Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer

Gestart door Sanderz28 maandag 28 september 2020, 16:46:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Hallo allemaal,

ik loop met de gedachte om een tijdelijke baan te gaan maken. Waarom? Op dit moment is er nog geen kamer vrij in huis(nog 3 thuiswonende kinderen) maar ik wil alvast wat oefenen met het aansluiten van elektra en het maken van scenery. Wat ik wil doen is een ruimte creëren boven het trapgat van de zolder, het is de bedoeling dat ik de baan dus weg kan klappen in 1 geheel richting de muur zodat deze niet in de weg zit. Het formaat is ongeveer 230x100cm en ik ga rijden met c-rails. Iemand ooit al zoiets geprobeerd en waar zou ik tegenaan kunnen lopen?

Nog beknopte informatie:

-230x100cm
-het liefst 2 niveau's(niet met bergen maar eerder met een trein die onder een stad verdwijnt)
-c rails
-alles is nu op delta ingericht dus daar ga ik ook mee starten
-stoom en diesel materieel geen e locs.
-liefst geen bochtwissels

Ik heb op dit moment nog geen baanplan dus tips of voorstellen worden zeer gewaardeerd.
Re: Plan voor een tijdelijke baan
Net wat Gerrit/Zilte zegt , voor de trein onder de stad heb je min. 7 cm nodig voor trein en c-rails (stoom en diesel!), dan 1 cm mdf is 8 cm, en dan daarboven weer min. 7 cm, zit je op 15 cm, dit is echter ZONDER scenery, station, huisjes etc, dan kom je aanzienlijk hoger uit.

Mvg gert
Re: Plan voor een tijdelijke baan
Citaat van: Zilte op maandag 28 september 2020, 17:00:32
Twee lagen + scenery is al gauw 30 cm dik. Heb je die ruimte bij het opklappen?

Zoveel mogelijk demontabel maken denk ik.
Re: Plan voor een tijdelijke baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Plan voor een tijdelijke baan
1)  Voor een baan op 2 niveau's heb je 2 maal 8cm plus de draagconstructie van 5 cm nodig. De totale dikte komt dus op 21cm. Je kan de scnery zo maken dat deze weggenomen kan worden voor het opklappen. Dat scheelt de hoogte van je gebouwen of bergen.
2)  Een baan van dergelijke afmetingen zonder bochtwissels is zeer krap bemeten. Met bochtwissels kun je nog een beetje perronlengte creeëren, zonder houdt het met maximaal 1 meter al op.
Re: Plan voor een tijdelijke baan
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Plan voor een tijdelijke baan
Hoi,
Als je voldoende ruimte boven je trapgat hebt om te klappen, kun je hijsen misschien ook overwegen?
Heeft als voordeel dat je minder hoogte beperkingen hebt. Een oom van mij had vroeger zo'n constructie in zijn slaapkamer, was ook een twee lagen baan.

Succes en groeten,
Robert
Re: Plan voor een tijdelijke baan
Citaat van: traveller op maandag 28 september 2020, 19:46:26
Hoi,
Als je voldoende ruimte boven je trapgat hebt om te klappen, kun je hijsen misschien ook overwegen?
Heeft als voordeel dat je minder hoogte beperkingen hebt. Een oom van mij had vroeger zo'n constructie in zijn slaapkamer, was ook een twee lagen baan.

Succes en groeten,
Robert

Heb ik aan zitten denken echter zit er een verlaagd plafond in(niet door mij gemonteerd)waar ik de constructie niet van ken, dus ik weet niet of dat handig is.
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 28 september 2020, 18:39:36
1)  Voor een baan op 2 niveau's heb je 2 maal 8cm plus de draagconstructie van 5 cm nodig. De totale dikte komt dus op 21cm. Je kan de scnery zo maken dat deze weggenomen kan worden voor het opklappen. Dat scheelt de hoogte van je gebouwen of bergen.
2)  Een baan van dergelijke afmetingen zonder bochtwissels is zeer krap bemeten. Met bochtwissels kun je nog een beetje perronlengte creeëren, zonder houdt het met maximaal 1 meter al op.

