Nieuws:

Meer dan 500 wagons verkocht! Maak dit onze succesvolste actie ooit! Bestel ook een 20 jaar Stichting 3rail wagon in onze Shop! Zie de aankondiging en praat mee.

Spoorlijn Utrecht - Breda

Gestart door Ricejuh donderdag 21 februari 2008, 19:46:09

Spoorlijn Utrecht - Breda
Heej,

ik had het vandaag op school gehoord. heb het net nog even voor de zekerheid opgezocht en ik kwam hierop:

CiteerBijgaand bericht stond vandaag om teletekst van Omroep Brabant:

BREDA - Als het aan bouwbedrijf BAM en ingenieursbedrijf Goudappel Coffeng ligt komt er een rechtstreekse treinverbinding tussen Breda en Utrecht via Oosterhout.
Woensdag presenteren de twee bedrijven een plan hiervoor aan onder meer de provincie en de gemeenten Breda en Oosterhout. Volgens beide bedrijven kan de aanleg van de spoorverbinding gecombineerd worden met een verbreding van de A27, waarmee binnenkort al wordt begonnen.

Door de wegverbreding en aanleg van de railverbinding tegelijkertijd uit te voeren, zouden de kosten van beide projecten verminderd kunnen worden.

Een treinverbinding met Breda en Utrecht is een lang gekoesterde wens van de gemeente Oosterhout. In de 19e eeuw liep Oosterhout een eigen treinstation mis omdat ze zich te laat meldden op een bespreking hierover in Den Haag. Daarna is bij diverse gelegenheden tevergeefs geprobeerd alsnog een treinverbinding vanuit Oosterhout naar Utrecht en Breda op de agenda te krijgen.

Dit is geweldig nieuws voor mij. de spoorlijn komt dan binnen een kilometer van mij vandaan. Helaas komt waar ik woon (Sleeuwijk) geen station. een klein dorpje verder op krijgt er wel een :( dat komt omdat zij (Nieuwendijk) iets centraler wonen.

Zoals je op deze foto kunt zien gaat hij dwars door Noord Brabant en Utrecht. Dit was vroeger letterlijk een gat zonder spoorlijn.

Op deze foto kun je zien hoe ik woon. Ik woon in Sleeuwijk (bovenaan, wazig, er staat 'leeuwijk' ) dat is direct naast de A27. De spoorlijn zou aan de linkerkant komen te liggen. links in het midden zie je ook nog Nieuwendijk waar het station komt.

Deze spoorlijn heeft eigenlijk alleen maar voordelen (zo zie ik het tenminste :mrgreen: )
de inmiddels overbelaste A27 en  de Merwede Brug (gorinchemse brug) zal veel minder belast worden en rustiger zijn. Als ik over een paar jaar ga studeren in bijv. Utrecht kan ik ook eenvoudig met de trein..

Ik hoop dat NS deze plannen doorzet. het zou geweldig zijn als er een spoorlijn zou komen. Ik ben ook benieuwd naar het materieel. Ik verwacht ook veel goederen. (nmbs)

bovendien is dit naast de betuwelijn (5 minuutjes van mijn huis) de tweede spoorlijn in de buurt.

Groetjes

Maurice  :mrgreen: in zijn nopjes, als het doorgaat
Re: Spoorlijn Utrecht - Breda
wel euh leuk, voor jou.

alleen voordelen niet echt:
-mensen die 'in de weg' wonen mogen moeten verhuizen.
-omwonende veel geluidsoverlast
-...

voordelen zijn natuurlijk voor ons veel meer waard dan voor andere mensen.
Ik zelf woon in het bos(athans wat er van over is na al die jaren kappen).
moet er niet aan denken om in een straal van 500m  bij een spoorlijn te wonen.

zo mijn zegje gedaan 8)

Dennis
Speciale Gast

Stand 7 :-)

Aan de ene kant is het een voor de hand liggende verbinding want je omzeilt Tilburg en Den Bosch ermee. Reizigers zullen er waarschijnlijk wel voor te vinden zijn, zowel op de lange afstand als forensen naar Utrecht. De A27 is een drama, weet ik van mijn collega uit Gilze... Ik vraag me wel af of het genoeg zal zijn om de lijn rendabel te krijgen. Welke plaatsen krijgen er nog meer een station, behalve Oosterhout?

