Nieuws:

Er zijn 300 wagons verkocht!! Laat de actie doorgaan en bestel in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

instellen functiedecoder 76900

Gestart door railfanaat woensdag 09 maart 2022, 14:49:45

instellen functiedecoder 76900
Ik heb zo'n functiedecoder ingebouwd in een koprijtuig, en wil daarmee de gele en rode Led's aansturen (kop- en sluitlichten).
Die 5 Led's zijn in het kapje aangebracht en doen het.

Voor zo'n koprijtuig bepaalt bij mij de locomotief wat vooruit en achteruit is, dus de koplichten moet aangaan bij 'achteruit' en andersom de sluitlichten bij 'vooruit'. Zo wil ik het hebben.

Van die Led's zijn alle anodes aangesloten op het + 20 V contact van de decoder.
Van de koplichten (geel) zijn de kathodes aangesloten op A1 van de decoder, en van de sluitlichten (rood) op A2. De uitgangen A3 en A4 van de decoder worden niet gebruikt.

Deze lichten aan of uit wil ik bepalen met functie 1.  Daarom is in CV 36 en 38 een 1 ingevuld. (resp. uitgang 1 en 2 lage byte)

Om dat rijrichting-gevoelige in te schakelen, is bij CV 52 13 ingevuld. Dat betekent dan dat A1, A3 en A4 van de decoder uitgeschakeld zijn bij vooruit rijden.
Zoiets ook bij CV 53, namelijk 14, wat betekent dat A2, 3 en 4 uitgeschakeld zijn, en alleen A1 aan, bij achteruit rijden.
De andere CV's voor tijdsbegrenzing (CV 54), en knipperend (CV 56) staan op 0.
Dat leek me allemaal wel goed.

Echter wat blijkt: de verlichting doet het goed bij achteruit rijden. De gele led's gaan keurig aan. Bij 'vooruit rijden' gaan de rode led's echter niet aan.

Ergens is er dus iets niet goed.
Ik heb hiervoor al wel een andere combinatie van 'die 'Ausgänge' op de decoder geprobeerd, maar daar kreeg ik vergelijkbaar resultaat.

Nu weet ik het niet meer.
Kan iemand helpen?
Re: instellen functiedecoder 76900
Even meegekeken in de handleiding en ik zie ook niet wat je verkeerd doet. CV 36 38 52 en 53 staan goed. A1 en A2 gemapped aan F1 en de juiste waarden bij vooruit en achteruit van rood resp. geel.

Weet je zeker dat de rode leds niet defect zijn? En correct aangesloten?
Hoe programmeer je? DCC op programmeerspoor vraagt om een belasting op A1, mogelijk is een ledje te weinig. Kun je een willekeurige CV lezen en schrijven?
Kan het zijn dat A2 defect is? Pak eens A3 voor rood.
Als niets helpt een reset doen en opnieuw beginnen?

Gr, Ben.
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 09 maart 2022, 19:31:47
DCC op programmeerspoor vraagt om een belasting op A1, mogelijk is een ledje te weinig.
Gr, Ben.

Om even in te haken de belasting voor het programmeren vraagt ongeveer 60mA. Het Ledje op A1 is inderdaad niet genoeg belasting.
Je kunt het met een weerstandje van 180 Ohm (of iets minder) of tijdelijk een Lampje proberen. Deze dus op A1 aansluiten.

Mvg,
Peter
Nu al twee zeer snelle reacties op mijn vraag. Bedankt daarvoor! Ze geven hoop dat door jullie suggesties alles toch goed gaat komen. Ik heb namelijk nog meer koprijtuigen, die ook behandeld moeten worden.

De deelvragen:
Weet je zeker dat de rode leds niet defect zijn? En correct aangesloten?
Die zijn niet defect. Ze lichten zelfs lichtjes op bij doormeten met een universeelmeter

Hoe programmeer je?
DCC met Intellibox op programmeerspoor

Kun je een willekeurige CV lezen en schrijven?
Ja.

Om even in te haken de belasting voor het programmeren vraagt ongeveer 60mA. Het Ledje op A1 is inderdaad niet genoeg belasting.
Je kunt het met een weerstandje van 180 Ohm (of iets minder) of tijdelijk een Lampje proberen. Deze dus op A1 aansluiten.
Dat rode licht zijn overigens 2 ledjes, maar kan evengoed te weinig belasting zijn.