als punt 2 nodig is is het niet anders, misschien dan zoveel mogelijk proberen te verhullen?
Re: Plan voor een tijdelijke baan
Voordat je allemaal lastige bouwkundige oplossingen gaat bedenken en bijbehorende ergernissen van het telkens weer opbouwen en afbreken, hijsen en strijken: zoek eens op 'micro lay-outs' op Google.
Het lijkt misschien stom, een pendelbaantje of niet meer dan een lus en een paar kopspoortjes, maar je kunt op een klein oppervlak best iets leuks maken.
Wil je lange treinen door een groots landschap laten razen, dan is het niks, maar als je leuke scenery wilt bouwen, wat experimenteren met computerbesturing en andere grappen, dan kun je met weinig toch veel bereiken.

Succes,
Peter
Re: Plan voor een tijdelijke baan
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Plan voor een tijdelijke baan
Zat nog eens te denken, als je voldoende 'stand off' van de muur kunt maken voor het scharnier punt is er toch geen probleem met de hoogte bij opklappen?
En de diepte kun je ook deels of helemaal onder het scharnier punt maken. Je kunt daarbij ook nog een kleine hoek overwegen bij het klappen.
Groeten, Robert
Re: Plan voor een tijdelijke baan
Citaat van: traveller op dinsdag 29 september 2020, 19:23:24
Zat nog eens te denken, als je voldoende 'stand off' van de muur kunt maken voor het scharnier punt is er toch geen probleem met de hoogte bij opklappen?
En de diepte kun je ook deels of helemaal onder het scharnier punt maken. Je kunt daarbij ook nog een kleine hoek overwegen bij het klappen.
Groeten, Robert

Zat ik ook aan te denken ja. :thumbup:
Re: Plan voor een tijdelijke baan
De opmerking van Gerrit begrijp ik. Vandaar mijn tip: bouw iets kleins waarmee je veel kunt experimenteren. Een soort module.
Zelf heb in achteraf eren beetje spijt dat ik dat nooit gedaan heb. Ik wilde een goede modelbaan maken, heb veel getekend en gepuzzeld tot er ruimte beschikbaar kwam in huis.
Maar intussen had ik natuurlijk al wat kunnen knutselen en rijden op veel beperktere ruimte. Was ook een leuke tijdsbesteding geweest! Dus, maak vooral iets..geeft niet dat het tijdelijk is.

Groet,

Peter
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Goed, een aantal maanden verder en na veel nadenken besloten het niet te doen. Weekenden hangt de was in het trapgat en doordeweeks heb ik weinig tijd over het algemeen. Ik ga als alternatief een diorama bouwen waar ik eventueel aangeschaft materieel op kan showen. Dus ik ben gaan nadenken over een baan in de zolderkamer en hieronder plaats ik de 1e schets. Ik wil jullie wel meegeven dat ik 0,0 ervaring heb met banenplannen maken, dus vergeef mijn eventuele fouten :D

Graag vraag ik jullie input aangezien hier genoeg ervaring zit. Qua idee zit ik rond het begin van epoche 4 waar voornamelijk diesel rondrijd en een enkele stomer. Lengte van de treinen zal zijn een loc met max 3 rijtuigen(silberlinge bijv). Rechtsbovenin zie je opstelsporen, die wil ik gebruiken om het materiaal op de baan te zetten en dat spoor komt dan eigenlijk achter een valse muur vandaan. Rails zal c rails worden behalve het spoor links van het midden, dit wil ik in k rails hebben om de flauwe bocht te kunnen maken. Rechtsonderin heb ik een keerlus gemaakt maar ik weet niet of dat technisch mogelijk is. Tevens moet er eigenlijk ook nog 1 de andere kant op echter heb ik geen idee waar. Het spoor wat in k rails komt, zakt tevens ook langzaam naar niveau -1 voor het schaduwstation, voorbij het schaduwstation zal hij weer moeten stijgen om op het zichtbare gedeelte uit te komen. Daar zal een klein station moeten komen(puur 2 sporen) Schaal van de tekening is 1:20

IMG_20210125_180511 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Hoi Sander, ik begrijp de tekst niet helemaal in combinatie met de tekening.
Heb te tekening even als uitgangspunt genomen (en daar zie ik een station met 5 sporen, dat is dus een ander station dan een klein station met 2 sporen neem ik aan; waar is dat kleine station dan op de tekening?)
Verder maak je een klimspiraal waar je (in de getekende versie althans) ruimte genoeg hebt om een hoogteverschil te overbruggen. Je rijdt niet met bovenleiding (en bent dat ook niet van plan?), dus dat scheelt weer iets in de hoogte die je moet overbruggen. Toch moet je oppassen met de bereikbarheid op het deel van 154 cm.

