Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

DR4088LN-OPTO Probleem

Gestart door wee zondag 03 juli 2022, 21:46:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DR4088LN-OPTO Probleem
Lid sinds: 2019

offline
DR4088LN-OPTO Probleem
Hallo,

Ik heb Marklin C rails, Digikeijs DR5000 centrale, en voor terugmelding
2 x DR4088LN-OPTO loconet. Ik gebruik voor mijn baan 2 boosters van Digikeijs.
Er zijn 2 circuits.

Ik heb het volgende probleem. De eerste DR4088 werkt netjes. De tweede laat geen
bezetmelding zien als ik het systeem opstart. Ik moet dan eerst de loc of wagon van
het blok afhalen en weer terugzetten om een bezetmelding te zien. Ik heb alles al
twee keer gecontroleerd qua scheiding van de circuits. Ik heb de loconetkabels ook
al diverse malen verwisseld geen effect. De eetste module aan de centrale en de tweede
er achter en andersom ook geen effect.

Heeft iemand een idee wat hier mis is.

Alvast bedankt.

Wil
Re: DR4088LN-OPTO Probleem
Een oplossing heb ik niet, naast wel een vraag.
De DR 5000 heeft geen schermpje, dus waarop zie je de bezetmelding? Met andere woorden: gebruik je een besturingsprogramma of gaat het om het zien van de terugmelding op andere wijze?
Misschien staat er in de software iets niet goed ingesteld.

Groet,

Peter
Re: DR4088LN-OPTO Probleem
Hoi,

Je hebt de module een loconet adres gegeven? Ook het aantal modules (en aantal contacten) met de software in de DR5000 aangepast? Zie je in de software van de DR5000 wel de bezetmeldingen?

Welk programma gebruik je voor je treinbesturing? Heb je daar het aantal modules en contacten ook aangepast?

Re: DR4088LN-OPTO Probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: DR4088LN-OPTO Probleem
Bedankt voor de reacties.

Peter: Ik zie dat op mijn computer. Ik heb het DR5000 programma geinstalleerd
op de laptop en kan daar alles zien.

Ronaldk: Ik heb de eerste module adres 101 t/m 116 en module 2: 117 t/m 132
gegeven. Ik gebruik traincontroller en daar staan de terugmeldadressen goed
in aangegeven.
Re: DR4088LN-OPTO Probleem
Alles werkt kennelijk wel, maar bij het opstarten van Traincontroller wordt kennelijk de tweede module niet 'uitgevraagd'.
Ik herken dit (een beetje) van RocRail. Ergens moest een vinkje geplaatst worden zodat RocRail weet dat de melders moeten worden uitgelezen bij elke start.
Verder moet aangegeven worden hoe lang de string aan terugmeldmodules is. Zitten er 2 of 3 modules aan? Dan moet het programma dat te horen krijgen. Geef je dat niet op, dan vraagt het programma niets uit als dat aantal niet vermeld is. Of het vraagt slechts tot 16 uit...
Het programma kan wel meldingen ontvangen uit de terugmeldmodules, ook hoger dan 16. Het is wat curieus maar komt waarschijnlijk voort uit de werking van het spul, zo is het nu eenmaal gebakken.

Groet,

Peter
Re: DR4088LN-OPTO Probleem
Wil,

De eerste module zit via aan LocoNet aan de DR5000 maar hoe zit dat met de tweede? Zit die aangesloten op de S88 bus van de eerste of ook op de LocoNet bus?
En hoe zit dat met de booster(s)?

Waarom begin je niet bij 1 te tellen maar bij 101? Da's geen veelvoud van 16 toch?

En in het config programma: staan het aantal EXT88 modulen op "nul" en hoe zit dat bij de FB bus? Weet dat intern alle bussen bij elkaar komen en overlap van adressen dus mogelijk is. Je ziet dat het snelst aan de kleurtjes in de monitor. Weet ook dat LocoNet alleen veranderingen doorgeeft en niet elke keer alles uitvraagt.

Verder zou ik Traincontroller maar even vergeten en eerst zorgen dat je de terugmeldingen in de monitor van de DR5000 ziet.

Gr, Ben.
Re: DR4088LN-OPTO Probleem
Lid sinds: 2019

offline
Re: DR4088LN-OPTO Probleem
Hallo,

Bedankt voor de reacties. Ik heb nu de tweede module adressen 217 t/m 232
gegeven en nu werkt het wel zoals het moet. ik weet niet waarom het met
adressen 117 t/m 132 niet werkt.

In traincontroller is een optie die je kunt aanvinken "Stationary Block Decoder"
moet dit misschien aangevinkt worden?

Ik begin niet met 1 omdat ik daar de wissel adressen vanaf 1 genummerd zijn.

Ik heb bij de DR5000 bij EXT88 deze staat op 0  en er staat ook geen FB bus aangegeven.
Als ik opstart met een bezet blok dan is de kleur rood, als ik erop klik dan wordt
het blauw en blijven de andere bezette blokken rood. Klopt dit?

Ik hoor het graag.
Re: DR4088LN-OPTO Probleem
Mooi dat het werkt.  :thumbup:

Gr, Ben.