Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

MM én DDC tegelijk op zelfde adres?

Gestart door Annemia donderdag 05 maart 2020, 11:16:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
De wisels op mijn baan worden aangestuurd door iTrain via een CS1-R centrale en met MM-protocol.
Nu wil ik ook seinen gaan installeren. Daarvoor heb ik om te proberen een Digikeijs DR4018 gekocht. Daar wil ik de adressen in DCC-protocol gaan instellen.
Kan ik nu zonder problemen daarvoor dezelfde reeks adressen gebruiken dus ook weer beginnen bij 1, of loop ik dan het risico op vreemde foutmeldingen?
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Ik benbang dat dat niet lekker gaat werken.
De 4018 is nogal kritisch t.a.v. MM- en DCC-signalen door elkaar.

Ik zou sowieso kiezen voor een eigen adresreeks.

Afhankelijk van jouw voorraad MM-decoders is het te overwegen over te stappen naar het DCC-protocol voor de wissels én seinen.

John
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Mijn voorraad MM-decoders is behoorlijk groot, dus voor de wissels overstappen op DCC is geen optie.
Je schrijft dat de 4018 kritisch zou zijn voor MM- en DCC-signalen door elkaar.
Begrijp ik goed dat dat ook geldtals ik de 4018 alleen met DCC aanstuur?
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Annemia,

Dat is geen enkel probleem het Motorola en DCC en Selectrix protocol kun je naast elkaar gebruiken.

Het enigste wat jij moet doen is in het geval van b.v. een Multi-Protocol decoder zoals de DR4018, een decoder dus die naar Motorola of DCC kan luisteren. De adressen waarmee je hem aanstuurt alleen in DCC aanmeld in jouw Centrale.

Dus niet wisseladres 1 t/m 8 in Motorola en ook nog eens wisseladres 1 t/m 8 in DCC. Dat gaat niet goed want dan weet de decoder niet naar welk protocol hij moet luisteren.

Jij bepaald zelf welk protocol er bij een bepaald adres hoort. Daar luistert de decoder naar, en alle andere adressen met een ander protocol daar luister de decoder niet naar, dat is Chinees voor hem.

Dus wat jij wil werkt, al jaar en dag.
De DR4018 werkt alleen goed als je hen via DCC aanstuurt.
Als het gaat om alleen het bedienen van alleen wissels zijn er alternatieve decoders beschikbaar.


Groetjes.
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Misschien ben ik wat langzaam van begrip, daarom nog even een vraag te bevestiging.
Voor de wissels gebruik ik Marklin K83 en Viessmann 5211 decoders.
De adressen beginnen bij 1 t/m 30 of zo

Ik kan de seinen dus rustig in DCC aansturen, mits ik dan niet begin bij 1, maar met bijvoorbeeld 50 als adres.
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Winus

Ik gebruik ook de door jou genoemde decoders.
K 83 met mm-protocol en 4018 met DCC
Maximaal adres in mm is 256 met dipswitches.
Voor de zekerheid begint mijn nummering van 4018 met 501

Cees
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Ja, de DCC decoders moeten NIET het zelfde adres bedienen als de Motorola decoders.

Ook als je sein en wisseldecoders gebruikt, met hetzelfde protocol moeten deze niet hetzelfde adres hebben.
Want seindecoder en wisseldecoders zijn hetzelfde.

Je hebt in Motorola 256 wissel/sein adressen.
In DCC heb je 2048 wissel/seinadressen. Die jij per decoder mag toekennen.

Groetjes
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Er hangt me bij dat de 4018 niet goed om kan gaan met MM en DCC signalen door elkaar, maar dat moet iemand met anders maar bevestigen of ontkennen.

Groet, Anne W
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Anne, volgens mij is dit in de vorige posten aan de orde geweest en is er door Sprinter ook voor gewaarschuwd dat dit niet lekker samenwerkt.
Begin van dit draadje geeft John dit ook aan!

Kortom als je het hele draadje doorleest dan lees je dat jouw vraag al is bevestigd.
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Nee Heren dat geef ik niet aan.
De centrale mag en kan het Motorola en het DCC protocol uitzenden voor wissels/seinen.
De decoder zal alleen luisteren naar in dit geval DCC en zich niets aan trekken van het Motorola format.