Wat echter zeker niet gaat lukken is om via die bocht vanuit je schaduwstation (niveau -1) naar je 5-sporige bovenliggende station te komen, tenzij dat geheel station in een helling van mx 3 procent ligt (en dan wordt het nog een tour, want het nadeel van uit de losse hand tekenen is dat papier geduldig is en de bochten in werkelijkheid veel meer ruimte vragen.....).

Jouw klimspiraal is bij een R2 al snel 98 cm in doorsnede (liever iets meer). Dus zal iets groter zijn dan op tekening, maar het enkele spoortje past er waarschijnlijk wel net achterlangs.

Tot zover even mijn snelle opmerkingen.

gr. Gertjan

Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
 @citaat

Herstel, station met een paar rangeersporen.

Ik ga niet met bovenleiding rijden inderdaad.

Wat je zegt met die klimspiraal zie ik nu ook,tenzij ik meer hoogte zou willen winnen?
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Niemand verder tips of ideeën :(?
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Het schaduwstation ligt langs de ene kant heel dicht bij het station en de andere kant is dan met een hele lange enkelsporige baan met het station verbonden. Ik veronderstel dat je treinen in beide richtingen gaat laten rijden, maar er zal er maar 1 tegelijk kunnen rijden in tegengestelde richting. Beter is je schaduwstation ergens in het midden van enkelsporige baan te leggen, dan kunnen er langs weerskanten tegelijk treinen aankomen en vertrekken.
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Goeie tip, daar had ik helemaal niet bij stilgestaan. :thumbup:
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Ben weer wat aan het schetsen geweest naar aanleiding van enkele tips hier. Schaduwstation anders gelegd zodat er meer ruimte is om te keren. Tevens het paradespoor dubbel gemaakt. Het spoor links in de hoek heb ik ook gedeeltelijk dubbel gemaakt zodat tegenliggers elkaar kunnen passeren en tevens een aftakking naar een rangeerterreintje die ik verder niet getekend heb nog want dan word de tekening wel erg druk. Hoe het in de praktijk gaat uitpakken zal ongetwijfeld anders zijn. Ik heb inmiddels wel een demo van wintrack gedownload maar ik snap er geen pepernoot van :D

IMG_20210201_212121 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Hoi Sander,
Reageren kan altijd, maar ik snap jouw manier van denken/ontwerpen niet en dan wordt tips geven erg moeilijk.
Heb je een doel met je baan? Een thema? Ideeën over landschap, hoogteverschillen, al dan niet treinen uit beeld houden, enkel of dubbelspoor etc.

Het komt nu een beetje over (op mij,  in elk geval en niet vervelend bedoeld) alsof je gewoon een beetje lukraak een ingewikkeld sporenplan probeert te maken. Ik ben daar zelf niet zo goed in, want ik denk in functionaliteit. Er is/zijn 1 of meerdere stations en die verbind je met elkaar. Dat is voor mij eigenlijk alles. En dan kijk ik welke stations ik zou willen (functionaliteit), hoeveel op de ruimte nog enigszins realistisch is en of er nog bijzondere elementen moeten worden toegevoegd (industrie onderdelen, haven etc).  Zo is in jouw ontwerp blijkbaar een volledig separaat rangeer (? of industrie?) terrein, dat niets met je hoofdstation te maken heeft. Treinen meten nl eerst een geweldig traject afleggen voordat ze daar zijn. Kan wel (Kijfhoek in NL, maar dat is ook een serieus rangeerterrein), maar is niet gebruikelijk (en vaak zeker niet op modelbanen)
Ik ben (nog?) geen scenery bouwer, dus dat onderdeel staat in mijn ontwerpfase eigenlijk (te) ver weg, maar je zou bij het ontwerpen ook vast na kunnen denken over landschapsthema's die je in wil passen, bijvoorbeeld water en bruggen.

