Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Marklin 37952 - DB - 03 287 opnieuw opbouwen

Gestart door Wijbe zaterdag 15 oktober 2022, 23:06:05

Light My Train

Een slooplocomotief renoveren, ditmaal de Marklin 37952 - DB - 03 287

Een tijdje geleden kreeg ik de kans een partij defecte treinen over te nemen. De vorige eigenaar had ze reeds afgeschreven. Persoonlijk kan ik mij met dit soort projectjes ontzettend vermaken om het weer compleet en werkend te maken.  :D :thumbup:

Afbeelding 1 – Op het eerste oog een bende slooponderdelen

Een van treinen liggend in de doos betrof een Marklin 37952 -  BR03 287. Na de onderdelen uit de doos te hebben gesorteerd blijken eigenlijk alle treinen redelijk compleet te zijn. Zo ook de BR - 03 287. Zelfs de originele Marklin decoder is nog aanwezig. Dit betreft een Motorola 2e generatie decoder met optrek en remvertraging, 27 rijstappen en 4 functieuitgangen. Naar mijn ervaring een prima decoder die goede rijeigenschappen geeft aan de 5* hoogvermogen motor.

Afbeelding 2 - Alle onderdelen van de Marklin 37952 -  BR03 287

Vermoedelijk is de stoomlocomotief in de onderdelendoos beland doordat het aandrijfwiel (met tandwiel) niet meer vast zat. Hierdoor verschuift de kwartiering en slaat de locomotief vast. Dit probleem treed vaker op bij de stoomlocomotieven van de 03 serie van Marklin. Gezien de beschadigingen is een eerdere poging tot reparatie mislukt.

Als eerste heb ik alle onderdelen van de locomotief gedemonteerd zodat ik een kaal 'frame' overhield. Vervolgens de losse wielen weer gedemonteerd op de aandrijfas. Het borgen/lijmen van metaal op metaal doe ik met LOCTITE. De blauwe variant heb ik goede ervaringen mee voor borgen van metaal op metaal. De wielen zitten goed vast op de as. Met een beetje toegepast geweld is het ook weer te demonteren.

Afbeelding 3 - Borgen van de wielen op de as met LOCTITE

De eerste poging verliep slecht. Er zaten blijkbaar oude lijmresten in de wielen, waardoor ik ze scheef op de as had geplaatst. Het resultaat was een kreupele locomotief. Oftewel weer gedemonteerd. Vervolgens heb ik de wielen uitgeboord met de kolomboormachine en opnieuw vastgezet. Het onderstel loopt weer soepel.

Video poging 1

Video poging 2

Van groot belang bij locomotieven betreft de kwartiering. Tussen de wielen aan de rechter en linkerzijde moet er precies een kwartier (90°) verschil zitten hoe ze gemonteerd worden op de assen. Tevens moet er rekening gehouden worden met de afstand tussen de wielen. (Tussen de 13,9 en 14,1mm bij Marklin)
Optisch waren de wielen flink beschadigd. Gelukkig had onze Jan de juiste kleur verf  (Revel SM330) en was zo vriendelijk deze uit te lenen.

Afbeelding 5 – De wielen zien er weer uit als nieuw

Nu het onderstel weer compleet was begint het leuke werk. Het samenstellen van de locomotief.

Afbeelding 6 - Alle onderdelen van het onderstel

De scherpe kijker heeft vast al gezien dat de motor reeds gemonteerd is. Voor de lagering van de motoras zijn kogellagers aangebracht. Dit voorkomt dat de motoras smering benodigd is, welke vaak veel vuil veroorzaakt rond de collector. Oftewel het is nu een onderhoudsarme locomotief.
De kogellagers monteer je door het nylon plaatje uit het onderstel te drukken. Op dezelfde plek kan een kogellagertje geperst worden. Het nylon motorschild boor ik uit met een centreerboor en plaats vervolgens ook een kogellagertje.

