Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin Draaischijf 7286 stopt niet

Gestart door Sjaak dinsdag 08 september 2020, 22:04:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Draaischijf 7286 stopt niet
Hallo ik heb een marklin draaischijf 7286.
Bij een commando  geven wil de draaischijf niet meer stoppen met draaien .
Je hoort dan bij elke punt (48×) bij 360° draaien een klik waarbij hij normaal zou stoppen maar het spoeltje wat de vergrendeling los trekt krijg op een of andere manier dan  toch weer spanning en door het motor contact wat dan gemaakt wordt draai de schijf weer verder en dat herhaald  zich elke keer.
Het probleem doet zich voor los van elkaar zowel met digitale aansturing en met het hand bediende schakel kastje.
Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn
De hele aandrijving is nieuw.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Sjaak
Re: Marklin Draaischijf 7286 stopt niet
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Marklin Draaischijf 7286 stopt niet
Al eens schoon gemaakt met een stofzuiger. Wel even een sok op de stofzuigermond bevestigen.

Wie weet is het een kleine ijzer verbinding die je net niet ziet.

Wanneer deed hij het wel,
Geeft hij speciale geluiden etc.
Re: Marklin Draaischijf 7286 stopt niet
Ik hoor een de normale klik en te gelijk een trillend geluid zoals een defect relair
Re: Marklin Draaischijf 7286 stopt niet
Lid sinds: 2007

De tijd zal het leren

offline
Re: Marklin Draaischijf 7286 stopt niet
Sjaak,

Je schrijft "de hele aandrijving is "nieuw" betekend dat, dat er recentelijk aan de draaischijf gesleuteld is?
Zo ja, is deze na het sleutelen correct in elkaar gezet?

Ik heb recentelijk aan een zelfde draaischijf gesleuteld.
De motor stopt met draaien nadat het aandrijfmechaniek en kwart rotatie gemaakt heeft. Hiervoor zit er een klein verend stripje in de aandrijving, welke de schakelwip in de vergrendeling van het aandrijf tandwiel trekt waardoor deze stopt met draaien.

Zie ook dit topic https://forum.3rail.nl/index.php?topic=29491.0

M.v.g. Paul

Re: Marklin Draaischijf 7286 stopt niet
Paul,
de draaischijf zit echt goed in elkaar.
Het probleem deed zich ook voor met de oude aandrijving.
Deze heb ik vele malen uit en in elkaar gezet,het motor contact versteld en het veer stripje op de goede plaats gemonteerd maar het probleem bleef.
Op de oude aandrijving zit wel een kleine speling op de tandwielen dus ik dacht bestel een complete nieuwe aandrijving maar helaas heb ik het zelfde probleem.
Zo gauw ik weer tijd heb ga ik het motor contact iets verstellen misschien helpt dat.


M.v.g. Sjaak

Re: Marklin Draaischijf 7286 stopt niet
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin Draaischijf 7286 stopt niet
Beste Sjaak/forummers.
Hopelijk is het probleem bij jou ondertussen opgelost?
Zelf heb ik nadat ik de draaischijf uit de baan heb gehaald en 2 jaar in opslag hebt gehad, nu hetzelfde probleem.
Draaischijf draait uitstekend links en rechts rond maar hij stopt niet! 8o
Brug gedemonteerd en, zoals o.a. Ben al aangaf, alle contacten nogmaals schoon gemaakt en alles gecontroleerd.
Alles ziet er prima uit alleen zie ik dat het schakelcontact op "dicht" staat i.p.v. zoals Ben al aangaf (foto) 0,5 mm open in ruststand.

Hoe krijg je dit weer werkend en kan ik de aandrijving ook in gedemonteerde toestand (alleen de brug) controleren?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.