Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Draaischijf reparatie

Gestart door Harald en Alex woensdag 20 april 2011, 20:42:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijf reparatie
Lid sinds: 2023

offline
Draaischijf reparatie
Hallo

Onze draaischijf wil niet meer recht voor de rail stoppen maar gaat er dus een klein stukje aan voorbij.Zelfs als we hem er handmatig voor zetten en dan verdraaien dan doet ie het nog steeds.Hij heeft het in het verleden wel goed gedaan.Hij springt ook wel in de vergrendeling dus alleen niet op de juiste plaats

Ook maakt ie ontzettend veel lawaai.We hebben hem toendertijd tweedehands gekocht en geschikt gemaakt voor Marklin want het is van oorsprong een Fleishmann.Ik ga er toch vanuit dat er af en toe gesmeerd moet worden maar waar en met wat voor olie kun je dat het beste doen?

We hebben even een foto van het forum geleend zodat jullie weten over welke dat het gaat.Hoop dat jullie ons hiermee kunnen helpen.Het zal misschien wel in het instructieboekje staan maar omdat ie tweedehands gekocht is was dat er natuurlijk niet bij.........

Harald & Alex
Re:Draaischijf reparatie
pclignett
gast

Re:Draaischijf reparatie
Hallo Harald & Alex,

Afgaande op je omschrijving zou ik zeggen dat het probleem in een te grote speling op de aandrijving zit. Als je de brug verwijderd zie je de motor met aandrijf unit onder de brug zitten. De aandrijving is d.m.v een worm en wormwiel. Voel of hier speling inzit. Het kan ook zijn dat de schroeven (4 stuks) welke het deksel van de aandrijfunit afsluit losgetrild zijn.

Groet,

Peter
Re:Draaischijf reparatie
Peter

Ok we gaan het brugdeel eens er af halen kijken of er iets los zit.

Alvast bedankt voor de tip.

Harald & Alex
Re:Draaischijf reparatie
 :)Heren bij het uitbouwen van de brug kan het zijn dat moter en tandwiel brug niet goed staan.Andere mogelijkheid is de brug zit verkeerd.
Draai de LOSSE brug 180 graden en zet deze dan weer vast.
Misschien is dan het probleem opgelost.Groetjes bert.
Re:Draaischijf reparatie
We gaan binnenkort eens kijken.Zijn er nog steeds niet aan toe gekomen doordat we andere delen van de baan drastisch aan het verbouwen zijn.De brug is er sinds dat ie er in zit niet af geweest.Wel is ie een tijd niet electrisch aangesloten geweest en werdt ie wel eens handmatig verzet.

Harald & Alex
Re:Draaischijf reparatie
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Draaischijf reparatie
Harald & Alex,
Is de brug door handbediening niet een tand versprongen? hierdoor iets a-symetrisch komen te staan. of nog erger een schade opgelopen.(veel herrie maken)

Worm/tandwielen met fietsenmaker kogellagervet smeren, geeft ook geluidreductie.

Cees
Re:Draaischijf reparatie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Draaischijf reparatie
Hi Harald en Alex,

De motor met aandrijtandwiel is verend en springt naar voren als hij bij een rail-aansluiting is aangekomen. Onder de brug en aan dit schuifmechanisme zit een contact met magneet-spoeltje die
de motor uitzet. Of dit schuift niet goed (schoonmaken - niet smeren) of de contacten blijven te lang gesloten waardoor de motor iets te lang blijft draaien.

Groet Harald

zie evt:
http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_umbau.htm
(daar komt ook de foto vandaan)
Re:Draaischijf reparatie
Citaat van: Cees B op zaterdag 14 mei 2011, 20:19:26
Harald & Alex,
Is de brug door handbediening niet een tand versprongen? hierdoor iets a-symetrisch komen te staan. of nog erger een schade opgelopen.(veel herrie maken)

Worm/tandwielen met fietsenmaker kogellagervet smeren, geeft ook geluidreductie.

Cees

Cees

Hij maakt wel veel lawaai maar dat heeft ie van het begin af aan al gedaan.Het moet toch maar een keer uit elkaar. :(

Alvalst bedankt voor de reacties.Zogauw we er aan beginnen laten we de bevindingen weten.

Harald & Alex
Re:Draaischijf reparatie
Lid sinds: 2010

offline
Re:Draaischijf reparatie
Ik voel een klusje aan komen als ik er weer ben...

Groeten Robin
Re:Draaischijf reparatie
Citaat van: Hero op woensdag 18 mei 2011, 22:02:40
Ik voel een klusje aan komen als ik er weer ben...

Groeten Robin

Robin

Ik vergeet het steeds te vragen als je er bent maar inderdaad.Jouw kennis over electronica zou hier wel goed van pas komen.Ik durf hem toch niet zo maar even uit elkaar te halen.

Volgende keer maar eens samen kijken dan zal het vast wel goed komen ;)

Harald & Alex
Re:Draaischijf reparatie
Wat de handleiding betreft die kan je downloaden als pdf bestand op de site van fleischmann . http://www.fleischmann.de/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/6652.pdf
Re:Draaischijf reparatie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Draaischijf reparatie
Hi Harald en Alex of Robin,

Haal direct de "feuerring" uit het motortje.
zie:
http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_motor.htm#feuerring

groet Harald
Re:Draaischijf reparatie
Bedankt voor de links. B) B) B) B)

Harald & Alex

Re:Draaischijf reparatie
Lid sinds: 2010

offline
Re:Draaischijf reparatie
Hallo,

Vandaag de draaischijf van Harald en Alex een onderhoudsbeurt gegeven.
Koste wat moeite de moter weer dicht te krijgen tot we door kregen dat de beide aansluitingen door een condensatortje tegen elkaar werden gedrukt.

Veertje loopt weer soepel. En de schijf stopt weer op tijd

Het geluid van de schijf komt door de resonantie van de plaat waar hij inhangt.
Hier is dus weinig aan te doen zonder flinke verbouwing.

Bedankt voor alle links waren zeer bruikbaar. (en nodig)

Groeten Robin

Re:Draaischijf reparatie
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Draaischijf reparatie
Citaat van: Hero op zaterdag 11 juni 2011, 22:38:54Hallo,
Vandaag de draaischijf van Harald en Alex een onderhoudsbeurt gegeven.
Koste wat moeite de moter weer dicht te krijgen tot we door kregen dat de beide aansluitingen door een condensatortje tegen elkaar werden gedrukt.
Veertje loopt weer soepel. En de schijf stopt weer op tijd
Het geluid van de schijf komt door de resonantie van de plaat waar hij inhangt.
Hier is dus weinig aan te doen zonder flinke verbouwing.

Bedankt voor alle links waren zeer bruikbaar. (en nodig)
Groeten Robin

Ik heb onder mijn draaischijf dun schuimrubber aangebracht en scheelt toch redelijk wat geluidsreductie,
in vergelijk met zo op het hout te plaatsen.

Gr, Jan
Re:Draaischijf reparatie
Hij doet het weer inderdaad zoals het hoort  B) B)

Het geluid is er inderdaad nog wel steeds maar dat moeten we dan voor lief nemen want het weer uit elkaar halen van dit gedeelte van de baan zou ondoenlijk zijn.

Het inwendige van de motor was goed ingevet er zat geen ruimte op het mechaniek dus de oorzaak zit in de constructie waar de draaischijf in gemonteerd zit.Deze is hol.

Robin bedankt voor de hulp.Nu kunnen we de draaischijf weer gebruiken  :thumbup: :thumbup:

Harald & Alex