Voor meer informatie over kogellagers plaatsen zie: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motoren_met_Rollagers

Na het samenstellen van de tender en onderstel zijn een aantal draden getrokken en aangesloten conform het Marklin kleurenschema. Niet alle originele bedrading was nog bruikbaar. In de voorraad lag nog wat Marklin decoderdraad. Dit is vaak wat dikker dan we gewend zijn van Esu.

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:Marklinesu-5.jpg (handig joh; je kan de wiki foto's niet in [img ]http://[ /img] zetten...
Afbeelding 7 - Kleurenschema bekabeling

Afbeelding 8 - Draden leggen

Vanaf fabriek zijn er gloeilampjes geplaatst in de fittingen. Deze heb ik vervangen door gele LED's van 2mm. De pootjes passen precies in de fittinghouder. Wel betekend dit dat er een weerstand moet worden opgenomen in de functieleiding. Deze heb ik geplaatst op de decoder. Er is een onderbreking gekrast in de printbaantjes van de functieleidingen van licht voor en achter. Over de onderbreking zijn SMD-weerstanden van 1000 ohm gesoldeerd. De toegevoegde weerstanden zijn rood omcirkel.

Afbeelding 9 - Decoder onderzijde

Afbeelding 10 - Decoder bovenzijde

Na de decoder te hebben aangepast wordt de bedrading van de locomotief weer afgewerkt op de decoder. Aan functieuitgang 1 komt het lipje voor de rookgenerator. Op functieuitgang 2 wordt het printplaatje van de drijfwerk verlichting aangesloten.

Afbeelding 11 - Bedrading wegwerken. Tape houd de bedrading tijdelijk op haar plek

Afbeelding 12 – Het ziet er weer 'fabrieksnieuw' uit

En dan komt het grote moment: Werkt alles weer naar behoren? De locomotief heeft de testrit positief afgesloten, ook de drijfwerkverlichting brand en er staat spanning op het lipje voor de rookgenerator.

Video testritje op de rollerbank

Afbeelding 13 - BR 03-287 gezien van de voorzijde. De Wagner-platen moeten nog rechtgezet worden.

Afbeelding 14 - BR 03-287 gezien vanaf de tenderzijde. Na het zien van de foto is het tender-draaistel nog juist gemonteerd.

Re: Marklin 37952 - DB - 03 287 opnieuw opbouwen

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik blij je zoveel plezier bezorgd te hebben.

Groet, Anne W

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ik neem mijn pet af en maak een diepe buiging naar Wijbe. Ik wou dat ik zoiets kon doen, ben zelf helemaal niet technisch. Mijn opa zaliger (|van moeders' kant) was een ongeschoold ambachtsman, had een eeuw geleden een eigen bedrijfje waar hij zelf portemonnaie's en portefeuille's maakte van leer. Door de crisis van 1928 is dat bedrijfje over de kop gegaan en werd hij bakker bij Hus (in Den Haag). Maar wat die man met zijn ogen zag, konden zijn handen maken. Hij heeft voor mij tal van dingen gemaakt toen ik nog een klein kind was. En als ik nu zie wat Wijbe heeft gemaakt van deze stoomloc-onderdelen, moet ik onwillekeurig weer aan mijn opa denken. Maar nogmaals Wijbe: schitterend gedaan!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Netjes Wijbe!
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Netjes gedaan Wijbe. ;)
Wat zit er naast een Schienenbus en V36 nog meer in de verassingsdoos?
Ligt daar de beruchte Br 85 ook in?

Light My Train

De beruchte BR85 en V36. Van beide (bijna) alle tandwielen en bussen vervangen. Die zijn geheel versleten. En mogelijk nog een nieuwe decoder.

samen staan we sterker

Mooi projekt, goed gedaan,
die BR03 zijn toch al herriemakers...
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Wijbe op zondag 16 oktober 2022, 13:36:44
Van beide (bijna) alle tandwielen en bussen vervangen.
Zijn die bussen nog te krijgen dan? Of draai je die zelf?

Light My Train

Als ik de onderdelen zo bekeken heb zijn dat standaard onderdelen, maar nog even afwachten dus.
Mooi gelukt Wijbe, benieuwd naar de volgende!