Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mobile Station 60657

Gestart door MärklinboyBelgie donderdag 13 januari 2022, 15:20:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mobile Station 60657
ALVAST DE ALLERBESTE WENSEN VOOR HET NIEUWE JAAR 2022
Goede middag ik rijd met een MOBILE STATION 2 DE ZWARTE 60657
na de laatste update 3.114 kan 8k geen delta los meer detecteren wel nog invoeren uit loclijst
En zodoende het adres , naam en symbool wijzigen maar de lampjes flikkeren nogal hard
Weten jullie er een oplossing voor
Vriendelijke groeten van Paul
Re: Mobile Station 60657
Lid sinds: 2020

offline
Re: Mobile Station 60657
Delta loks voer ik ook altijd handmatig in vanuit de loklijst.

Volgens mij vind de ms2 alleen mfx mm en dcc  en geen deltadecoders? Bij mijn ms2 dan. V2.5 dacht ik
Delta decoders hebben hun adres ingesteld op de decoder zelf, meestal standaard adres voor het type lok zo ook ingesteld in ms2 loklijst.
Of adres staat uit als er analoog mee gereden is, dan doet hij het niet als je deze lok vanuit de loklijst haalt.

Dat de lichtjes flikkeren komt dat je op een digitale baan rijd denk ik, je lichten werken vanuit het spoorstroom i.p.v. digitale decoder.
Ik heb dat met een br151 db cargo delta ook op mijn baan met ms2, de lichten branden afhankelijk van de snelheid van: uit, zacht naar helderder

Derk


Re: Mobile Station 60657
hoi

Citaat van: DA79 op vrijdag 14 januari 2022, 11:20:56
Volgens mij vind de ms2 alleen mfx mm en dcc  en geen deltadecoders? Bij mijn ms2 dan. V2.5 dacht ik

Delta is gewoon motorola(1)-protocol met vier vaste adressen. Dus helemaal te gebruiken met de MS2 of andere digitale centrale die met motorola overweg kan. Zie ook Märklin Delta Control. Instellen op Motorola (1) en het juiste adres kiezen en het werkt.

Citaat van: MärklinboyBelgie op donderdag 13 januari 2022, 15:20:52
En zodoende het adres , naam en symbool wijzigen maar de lampjes flikkeren nogal hard

Wat bedoel je met "flikkeren"? Dat deze wat aan / uitgaan als ze zo op de baan staan? Zo ja: Dat kan aan een aantal dingen liggen. 9 van 10 keer is het verlichting dat direct aan de massa (met één pool aan het chassis) ligt wat dan gaat flikkeren door de digitale signalen. Alleen op te lossen door de lampjes compleet los van de rest van de lok te hebben. Dus twee draden naar de decoder. Dat zal bij veel delta-decoders betekenen dat je de decoder kan vervangen.

Groet Ronald.
Re: Mobile Station 60657
Lid sinds: 2020

offline
Re: Mobile Station 60657
 @citaat

Bedoelde ook dat die niet automatisch word gevonden als ik deze op de baan zet, maar wel handmatig vanuit de loklijst kan worden toegevoegd waarna deze gewoon werkt.
Tenminste, als ik een delta trein op mijn baan zet komt deze niet automatisch in beeld op de ms2, ik moet deze uit de loklijst halen op artikelnummer.

Kan zijn dat ik wat verkeerd doe?

Re: Mobile Station 60657
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Mobile Station 60657
Delta decoders kan je niet zoeken met de ms2. Zoals Ronald al aangeeft het adres dmv de 4 dipswitches instellen op een delta adres en dan de loc handmatig instellen op de ms2.

Als je een delta loc tweede hands hebt gekocht kan het adres van de loc gewijzigd zijn. Dit adres is dan niet gelijk aan het standaard adres dat bij het catallogusnummer van de loc vermeld wordt.

Re: Mobile Station 60657
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mobile Station 60657
Gezien ik ook een DELTA heb gekocht onlangs en deze wens in te voeren, heb ik volgende vraag :

Voor de duidelijkheid : ik heb al 2 DELTA's lopen op de baan, dus instellen op zich, dat ken ik.
Ook wat mijn probleem veroorzaakt(e) met de laatste :
namelijk ik kan hem niet inbrengen omdat het adres (60) reeds bezet zou zijn.
Dat klopt want ik weet dat deze laatste DELTA is ingesteld op 60 bij aankoop.
Inderdaad aanpassen van de dipswitch is de boodschap.

Wat is nu uiteindelijk mijn vraag om in de toekomst een beter overzicht te behouden :

Hoe kan ik zien op mijn MobSta2 welke adressen er nog vrij en/of bezet zijn, rekening houdende met alle reeds aangemelde MFX locs ?

Daar zit het nu hem nu juist :
een MFX loc, daar kan je in MobSta2 blijkbaar geen "adres" opvragen van zo een MFX loc want het woord "adres" is doorstreept.

