221228_185133.jpg

De draden zijn vastgezet met 'attachen' (kabelklemmen) uit de doe-het-zelf.   Die nagel je normaal vast maar een railschroef van Marklin is VEEL beter hier en past perfect.

De verdeelblokjes onderaan de plaat zijn zelf gesoldeerde dingen, op de 5V staat telkens een grote elco om de voeding wat stabiel te houden.   

Ik heb nu 2 bakken gedaan en mijn vingers zien knalrood van draden te twisten, ik zit ook zonder attachen dus voor vandaag is het goed geweest.

Bonus voor de fans  B) , het eerste concept van de draaischijf is nu gedaan.  Wat betekent dat ik eerst eens lagers moet vinden, en dan stukje voor stukje moet proberen te printen en te zien hoe alles gaat werken.   Ik denk dat dit concept toch nog veel aanpassingen gaat krijgen.

draaischijf concept 1.jpg

De schijf is te groot voor de 3d printer, dus de bedoeling is in segmenten te printen die in elkaar klikken, dan gelijmd worden en in vorm gehouden door een ring onderaan.
Op die plek voor de motorsteun en rond het lager zit een pasring, die me kan toelaten iets aan te passen aan toleranties zonder de hele schijf opnieuw te moeten printen.

Als motor heb ik een 28BYJ-48 5V, die ik ondertussen al aan de praat heb gekregen, gewoon om eens te zien hoe zoiets werkt.   Voor nulpunt detectie ga ik proberen een IR sluis te gebruiken.

Maar ja, dit zijn allemaal nog gewoon ideeën op de PC en in mijn hoofd. 

Eerst verder doen met de modules te bekabelen, wat sporen te leggen en beginnen te prutsen aan de ballast.



Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Weer een beetje verder, niets spectaculair op het eerste zicht maar toch een mijlpaal... de  wissels werken en alles is mooi gestuurd vanuit de centrale bediening.

Ik heb er deze keer voor gekozen om de wisseltong direct aan te sturen met de servos.  Dit vereist dat ik het hele interne mechanisme van de C-rail wissel eruit haal, en het brugje doorknip in de tong.

Dit geeft me hopelijk als voordeel dat ik de servo kan gebruiken om de wissel echt dicht te duwen, ipv om het veertje van de marklin wissel te moeten vertrouwen (dat ging nogal eens mis ging, omdat de servo te traag bewoog of er een vuiltje in zat).   Nu kan ik ook mooi de wissel langzaam laten overgaan.  De wissel open rijden is nu geen goed idee meer.

kabels1.jpg
 
We doen nu ook een poging om de bedrading netter te houden en zelfs te labelen.   ;)
De attachen uit de doe-het-zelf met Marklin schroefjes werken prima.

Bezetmelding ga ik niet doen, maar heb ik al voorzien (gele draadjes) indien ik later toch ergens een CS2/3 bekom.
Ik maak de ringleiding, die niet echt rond is, op bepaalde plaatsen aan de rails vast.  Niet meer op elk stukje rail zoals bij onze vorige baan.

Ook hebben we wat aan het experimenteren geweest met ballast.    (zo een keer of 15)

test ballast.jpg

Uiteindelijk gaan we met Woodland Scenics medium/fijn bruin met een tikje fijn grijs erin. (links onderaan op de foto).
De medium is me te grof voor H0 vind ik, en de fijne lijkt soms op modder na het lijmen.  Echter een bepaalde mix van beide komt er goed uit.
Allemaal subjectief natuurlijk.

De treinbiels hebben een kleurtje gekregen (German black Brown) en de ruimte ertussen is geschilderd met een mix van bruin en daarna een grijze wash. (zie je niet op deze teststukjes)
Niet perfect, maar genoeg om de indruk (sfeer) te geven van een ballastbed dat ooit eens grijs was.
Ik ga die later nog wel drybrushen en alles een roeskleur geven, maar dat ga ik na het ballasteren doen.
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Ondertussen ben ik bezig geweest aan de draaischijf.   Geen idee of dit echt gaat werken maar dat kunnen we maar op 1 manier ontdekken - door te proberen.    Gelukkig heb ik een ontwerp gemaakt met allemaal stukjes pasringen en buffers, kwestie van te kunnen aanpassen aan toleranties zonder de hele schijf te moeten herprinten. (dat zou zeker 40 uur kosten, en een hoop PLA)

De printer is nu bezig met de eigenlijke draaibrug, kwestie van alles te kunnen uitlijnen voor ik de lager vastzet.

Uiteindelijk is dit toch een ferme joekel van een print geworden, als je zo vergelijkt met dit locje is het misschien wat te groot uitgevallen.
20230112_093225.jpg
Volgende stappen zijn het uitlijnen van de as en lager, dan proberen de overbrenging met de tandwielen te laten werken.   Dan een stuk bedenken om ijking te doen aan de hand van een IR sluis.   
Probleem is dat ik het tandwiel kleiner heb gemaakt omwille van print problemen, en dat geeft me weinig ruimte om een IR sluis te bouwen. 

maar we zien wel.

Dit weekend gaan we wellicht naar de Modelspoordagen wat inspiratie opdoen.

Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2016

offline
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Ik zie in het bericht van 17 december dat de MS in een houder ligt.
Is zoiets te koop? Zo ja waar?
Of komt het uit een 3D printer?

