Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

roco kraanwagen 46900

Gestart door opawim zondag 13 maart 2022, 20:29:21

roco kraanwagen 46900

roco kraanwagen 46900
Hallo. ik heb een Roco kraan 46900 gekocht .deze is wel digitaal
ik wil hem graag besturen via mijn marklin central station 60214.
Maar het lukt mij niet , wie wil mij even helpen.
Het groene lampje blijft knipperen, wat moet ik doen.

groetjes wim

Re: roco kraanwagen 46900
Goed, op het forum zijn daar wel een aantal draadjes over te vinden. Als je een orginele Märklin versie hebt dan zal je deze met Motorola-protocol met 14 stappen moeten aansturen. Deze heeft volgens mij een aantal vaste adressen om de diverse functies te bedienen. Heb je er ook een handleiding bij gekregen?

Hoi.Ik heb een beschrijving er bij. Maar die geeft aan dat ik een 6021 /6020  moet gebruiken.
Deze is voorzien van de Marklin-Motorola -format decoder.
 @citaat Wat is het probleem? Maakt toch niet uit of het de 6020 / 6021 is? Het is een oudje. Toenertijd was voor märklin de 6020 / 6021 de meest gebruikte centrale. Nu heb je een modernere centrale. Dan zal je zelf de handleiding moeten "vertalen" naar je eigen centrale. Daarvoor heb je wat basiskennis nodig van het digitale rijden. Je weet inmiddels dat het gebruikte protocol "Motorola" is en 14 rijstappen. Daar werkt deze decoder mee. Dan moet je dat ergens invoeren op je CS2. Dat zit er gelukkig in onder het "handmatig invoeren van loks". Het handmatig invoeren van loks in je märklin CS 60214 staat in de handleiding van je Märklin CS 60214. Kijk dan bij "loc invoeren". Even apart maar Märklin gaat er eigenlijk vanuit dat je alleen MFX / M4-decoders of treintjes uit de database van Märklin gebruikt. Het handmatig invoeren is volgens Märklin alleen voor DCC-loks. Je kan ook Motorola-decoders via deze weg invoeren. Volg de handleiding van "DCC Lok" invoeren daar laten zien hoe je handmatig een lok kan invoeren. Je kiest dan niet voor DCC-protocol maar motorola-protocol.

Groet

Hoi Ronaldk. Ik heb de kraan op de rails staan en het groene lampje knippert.
Nu ga ik hem hand matig invoeren maar de centrale herkend het adres niet .
Wat doe ik nou verkeerd.

groet.

Heb je het juiste adres bekeken in de kraan zelf, aan de hand van de dipswitches?
 @citaat Wat bedoel je met "herkend het adres niet?" Bij handmatig invoeren geef je aan er staat een treintje met een motorola decoder met adres X op de baan. dat stel je in. Daar hoeft de CS niets voor te herkennen.  Het kan natuurlijk ook zo zijn dan het ding een ander adres heeft gekregen. Alleen dat zou dan ergens genoteerd moeten zijn.

Heb de dipswitches bekeken en die staat op adres 30.
Is er dan iets wat ik aan moet passen. BV  cv
Er staat in de 60214 ook geen programma voor een kraan..

Lijkt er toch wel een beetje op dat hij niet adres heeft wat je denkt.
Als je in de CS2 handmatig een nieuwe loc toevoegt kun je kiezen voor MM2 codeerschakelaar.
Als je daar adres 30 invult krijg je ook te zien hoe de switches dan horen te staan.
Kun je controleren of dat overeen komt met jou kraan?
Op 2 april zijn we weer samen voor onze stamtafel in Deurze, je zou daar naartoe kunnen komen en de kraan meenemen, zorg ik dat de CS2 ook aanwezig is.
Gaan we dan samen eens kijken naar hoe en wat.
Citaat van: opawim op maandag 14 maart 2022, 16:42:19
Heb de dipswitches bekeken en die staat op adres 30.

Weet je zeker dat hij op adres 30 staat?

Citaat van: opawim op maandag 14 maart 2022, 16:42:19
Er staat in de 60214 ook geen programma voor een kraan..