Kant en klare ontwerpen voor iemand aanleveren is niet zo mijn ding, maar meekijken doe ik graag.

gr. Gertjan
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Los van de aftakking naar het rangeerterrein, bevat het basisontwerp toch een redelijk duidelijke treinenloop zou ik denken. Bij vertrek uit het grote station in oostwaartse richting, volgt een rit over het paradespoor. Van daaruit gelijk weer terug (dat vind ik wat jammer) naar het schaduwstation of het zichtbare station (dat is onlogisch, maar het kan). Vanuit het schaduwstation kun je naar het paradespoor en dan vanuit de oostelijke richting, waarheen de trein vertrok, het station weer in. Andersom gaat ook.

Mij zijn de kopspoortjes rechts bovenin niet zo duidelijk. Maar daar kan wat industrie of iets dergelijks.
Het niet getekende rangeerstation zou ik weglaten. De bereikbaarheid van je station wordt al een serieuze zaak onder het schuine dak. Ik zou de tafel zo 'slank' mogelijk houden.

Groet,

Peter
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Voor mij is het treinenverloop ook duidelijk. Allen lijkt mij het station erg groot voor een enkelsporige lijn. Misschien kan je iig voor het oog dubbelsporig vertrekken en aankomen in het station.
Verder is een "hondenbot" met een paradebaan ingewikkeld. Op een paradebaan is het leuk als er twee treinen elkaar tegen komen. Dat is in een hondenbot erg opletten. Of je moet het goed beveiligen.


Bovenstaande feedback is natuurlijk erg afhankelijk van tijdperk en thema.


Met welk soort rails ga je werken? Ik wil wel kijken of ik jouw plan in wintrack kan krijgen. Dan kan je iig zien of dat wat je bedacht hebt ook daadwerkelijk past.
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 02 februari 2021, 14:02:53
Los van de aftakking naar het rangeerterrein, bevat het basisontwerp toch een redelijk duidelijke treinenloop zou ik denken. Bij vertrek uit het grote station in oostwaartse richting, volgt een rit over het paradespoor. Van daaruit gelijk weer terug (dat vind ik wat jammer) naar het schaduwstation of het zichtbare station (dat is onlogisch, maar het kan). Vanuit het schaduwstation kun je naar het paradespoor en dan vanuit de oostelijke richting, waarheen de trein vertrok, het station weer in. Andersom gaat ook.

Mij zijn de kopspoortjes rechts bovenin niet zo duidelijk. Maar daar kan wat industrie of iets dergelijks.
Het niet getekende rangeerstation zou ik weglaten. De bereikbaarheid van je station wordt al een serieuze zaak onder het schuine dak. Ik zou de tafel zo 'slank' mogelijk houden.

Groet,

Peter

Met het schuine dak is al rekening gehouden, de kamer is in werkelijkheid breder echter heb ik de breedtemaat aangehouden tot waar het ongeveer 85cm hoog is.

De kopspoortjes bovenin zijn puur om de treinen vanuit de doos op te zetten, en zal verder ook niet te zien zijn vanaf de baan.

Mbt tot het eventuele rangeerstation, dit is niet noodzakelijk vandaar ook nog niet getekend.

Bij de klimspiraal midden bovenin kan er gekozen worden om direct te keren(buitenom de spiraal) of naar boven klimmen naar niveau +1 om in de hoek een tunnel in te duiken en zodra hij de tunnel uitkomt te gaan dalen naar het station op niveau 0 (onderin). Mocht dat stuk te kort zijn om te dalen dan kan er eventueel al in of voor de tunnel gestart worden met dalen. Vanuit het station direct de tunnel om met een spiraal te dalen naar het schaduwstation. Vanaf daar kan de trein weer rechtsom met een stijgend spoor naar niveau 0 tot de klimspiraal.

Citaat van: Tim V op dinsdag 02 februari 2021, 20:47:10
Voor mij is het treinenverloop ook duidelijk. Allen lijkt mij het station erg groot voor een enkelsporige lijn. Misschien kan je iig voor het oog dubbelsporig vertrekken en aankomen in het station.
Verder is een "hondenbot" met een paradebaan ingewikkeld. Op een paradebaan is het leuk als er twee treinen elkaar tegen komen. Dat is in een hondenbot erg opletten. Of je moet het goed beveiligen.