Als niets helpt een reset doen en opnieuw beginnen?
Dat is zoiets als bij een vastgelopen computer: trek de stekker eruit en begin opnieuw. Ga ik doen, als het nodig is.

Nogmaals bedankt.
Citaat van: railfanaat op woensdag 09 maart 2022, 14:49:45
Deze lichten aan of uit wil ik bepalen met functie 1.  Daarom is in CV 36 en 38 een 1 ingevuld. (resp. uitgang 1 en 2 lage byte)
CV 35 en CV37 moeten dan wel de waarde 128 hebben.
 @citaat Die waarden staan er af fabriek al in.
Klopt! Die CV's hadden en houden de waarde 128
Ik heb een 76900 in een Blokkendoos stuurstand. Daar werken de seinen op F0, da's CV36/38 op default waarde 0. Krijg je dat voor elkaar?
Over programmeren: dat kan altijd, met of zonder belasting op A1. Je kunt zonder belasting niet lezen.

Ben toch wel benieuwd wat hier mis is maar dat ben jij ook.  :D

Gr, Ben.
Dank zij jullie opmerkingen heb ik mijn schakeling aangepast.
Om voor de nodige belasting van de decoder te zorgen heb ik parallel aan de led's een weerstand van 200 Ω gemonteerd. (De weerstanden B en C in het schema).
200 Ω, omdat daar, bij 20 Volt, een stroomsterkte van 100mA bij hoort, dus ruim meer dan de door Peter vermelde 60 mA.

Om de led's een juiste spanning te geven had ik al een weerstand van 2000 Ω in serie met de led's gemonteerd. (Weerstand A)
Het geheel op een montageplaatje, zoals afgebeeld.
Hoopvol heb ik toen alles weer aan de Intellibox aangesloten.
Resultaat:
De gele led's gingen keurig branden bij 'achteruit', maar 'bij het omschakelen naar 'vooruit' gingen wel de gele led's uit, maar de rode led's niet aan. Blijkbaar schakelde de decoder niet, of maar gedeeltelijk om.
Ik ben dus helemaal niets opgeschoten.

Verder werd weerstand C warm. Zo warm, dat er rook vanaf kwam.

Ik ben toen maar gestopt om dit bericht te maken.
Hoi,

Ik had het wattage bij de weerstand moeten vermelden, dat had rook voorkomen.
Dus dat de weerstand gaat roken is niet raar bij 100mA en 20Volt is een 2Watt (P=U * I) weerstand nodig. De weerstand die je gebruikt hebt is waarschijnlijk 1/4 Watt en dat is veel te weining.
Je decoder gaat hier niet stuk van het is alleen de weerstand die heet wordt omdat hij dat vermogen niet kan dissiperen.

Als ik je schakeling zie dan heb je niet goed gelezen wat de bedoeling was.
Alleen op A1 dient een verbruiker aangesloten te zijn wil je zowel lezen als schrijven. Dus NIET op A2, A3 enz.
Schrijven van CV's gaat ook zonder Weerstand.

Zie schakeling.
De leds moet je in principe zo aansluiten, de weerstand van 2Watt is hier met een schakelaar te selecteren (voor het geval je CV's wilt lezen). Als je wilt schrijven heb je de weerstand niet nodig en zet je de schakelaar de andere kant op.

Mvg,
Peter
In de aflevertoestand staat alles ingesteld op F0 is licht. Te schakelen met de de vooruit achteruit knop van de rijregelaar.
F0 en de knop op vooruit    = gele led + weerstand is ingeschakeld. (A1)
F0 en de knop op achteruit = rode led + weerstand is ingeschakeld. (A2)
F1 = niet gebruikt. (A3)
F2 = niet gebruikt. (A4)

Staat allemaal duidelijk in de gebruiksaanwijzing.