Ik heb dan manueel al mijn locs afgelopen en de standaardinstelling genoteerd van de adressen die in hun handleiding staan.
Ik merk daar dan "raar maar waar" op (voor mij dan toch) dat er verschillende MFX's Locs hetzelfde adres hebben staan in de handleiding.
Conclusie van mijn zoektocht : adres 60 heb ik bij de MFX's niet tegen gekomen.
Dus waarom zegt MobSta2 dat het adres "60" reeds bezet is ?
Vermoedelijk omdat een (M)FX reeds een aangepast adres zal hebben t.o.v. de standaardinstelling ... (?)

Misschien steeds een gelukstreffer geweest maar tot nu toe nog nooit een conflict gehad.
Ter info : ik rij ook niet zo snel met vele locs op hetzelfde moment ... .
Of kunnen 2 MFX locs met idem adres rijden op hetzelfde moment zonder dat ze in conflict komen?

Ik heb wel gelezen op internet wat wel kan :
2 locs aansturen met idem adres maar dan stuur je ze ook aan met dezelfde commando's.
Zelfs als je een aanpassing aan de instellingen zou doen, wordt dit door het MobSta2 uitgevoerd en opgeslaan.

Kan iemand wat meer duiding geven over het adressenbeheer en gebruik van de locs op de MobSta2 aub ?
Dit zou bij een volgende aankoop minder problemen bezorgen.

Alvast bedankt voor de reacties  :)
Re: Mobile Station 60657
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mobile Station 60657
Citaat van: railman op zondag 24 maart 2024, 11:13:41Hoe kan ik zien op mijn MobSta2 welke adressen er nog vrij en/of bezet zijn, rekening houdende met alle reeds aangemelde MFX locs ?
Citaat van: railman op zondag 24 maart 2024, 11:13:41Ik heb dan manueel al mijn locs afgelopen en de standaardinstelling genoteerd van de adressen die in hun handleiding staan.
Ik merk daar dan "raar maar waar" op (voor mij dan toch) dat er verschillende MFX's Locs hetzelfde adres hebben staan in de handleiding.

In de handleidingen van Märklin mfx locs staan alléén adressen voor MM en eventueel DCC. Zolang het mfx-protocol op jouw Mobile Station niet is uitgezet en het mfx-protocol van de betreffende loc niet is gedeactiveerd, zal deze loc niet reageren op commando's op zijn MM- of DCC-adres, andere locs kunnen die dus gerust gebruiken. Als je een mfx-loc nieuw hebt gekocht, zal het mfx-adres niet gedeactiveerd zijn, anders is dat natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten. Voor de zekerheid kun je de decoder altijd resetten naar fabrieksinstellingen, dan zal hij daarnaa zeker weer op mfx reageren.
Re: Mobile Station 60657
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mobile Station 60657
@speeltmettreintjes :
Beste,

dus als ik jouw antwoord goed begrijp,

1) mag ik de DELTA Loc het adres 60 laten gebruiken zonder dat het invloed zal hebben op de andere (vermoedelijke) MFX Loc's ?
Ik heb nog geen instellingen ge(de)activeerd tot op heden.
Pas begonnen met deze hobby vorig jaar in de zomer. Dus alles behoorlijk nieuw maar ondanks ik zoveel mogelijk zelfstudie doe, kunnen er, zoals nu, wel eens beginnersvragen oprijzen.
Antwoord heb ik niet specifiek gevonden tot nu toe op internet maar ben nog paar docs aan het doornemen ;-)

2) mogen MFX Loc's onderling hetzelfde (standaardinstelling in hun handleiding) MM adres hebben ?
Voorbeeld 1 ik heb de Locs 36244 en 36712 : beide adres 24 maar ik heb ook een DELTA (de genoemde locs reden toen niet) met adres 24 ingesteld.
Voorbeeld 2 ik heb MFX Locs 37824 - 39180 en 39188 : alledrie hebben deze volgens boekje het adres 21. Stel dat ik deze alledrie op zelfde moment op spoor zet, kunnen ze dan aprt bediend worden?
Tot op heden natuurlijk nog nooit voor gehad gezien ik sporadisch eens 1 of 2 locs uit de doos haal om ze een ritje te laten doen.
Deze heb ik nog nooit te samen laten rijden.


Re: Mobile Station 60657
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mobile Station 60657
@speeltmettreintjes :

Hoi ondertussen heb ik antwoord gevonden op punt 2).
Inderdaad de MFX locs kunnen onderling rijden op zelfde moment omdat blijkbaar voor MFX locs een adreswijziging overbodig is.
Hun signaal is puur individueel en wordt altijd herkend.
Het adres komt op de 2de plaats.

Als bijvoorbeeld drie MFX locs met adres 60 op de baan staan,
worden ze door de MobSta2 steeds afzonderlijk herkend en kunnen ze apart rijden.

Een wijziging zou geen voordeel opleveren.