Nee, dat klopt. Het is een oudje. Het is een Roco-kraan en voor de CS 60214 gewoon een lokdecoder. Je zal hem aansturen met de Functies F0, F1, enzovoort en de snelheidsregelaar.

Als je naar de stamtafel gaat: Neem niet alleen de Roco-kraan mee maar ook je eigen CS2. Dit omdat je het dan meteen goed kan instellen in je CS2.

Meine (Landkreis Gifhorn)

Mogelijk kun je deze alleen gebruiken met het oude Motorola formaat. Dus ook de Functietoetsen in het oude formaat.

Je zal dan in je CS2 het oude formaat moeten kiezen. zowel voor de aansturing (14 stappen) en dus de functietoetsen (Geen idee of dat kan. Ik bezit geen CS2).

In onderstaande link wordt over het oude formaat gesproken

http://donaupeter.de/moba/Digital-Kran/digital-kran.htm

Meine
Citaat van: Meine op dinsdag 15 maart 2022, 09:13:21
Je zal dan in je CS2 het oude formaat moeten kiezen. zowel voor de aansturing (14 stappen) en dus de functietoetsen (Geen idee of dat kan. Ik bezit geen CS2).

Als je voor de lokadres (decoder) een formaat kiest dan zal ook de commando's voor de functietoetsen in dat formaat verstuurd worden. Ken geen één centrale die de  commando's voor de rijregeling van een lokdecoder in een ander formaat dan commando's voor de functietoetsen verstuurd. Zou een beetje vreemd zijn.

Opa Wim zal mogelijk iets niet goed instellen of juist wel goed gedaan maar gaat het mis bij het bedienen.

Deze heeft een decoder die werkt alleen in het oude Motorola formaat 1 op 14 rijstappen.
Dat zul je eerst moeten instellen in je CS. De omschakeling van de functies gaat door het steeds indrukken van de "uit" toets.

Of dat ook werkt op de CS weet ik niet.

Succes, Hans

Nog even een correctie: ik heb geschreven de "uit" toets te gebruiken maar dat moet natuurlijk de toets functie zijn, dat is waarmee je normaal de licht aan en uit zet.
Door het kort in en weer uitschakelen van functie gaat de kraan naar een andere bedrijfs toestand, heffen bij 3 keer knipperen, boom bewegen bij 2 keer knipperen en draaien bij 1 keer.

Nog maar een keer succes gewenst.

Hans

Hoi mannen , hartelijke dank voor alle reacties. Ik ga dit zeker proberen . Jullie horen van mij. Heb deze week nachtdiensten maar het komt goed. nog mals hartelijk dank.

Groet Wim.

Dag Tim. Dat zou wel leuk zijn even Deurze van uit Groningen maar helaas moet ik werk.

Dag Heren. Bij verdere onderzoek blijkt de decoder stuk te zijn , dus daarom doet hij het niet.
Maar even de volgende vraag , ik heb nog een paar C96 decoders liggen nieuw zou ik hier wat mee kunnen doen.
 @citaat Er zijn op internet wel wat draadjes te vinden over de verbouw van deze kraan. Ik weet zo niet of je zomaar de motoren van de kraan op een andere decoder kan aansluiten. Dat ligt denk ik helemaal aan de ruimte die je in de kraan hebt welke decoder je kan toepassen.

Als je het linkje van Meine aanklikt kom je tot de conclusie dat dit geen simpele ombouw is.
Waarschijnlijk voor het meerendeel van de modeltrein liefhebbers een brug te ver zullen we maar zeggen.

Jammer dat de decoder kapot is. Misschien kan ik helpen.

Ik het recent de spullen aangeschaft die ik denk nodig te hebben om mijn kraan ( dezelfde als die van jou) om te bouwen naar een ESU LP5 decoder.
Ik begin er deze week aan en zal een draadje ervan maken. Komt in ombouw andere fabrikanten.

Als het me lukt is de oude decoder over en mag je die van me hebben.

Wordt vervolgd

Groeten Hans

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.