Aangezien ik niet meer onder de tafel kan kruipen om draden te solderen, heb ik de 76900 gebruikt om de verlichting in het
seinwachtershuisje te schakelen.
DCC adres 101 gebruikt.
A1, A2 en A4 ongebruikt. A3 schakel ik met F1.
Dikke rondschijnende LED gebruikt.
(Voedingsspannings = baanspanning = ong. 20V  Benodigde spanning 3,4V.  Stroomverbruik = 80 mA
  voorschakelweerstand is dus 200 ohm en 2 watt.)
Werkt naar behoren.

Ik ben een tijd met andere dingen bezig geweest, dan die 76900 decoder. Ik heb nu die draad weer opgepakt en jullie (waardevolle) opmerkingen gelezen.
Vooral die van Wim triggerde me: Wat zit je moeilijke te doen, A1 en A2 zijn al vooringesteld op die schakeling van kop- en sluitlichten via F0.
Ik zoeken in mijn Uhlenbrock beschrijving van de decoder, maar daar stond dit echt niet in. Conclusie: Er zijn kennelijk meer beschrijvingen van hetzelfde ding.

Toen maar gekeken naar het papiertje, dat bij de decoder zelf was verpakt, en jawel, weer een andere versie van die beschrijving. Het is versie 7 van de decoder.
Dat is allemaal tot daar aan toe, maar wat met uiteindelijk opviel was de volgorde van de A- aansluitingen op de decoder zelf.

A1 – A3 – A2 – A4 – 20 V                    versus          A1 – A2 – A3 – A4 – 20 V

Ik had de boel bedraad volgens dat linker schema, en daarmee dus volgens het rechter schema A1 en A3.

Dat zou wel eens een heleboel kunnen verklaren.

(wordt vervolgd)
 @citaat Dit volgens de Uhlenbrock site (pdf) ===> klik
 @citaat Op de site nog deze gevonden (pdf) ===> klik
Ik heb die beschrijving ook van de Uhlenbrock site gehaald, maar dan in de duitse versie. Die is in overeenstemming met de bijsluiter bij de decoder, en daaruit heb ik ook die foto 'versie 7' gehaald. Dus: De Duitse en Engelse versies op die site zijn niet hetzelfde. (Los van de taal). Foei, mijnheer Uhlenbrock!
Citaat van: railfanaat op vrijdag 29 april 2022, 16:00:03

Foei, mijnheer Uhlenbrock!

Bij de download staat een datum: 23 maart 2006 dus 16 jaar geleden. Da's vast versie 1 en jij hebt versie 7. ;)
Ik heb zojuist de engelse versie van de beschrijving van de 76900 van de website geplukt. Daaruit bijgaand citaat, en daaruit blijkt dat daar de volgorde A1–A3–A2–A4 wordt aangegeven, ipv A1–A2–A3–A4 van versie 7. Ik handhaaf dus mijn "foei".

Overigens ben ik er nog niet aan toe gekomen om uit te zoeken of dit nu de echte verklaring van mijn oorspronkelijke probleem is. "Wordt vervolgd" blijft dus
 @citaat Heb je deze dan niet gelezen?

Nee dus. Het is niet erg motiverend, als de probleemsteller, niets doet met de response van een helper. :thumbdown:
Citaat van: nobody op zondag 01 mei 2022, 17:13:00
@citaat Heb je deze dan niet gelezen?

Nee dus. Het is niet erg motiverend, als de probleemsteller, niets doet met de response van een helper. :thumbdown:

Dat klinkt als een verwijt, en dat is het denk ik ook. Het lijkt een voorbeeld van een moderne manier van met elkaar communiceren:

"Communiceren = Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten".

Ik heb wel degelijk naar die verwijzing gekeken, en daarbij geconstateerd wat ik in reactie#14 heb beschreven.
Herhaling daarvan: de Engelstalige versie van de beschrijving van die decoder op de website van Uhlenbrock is fundamenteel anders dan de Duitstalige beschrijving op dezelfde website.
Die verschillen had ik in reactie#11 al beschreven. Daarin is het linkerplaatje uit de Engelse versie, en het rechterplaatje de Duitse.
Opvallend de volgorde verschillen van de A-aansluitingen op de decoder zelf.

