Hoi Sander,
Reageren kan altijd, maar ik snap jouw manier van denken/ontwerpen niet en dan wordt tips geven erg moeilijk.
Heb je een doel met je baan? Een thema? Ideeën over landschap, hoogteverschillen, al dan niet treinen uit beeld houden, enkel of dubbelspoor etc.
Het komt nu een beetje over (op mij, in elk geval en niet vervelend bedoeld) alsof je gewoon een beetje lukraak een ingewikkeld sporenplan probeert te maken. Ik ben daar zelf niet zo goed in, want ik denk in functionaliteit. Er is/zijn 1 of meerdere stations en die verbind je met elkaar. Dat is voor mij eigenlijk alles. En dan kijk ik welke stations ik zou willen (functionaliteit), hoeveel op de ruimte nog enigszins realistisch is en of er nog bijzondere elementen moeten worden toegevoegd (industrie onderdelen, haven etc). Zo is in jouw ontwerp blijkbaar een volledig separaat rangeer (? of industrie?) terrein, dat niets met je hoofdstation te maken heeft. Treinen meten nl eerst een geweldig traject afleggen voordat ze daar zijn. Kan wel (Kijfhoek in NL, maar dat is ook een serieus rangeerterrein), maar is niet gebruikelijk (en vaak zeker niet op modelbanen)
Ik ben (nog?) geen scenery bouwer, dus dat onderdeel staat in mijn ontwerpfase eigenlijk (te) ver weg, maar je zou bij het ontwerpen ook vast na kunnen denken over landschapsthema's die je in wil passen, bijvoorbeeld water en bruggen.
Kant en klare ontwerpen voor iemand aanleveren is niet zo mijn ding, maar meekijken doe ik graag.
gr. Gertjan