Dus voor punt 1) blijf ik nog op mijn honger zitten :
Snap niet waarom de MobSta2 meldt dat adres "60" reeds bezet is gezien geen enkel adres van de overige (DELTA en FX Locs) op adres "60" staat.
Mag ik dan op de vraag die de MobSta2 stelt om verder te gaan "JA" antwoorden ?
Re: Mobile Station 60657
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mobile Station 60657
Voor de volledigheid: Delta en fx vallen allebei onder het MM protocol. Met fx kan wel wat meer dan met Delta, maar het blijft hetzelfde protocol. Als je er wat meer van wilt weten, hier staat een prima overzicht.

Een Mobile Station 2 heeft een interne lijst van maximaal 40 locs (om precies te zijn, voor 40 locdecoders). Als er ooit een keer een loc is aangemeld met MM-adres 60, staat 'ie in die interne lijst totdat je daar iets aan doet. Of die loc op de baan staat, doet er niet toe. Als je zeker weet dat geen van jouw overige locs MM-adres 60 gebruikt, kun je een nieuwe gerust aanmelden met MM-adres 60 en de melding negeren.

Mooier nog, ook als je het niet zeker weet, kun je een nieuwe loc aanmelden op MM-adres 60 en de melding negeren. Daarna even testen of de nieuwe loc goed reageert op de opdrachten van de MS 2 zodat je zeker weet dat je het goed hebt gedaan. Vervolgens zet je al jouw locs op de baan en laat je nogmaals de nieuwe loc rijden. Als er dan ook een andere loc rijdt, had je je blijkbaar vergist en was er toch een ander die ook op MM 60 stond. Geeft verder helemaal niet, in bepaalde gevallen is dat zelfs de bedoeling. Zo niet, stoppen, en van één van de twee locs het adres wijzigen. Daarmee is het adresconflict opgelost.

Zoals je zelf al schreef, kun je bij locs met oude decoders het adres wijzigen met dipswitches. Iets minder oude decoders hebben die niet, daar wijzig je het adres met behulp van een MS 2 (of een andere centrale). Hoe dat moet, staat in de handleiding. Het belangrijkste: zorg dat alléén de loc waarvan je het adres wilt wijzigen op de baan staat. Het nieuwe adres wordt in de locdecoder opgeslagen en tegelijkertijd onthoudt jouw MS 2 het.
Re: Mobile Station 60657
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mobile Station 60657
@speeltmettreintjes :

Super en bedankt voor de duidelijke en uitgebreide uitleg.

Dit ga ik zeker een dezer dagen na het werk proberen.

Nogmaals bedankt en een fijne avond gewenst !  ;)
Re: Mobile Station 60657
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mobile Station 60657
@speeltmettreintjes :

Hoi,

Ik had nu nog eventjes de tijd om snel even iets uit te testen adhv uw tip:

Misschien uiteindelijk mijn fout maar kan hulp zijn voor andere beginnelingen zoals ik ;-) :

Via "invoeren database" ben ik naar de Loc zijn Marklinnummer gegaan en bevestigd.
Er kwam nog steeds een melding dat het adres al in gebruik is.
Toen viel mijn euro ;-) : Tuurlijk dat het adres al in gebruik is maar dat is het standaardadres dat werd meegegeven (ingebracht) door Marklin in hun MobSta2.

Dus dacht ik en gezien ik via voorgaande info wist, dat het niets teweeg bracht : de vraag om verder te gaan bevestigen met JA en kijken welk adres er werd toegekend.

Zoals ik vermoedde stond na check via "Adres", het getal op 24 en NIEt op 60, wat mijn dipswitch adres is/was.

Dus aangepast naar dat getal en bewaard.

Conclusie : probleem opgelost en de DELTA Loc rijdt perfect rond.

Happy me en hopelijk is deze info nog waardevol voor anderen

Bye bye
Re: Mobile Station 60657
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Mobile Station 60657
CiteerAls bijvoorbeeld drie MFX locs met adres 60 op de baan staan,

Snap niet waarom de MobSta2 meldt dat adres "60" reeds bezet is gezien geen enkel adres van de overige (DELTA en FX Locs) op adres "60" staat.

Ten eerste MFX decoders staan nooit tegelijk op 60, het adressen bereik wordt automatisch toegewezen, zodra de decoder zich bij de centrale (in dit geval de MS2) aanmeld.
Daar zit enige tijd tussen ( millisec/sec) dat er nooit een driedubbel adres wordt toegewezen.

Maak voor een MM adres of DCC adres eventueel een lokkaart aan.
En wijzig dat adres 60 naar een ander adres.

Tja als iemand dat 3 keer invoert krijg je bij elke keer te zien, dat dit adres al bestaat....waarom ga je dan opnieuw 60 invoeren?


Re: Mobile Station 60657
Lid sinds: 2022

offline
Re: Mobile Station 60657
@Hans V200.0
Beste, bedankt voor uw reactie maar ik heb ondertussen uitgelegd waarom mijn basisgedachte uiteindelijk foutief was ingeschat.
Zie mijn 2 bovenstaande posts.  ;)