Overigens, niets negatiefs hoor! Ik ben blij met uw betrokkenheid en uw wil om te helpen.
Groet,
Henk
Bij mijn laatste ontboezemingen heb ik een "wordt vervolgd" beloofd.
Dat "wordt vervolgd" hierbij:
In de eerste plaats heb ik de decoder bedraad, volgens de specificatie versie 7.
(samengevat: volgens volgorde van de aansluitingen A1-A2-A3-A4.)
Resultaat: die decoder werkt keurig met een voorgeprogrammeerde functie F0 op de aansluitingen A1 en A2, dus zoals beloofd. Zelfs zonder voorbelasting van 200 Ω. Mijn richtingswisseling-probleem was daarmee opgelost.

Daarmee is mijn oorspronkelijke probleem opgelost, en kan dit item als afgesloten worden beschouwd.

Hoofdconclusie: Er zijn verschillende versies van de 76900 decoder in omloop, waarbij het belangrijk is om de volgorde van de A- aansluitingen op de decoder zelf te bekijken:  A1-A2-A3-A4  of A1-A3-A2-A4.

Ik had nog één contact over op mijn 4-aderige verbinding tussen wagen (waarin de decoder) en kap (waarin die rode en gele leds). Daarom kwam ik op het idee om ook maar een binnenverlichting in de kap in te bouwen.

Een hoop ge-experimenteer en gedoe met zo'n Action led-strip en dat werkte op een bepaald moment ook.

ECHTER, wat blijkt:
Die binnenverlichting is afhankelijk van rijrichting, ondanks dat de nodige CV's in de juiste waarden staan. Dat is dus nog een dingetje voor die decoder.
Ik heb nog geen oplossing, maar aanvaard vooralsnog dat de passagiers in mijn DD-stuurstandrijtuig geen binnenverlichting hebben als de trein achteruit rijdt, en wel als die vooruit rijdt. Dat is behelpen voor die (modeltrein-)mensen, maar dat zoeken ze verder zelf maar uit.
Groet,
Henk
Ben,
Bedankt voor je reactie.
Je stelt, dat ik naar de CV's 52 en 53 moest kijken. Dat  zijn twee van de drie CV's, die ik zondag "de nodige CV's" noemde. Af-fabriek staan die dingen op resp. 2 en 1, en bij mij is dat precies omgekeerd, dus CV 52 = 1 en CV 53 = 2. Dat is omdat zo'n stuurstandrijtuig achterstevoren rijdt.

Ik wil die binnenverlichting aan/uitschakelen met de functie F2. Dat heb ik in de decoder ingevoerd door op CV 40 (Ausgang 3, lage byte) een 2 in te vullen. Dat is de derde van "de nodige CV's".

De bits 2 van de CV's 52 en 53 zijn dus beide 0, en dat betekent dat uitgang A3 zowel vooruit als achteruit aanstaat. Dus zou de binnenverlichting zowel vooruit als achteruit, moeten branden. En dat doet-ie niet.
Ik heb dat nog niet verder uitgezocht. Misschien dat mijn eigenwijze omdraaien van vooruit/achteruit van A1 en A2 daar iets mee te maken heeft. Kweetnie.
Nogmaals bedankt voor je reactie,
Henk
Hoe dan ook, dit is hoe het zit en ik kan je niet verder helpen. Ik heb het nagespeeld in m'n Blokkendoos met de binnenverlichting op F1 / A3 en dat werkt zoals het heurt.

Gr, Ben.
Citaat van: railfanaat op dinsdag 05 juli 2022, 21:12:20
Je stelt, dat ik naar de CV's 52 en 53 moest kijken. Dat  zijn twee van de drie CV's, die ik zondag "de nodige CV's" noemde. Af-fabriek staan die dingen op resp. 2 en 1, en bij mij is dat precies omgekeerd, dus CV 52 = 1 en CV 53 = 2. Dat is omdat zo'n stuurstandrijtuig achterstevoren rijdt.

Om het goed te laten functioneren moeten allebeide waarde 0 hebben. Dat kan je uit de tabel lezen. Bij het IB kan je op twee manieren programmeren. Op welke methode programmeer je? Je kan het op twee manieren de juiste cv-waarde programmeren. De eerste is per "bit" omzetten dan programmeer je altijd een 0 of 1 in een specifiek bit van de betreffende CV. Of je programmeert per Byte dan mag je waardes in de tabel optellen. Dan heb je meer waardes dan "0"of "1".

Groet Ronald.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.