Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout? Antwoord in reactie 21!

Gestart door Firstborneagle zondag 03 april 2022, 15:33:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout? Antwoord in reactie 21!
Op het blokje knipperen ze keurig, in de auto gaan ze raar doen  , wat doe ik fout?
Groet Arend
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Hoe heb je t aangesloten? Één op één op het blokje? Gemeenschappelijke draden gebruikt? Gemeenschappelijke weerstandjes of apart?
Beide led's in dezelfde richting?
Een schetsje van het aansluitschema zegt meer!
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Ik heb ze alle drie exact hetzelfde aangesloten het enigste verschil is dat er die draden tussen zitten, kunnen die ook te dik zijn ? dat het teveel weerstand oplevert?
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Een dikkere draad levert niet meer weerstand ,dus dat kan het probleem niet zijn.
Groet Paul
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Kan het zijn dat ik met het solderen wat aan de kabeltjes hebt zitten trekken en buigen en daarmee de lampjes beschadigd heb?. Zijn ze erg gevoelig?
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Wat is dat 'blokje'? Alleen een verdeelblokje of zit er meer op. Dus wat moet er voor zorgen dat de lampjes (leds) gaan knipperen? Als dat niet het blokje is dan de vraag: Zijn alle 3 de leds knipperleds? Of is er maar 1 knipperled en de andere normale?
Dat wat voor onderdelen heb je precies gebruikt?
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Sorry voor de onduidelijkheid, het zijn normale ledjes. Dat blokje is een rij weerstandjes voor prutsers zoals ik Is dat al mooi voorbereid
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Citaat van: Hanzi op zondag 03 april 2022, 17:40:52
Hoe heb je t aangesloten? Één op één op het blokje? Gemeenschappelijke draden gebruikt? Gemeenschappelijke weerstandjes of apart?
Beide led's in dezelfde richting?
Een schetsje van het aansluitschema zegt meer!

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 03 april 2022, 20:56:43
Wat is dat 'blokje'? Alleen een verdeelblokje of zit er meer op. Dus wat moet er voor zorgen dat de lampjes (leds) gaan knipperen? Als dat niet het blokje is dan de vraag: Zijn alle 3 de leds knipperleds? Of is er maar 1 knipperled en de andere normale?
Dat wat voor onderdelen heb je precies gebruikt?

Er worden meerdere vragen gesteld (ik heb er maar 2 blauw gemaakt) en er wordt maar 1 antwoord gegeven dat het een normale LED is i.pv. een Knipper LED.
Dat roept meteen weer een andere vraag op: Hoe gaat die LED dan knipperen.
Normale LED's knipperen niet vanzelf daar zal electronica bij moeten, wat is daarvoor gebruikt (het staat niet op de video)

Zonder schets of aansluitschema wordt het een raadspelletje, dus hoe meer informatie jij kunt geven hoe gemakkerlijker het wordt om tot een oplossing te komen.
Dus ook je spanningsbron is belangrijk: gelijk of wisselspanning.

Mvg,
Peter
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Na uitvoerige bestudering van de video kom ik tot de volgende conclusies.
De voeding is een Lima trafo die alleen maar gelijkspanning levert aan de secundaire zijde.
De aansluitdraden lopen (gedeeltelijk) onder een stuk papier. Wat wil je daar verbergen?
Verder is er geen electronica te zien. Ergo. de LED op het blokje is een knipper LED, de andere twee zijn gewone LED's.
Om een gewone LED te laten knipperen heb je "knipper"electronica nodig.
Wat gebeurt wanneer je de LED op het blokje uitwisselt met één van de LED op de auto? Daarvoor hoef je niet de LED fysiek te verwisselen, alleen de bedrading verwisselen.
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 03 april 2022, 22:22:09
Na uitvoerige bestudering van de video kom ik tot de volgende conclusies.
Verder is er geen electronica te zien. Ergo. de LED op het blokje is een knipper LED, de andere twee zijn gewone LED's.
Als je de video goed bestudeerd zie je dat de linker led op de brandweer auto ook knippert maar met een hele lage frequentie.
Dus je conclusie m.b.t. de andere twee LED's gaat niet helemaal op.

Meer informatie gaat echt helpen.

Mvg,
Peter
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Citaat van: Firstborneagle op zondag 03 april 2022, 21:09:33
Sorry voor de onduidelijkheid, het zijn normale ledjes.
Graag -naast antwoord op de andere openstaande vragen- ook antwoord op deze vraag:
zijn het nou normale ledjes of zijn het knipperledjes?
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
De echte vraag is natuurlijk: waarom blauw?
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
 @citaat
Omdat een brandweer auto van zichzelf al rood is.  8)
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
 :D :D
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Bijna goed
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Ik ga deze week even proberen contact te krijgen met de verkoper van deze LEDjes.  Ik denk wel dat het knipperledjes zijn want het blokje is slechts een weerstand. Daar had ik niet aan gedacht . De voeding is inderdaad gelijkstroom. Maar dit is niet het probleem.