Alleen werkt de DR4018 zelf niet goed op het Motorola format. Dus de DR4018 daar niet mee aansturen, maar gewoon DCC gebruiken.
Lezen blijft toch altijd weer moeilijk.

Groetjes.
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
hoi,

Citaat van: Anne W op donderdag 05 maart 2020, 21:38:57
Er hangt me bij dat de 4018 niet goed om kan gaan met MM en DCC signalen door elkaar, maar dat moet iemand met anders maar bevestigen of ontkennen.

Dat is net zo'n fabeltje als jouw vraag over de Esu Switch pilot. De DR4018 heeft geen problemen met twee of meer digitale protocollen tegelijk op de baan. Het is wat Wim aangeeft: De DR4018 is een echte DCC-decoder. De DR4018 werkt het beste op DCC en niet zoals de verpakking aangeeft motorola. Dat wil gewoon niet echt lekker. Dat heeft niets te maken met welk signaal er naast DCC op de baan staat.

Citaat van: VT601 op donderdag 05 maart 2020, 11:33:16
De 4018 is nogal kritisch t.a.v. MM- en DCC-signalen door elkaar.

Nee, het enige is als je een adres programmeert in de DR4018 moet je zorgen dat het DCC-protocol als eerste uitgezonden wordt. De DR4018 pakt namelijk bij het programmeren van een adres het eerste protocol dat een wisseladres aanbied. Doet je centrale zowel het adres in motorola als in DCC en dan als eerste motorola: Dan zal de DR4018 alleen op motorola reageren. Krijgt de DR4018 als eerste een DCC-wisseladres dan zal deze op DCC reageren. En dat is het protocol waar deze decoder het beste mee werkt.

Groet Ronald.
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Ik heb het toch netjes en voorzichtig gezegd met alle twijfels en desondanks zijn er toch weer twee die onvriendelijk reageren, waarom krijg ik toch een hekel aan dat soort reacties en mensen.........

Groet aan de meeste mensen, Anne W
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
 @citaat / Anne W: offtopic: Wat is er onvriendelijk aan de reactie? Je stelt opnieuw een vraag die een fabeltje is. Dat is reeds al eerder aangegeven in andere draadjes.

Ontopic :

De ontwikkelaar van de DR4018 geeft het antwoord al in DR4018 schakelt wissel niet altijd in augustus 2017.

En een groet voor iedereen, Ronald.
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
 @citaat :offtopic:

Onvriendelijke antwoorden, gewoon "nee, dat valt wel mee, alleen de DR4018 op MM met DCC samen werkt niet goed" was voor de sfeer op dit forum ruim voldoende geweest.

Groet aan de meeste mensen, Anne W
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Hallo

Een hoop geschrijf, maar nergens een antwoord op de vraag.

En deze was: als ik een motorola én een dcc decoder heb zou ik deze dan beide hetzelfde adres kunnen geven? Bijv 1MOT en 1DCC?

Ja, theoretisch kan dit. In de praktijk krijg je vaak storingen.
Niet aan te bevelen dus.

Bart
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Nou, volgens mij heeft Wim (Sprinter) in reactie #3 dat antwoord wel degelijk gegeven!
Daarna ontspon zich een wat warrige discussie over de interpretatie van wat er geschreven zou zijn met wat ergernisjes over en weer. Maar dat deed aan de juistheid van het antwoord niks af.
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Citaat van: Sprinter op donderdag 05 maart 2020, 12:31:39
Annemia,

Dat is geen enkel probleem het Motorola en DCC en Selectrix protocol kun je naast elkaar gebruiken.

.....Multi-Protocol decoder zoals de DR4018, een decoDe adressen waarmee je hem aanstuurt alleen in DCC.....

Dus wat jij wil werkt, al jaar en dag.


De DR4018 werkt alleen goed als je hen via DCC aanstuurt.

Ja nee.. lekker duidelijk.

Het werkt, alleen niet bij een multiculti decoder, maar wat je wil werkt toch, maar alleen onder DCC????

Het werkt niet, ook niet bij decoders die geen multiculti zijn.
Geen 2 dezelfde adressen onder meerdere protocollen aanmaken, ook niet voor decoders/loks die maar 1 "taal" spreken.
Dat was de vraag.

Bart


Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Citaat van: Sprinter op donderdag 05 maart 2020, 12:31:39
Annemia,

Dat is geen enkel probleem het Motorola en DCC en Selectrix protocol kun je naast elkaar gebruiken.

