Een slooplocomotief renoveren, ditmaal de Marklin 37952 - DB - 03 287
Een tijdje geleden kreeg ik de kans een partij defecte treinen over te nemen. De vorige eigenaar had ze reeds afgeschreven. Persoonlijk kan ik mij met dit soort projectjes ontzettend vermaken om het weer compleet en werkend te maken.

Afbeelding 1 – Op het eerste oog een bende slooponderdelen
Een van treinen liggend in de doos betrof een Marklin 37952 - BR03 287. Na de onderdelen uit de doos te hebben gesorteerd blijken eigenlijk alle treinen redelijk compleet te zijn. Zo ook de BR - 03 287. Zelfs de originele Marklin decoder is nog aanwezig. Dit betreft een Motorola 2e generatie decoder met optrek en remvertraging, 27 rijstappen en 4 functieuitgangen. Naar mijn ervaring een prima decoder die goede rijeigenschappen geeft aan de 5* hoogvermogen motor.

Afbeelding 2 - Alle onderdelen van de Marklin 37952 - BR03 287
Vermoedelijk is de stoomlocomotief in de onderdelendoos beland doordat het aandrijfwiel (met tandwiel) niet meer vast zat. Hierdoor verschuift de kwartiering en slaat de locomotief vast. Dit probleem treed vaker op bij de stoomlocomotieven van de 03 serie van Marklin. Gezien de beschadigingen is een eerdere poging tot reparatie mislukt.
Als eerste heb ik alle onderdelen van de locomotief gedemonteerd zodat ik een kaal 'frame' overhield. Vervolgens de losse wielen weer gedemonteerd op de aandrijfas. Het borgen/lijmen van metaal op metaal doe ik met LOCTITE. De blauwe variant heb ik goede ervaringen mee voor borgen van metaal op metaal. De wielen zitten goed vast op de as. Met een beetje toegepast geweld is het ook weer te demonteren.

Afbeelding 3 - Borgen van de wielen op de as met LOCTITE
De eerste poging verliep slecht. Er zaten blijkbaar oude lijmresten in de wielen, waardoor ik ze scheef op de as had geplaatst. Het resultaat was een kreupele locomotief. Oftewel weer gedemonteerd. Vervolgens heb ik de wielen uitgeboord met de kolomboormachine en opnieuw vastgezet. Het onderstel loopt weer soepel.
Video poging 1
Video poging 2
Van groot belang bij locomotieven betreft de kwartiering. Tussen de wielen aan de rechter en linkerzijde moet er precies een kwartier (90°) verschil zitten hoe ze gemonteerd worden op de assen. Tevens moet er rekening gehouden worden met de afstand tussen de wielen. (Tussen de 13,9 en 14,1mm bij Marklin)
Optisch waren de wielen flink beschadigd. Gelukkig had onze Jan de juiste kleur verf (Revel SM330) en was zo vriendelijk deze uit te lenen.

Afbeelding 5 – De wielen zien er weer uit als nieuw
Nu het onderstel weer compleet was begint het leuke werk. Het samenstellen van de locomotief.

Afbeelding 6 - Alle onderdelen van het onderstel
De scherpe kijker heeft vast al gezien dat de motor reeds gemonteerd is. Voor de lagering van de motoras zijn kogellagers aangebracht. Dit voorkomt dat de motoras smering benodigd is, welke vaak veel vuil veroorzaakt rond de collector. Oftewel het is nu een onderhoudsarme locomotief.
De kogellagers monteer je door het nylon plaatje uit het onderstel te drukken. Op dezelfde plek kan een kogellagertje geperst worden. Het nylon motorschild boor ik uit met een centreerboor en plaats vervolgens ook een kogellagertje.
Voor meer informatie over kogellagers plaatsen zie:
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motoren_met_Rollagers Na het samenstellen van de tender en onderstel zijn een aantal draden getrokken en aangesloten conform het Marklin kleurenschema. Niet alle originele bedrading was nog bruikbaar. In de voorraad lag nog wat Marklin decoderdraad. Dit is vaak wat dikker dan we gewend zijn van Esu.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:Marklinesu-5.jpg (handig joh; je kan de wiki foto's niet in [img ]http://[ /img] zetten...
Afbeelding 7 - Kleurenschema bekabeling

Afbeelding 8 - Draden leggen
Vanaf fabriek zijn er gloeilampjes geplaatst in de fittingen. Deze heb ik vervangen door gele LED's van 2mm. De pootjes passen precies in de fittinghouder. Wel betekend dit dat er een weerstand moet worden opgenomen in de functieleiding. Deze heb ik geplaatst op de decoder. Er is een onderbreking gekrast in de printbaantjes van de functieleidingen van licht voor en achter. Over de onderbreking zijn SMD-weerstanden van 1000 ohm gesoldeerd. De toegevoegde weerstanden zijn rood omcirkel.

Afbeelding 9 - Decoder onderzijde

Afbeelding 10 - Decoder bovenzijde
Na de decoder te hebben aangepast wordt de bedrading van de locomotief weer afgewerkt op de decoder. Aan functieuitgang 1 komt het lipje voor de rookgenerator. Op functieuitgang 2 wordt het printplaatje van de drijfwerk verlichting aangesloten.

Afbeelding 11 - Bedrading wegwerken. Tape houd de bedrading tijdelijk op haar plek

Afbeelding 12 – Het ziet er weer 'fabrieksnieuw' uit
En dan komt het grote moment: Werkt alles weer naar behoren? De locomotief heeft de testrit positief afgesloten, ook de drijfwerkverlichting brand en er staat spanning op het lipje voor de rookgenerator.
Video testritje op de rollerbank

Afbeelding 13 - BR 03-287 gezien van de voorzijde. De Wagner-platen moeten nog rechtgezet worden.

Afbeelding 14 - BR 03-287 gezien vanaf de tenderzijde. Na het zien van de foto is het tender-draaistel nog juist gemonteerd.