Ik zal omschrijven wat ik doe: 1. Sluit een led aan op de weerstand. 2. Sluit de weerstand aan op de trafo. 3. Steek de stekker in het stopcontact van de trafo. Dan gaat de led knipperen. Vervolgens haal ik de led weer los  en soldeer hier 50cm kabel aan, wiebel de led door de cabine doe er van de bovenkant een klodder alles lijm in en druk de led door het bovenste gaatje. Laat de lijm drogen . Sluit de led op dezelfde manier aan als ik in het begin deed en hij knippert bijna niet tot heel soms.
Kan de lijm soms voor sluiting zorgen? Kan sluiting überhaupt voor dit resultaat zorgen?
Groet Arend
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
ja mag altijd hier langskomen vor hulp
ik bouw deze regelmatig in
meestal wel smd leds maar het principe is het zelfde

let er op dat je na dat je de kabels hebt gesoldeerd eerst test voor je inbouwd dan weet je zeker dat het goed zit

verder zijn er vele kleine valkuilen die je kan tegenkomen

Gr Ed
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Op het filmpje denk ik te zien dat de draden van de twee LED's in de cabine ook naar het weerstandsblokje loopt.

Sluit die draden van de twee LED's in de cabine eens rechtstreeks op de VCC en GND van de voeding ZONDER het blokje met weerstanden.
Een voor een de LED's aansluiten, wat gebeurd er dan?

Mvg,
Peter
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
@citaat goed opgemerkt Peter :thumbup:. Als er in de cabine óók weerstandjes zitten (en daar lijkt het wel op) is dat waarschijnlijk de oorzaak.
Als dat namelijk zo is dan is iedere led nu voorzien van 2 weerstandjes (één in de cabine en één op het blokje) waardoor de spanning over de led mogelijk dusdanig laag wordt dat de ingebouwde knipperelectronica het niet meer doet.
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Als ik de video zo zie, heb je 3 LED's parallel aangesloten op het aansluitblokje, waarvan 1 zonder weerstand (de LED rechtstreeks op het aansluitblokje). Wanneer die LED brand, sluit-ie het circuit kort. De LED is immers in geleiding. Wat dat doet met die de rest van de knipperLEDs, geen idee.

Aart-Jan
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
@citaat In het aansluitblokje zitten weerstandjes, anders was die direct aangesloten led al lang overleden.

Citaat van: Firstborneagle op zondag 03 april 2022, 21:09:33
Dat blokje is een rij weerstandjes voor prutsers zoals ik.
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout?
Het antwoord op mijn eigen vraag: Ik ben helemaal overnieuw begonnen alles eraf geknipt de gaten iets groter geboord die draadjes aan het ledje beter geïsoleerd minder lijm gebruikt de kabels weer aangesloten op het blokje met de weerstandjes ieder ledje met een eigen weerstandje zoals ik eerst ook had gedaan toen moesten de kabeltjes nog door de bodem van de vrachtwagen gefrommeld worden. Tot dit punt deden de lampjes het prima, maar toen uiteindelijk de kabeltjes op de goede plek zaten begonnen de lampjes te haperen hoe meer ik aan de kabels wiebel, hoe meer onregelmatigheden in het geknipper waarschijnlijk raakt door onkunde in combinatie met mijn dikke vingers de LED beschadigd tijdens het inbouw proces. Ik heb hier nog een filmpje van gemaakt hoe het er nu uitziet Ik weet nog niet zeker of ik hier mee verder ga . in ieder geval al een bedankt voor de hulp en reacties
Groet Arend
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout? Antwoord in reactie 21!
Je laat steeds het resultaat in een filmpje zien van wat je inelkaar gezet hebt, dat heeft weinig toegevoegde waarde.
Je geeft echter geen antwoord op de vragen.
Laat vooral ook een zien hoe de soldeerverbindingen van de draadjes aan de LED zijn gemaakt voordat je met de Lijm aan de gang gaat. Meest waarschijnlijke heb je gewoon rotte soldeerverbindingen gemaakt (maar das ook maar een gok).

Maak duidelijke foto's van alle stappen en een tekening van het circuit.
Maak vooral GEEN filmpje.

Mvg,
Peter

Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout? Antwoord in reactie 21!
Ik had halverwege 1 foto gemaakt:
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout? Antwoord in reactie 21!
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout? Antwoord in reactie 21!
daar gaat het al gedeeltelijk fout
kort de poten van de leds in
dunner draad gebruiken
en beter solderen

ja kan zoals ik al eerder aangaf een keer bj mij langs komen dan help ik je

Gr Ed
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout? Antwoord in reactie 21!
 @citaat
Mee eens.

Het soldeerwerk laat inderdaad te wensen over, het soldeer heeft niet goed gevloeid. Het zit er als het ware een beetje opgeplakt.
Als je een aansluitdraadje en een pen van een LED aanelkaar soldeert dient dat na het solderen een geheel te zijn.
Je moet je draadjes van te voren vertinnen (goed laten doorvloeien zodat de losse draadjes ook een geheel worden).
Dat is allemaal niet het geval.

Ik zou het aanbod van Ed aannemen als ik jou was.

Mvg,
Peter
Re: Blauwe lampen op de brandweerauto: wat gaat fout? Antwoord in reactie 21!
Hoi Arend,

Ben je ondertussen nog iets verder gekomen?

Mvg,
Peter