Hoeft niet, ligt eraan hoe het remgeluid is ingesteld.
Je hebt namelijk 3 instel mogelijkheden, remdrempel, rem duur en correctie.
De 1e is de aantal rijstappen dat deze nodig heeft voor het geluid te laten afspelen.
Daarna, als ik mijn langzame loks instel op (voorbeeld) 60 of 75 km/u op +/- schaal, dan moet ik mijn remgeluid instellingen ook aanpassen.
Anders klopt het niet meer.
Met de cs3 gaat dit gelukkig redelijk snel en eenvoudig.
Ik programmeer loks zo goed als mogelijk met de Mdecodertool, maar ben daarna altijd lekker een uurtje aan het afstellen van geluiden en snelheid.
Daarna voer ik deze data weer terug in de tool zodat ik deze zo weer op een decoder kan zetten.
En ik zet bij de msd3 meestal het "remgeluid aan" als logische functie onder het rijgeluid en heb een losse functietoets "remgeluid uit"
Deze beide tekens zijn verwarrend als je ze beide in een functie hebt zitten.
Qua instelling, ik heb geen lok met hetzelfde instelling.
De ene is bijvoorbeeld op 15, de andere op 25 qua remdrempel, idem voor remduur en correctie.
Als je het geluid van een jonger model met dc motor op een omgebouwde 5* ex delta zet dan kloppen de verhoudingen niet helemaal meer op de een of ander manier.
Maar ken je niemand met een cs3 die even de instellingen en functielijsten door kan lopen om hem daarna waar op dcc alleen te zetten?
Als het geluid eenmaal goed is ingesteld dan worden deze in dcc toch over genomen?