Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Remgeluid Marklin locs

Gestart door flyerman maandag 10 oktober 2022, 20:04:22

Remgeluid Marklin locs

Remgeluid Marklin locs
Er is al veel over geschreven op het forum, maar het brengt mij niet wat ik hier gelezen heb tot een oplossing.

Wat is het probleem? Ik heb een 5 tal Marklin locs, te weten de NS 1652 (37177), BR 193 LTE-NL, Flying Dutchman (36183), BR 193 SBB (36160), BR 186 NS_HSA (36639) en de TEE RAm (39706) en
bij geen van deze locs krijg ik het remgeluid werkend.

De decoder staat op DCC, omdat dat het enige protocol is wat ik gebruik op mijn baan.

Nu heb ik al met CV 64, threshold remgeluid, en CV 138, volume remgeluid gespeeld, maar geen verandering. Normaal staat CV 4, de afremvertraging, vrij laag, maar deze heb ik
omhoog gegooid omdat een te lage waarde het remgeluid zou kunnen beïnvloeden. Helaas ook geen resultaat.

Ik heb CV 64 en CV 138 uit de Marklin CV List gehaald, maar weet niet of dat de juiste waardes zijn voor mijn decoder, ik heb namelijk geen idee wat er voor sound decoder inzit.

Iemand een idee? Merci
Re: Remgeluid Marklin locs

Klein Jünkerath

Mijn TEE Ram (39706) heeft de drempel van remgeluid op 20 staan, werkt prima bij remmodules. Maar ik heb ook locs waar je het boven de 70 moet zetten om er remgeluid uit te krijgen.
Dus het is nogal projectafhankelijk welke waarde de drempel heeft.
Je hebt toch niet toevallig de F5 of F15 aangeschakeld staan bij de TEE? Dan zet je het remgeluid uit.
CV 64 en CV 138 zijn de juiste voor de TEE, bij de andere weet ik dat niet (als het een mSD3-familie decoder is, dan wel).

Groet, Paul

PS voor de TEE kan je nog andere dingen instellen, bijv. de helderheid van de verlichting. Zie Stummi-forum:
klik
Ben nu even niet thuis, kan pas dinsdag even kijken.

Remgeluid gaat ook pas aan als je sterk genoeg afremt. Dus regelaar flink terugdraaien en niet geleidelijk.

Bart

@citaat

Hoeft niet, ligt eraan hoe het remgeluid is ingesteld.
Je hebt namelijk 3 instel mogelijkheden, remdrempel, rem duur en correctie.

De 1e is de aantal rijstappen dat deze nodig heeft voor het geluid te laten afspelen.
Daarna, als ik mijn langzame loks instel op (voorbeeld) 60 of 75 km/u op +/- schaal, dan moet ik mijn remgeluid instellingen ook aanpassen.
Anders klopt het niet meer.
Met de cs3 gaat dit gelukkig redelijk snel en eenvoudig.
Ik programmeer loks zo goed als mogelijk met de Mdecodertool, maar ben daarna altijd lekker een uurtje aan het afstellen van geluiden en snelheid.
Daarna voer ik deze data weer terug in de tool zodat ik deze zo weer op een decoder kan zetten.

En ik zet bij de msd3 meestal het "remgeluid aan" als logische functie onder het rijgeluid en heb een losse functietoets "remgeluid uit"
Deze beide tekens zijn verwarrend als je ze beide in een functie hebt zitten.

Qua instelling, ik heb geen lok met hetzelfde instelling.
De ene is bijvoorbeeld op 15, de andere op 25 qua remdrempel, idem voor remduur en correctie.
Als je het geluid van een jonger model met dc motor op een omgebouwde 5* ex delta zet dan kloppen de verhoudingen niet helemaal meer op de een of ander manier.

Maar ken je niemand met een cs3 die even de instellingen en functielijsten door kan lopen om hem daarna waar op dcc alleen te zetten?
Als het geluid eenmaal goed is ingesteld dan worden deze in dcc toch over genomen?

als er maar een "v" voor op staat

Er zijn ook info kanalen waar je kan kijken als je het Duuits een beetje machtig bent ;)

Klikje doen

@citaat

Mooi filmpje, die had ik nog niet.
Uitleg van de drempel, rem duur en correctie.

Vooral bij locomotieven die langzaam rijden en je de snelheid behoorlijk terug zet op "snelheid op schaal" pas ik deze 3 vaak aan.
Ik klok de locomotiefjes op snelheid zodat er bijvoorbeeld een duidelijk verschil is tussen de wurt c en k (als voorbeeld) om het wat echter te laten lijken.
Hoeft niet te betekenen dat mijn gevonden converter 100% realistisch is qua schaal, maar het verschil in snelheid maakt het net even wat echter.
https://www.eclecticsite.be/model/treinSnelheid.htm

Idem ook met de geluiden, want vaak staan de geluiden overdreven hard t.o.v. het rijgeluid en fluit.
Denk dat dit te maken heeft dat de geluiden waarschijnlijk afzonderlijk zijn opgenomen, af en toe zet ik ze helemaal van 255 terug naar amper 50 8o
 @citaat Misschien even terug naar het probleem van de vraagsteller........?