Aan de andere kant denk ik dat het sowieso een dure lijn wordt omdat je de grote rivieren moet oversteken. Dat betekent minimaal twee maar waarschijnlijk drie lange en dure bruggen...

Ik ben benieuwd wat dit voor vervolg gaat krijgen...
Citaat van: minirailz op donderdag 21 februari 2008, 20:04:35
alleen voordelen niet echt:
-mensen die 'in de weg' wonen mogen moeten verhuizen.
-omwonende veel geluidsoverlast
-...

er wonen daar geen mensen. is platteland :P

de mensen DIE er wonen, wonen bij ons in de buurt, en wij hebben zelfs geen last van de snelweg (althans een beetje in de zomer).

dus horen doe je het niet goed.
Forum Moderator

Hey Maurice,

Opzich een leuk bericht, maar dat een aannemer komt met dit soort plannen is vrij normaal in Nederland. Dat ze meestal niet uitgevoerd worden ook  :). Ook normaal is dat de aannemer die dit plan heeft ingediend dit werk wil maken. Kortom heel veel eigenbelang zit er bij de aannemer en het ingenieursbureau om dit soort onderzoeken te doen.

Citaat van: Ricejuh op donderdag 21 februari 2008, 19:46:09
Volgens beide bedrijven kan de aanleg van de spoorverbinding gecombineerd worden met een verbreding van de A27, waarmee binnenkort al wordt begonnen.

Door de wegverbreding en aanleg van de railverbinding tegelijkertijd uit te voeren, zouden de kosten van beide projecten verminderd kunnen worden.
Hier gaat het waarschijnlijk al mis ;) Wat is binnenkort in de term van de verbreding van de A27. 10 jaar? Voordat er zo'n railverbinding komt zijn we echt al zo'n tijd verder,... als het al niet meer is. Dus dat argument is eigenlijk een dooddoener.

Dit is geweldig nieuws voor mij. de spoorlijn komt dan binnen een kilometer van mij vandaan. Helaas komt waar ik woon (Sleeuwijk) geen station. een klein dorpje verder op krijgt er wel een :( dat komt omdat zij (Nieuwendijk) iets centraler wonen.
Nieuwendijk? Volgens wiki 3465 inwoners. Laat ik goedgeefs naar dat dorp zijn en zeggen dat er 4000 man wonen. Daarvoor gaat in Nederland geen station geopend worden. Omdat het aantal in- en uitstappers te laag is om de kosten van het station eruit te krijgen en om de vertraging die een trein krijgt te rechtvaardigen.

Deze spoorlijn heeft eigenlijk alleen maar voordelen (zo zie ik het tenminste :mrgreen: )
de inmiddels overbelaste A27 en  de Merwede Brug (gorinchemse brug) zal veel minder belast worden en rustiger zijn.
Dat is absoluut niet waar. Automobiliten zijn niet uit de auto te schoppen wat je ook maakt. (waarbij de opmerking gemaakt moet worden dat een klein gedeelte uiteraard wel over gaat maar dat is te verwaarlozen.) Je kunt dus alleen proberen te zorgen dat de nieuwe vervoersstromen meer via het spoor gaan lopen.

Ik hoop dat NS deze plannen doorzet. het zou geweldig zijn als er een spoorlijn zou komen. Ik ben ook benieuwd naar het materieel. Ik verwacht ook veel goederen. (nmbs)
Helaas voor jou heeft NS hier (bijna) niets bij in te brengen. Je zal vooral moeten hopen dat het Rijk, de provincie's, de gemeente's, de regio's en uiteraard Prorail de plannen gaan doorzetten.

bovendien is dit naast de betuwelijn (5 minuutjes van mijn huis) de tweede spoorlijn in de buurt.
:lol:

