Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

rijtuigen voor personen

Gestart door kempke maandag 21 november 2022, 10:18:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rijtuigen voor personen
Lid sinds: 2016

offline
rijtuigen voor personen
Zijn er kleine koppelingen, om stroom door te geven van het ene rijtuig naar het andere?
Wat wil ik?
Ik heb nog al wat rijtuigen, waarvan de koppelingen niet vervangen kunnen worden door stroom doorvoerende koppelingen.
Nu is ieder rijtuig voorzien van een sleper en die wil ik eraf hebben, dus een sleper per string rijtuigen.
Daarnaast wil dat rijtuig ook voorzien van een decoder, zodat ik het licht aan/uit kan bedienen binnen iTrain.
De min pool van ieder rijtuig kan ik halen vanaf de wielen, maar hoe koppel ik de stroomdraad, heeft hier iemand een oplossing voor.
Liefst dat de rijtuigen ook makkelijk te koppelen en te ontkoppelen zijn
Re: rijtuigen voor personen
Lijkt mij toch handig wat meer informatie over de rijtuigen/koppelingen te geven voordat hier iets zinnigs over te zeggen valt. Het is nu speculeren wat de beste oplossing kan zijn.
Re: rijtuigen voor personen
Lid sinds: 2016

offline
Re: rijtuigen voor personen
neem als voorbeeld de Marklin rijtuig Schlafwagen Roma-Basel-Koln. de koppelingen zitten vast aan het draaistel.
Aan het draaistel zit ook een stekkeraansluiting voor de sleper,
Re: rijtuigen voor personen
Oei, die oude blikken rijtuigen. Die zijn lastig om het fatsoenlijke te maken en ook nog makkelijk los te koppelen zijn.

Ik heb zelf heb een draadje door de raampjes tussen de rijtuigen lopen, maar daardoor zijn ze niet meer makkelijk te ontkoppelen. Tevens wil het met S bochten wel eens in de verdrukking komen.
Re: rijtuigen voor personen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: rijtuigen voor personen
Met die oude blikken rijtuigen is het niet eenvoudig. Je kan de moeilijke weg nemen en er een Symoba kkk in bouwen. Dan heb je meteen een NEM schacht waar iedere gewenste koppeling in gestoken kan worden, dus ook stroomvoerende. Maar zoals gezegd, het is een hele klus om dat netjes in een blikken rijtuig in te bouwen en duur. Veel eenvoudiger is het om door de raampjes in de balgen een draadje met connector te steken. Zoek daarvoor op Ali naar "jumper wire male female" of  "jumper cable male female".
Dan moet je iets vinden wat op onderstaand plaatje lijkt.
jumper cable male female.png
Re: rijtuigen voor personen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: rijtuigen voor personen
Hi Kemke,

Kijk eens bij mijn ombouw:
Klik Hier 

groet
Harald