Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Overstap C naar K rail en ballasten

Gestart door DA79 donderdag 17 november 2022, 07:41:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overstap C naar K rail en ballasten
Dan haak ik ook even in in deze vraag over wissels.

Ik ben overgestapt van C naar K rails. ( d.m.v. verloop van tafel 1 C-rail naar tafel 2 K-rail)
Nu met C-rails is alles afgeschermd, en geen probleem met schakeling (m83 met eigen voeding) tot nu toe.

Hoe kan ik het beste ballast aanbrengen in de smalle K wissels, want ik zie een metalen lipje die de tong beweegt.
Lijm ik die niet vast met het ballasten?
Want ben er wel al achter dat als de wissels niet vlak genoeg liggen, deze mechaniek kan klemmen.
Heb nu onder dit lipje van de tong de kurken railbedding achterwege gelaten zodat alles soepel en vrij draait.

Maar vraag mij af of dit niet weer gaat klemmen zodra ik de railbedding grind/korrel ga aanbrengen.
Hoe brengen jullie de grind bedding aan in slanke en gewone K wissels?


 
Overstap C naar K rail en ballasten
@citaat  @citaat Nou DA79, da's niet zo ingewikkeld toch? Onder het beweegbare deel van het K-wissel maak je een uitsparing, de diepte in dus. En die leg je eerst vol met ballast.
Overstap C naar K rail en ballasten

Citaat van: Spoors op donderdag 17 november 2022, 11:01:15@citaat  @citaat Nou DA79, da's niet zo ingewikkeld toch? Onder het beweegbare deel van het K-wissel maak je een uitsparing, de diepte in dus. En die leg je eerst vol met ballast.

Bedankt Ben,

Ik heb onder de tong van de wissel de kurken bedding al deels weggelaten zodat ik de diepte in kan.
Dus als ik het goed begrijp blijft de aandrijf lip naar de wissel tong dus in zicht en zit het ballast eronder.
En niet tussen de bielzen.

Met dat lipje bedoel ik dat dunne metalen armpje van de aandrijving tot aan de tong.
Deze is vrij slap vergeleken met c-rail, en klemde bij mij dus al bij het vastschroeven op de kurken bedding.

Zat ook al te denken om een stukje tape vlak onder de bielzen te plakken t.p.v. dit armpje om de aandrijfmechaniek vrij te laten.
We zullen verder knutselen. :D
Overstap C naar K rail en ballasten
Qua servo's

Die van Faller is instelbaar op snelheid en draai vermogen.
Dezelfde micro servo's worden veel gebruikt bij kleinere rc auto's.
Links en rechts om, en center.

Je hebt dan ook een aansturing nodig waarbij je dit kan inregelen, de hoeveelheid links of rechtsom, de center en snelheid.
Een tandwiel is qua speling of beter te weinig speling onverbiddelijk, een geheugendraad wat meer.
Ik zou dan ook sneller een draadmechaniek hanteren dan tandwiel, want het draadmechaniek zoals gemaakt bij loods deuren vangt nog iets van speling op als de hoek te groot wordt.

Die van digik kun je toch net zo instellen als die van faller?
Of zit ik hierin verkeerd.
Re: Overstap C naar K rail en ballasten
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Overstap C naar K rail en ballasten
Posten afgescheiden omdat dit niks met het onderwerp van de topicstarter van het wissels draadje heeft te maken
Re: Overstap C naar K rail en ballasten
ok,  :thumbup:  :thumbup:  :D