Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verlichting van de baan (DayDreaner 8): de losse stukken komen bij elkaar

Gestart door leendert donderdag 23 juni 2022, 11:00:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting van de baan (DayDreaner 8): de losse stukken komen bij elkaar
Inleiding
Door de jaren heen heb ik hier een aantal keer een verhaaltje geschreven over de ontwikkelingen van mijn dag/nachtbesturing en overige zaken als 'wifi huis'. Nu is het zover dat alles zo'n beetje samenkomt en wijd ik hier een paar verhaaltjes aan. Ik verdeel ze over wat verschillende rubrieken: daar waar het gaat over het idee komt het verhaal en foto's in de 'verbouwingen allerlei', de specifieke Arduino zaken in het daarvoor bestemde hoekje en de elektronica ook in zijn eigen club huis. Zo houd ik het enigszins overzichtelijk en sla ik hopelijk niemand om de oren met te veel technische prietpraat.

Opzet van de verlichtingsinstallatie
Het geheel bestaat uit een aantal blokken, hieronder symbolisch weergegeven:

  • De ledsstrips boven de baan die de dag/nacht cyclus ondersteunen. Dat geheel is opgedeeld vier segmenten zodat er per strip niet te veel stroom loopt Een ESP32 kan 2 segementen besturen, dus zijn er daar twee van.
  • Een ledstrip aan de rand van de modelbaan die 'van achter' de objecten aanlichten. Dit betreft een strip waar alle leds individueel aan te sturen zijn 60 leds per meter met zgn. WS2812B leds. Deze is logisch een grote strip, maar fysiek zijn het 5 segmenten. Handig voor een paar 'modules', waar alles kant en klaar in zit qua lampjes, huisjes en dus ook de achtergrondstrip.
  • Een netwerk router, die communiceert met de wifi huisjes
  • Een Raspberry waar MQTT op draait, wat nodig is om de opdrachten naar de huizen te sturen voor het aan- en uitzetten van de individuele verlichting.
  • Heel veel wifi-huizen: een modelhuis met daarin een klein printje dat op zijn beurt 8 leds aanstuurt die individueel uit en aangezet kunnen worden.
  • Een DMX bestuurde LED headlight: deze 'doet' overdag de zon na (komt op in het oosten en gaat onder in het westen en doet zo in een halve cirkel de hele baan en doet ditzelfde van west naar oost met de maan, maar dan met veel minder licht. En heel soms zorgt hij voor het onweer effect, althans het licht daarvan.
  • Last but not least: de controller die dit geheel aanstuurt. Die heeft ooit, in zijn eerste versie, de naam 'daydreamer' gekregen, inmiddels praten we hier over versie 8.  Deze bevat het tijdschema waarop de kleuren van bv de dag naar avondrood overgaan en ook wanneer welk lampje in welk huisje aan en uit moet. Deze stuurt dus zijn gegevens zowel naar de wifi huisjes, de achtergrondledstrip, het headlight en de ledstrips boven de baan. Tevens daar een net kasje voor geprint. Op de afbeelding oogt het wat groot en lomp, maar de diagonaal van het scherm is 3,2", dus lekker compact. Maar omwille van de leesbaarheid van het scherm zelf maar even iets groter hier gemaakt.
De besturing is de cadans van de lichtinstallatie geeft ook een paar bezetmeldingen, zodat – in mijn geval RocRail – deze op kan pakken en eventuele schakelacties kan doen. Bijvoorbeeld het aan en uit schakelen van de straatverlichting.

Werking
De totale cyclus bestaat uit een ochtendgloren, een normale dag, avondrood, schemer, nacht, diepnacht en nacht. Deze herhaalt zich steeds. Elke cyclus kent een fade traject met bijbehorende tijd en een hold tijd: de tijd dat het lichtbeeld onveranderd blijft. Dat alles telt (standaard) op tot een doorlooptijd van 20 minuten. Indien gewenst kan ik het 2, 4 of 8 x versnellen. Ook zit er een stand op voor handmatig: dan is met de RGBW schuif de kleur handmatig in te stellen. Daarnaast is er in de handmatige bediening ook een tijdschuif die de klok van 0:00 tot en met 23:59 als waarde aanhoudt. Op die manier kan je de bediening in elke stand zetten.
In de cyclus avondrood en schemer, maar ook ochtendrood wordt de huisverlichting aan en weer uit geschakeld. Dat geheel is beetje 'naar gevoel' ingeregeld. Ook 's nachts gaat er soms hier een daar een ledje aan in het een van de huizen, omdat bij de bewoner de natuur roept. Daar moet je wel spaarzaam mee omgaan, de hele stad is natuurlijk incontinent.
Zoals gezegd in andere, meer toegesneden topics op dit forum zat ik nader ingaan op de Arduino, technische en layout aspecten en ook wat foto's en een fimpje plaatsen, zodat deze woorden hier ook wat meer betekenis gaan krijgen.
Ik zal steeds de naam van het 'product' noemen, ter referentie: DayDreamer en of het gaat om de uitleg van een functie (de 'wat' vraag) of de manier van programmeren/implementeren (de 'hoe' vraag). De laatste zal vooral in het Arduino hoekje ter naslag zijn. Ik ga proberen om het hier netjes met een index bij te houden, zodat het ook makkelijk te vinden is. De software is voor iedereen via mijn GitHub beschikbaar.

Bedienpaneel
Functioneel: klik
Technische implementatie: (komt nog link)

DMX controller
Functioneel: Klik
Technische implementatie: (komt nog link)

Verlichting langs de baan
Functioneel: (komt nog link)
Technische implementatie: (komt nog link)

Verlichting boven de baan
Functioneel: (komt nog link)
Technische implementatie: (komt nog link)

Verlichting in de huizen
Functioneel: klik
Technische implementatie: (komt nog link)

Terugkoppeling van de bedienpost naar de centrale
Functioneel: (komt nog link)
Technische implementatie: (komt nog link)

Groet,
Leendert
Re: Verlichting van de baan: de losse stukken komen bij elkaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verlichting van de baan: de losse stukken komen bij elkaar
Hoi Leendert,

Leuk dat jij met dezelfde dingen bezig bent als ik, mijn opzet is wel anders maar de basis komt op hetzelfde uit.
RGBW strips werken bij met met een DMX player die getriggerd wordt door een MLC 226.

Voor de huisjes en alles op en rond de baan ben ik er nog niet uit, zit te denken aan de OC32 of iets met Arduino al ben ik hier nog helemaal niet in thuis.

Een vaste tijd dat het dag of nacht wordt heb ik niet, ik druk op de knop en dan start het geheel.

Heb wel al een onweer situatie gebouwd incl. surround geluid  :)
Ik wil ook nog iets met wind gaan doen, maar dat komt later wel.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Verlichting van de baan: de losse stukken komen bij elkaar
Hi Peter,

Dank je wel voor je leuke reactie. Ik kom nog een keer de onweer geluidssamples bij je bietsen, want toen ik dat op je draadje las, zag ik er meteen bij mij ook een toepassing voor. En leuk, ook al volgen we een wat eigen weg hier, toch min of meer op het zelfde realisme uitkomen. Ik vind het vooral leuk om als programmeur het maximale uit de arduino's te halen. Zoals al gezegd, ik vervolg mijn verhalen nog over deze reis en ben altijd weer benieuwd naar reacties en inspiratie.

Groet,
Leendert
Re: Verlichting van de baan: de losse stukken komen bij elkaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verlichting van de baan: de losse stukken komen bij elkaar
 @citaat
Hoi Leendert,

Dat is goed hoor je weet me te vinden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman