Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Beginner digitaal rijden

Gestart door Wesley44 zondag 16 januari 2022, 13:31:23

Beginner digitaal rijden
Wesley44
gast

Beginner digitaal rijden
Goeiedag
Ik ben op dit forum net nieuw en heb al wat dingen gelezen van wat ik wil.
15 jaar geleden heb ik alles weg gedaan omdat ik geen tijd meer had voor me hobby
Ik had toen een marklin c rails baan met digitale treinen ns.
De tijden veranderen en wat ik tegen kom op internet aan filmpjes is prachtig.
Nu ben ik info aan het inwinnen wat betreft digitaal rijden maar dan computer gestuurd. Is het zo als je alles computer gestuurd laat rijden een meerwaarde?
Ook vind ik het prachtig om tezien dat de treinen precies weten hoe ze moeten rijden zodat ze elkaar niet raken en dat ze weten waar ze heen moeten is dat allemaal instelbaar?
Wat heb je allemaal nodig om alles zo te laten rijden dat alles automatisch gaat.
Veel vragen maar ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen

Mvg Wesley
Re: Beginner digitaal rijden
hoi,

Citaat van: Wesley44 op zondag 16 januari 2022, 13:31:23
Nu ben ik info aan het inwinnen wat betreft digitaal rijden maar dan computer gestuurd. Is het zo als je alles computer gestuurd laat rijden een meerwaarde?

Of er een meerwaarde is van alles "computergestuurd" te laten rijden is puur persoonlijk. Dat kan niet niemand voor jou bepalen. Dat zal je toch zelf moeten uitvinden.

Ook vind ik het prachtig om tezien dat de treinen precies weten hoe ze moeten rijden zodat ze elkaar niet raken en dat ze weten waar ze heen moeten is dat allemaal instelbaar?

Jep dat is allemaal instelbaar. En je moet het ook allemaal instellen anders rammen ze elkaar als nog van de baan.

Wat heb je allemaal nodig om alles zo te laten rijden dat alles automatisch gaat.

- Digitale centrale die met de computer kan praten;
- Treintjesbesturingsprogramma;
- Bezetmelders om de computer te laten weten dat er een treintje is of niet;
- Redelijk wat draad om alles met elkaar te verbinden;
- Electrische wissels;
- Wisseldecoders om de wissels door de computer te laten schakelen;
- Bij C-rails mag je alle rails aanpassen ("knippen") om bezetmelden mogelijk te maken;
- Digitale treintjes;
- Heel veel tijd en geduld;

Allemaal naar eigen keuze. Er zijn veel opties. Er is geen "beste oplossing". Wat ik het beste vind kan iemand anders helemaal niet mee werken. En natuurlijk ook andersom.

Veel vragen maar ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen

Zie ook Geautomatiseerd rijden. Een tip is: Begin gewoon met een ovaal met een inhaalspoortje. Ga dat automatiseren. En denk niet: "Dat is niets". Doe dat gewoon. Het is bedoeld om te leren. Als je meteen je "echte grote" baan direct gaat automatiseren dan rijdt er minstens een jaar of wat geen treintje en dan komt de baan nooit af. Dit omdat het gewoon (te) veel werk is.

Groet.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Wesley,

Zelf zou ik mij heel goed gaan inlezen eventueel Forum collega's vragen of zelfs naar een Stamtafel gaan bij jou in de buurt.
Lijstje maken wat je zelf wil en wat je bij digitaal rijden allemaal kan en ook wat je nodig hebt.

groet
Harald
Wesley: Lees dit eens ===> klik
Goeiedag wat mooi om tezien dat jullie me willen helpen en mooie reacties / uitleg geven.
Zelf zat ik ook tedenken om eerst klein tebeginnen om tezien hoe alles werkt en wat je nodig hebt. Ik wil beginnen met indd een baan met een inhaalspoor.
Wat heb ik precies nodig als ik het via een computer wil laten rijden.

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

hoi,

Citaat van: Wesley44 op zondag 16 januari 2022, 14:34:29
Wat heb ik precies nodig als ik het via een computer wil laten rijden.

Wat wil je? Wil je veel geld uitgeven of juist niet? Ben je handig met solderen of juist niet? Ben je groot märklin-fan of mag het ook een ander merk zijn? Er zijn nog wel wat opties. Niet alle opties zijn geschikt voor beginners. Ook al wordt het aangegeven dat het voor beginners is.

Het nadeel van boeken kopen is dat het redelijk snel verouderd met digitale systemen. Goed, dat is een persoonlijke keuze.
Het liefst soldeer ik niet teveel. Heb nog niet veel ervaring daarmee.
Ik zou het liefst iets willen kopen wat redelijk plug a play is.
Denk dat ik wel met c rails verder wil gaan al zullen de meningen daarover verschillen.Ben toch wel een marklin fan 
Ik wil graag een rondje maken met 2 wissels om tekijken wat ik er van vind. En wil dan 2 treinen laten rijden. Wat heb ik dan precies nodig om alles werkend tekrijgen met evt roctrain
Hoi Wesly,
Bekijk de video's maar eens waar Hans naar verwijst, dan krijg je een aardig beeld van wat je nodig hebt en van wat er mogelijk is.
Citaat van: Wesley44 op zondag 16 januari 2022, 17:41:29
Het liefst soldeer ik niet teveel. Heb nog niet veel ervaring daarmee. Ik zou het liefst iets willen kopen wat redelijk plug a play is.

Echte plug en play oplossingen zijn er niet. Dat kan je vergeten met geautomatiseerd rijden en Märklin. Dit omdat je C-rails moet knippen e.d. en daar draadjes aan moet zien te krijgen. Bij andere rails mag je er ook draadjes aanbrengen. Dan is een beetje solderen wel handig. Het solderen is dan meestal de goedkoopste en beste oplossing. Dat kan je ook leren door gewoon te oefenen. Je moet er wat handigheid in krijgen.

Denk dat ik wel met c rails verder wil gaan al zullen de meningen daarover verschillen.Ben toch wel een marklin fan 

Met Märklin-fan bedoel ik eerder Digitale onderdelen van Märklin. De keuze is behoorlijk groot als je verder kijkt dan het merk Märklin voor die onderdelen.

Wat heb ik dan precies nodig om alles werkend tekrijgen met evt roctrain

En wat je heb je nu allemaal al zelf gevonden wat je denkt nodig te hebben?
C-rails hoeven niet altijd geknipt. Enkel wanneer je massadetectie gebruikt. Je kan ook kiezen voor stroomdetectie en dan hoef je enkel de middengeleider te isoleren. Bijkomend voordeel van stroomdetectie is het detecteren van losgekomen wagons, als je tenminste elke laatste wagon voorziet van een sluitlicht.
hoi,

Citaat van: guyremgabdel op zondag 16 januari 2022, 23:33:07
C-rails hoeven niet altijd geknipt. Enkel wanneer je massadetectie gebruikt.

Massadetectie is standaard voor Märklin. Massadetectie gebruik je bij K-rails en C-rails. M-rails heeft een metalen bedding daarbij is het moeilijk om de twee spoorstaven van elkaar te isoleren. Daarom kies je bij M-rails vaak voor het isoleren van de middengeleider (puco's) en ga je met stroomdetectie rijden.

Citaat van: guyremgabdel op zondag 16 januari 2022, 23:33:07
Je kan ook kiezen voor stroomdetectie en dan hoef je enkel de middengeleider te isoleren. Bijkomend voordeel van stroomdetectie is het detecteren van losgekomen wagons, als je tenminste elke laatste wagon voorziet van een sluitlicht.

Je brengt nu dat als voordeel bij stroomdetectie maar dat is het niet. Goed, je weet dat als je massadetectie gebruikt bij wagons met Märklin-assen standaard deze "gedetecteerd" worden zonder dat je een sluitlicht hoeft te hebben? Want dan maken de assen verbinding tussen de twee spoorstaven en zorgen voor de detectie. Dan hoef je dus niets aan je wagons en rijtuigen aan te passen. Die hoef je dan niet te voorzien van een sluitlicht met bijhorende sores van extra sleper e.d.

Stroomdetectie wordt ook voornamelijk gebruikt bij 2-rail. Dit omdat dat de twee spoorstaven toch al van elkaar geïsoleerd zijn. Dan is het makkelijker om voor die optie te kiezen.
Citaat van: ronaldk op zondag 16 januari 2022, 21:11:50De keuze is behoorlijk groot als je verder kijkt dan het merk Märklin voor die onderdelen.
En vaak ook nog een stuk goedkoper ook . . .
Citaat van: guyremgabdel op zondag 16 januari 2022, 23:33:07Bijkomend voordeel van stroomdetectie is het detecteren van losgekomen wagons, als je tenminste elke laatste wagon voorziet van een sluitlicht.
Ik zie dat niet als een voordeel, maar als een nadeel, bij massadetectie hoeft dat niet.

ik heb een heel klein baantje, het voordeel van computergestuurd rijden is dat ik op 1.2 x 2 meter makkelijk nu 3 treinen kan laten rijden tegelijk. (en nog meer als ze korter zijn)
Manueel lukte het me amper met 1 omdat ik gewoon niet snel genoeg kon zijn voor de wissels enzo.

Een ander voordeel is dat rijden met de PC makkelijker is, het scherm is gewoon groot en goed afleesbaar met alle informatie tesamen (in tegenstelling tot mijn oude CS2)
En je kan met de muis gewoon treinen sturen.

Seinen logica en sturing komen uit het PC programma.    Acties ook (stoomfluit bij vertrek, motor af bij pauze... )

Er zijn vele voordelen in mijn ogen, maar sommige mensen willen liever alles manueel met schakelaars.   Da's ook een keuze.
Ik vind dat met de computer je meer leven op de baan hebt.

... maar het kost je wel iets en C rails solderen is echt niet moeilijk.   Maar wees bereid om er veeeeel tijd in te steken.   Je moet alles instellen, locomotieve ijken, meten, regelen...
ik heb trouwens i-Train vanwege het gebruiksgemak.

Patrick

Citaat van: perk op maandag 17 januari 2022, 11:07:15

Ik vind dat met de computer je meer leven op de baan hebt.

Dat vind ik ook.

Je hoeft niet naar je handregelaar om te kijken, het keyboard om een wisseltje om te zetten en je hoeft niet op te letten of je treintjes elkaar in de flank rijden. Alle aandacht kun je richten op het tafereel wat zich afspeelt op je baantje. Daar was het immers om te doen toch.....
Maar moet je altijd via je muis van je computer wissels aansturen. Of kan dat programma rocrail ook een random schema instellen zodat er 4 treinen tegelijk kunnen rijden

Geen vertraging? Pak de modeltrein

Nee hoor, maar dat hangt weer helemaal af van wat jij zelf wil.

Als je gebruik maakt van een programma dat alles voor je kan regelen (hier al genoemd zijn Rocrail en Itrain, maar er is meer keuze en dat hangt ook weer van vele factoren af, dus welkom in de digitale wereld....).
Je kunt het programma vaak voorzien van (vaste of dynamische) rijwegen, wisselstraten etc. Jij hoeft dan (nadat je eerst wel de nodige tijd hebt gestoken in het programma dat te laten doen wat jij zou willen)  niets meer te doen voor dat gekozen traject: het programma stuurt de decoders aan en deze zetten vervolgens alles voor je om (wissels, seinen) en laat zelfs de treinen stoppen en weer optrekken.

gr. Gertjan
Hoi,

Citaat van: Wesley44 op maandag 17 januari 2022, 13:24:15
Maar moet je altijd via je muis van je computer wissels aansturen. Of kan dat programma rocrail ook een random schema instellen zodat er 4 treinen tegelijk kunnen rijden

Denk dat je je goed moet gaan inlezen bij de diverse programma's en websites. Je hoeft niet iedere keer wissels aan te sturen. Vaak is het juist de bedoeling dat je als je de zooi via de computer aanstuurt je in de ochtend de PC en baan opstart. Dan op rijden drukt en de rest van de dag koffie kan drinken en naar rijdende treintje kijken. Er zijn zoveel verschillende treintjesprogramma's beschikbaar. Van "gratis" tot en met dure licenties. Daar zit van alles tussen. Je zal zelf veel tijd moeten investeren om je te verdiepen in de werking van de programma's.

Dus maak een lijstje met wat je denkt nodig te hebben en wat je wil. Dan heb je voor jezelf een richting om te kijken of je dat kan realiseren.

Groet Ronald.

even heel kort hoe ik i-Train al gebruikt heb.   (en dit programma kan VEEEL meer, ik ben maar een hele simpele gebruiker).

- er is een pendeltrein die tussen 2 doodlopende goederensporen over en weer rijd.     Tijdens wachten gaan de rijlichten uit en de trein gaat deels rangeren en zoekt zelf de beschikbare route tussen de 2 eindpunten.  (in werkelijkheid is het meestal hetzelfde).  Rangeren lukt ook als er al een wagon in deze goederensporen staan, i-Train kan dat weten en op een cmtje ervan de loc laten stoppen.

- er is een passagierstrein die stopt alleen in het station.   Vertrek en aankomst acties zijn mogelijk, zoals stoomfluit, druk aflaten bij vertrek etc...

- er is een goederentrein die stopt alleen in het goederenstation.   

wachttijden zijn ingesteld met minima en maxima en zijn eigenlijk random.   Treinen stoppen zelf natuurlijk, wachten indien nodig ergens en zoeken hun eigen route.   
Seinen daar werk ik nog aan, maar het seinbeeld is al in i-Train en via DCC naar de baan gestuurd.  Wissels zijn automatisch.
treinen kunnen uitgelijnd worden aan het station.

Je kan locomotieven gaan fijntunen met optrek en stop vertragingen, ...  Alles stopt op een (paar) cm na nauwkeurig waar het hoort.  Oudere locs zijn iets minder nauwkeurig vind ik.

En terwijl dat allemaal volautomatisch bezig is, zet ik er nog een loc op die ik met de hand (=muis) ga besturen en laat ik die rondrijden naar eigen goeddunken.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Wesley,

Een computerprogramma zoekt voor een trein aan de hand van vrije blokken, tegemoet komend en kruisend verkeer en van beperkingen die je zelf ingevoerd hebt, een beschikbare rijweg, reserveert deze, zet de wissels in de juiste stand, daarna het (virtuele) sein in de juiste stand en laat dan de trein de rijweg uitvoeren.

Dit is een continu proces voor alle treinen die op de baan staan, het klinkt eenvoudig, dat is het ook, MITS je jezelf de tijd gunt om te leren wat het programma kan en wat de mogelijke beperkingen e.d. zijn.

Een tip: des te logischer je denkvermogen ingericht is, des te makkelijker is het leerproces.

Groet, Anne W
Citaat van: Wesley44 op maandag 17 januari 2022, 13:24:15
Of kan dat programma rocrail ook een random schema instellen zodat er 4 treinen tegelijk kunnen rijden
Dat kan met Rocrail en er is nog veel meer mogelijk.
Je kunt de treinen volledig willekeurig laten rijden of op een vast tijdstip laten vertrekken. En dat met meerdere treinen tegelijk. Bij mij rijden er maximaal 10 tegelijkertijd.
Kijk maar eens op mijn Youtube kanaal. Daar staan inmiddels 49 video's over de mogelijkheden.
Hoe automatisch rijden werkt zie je in deze video:
https://youtu.be/XRyL8iM0yWY

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.