Het enigste wat jij moet doen is in het geval van b.v. een Multi-Protocol decoder zoals de DR4018, een decoder dus die naar Motorola of DCC kan luisteren. De adressen waarmee je hem aanstuurt alleen in DCC aanmeld in jouw Centrale.

Dus niet wisseladres 1 t/m 8 in Motorola en ook nog eens wisseladres 1 t/m 8 in DCC. Dat gaat niet goed want dan weet de decoder niet naar welk protocol hij moet luisteren.

Jij bepaald zelf welk protocol er bij een bepaald adres hoort. Daar luistert de decoder naar, en alle andere adressen met een ander protocol daar luister de decoder niet naar, dat is Chinees voor hem.

Dus wat jij wil werkt, al jaar en dag.
De DR4018 werkt alleen goed als je hen via DCC aanstuurt.
Als het gaat om alleen het bedienen van alleen wissels zijn er alternatieve decoders beschikbaar.


Groetjes.

Hier staat het toch, het eerste antwoord spot on.
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Je kan hetzelfde adres gewoon 2x uitgeven met verschillende protocollen.

Je kan dus een wissel adres 01 geven met het DCC protocol en een sein adres 01 geven met het motorola protocol.

Vraag is alleen waarom zou je dat doen? Je maakt het voor jezelf lastig.

Gebruik bv 01 tm 99 voor de wissels in BV motorola en 100 tm 199 voor de seinen in DCC.

Zo kun je niet in de war raken. En ook de decoders die multi zijn kunnen zich niet verslikken in de adressen.

Meine
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Citaat van: Meine op zaterdag 07 maart 2020, 17:21:47
Je kan hetzelfde adres gewoon 2x uitgeven met verschillende protocollen.
Je kan dus een wissel adres 01 geven met het DCC protocol en een sein adres 01 geven met het motorola protocol.
Van anderen, zie eerder in dit draadje heb ik begrepen dat dit vragen om moeilijkheden is.
Ik doe dus voor seinen en wissels gewoon tot en met 256 MM protocol en 257 en hoger DCC.
Bij de loks heb ik wel zowel DDC en MM protocol, maar nooit eenzelfde adres in DCC én MM.
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Citaat van: Meine op zaterdag 07 maart 2020, 17:21:47
Je kan hetzelfde adres gewoon 2x uitgeven met verschillende protocollen.
Ja en nee. Hangt ook nog af van je centrale, niet alle centrales ondersteunen dubbel uitgegeven adressen. De CS2/3 ondersteund het, de IB/IB2 ondersteunen het niet. Ik vermoed dat de CS1R het ondersteund, maar zeker weet ik het niet.
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Citaat van: Meine op zaterdag 07 maart 2020, 17:21:47
Je kan hetzelfde adres gewoon 2x uitgeven met verschillende protocollen.

Je kan dus een wissel adres 01 geven met het DCC protocol en een sein adres 01 geven met het motorola protocol.

Vraag is alleen waarom zou je dat doen? Je maakt het voor jezelf lastig.

Gebruik bv 01 tm 99 voor de wissels in BV motorola en 100 tm 199 voor de seinen in DCC.

Zo kun je niet in de war raken. En ook de decoders die multi zijn kunnen zich niet verslikken in de adressen.

Meine

De vraag ging hierover het gebruik van een DR4018 en dat is een Multi-Protocol decoder. DUS GEEN DEZELFDE ADRESSEN GEBRUIKEN IN MOTOROLA EN DCC.

Is dat nu zo moeilijk??? Te begrijpen.
Je hebt de keus uit 256 Motorola adressen en de keus uit 2048 DCC adressen.

GEWOON NIET DOEN.

Groetjes.

Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: MM én DDC tegelijk op zelfde adres?
Citaat van: Sprinter op zaterdag 07 maart 2020, 19:52:34
Is dat nu zo moeilijk??? Te begrijpen.
Je hebt de keus uit 256 Motorola adressen en de keus uit 2048 DCC adressen.
GEWOON NIET DOEN.

Volgens mij heeft iedereen die gereageerd heeft hier, (ongeveer) hetzelfde advies gegeven... lees het nog maar eens na...

Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 07 maart 2020, 00:10:37
...met wat ergernisjes over en weer. Maar dat deed aan de juistheid van het antwoord niks af.

Ik ben het geheel met BlikkenTinus eens.

Meine