Groeten,
Herman
Speciale Gast

Ik vind het vreemd dat ik zowel op de site van BAM als op de site van Goudappel Coffeng niks kan vinden over dit project.
Wederom een opgelaten luchtballon. Jammer voor de liefhebbers, maar deze lijn gaat er binnen 15 jaar zeker niet komen. En zelf denk ik dat dit nooit gebouwd zal worden. Een aannemer denkt weer goed geld te gaan verdienen over de rug van de belastingbetaler.
Ik heb redelijk toegang tot dit soort plannen/informatie en moet zeggen dat dit absoluut niet speelt. Onze overheid zal dit moeten financieren en dus niet de NS. Helaas is hier absoluut geen geld voor.
Door de komst van de Hanzelijn kan je eerder iets verwachten op corridor Schiphol-Almere-Lelystad. Op dit baanvak is een enorme reizigersgroei te zien.
Ook een uitbouw/verbetering van de Ut-Ah is op termijn zeker mogelijk.
Ook krijgt Breda een aansluiting op de HSL-Zuid, in de richting R'dam/Schiphol/A'dam. Dit zal voor veel mensen mogelijk (????) een verbetering gaan betekenen.
Jammer voor de liefhebbers maar dit zal een zeepbel blijken te zijn.
Erwin

ICE-3

Het bericht van het AD gaat over een haalbaarheidsonderzoek, zeg maar een gefundeerde peiling. Niets meer en niets minder.

Zie hier voor het AD artikel. Iets voor het programma 'De leugen regeert'?
Citaat van: Herman05 op vrijdag 22 februari 2008, 09:05:52
Dat is absoluut niet waar. Automobiliten zijn niet uit de auto te schoppen wat je ook maakt. (waarbij de opmerking gemaakt moet worden dat een klein gedeelte uiteraard wel over gaat maar dat is te verwaarlozen.) Je kunt dus alleen proberen te zorgen dat de nieuwe vervoersstromen meer via het spoor gaan lopen.

jawel hoor, het stikt hier van de mensen die met de auto MOETEN omdat ze anders niet over de Merwede kunnen komen. Bij een spoorlijn zijn vooral vrouwen van hun auto's af. Serieus, ik kan er zo 10 opnoemen.

Groetjes

Maurice
Forum Moderator

Maurice,
Dat zijn de aantallen niet waar je een probleem mee oplost. Daarnaast is het nogmaals zo,.. en daar is echt onderzoek naar gedaan,... dat mensen niet snel hun auto in zouden ruilen voor het openbaar vervoer. Was dat namelijk wel zo, dan, zaten de treinen nog voller als dat ze soms nu al zijn,.. en zouden de binnensteden autovrij zijn omdat er namelijk goed ov ligt en je dus die auto niet nodig hebt.
Dit is vanuit de stad geredeneerd. Andersom van het platteland kan je precies andersom redeneren.
Daar ligt geen ov en als het er wel ligt dan komt er ook eens in het uur/half uur een bus langs. De kwaliteit van je ov netwerk is hierdoor laag en mensen zullen minder snel gebruik maken van het ov.

Groeten,
Herman
Speciale Gast

Laatste nieuws:

106     Teletekst do 03 apr           
Kamer wil spoorlijn Utrecht-Breda   

De Tweede Kamer vindt dat er een     
rechtstreekse spoorverbinding tussen   
Utrecht en Breda moet komen.Minister   
Eurling moet de haalbaarheid daarvan   
onderzoeken,vindt een meerderheid.     

Reizigers moeten nu via Rotterdam of   
Den Bosch reizen.Een directe verbinding
bleek in het verleden te duur,maar nu 
de A27 wordt verbreed is het volgens de
Kamer relatief eenvoudig om er een     
spoorlijn naast te leggen.             

Mocht blijken dat de aanleg van de lijn
nu wel een haalbare optie is,dan duurt
het nog zeker 10 jaar voordat de eerste
trein rechtstreeks tussen Utrecht en   
Breda kan rijden.                     