Gr, Rien
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Lid sinds: 2019

online
Re: "Hierzo", NMBS Epoc III
Dat komt uit de 3D printer hier, zelf ontworpen.
Als je wil kan ik je altijd de STL file sturen.

Re: "Hierzo", NMBS Epoc III - INDUSTRIE DRAAISCHIJF
De grote draaischijf bleek toch een probleem te zijn.   Door lichte speling van het enkele radiale lager zat ik met een beweging van 1-2 mm aan de uiteinden van de draaibrug.
Ook werd de speling in de tandwielkast van de motor uitvergroot door de grote diameter van de draaischijf.

Om dit op te lossen, heb ik eerst echte wielen onder de uiteinden van de brug gebouwd, en die laten lopen op een PLA geprint rond spoor.
Echter de minste oneffenheid wreekte zich, maar het had nog doenbaar geweest.

Het motorprobleem zou wellicht op te lossen zijn door een betere kwaliteit motor dan de 28byj-48.

Echter na een tijdje knoeien kwam ik tot de conclusie dat deze schijf eigenlijk te groot ging uitvallen voor onze baan, en heb ik die momenteel opgeborgen.   Toch heb ik er veel van geleerd.

Bij wat rondsurfen kwam ik op dit uit : http://www.industriespoor.nl/Draaischijf.htm
Daar mijn vrouw toch een industrie emplacement wou, dacht ik ... waarom niet.   Dit lijkt kleiner uit te voeren en beter te passen in ons plan.

Dus over een andere boeg, we bouwen een kleine wagon/loctractor draaischijf die uitgeeft op 3 sporen.   1 spoor gaan in een loods verdwijnen achter een poort en het andere tussen de loodsen.   Beide sporen komen dan uit in het schaduwstation (verborgen).

Terug naar de tekentafel, maar nu iets wijzer.   
Ik gebruik 2 kleinere lagers - zo ver mogelijk als de module bak het toelaat uit elkaar.   Een kleinere modus van tandwielen (minder speling, rustiger loop en grotere overbrenging).
De kleinere diameter gaat minder problemen geven met speling overal.

industrieschijf.jpg

industrieschijf intern 1.jpg

Printen gaat nu in bijna 1 stuk, ik moet toch de kuip en bodem apart printen, anders zit ik met uren en uren supports printen + een oneffen oppervlak.
TOCH blijkt dat het printen resulteert in een lichtjes gebogen draaiplateau, ik wijt het aan kromtrekken van het PLA.
Dit is ook een consequentie van ondieper werken met een draaiplateau ipv een draaibrug (steviger en dieper)

Dan codering ... een infrarood sluis ga ik gebruiken op de steppenmotor bij het opstarten telkens mooi op exact hetzelfde plaatsje te laten uitkomen.
Ai... PLA van 1 mm dik laat IR door  :O    dus weer iets aanpassen.

De HALFSTEP operatie van de motor, zo aanbevolen op de meeste sites, geeft een soepel en stil verloop.  MAAR, de schijf komt niet exact telkens terug op hetzelfde plaatsje.  Ik ben niet zeker maar wijt het aan step skipping, FULLSTEP lost het probleem blijkbaar op (door testen gevonden) en is nog steeds nauwkeurig genoeg.  Wel iets luider.

De Arduino gebruikt is een NANO.  Gebaseerd op de universele bouwblok dat ik al ontwikkeld had.
MAAR... PWM sturing blijkt niet compatibel met de Accelstepper library, dus LED's gaan nu niet meer dimbaar zijn.

Er is ook een LED aangebouwd, bij normale beweging knippert ie, bij stilstand uit.   Bij initialisatie of ijking (kan op afstand via het centrale controlepaneel) staat ie vol aan.
Dat zijn allemaal kleine prutsen die makkelijk te te voegen zijn.

20230206_214629.jpg

Het aantal kabels onderaan de module begint wel ferm toe te nemen, en er staan nog niet eens seinen.

Zo ziet het er van boven uit.   Alle elementen van de draaischijf zijn met stukjes tape ertussen gemonteerd.  De tape neemt de kleine toleranties van het printen weg, en zorgt voor een klemvaste verbinding.  Ik heb wel goed moeten zagen en slijpen in de rails, en heel goed moeten mikken om alles uit te lijnen.  Dit is niet zomaar vastklikken.

20230206_214024.jpg 

Controle van de schijf is simpel, 4 drukknoppen

positie 1, 2 of 3.   4de knop reset de ganse arduino op afstand.
bij het kiezen van een positie waar je reeds staat (vb, druk op '1' als ie daar staat) dan draait de schijf 180 graden zodat je de loc kan omdraaien met de schijf.   Natuurlijk geen grote serie 26  ;) , die past er niet op.  Maar een kleinere diesel moet wel lukken.

De diameter van de schijf is groter dan zuiver een kleine wagonschijf, want ik wou toch ook wagons met bogies en kleinere locs kunnen manoeuvreren.   Het industriecomplex levert namelijk zware machines af. (beetje fantasie mag)

En het resultaat :


De snelheid van de schijf staat op 200 van de max 500, met zeer trage acceleratie.   Uiteindelijk moet het niet rap gaan.
De loc in het filmpje heeft wat last met stroomopname (het minste verschil tussen de sporen tilt de wielen iets op), maar de Marklin 3000 gaat veel beter.

De afwerking is voor een andere dag.