Eerst moet je op loc's bewerken drukken en dan de lok kiezen welke je wilt instellen
Als de CS 3 de DCC decoder kan uitlezen (per loc), dan zou je kunnen kijken hoe de cv's 64, 163 en 164 staan ingesteld.
Kan de CS 3 deze niet direct in de lijst laten zien (in DCC modus), dan kun je hem toevoegen in een regel, en dan leest ie ook de huidige waarde en die je dan kunt veranderen.

Het filmpje gaf die waardes wel aan, en als ze onder DCC op dezelfde positie zitten dan heb je de remsound te pakken.
Daarna rest enkel nog fine-tuning van de waardes om het op eigen smaak te brengen.
Meer daarover lezen we aankomende dinsdag wel ;)

Alle decoders zullen Msd3 of simpele versies daarvan zijn, rem geluid zit gekoppelt aan het motor geluid dit kun je niet apart aanzetten wel uitzetten of beter gezegd onderdrukken.
Bij mij werken alle Marklin DCC ondersteunende lok gewoon onder DCC op de MS2 ook rem geluiden dus ik vermoed dat het probleem in je centrale zit of je besturingssoftware zit.

Het zal toch niet zo zijn dat de functie "remgeluid uit" op de centrale geactiveerd is? Er is wel vaker verwarring dat mensen denken dat je hiermee het remgeluid "aan" zet.

Bart

Nu heb ik geen loks in alleen dcc, dus heb er niet zoveel verstand van.
Maar heb begrepen dat je voor deze loks de functielijsten moet aanmaken?
Toevallig ook het "remgeluid aan" toegevoegd in een functie?

Bij veel jongere marklin mfx locs staat deze remgeluid aan functie in een functie toets.

Daarnaast net als vorige mail de emblemen lijken op elkaar, alleen heeft de ene dikke ))) en de andere dunne )))
Cv 4, cv 64.

cv 64 is rem duur, als je die hebt gewist....zoals ik lees................. kan zijn dat de lok geen feedback meer krijgt i.v.m. remfunctie?

Probeer eens cv 4 op 16  en cv 64 op 55 (elec+diesel) (zie cv lijst ml msd3)

Remgeluid "aan" bestaat niet onder dcc. Dit is een Spielewelt (mfx+) functie.

Remgeluid is een logische functie, aktief samen met het rijgeluid.
Je kunt deze functie alleen maar uitschakelen (functietoets aktief).

Bart
Ik heb wat meer de instelling gespeeld, het remgeluid is er, maar alleen als ik van volle snelheid naar 0 ga.

Wanneer de trein langzaam rijdt, bv door een wisselstraat 40 km/h en dan remt, dan hoor ik niets.

Dat krijg ik ook niet werkend.

Bajn-AG

Dat betwijfel ik, maar het zou kunnen.

Want heb loks die deze functie wel hebben zonder van het spielweld gebruik te maken.
Rem aan functie zowel als rem uit functie staat gewoon als functie in de functielijst, zo geprogrammeerd van uit fabriek in lok.
Veranderd dit als je deze onder dcc zet?

Zou ook niet weten wat het spielweld dan met deze functie te maken heeft?, want het spielweld...........mfx+ houd alleen in dat er brandstoffen worden mee berekend en dat je op je scherm een cabine interieur kunt laten zien.
Verder niet veel met functies of functielijst te maken.
Het verbruiks deel moet je ook nog eerst aan zetten d.m.v. kiezen uit; uit, aan, aan met....

Mijn mfx+ loks staan namelijk ingesteld op gebruik aan, maar geen cabine in beeld.
Daarnaast werkt volgens mij mfx+ spielweld alleen nog maar met de cs3

Zelfs met op de msd3 kun je een functie toets aanmaken met remgeluid aan of uit, en de msd3 is geen mfx+
Was dat maar waar.

Dan is een van de rem instellingen waarschijnlijk niet passend bij jouw wensen voor dit lokje.

Als je dat filmpje bekijkt kun je de cv waardes hier bij zoeken?
de drempel, remduur, en de correctie veranderen zodat deze bij lager snelheid werkt?

Misschien dat iemand je de cv waarden zo door kan geven.

Mijn br151 msd3 5* ex delta     > drempel = 15, duur= 25  correctie is 35,     maar dit kan voor jouw misschien nog niet kloppen, maar als startpunt om te bewerken kan het misschien wel helpen.  (tool en cs3 data, geen cv waarde )

Ik heb geen idee welke decoder erin zit, dus ook geen idee welke cv's voor de drempel etc zijn.