Bovenstaande feedback is natuurlijk erg afhankelijk van tijdperk en thema.


Met welk soort rails ga je werken? Ik wil wel kijken of ik jouw plan in wintrack kan krijgen. Dan kan je iig zien of dat wat je bedacht hebt ook daadwerkelijk past.

Ik ga met c rails rijden, echter zal er misschien een gedeelte met k flex gedaan moeten worden om een niet al te scherpe bocht te maken(dubbele spoor midden van de baan)

Ik ga  voor een groot deel met diesel rijden, eind 3 begin 4 en geen bovenleiding op de baan.

Met groot station bedoel je het gebouw of het aantal sporen. Het gebouw heb ik eigenlijk puur gemaakt om duidelijk te maken dat daar een station is.

Ik heb even een  nieuwe foto waar ik met kleur aan gegeven heb wat ik voor ogen heb, ik hoop dat het op die manier wat duidelijker is. Mocht je inderdaad de mogelijkheid zien om hem om te zetten naar wintrack dat zou ik daar erg blij mee zijn. O:-D

Zie er alleen alweer een foutje in staan, groen moet de keerlus zijn en roze is de klimspiraal.

IMG_20210202_224245 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Als de groene keerlus vlak ligt op niveau 0 geraak je daar niet over met de roze klimspiraal. Je zou dan de groene keerlus moeten laten dalen.
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
 @citaat

Dat idee had ik ook ja
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Citaat van: antonv op dinsdag 02 februari 2021, 23:11:18
Als de groene keerlus vlak ligt op niveau 0 geraak je daar niet over met de roze klimspiraal. Je zou dan de groene keerlus moeten laten dalen.
Ik bedoel beide. Misschien rechts met 2 sporen de berg in gaan?, dan lijkt het dat daar dubbelsporig spoor ligt. Maar als je je zelf daar niet aan "stoort" zou ik er niets aan doen.


Ik ben niet zo thuis in de geometrie van c-rails maar als ik er morgen tijd voor heb zal ik een poging wagen om een opzet in wintrack te maken. Ik vind Wintrack altijd wel leuk om te doen.
De keerlus met de klimspiraal is nog wel een uitdaging idd.

Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Sanderz28, wil je mij een mailtje sturen dan kan ik je de Wintrack file en pdf-files sturen.
Ik krijg het niet voor elkaar om deze in een format te krijgen die ik hier kan uploaden.


Groeten, Tim
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Een tra plaats je net zoals een jpg.
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Hallo Sander,

Enige toelichting van het baanconcept zou nuttig zijn.

Een idee-tje over de wisselstraat onderaan de tekening

Die wisselstraat kan nog een stukje langer als je:
- de 2 doodlopende spoortjes links onderaan naar binnen aftakt i.p.v. naar buiten zodat ze over de schaduwsporen komen te liggen
- en/of een meegebogen wissel opneemt in het schaduwspoor vanaf /naar de klimspiraal

Veel inspiratie en planplezier toegewenst !  ;-)
   
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Ik heb een poging gedaan om jouw plan in Wintrack te zetten.
Ik hoop dat het mij lukt om deze op het forum te krijgen.
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
De tekeningen zijn nu wat duidelijker, zeker ter hoogte van de keerlus. Maar ik denk dat deze situatie niet mogelijk is ivm de doorrijhoogte en hellingspercentages. het lijkt op tekening misschien wel te passen, maar beide sporen moeten op een ondergrond liggen die breder is dan de railbedding. En die uitstekende ondergrond geeft waarschijnlijk problemen met de onderliggende sporen. Zelfde geldt eigenlijk ook rechts naast het station, tenminste, zoals in de tra is getekend.
Volgens mij heeft Tim alleen de baan ingetekend en niet de hoogtes en hellingen ingevoerd.

Ik heb voor de niet Wintrack bezitters de tra even in een plaatje gezet.

gr. Gertjan
Re: Plan voor een tijdelijke baan(opgeschort) Nu banenplan voor kamer
Heren bedankt voor jullie  input zover, Tim je hebt mail.