In de gaten houden dus... ;-)

Martijn
10 jaar :?
dan ben ik al 23 :P

Citaat van: Ricejuh op donderdag 03 april 2008, 12:32:59
10 jaar :?
dan ben ik al 23 :P

Lol,, :D over 10 jaar!! Ik wil er nog niet aan denken :mrgreen: dan wordt ik al oud :D liever niet!!!
Maarja misschien is dat wel een mooie leeftijd, en misschien ook al een kind die ook van de modeltrein hobby houd :D
ben benieuwd hoe ze die spoor lijn door Utrecht, Nieuwegein en niet te vergeten knooppunt Everdingen willen maken. lijkt me nog al lastig
Hoesso dan dan tim?
Citaat van: timjoo op donderdag 03 april 2008, 17:50:05
ben benieuwd hoe ze die spoor lijn door Utrecht, Nieuwegein en niet te vergeten knooppunt Everdingen willen maken. lijkt me nog al lastig

net als bij de Betuwe. Alles slopen wat op het pad ligt. :?

overigens moet de Betuwe dan ook weg want die ligt ook in de weg :)
Ik begreep dat de A27 verbreed gaat worden en dan zou het er naast leggen van een spoorlijn relatief makkelijk en goedkoop zijn.
Erwin
Citaat van: Re460 op donderdag 03 april 2008, 20:41:58
Ik begreep dat de A27 verbreed gaat worden en dan zou het er naast leggen van een spoorlijn relatief makkelijk en goedkoop zijn.
Erwin
Omroep Brabant had het net in het Nieuws over ? 2 miljard... :shock:
Gerard, misschien kunnen we met de pet langs gaan op het forum ?   :)
Citaat van: Ricejuh op donderdag 03 april 2008, 21:42:55
We betalen met zijn alle al genoeg belasting!!

Bas
Citaat van: Ricejuh op donderdag 03 april 2008, 21:42:55
Goed plan :D, dan kunnen we straks wijzen op de befaamde "3rail-meter(s)" :wink:.
1 000 000 000 / 1163 is.. oh dat gaat makkelijk lukken.

858369 euro en 10 cent per persoon :shock:
Naar welke rekening moet ik het overmaken??
Erwin
Speciale Gast

GAAP

Wat een reacties... :roll:

Is er niemand die het positief vindt dat er, als het aan de Kamer ligt, het Nederlandse spoorwegnet wordt uitgebreid met een echte spoorlijn voor 'normale' treinen? Natuurlijk is het duur! Vergeet niet dat je alle grote rivieren moet oversteken en dat het best een eind is van Utrecht naar Breda. Het is geen verbindingsboogje waar het hier om gaat...
Citaat van: Re460 op vrijdag 04 april 2008, 08:10:55
Naar welke rekening moet ik het overmaken??
Erwin
Doe maar naar de mijne :lol:.

Citaat van: Acido op vrijdag 04 april 2008, 09:01:18
GAAP

Wat een reacties... :roll:

Is er niemand die het positief vindt dat er, als het aan de Kamer ligt, het Nederlandse spoorwegnet wordt uitgebreid met een echte spoorlijn voor 'normale' treinen? Natuurlijk is het duur! Vergeet niet dat je alle grote rivieren moet oversteken en dat het best een eind is van Utrecht naar Breda. Het is geen verbindingsboogje waar het hier om gaat...
Ik vind het wel positief, al heb ik er geen enkel voordeel van. Ik moet het alleen nog zien gebeuren.
Gerard jij hebt dat geringe bedrag toch niet nodig?
Erwin
Citaat van: Re460 op vrijdag 04 april 2008, 16:14:46
Gerard jij hebt dat geringe bedrag toch niet nodig?
Erwin
Nee, maar ik bewaar het wel totdat als het nodig is voor de aanleg van die spoorbaan :wink:.
dit is wat ik bedoelde:

ik vraag me af hoe ze daar het spoor willen maken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Tim,
Kijk maar eens op sporenplan.nl dan zul je er achter komen dan er plannen bestaan om het bestaande spoor tot en met Houten 4 sporig te maken.
Dat even onthouden en dan zie je als je naar je kaartje kijkt dat er dan ten zuiden van Houten best een splitsing kan komen, maar ja ik moet het nog zien.
Gewoon even mijn gedachten laten gaan toen ik je post zag.

Gr. Fred.
Citaat van: timjoo op vrijdag 04 april 2008, 20:53:41
dit is wat ik bedoelde:

ik vraag me af hoe ze daar het spoor willen maken
Tunnel?
Speciale Gast

Ik zou het ongeveer zo doen:

Viersporig tot en met de brug over het kanaal bij Schalkwijk. Daar aftakken zodat je zowel de Lek als de A2 recht over kunt steken. Dan ten zuid-oosten van Meerkerk langs om vervolgens netjes aan te sluiten bij de A27.