Ik heb nu wat gespeeld met cv 4 en 64. 4 kan ik niet te hoog zetten, want dan duurt het zo lang voordat de trein stopt.

In de cvv lijst van Märklin kan ik ook niet al te veel zien. Behalve de genoemde cv 64 en 138.

Ook zou de maximale waarde in cv64 255 moeten zijn, maar boven een bepaalde waarde, weet even meer niet welke waarde, krijg ik een foutmelding.

Je kan ook een regel toevoegen als je in "bewerken" staat.
Druk dan op de drie streepjes, en klik dan op cv regel toevoegen.

Als je dan 163 invoert zie je die ook staan inclusief de waarde die erin staat, en die kan je dan ook wijzigen naar hoger of lager.
Voor 164 idem ook toevoegen en hij ziet de waarde en wederom kun je die ook wijzigen.

Denk je dat ik begin eerst opnieuw reset dan de decoder, en voeg daarna de regels toe.
Maar kijk ook goed naar wat erin staat en noteer dat ook, dan kun je altijd terug zonder reset.

Wees je ervan bewust dat je elke wijziging ook bevestigd of opslaat in de decoder, soms doe je dat dubbel (voor je gevoel) maar beter dubbel dan niet.

Over de waarschuwing :
Je kan nooit hoger dan 255 invullen voor de waarde daar je ermee de waarde van de Bits overschrijd, en dat geeft die foutmelding.
En nee 255 in CV 64 hoeft niet maximaal te zijn......
Dat ik niet hoger kan dan 255 weet ik. Ik heb geen cs3, ik werk met een ecos of de locprogrammer.

CV 163 en 164 staan niet in de CV lijst van Marklin, wat doen die?
Hoi,

Citaat van: flyerman op woensdag 19 oktober 2022, 00:14:37
Ik heb geen idee welke decoder erin zit, dus ook geen idee welke cv's voor de drempel etc zijn.

Met de ECoS kan je eens proberen om via JMRI DecoderPro kijken of je kan achterhalen welke decoder het is. Je kan dan ook op een Esu Lokprogrammer software achtige manier de decoder instellen. JMRI Lokprogrammer is open source en daardoor vrij te gebruiken. Het instellen c.q. gebruikersgemak laat soms wat te wensen over.

Groet Ronald.

Citaat van: flyerman op dinsdag 18 oktober 2022, 23:06:07
Ik heb wat meer de instelling gespeeld, het remgeluid is er, maar alleen als ik van volle snelheid naar 0 ga.

Dit is volgens mij ook normaal zo.

Cv64 kan maximaal 126 zijn. Volgens mij is het; hoe lager hoe eerder de rem aanslaat.
Cv163/164 zijn uitloopcorrectie (zodat de rem ook precies stopt als de lok stil staat) en remduur.

Wat ook nog meespeelt is de firmware van de decoders. Oude firmware had diverse cv's niet, zoals 163/164.

@DA79  cs2 heeft ook spielewelt functie.

Bart
Zal eens spelen met JMRI, daar had ik niet aan gedacht.

Bart,

Ok, wist niet zeker of de cs2 ook de spielweld functie heeft.

Lees wel net in het boekje van de laatste g12, dus die met mfx+ decoder dat je F15 ( remmen aan) niet mag verschuiven of mappen i.v.m. de spielweld functie van de mfx+ decoder.
Dus deze functie heeft daarmee zoals je al zei wel van doen met de functie "remmen aan" en mfx+
Of de functie "remmen aan" alleen maar op mfx+ decoders zit durf ik zo niet te zeggen, maar zou best kunnen.

Ik heb met JMRI de hele decoder uitgelezen, duurde wel even en vond een remthreshold. Geen idee welke cv het is, de waarde die erin stond was 1, veranderd in 5 en meteen raak. De loc maakt remgeluid ook als deze langzaam rijdt en gaat stoppen.

Binnenkort even testen op de baan wanneer ik met de computer rij.
 @citaat  :thumbup:  ;)

Citaat van: DA79 op woensdag 19 oktober 2022, 19:09:37
Bart,

Ok, wist niet zeker of de cs2 ook de spielweld functie heeft.

Lees wel net in het boekje van de laatste g12, dus die met mfx+ decoder dat je F15 ( remmen aan) niet mag verschuiven of mappen i.v.m. de spielweld functie van de mfx+ decoder.

Dat gaat over Mapping en niet over de waardes veranderen!
Pas als je het gemgeluid uit gaat verplaatsen dan komt dat wel in het gedrang maar wijzig je alleen de waardes, dan blijft de functie waar ie is.
De CS 2 heeft de spielewelt functie ook al sinds dat ze het verzonnen hebben.

Mooi dat het je gelukt is Flyerman!! :thumbup:

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.