Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco decoder

Gestart door loc 1223 dinsdag 14 april 2020, 11:35:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco decoder
Lid sinds: 2016

offline
Roco decoder
Hallo;
Omdat de draadjes van een decoder in een 2200 van Roco (ac) van het 8 polige voetje afbreken, heb ik deze decoder vervangen voor een
ESU decoder. Nu wil ik de oude decoder op de platine van een Roco 1000 (ac) solderen. Is dit mogelijk en zo ja waar moet welk draadje??

mvg Ab
Re: Roco decoder
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Roco decoder
Zie deze handleiding van ROCO/Zimo decoders. Hier staan volgens mij alle decoders wel op denk ik.
http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder_E.pdf
Re: Roco decoder
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Roco decoder
Hallo,

let op bij de NS1000 de gemeenschappelijke massa van de 4 gloeilampen losmaken van het Chassis, deze massa zit nu met schroeven vast. Tevens alle diodes van de gloeilampen verwijderen, evt. sluitlichten als je 2 Aux uitgangen op jouw decoder over hebt,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Roco decoder
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco decoder
Hier een ombouw van de oude 1000. Weliswaar een tweerail, maar de print is gelijk.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61238.15
Re: Roco decoder
Lid sinds: 2016

offline
Re: Roco decoder
Bedankt voor de reacties. Hier kan ik wat mee.
Re: Roco decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Roco decoder
Zat in de roco 2200 niet gewoon een lokpilot? Zimo is pas van de laatste jaren sinds dat ESU ook loks is gaan leveren.
Re: Roco decoder
Lid sinds: 2016

offline
Re: Roco decoder
Mark;
Dat weet ik niet. Ik heb deze loc in 2016 nieuw gekocht in de digitale AC uitvoering. heb er een aantal problemen mee gehad en dat is denk ik ook de oorzaak van het afbreken van de draadjes. de decoder zit in de cabine tegen het dak geplakt en de draden zijn in een krul gedraaid. de decoder zelf is in rubber geseald maar is een stuk kleiner dan een ESU decoder.
Re: Roco decoder
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco decoder
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 14 april 2020, 19:40:07
Zat in de roco 2200 niet gewoon een lokpilot? Zimo is pas van de laatste jaren sinds dat ESU ook loks is gaan leveren.

Klopt een Esu Lokpilot basic.
Citaat van: loc 1223 op woensdag 15 april 2020, 10:49:21
dat is denk ik ook de oorzaak van het afbreken van de draadjes. de decoder zit in de cabine tegen het dak geplakt en de draden zijn in een krul gedraaid.

Dat de draadje gedraaid zitten hoeft geen probleem te zijn. Bij veel loks zitten die gedraaid onder de behuizing. Gewoon de draadjes iets strippen en op de NEM-Stekker solderen moet geen probleem zijn. Als je een klein beetje handig met de soldeerbout bent moet dat lukken.

Groet Ronald.
Re: Roco decoder
Lid sinds: 2016

offline
Re: Roco decoder
Ronald;
eerlijk gezegd gaat het solderen van een draad op een platine of sleper en op een motorhuis mij wel goed af, maar op zo'n héél klein stekkertje lukt me (nog) niet. Daarvoor heb ik nog te weinig soldeer ervaring. Om die reden heb ik een decoder die ik nog had liggen in de 2200 geprikt en wil ik de decoder uit de 2200 op de platine van de 1000 solderen.

groet Ab
Re: Roco decoder
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco decoder
Ik denk niet dat er een Lokpilot Basic in de drierailversie zat wegens alleen luisteren naar DCC (volgens de gebruiksaanwijzing). Voor het aansluiten maakt het ook niet uit.
Re: Roco decoder
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Roco decoder
Hallo,

mijn Roco NS2242 is nieuw geleverd juist met een Zimo decoder, en zal ongeveer in 2016 uitgeleverd zijn, klopt dat deze decoder in het machinistenhuis zit met Nem652 stekker, en redelijk compact is.

met vriendelijke groet, 

Walter
Re: Roco decoder
Lid sinds: 2016

offline
Re: Roco decoder
Goedendag forumleden;

In het rode vierkant zitten 2 blauwe condensatoren, moeten deze ook verwijderd worden of kan ik ze rechts los solderen en daar de oranje en grijze draad aan vastmaken? Dit, omdat in een ombouwset van M** deze condensatoren ook meegeleverd worden en aan de borstelhouders gesoldeerd moeten worden.


M.vr.gr. Ab
Re: Roco decoder
Lid sinds: 2012

offline
Re: Roco decoder
De "blauwe condensatoren" zijn smoorspoeltjes en die mogen blijven zitten. De nieuwe motordraden komen op dezelfde plaats als de oude.
Succes.
Re: Roco decoder
Lid sinds: 2016

offline
Re: Roco decoder
Dank voor deze info


M.vr.gr. Ab
Re: Roco decoder
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco decoder
Ze mogen ook weg. Het voordeel is dat je dan gelijk de verbinding tussen motor en stroomafname hebt verbroken. De motordraden sluit je dan aan op de soldeereilandjes waar ook de condensator zit (die ook weg kan).

Ik heb gewoon alles weggehaald.  :)