Martijn :-)
Yes :D :)

dat word voortaan 1 minuut lopen, trein in (moet ik wel ff met een rood bordje zwaaien, anders stopt 'ie niet) en zo naar Houten :)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Martijn heeft mijn gedachten dus even getekend in het kaartje, zoiets zal het dus wel worden.
Martijn dank!

Gr. Fred.
Re:Spoorlijn Utrecht - Breda
Forum Moderator

Even weer afgestoft en uit het archief gehaald aangezien het nu toch weer helemaal actueel is.
Commissie Nijpels heeft gesproken:

Citaat van: nu.nlUTRECHT - Een gelijktijdige aanleg van een spoorlijn langs de A27 samen met de verbreding van deze snelweg is niet mogelijk. Dat blijkt uit onderzoek van de commissie-Nijpels, dat donderdag werd gepresenteerd in Utrecht.
Als de twee projecten samen worden uitgevoerd, vertraagt de verbreding van de A27 aanzienlijk, een scenario waar minister Camiel Eurlings van Verkeer eerder voor waarschuwde.

Wel benadrukt de commissie dat de spoorlijn een belangrijke optie voor de toekomst moet blijven.

Verwacht wordt dat er 50.000 reizigers per dag met de trein tussen Utrecht en Breda zullen reizen. Ook is het de kortste verbinding tussen de HSL en de Deltalijn.

Strategisch
''SpoorA27 is van strategisch belang voor de toekomst van de betrokken regio's'', zei wethouder Wilbert Willems van de gemeente Breda in een reactie op het rapport. De gemeenten hopen dat toekomstige aanleg van het spoor mogelijk blijft.

Groeten,
Herman
Jammer, gemiste kans, had voor een hoop reizigers reistijd gescheeld.
En waarom.., zal je zien dat eerst de snelweg A27 word verbreed en een jaar later het spoor word aangelegd, met alle vertragingen van dien voor het wegverkeer.
Nu rijdt er een stoptrein van Utrecht via Den Bosch, Tilburg naar Breda.

Een NS station, Houten Meidoornkade (Euretco) had zeker bestaansrecht kunnen hebben.... :)

Groeten van Jarno

Stom. Er is ongetwijfeld gedegen onderzoek gedaan, maar het is en blijft een gemiste kans. Altijd weer moeten er prijskaartjes op spoorprojecten geplakt worden terwijl niemand ooit de vraag stelt of snelwegverbredingen wel hun geld waard zijn. De lijn is -met mijn ogen dicht- rendabel. Het zijn niet alleen Utrecht en Breda, maar ook alle verder liggende bestemmingen die profiteren. En het betekent een belangrijke verlichting van de Oude lijn. De IC A'dam-Vlissingen kan verdubbeld worden, evenals de IJssellijn. Alle steden ten noordwesten van A'dam en ten zuidoosten van Utrecht profiteren ervan, waaronder joekels als Almere, Zwolle, Amersfoort, Twente, zuidwest Brabant maar ook Antwerpen(oeps: A'dam-A'pen misschien wel sneller dan over de hsl als deze ook als hsl wordt aangelegd?) En er zijn ook nog bonussen zoals: IC stop Nieuwegein. En dan ook nog: de lijn samen met de verbreding van de A27 aanleggen levert een voordeel van 700 miljoen op. Dat is een hoop geld.

Maar er is nog hoop:

Vandaag werd bekend dat het kabinet verwacht dat door de kilometerheffing er 15% minder auto gereden gaat worden. 15%!!! En wat gaan die mensen dan doen? Thuiszitten? Nee dus... Zelfs als dit getal aan de hoge kant is, dan nog is het goed nieuws. Het wordt tijd dat NS een claimpje gaat neerleggen bij de regering om wat van de kilometerheffing op te strijken voor extra lijnen en treinen, anders zitten we straks op het dak, zoals in India, of komen er 'treinduwers' zoals in Japan.

Met daarbovenop de slinkende bereikbaarheid van de binnensteden (vanaf 20 november wordt Den Haag centrum autoluw: het is maar dat je het weet) kon het er nog wel eens aardig druk worden in de trein. En dat is maar goed ook...

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.