Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hoe kun je eenvoudig de motor uit het draaistel demonteren?

Gestart door AlbertJan maandag 10 februari 2020, 17:05:28

Hoe kun je eenvoudig de motor uit het draaistel demonteren?
Beste sleutelaars.
Op dit moment ben ik bezig om een groot deel van mijn collectie analoge locs uit de 3100 en 3300 serie te controleren.
De meeste zijn nog nieuw of nieuwstaat en een klein aantal gebruikt.
Bij bijna alle nieuwe modellen is de olie enigszins gaan plakken tussen de tandwielen en bij een enkele is zelfs de olie doorgedrongen tot in de motor.
Op zich helemaal geen probleem want schoonmaken is (bijna) altijd de oplossing, alleen gaan sommige modellen wat moeilijker open en kun je ook lastig de motor demonteren.
Dat heb ik momenteel bij een serie Deense, Noorse en Belgische Nohab's.
Prachtige modellen maar wat lastiger om helemaal tot en met de motor te demonteren.

Mijn vraag is dan ook hoe kan ik het eenvoudigst de motor uit het onderstel halen, zodat ik de motor kan schoonmaken?
Het draaistel draait met 2 halfronde nokken (1 op het motorhuis en 1 op het motorschild) in het onderstel.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Hoe kun je eenvoudig de motor uit het draaistel demonteren?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste AJ,

Ik denk dat er aan de onderkant van het draaistel een schroef zit, als dat zo is, dan draai je die eruit en dan kun je het hele draaistel met motor uit de lok halen, wel even de draadjes lossolderen.

Groet, Anne W
Beste Anne, er zit geen schroef onder het draaistel, zie

Bron: Ben Ontspoord

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Dick,

Aha, ik ging blindelings uit van hetzelfde systeem als met de diverse loks met draaistellen met 2 assen, fout dus, dan de ervaring van Lucien volgen.

Groet, Anne W

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Als je de loc niet kent, dan kan je dat beter aangeven.
Een Nohab demonteer je zo:

1) koppelhaak aan motorblokzijde verwijderen. Let op schroefje en hoe veerplaatje geplaatst is/was.
Omdat je het draaistel wilt behandelen daarna kunststof draaistelblende omhoog wippen aan koppelingszijde en uit metalen draaistel-motorframe haken.
2) schoef uit dieseltank onderzijde frame draaien. Beide onderdelen wegleggen.
Nu kan het blikken frame uit de kap worden getrokken met een draaiende beweging, zodat de KOPPELHAAK aan sleepcontactzijde precies door de uitsparing gaat zonder de lak te beschadigen.
Kap in verpakking leggen.
3) nu kan je de motor demonteren door de 2 schroeven los te draaien. Motorschild is hier deel van de draaistelophanging. (Er zijn Nohabs van de allereerste generatie die het draaistel geborgd hebben met een U-vormige klemveer. Dan deze verwijderen)
ECHTER... Als motor vast staat, met een cocktailprikker een klein druppeltje wasbenzine op verharste draaipunten aanbrengen en met (engelen-)geduld losweken.
Het gaat eenvoudiger als je componenten lossoldeerd, maar dan is loc niet origineel meer.
4) motor kan ook nog los uit motorschild. Veren van kool/gaasborstel halen en componenten uitnemen. Springring losmaken met punttang en kleine schroevendraaier. Nu kan motoras uit schild.
Succes.
Mvg. Marcel
Beste Lucien.
Hartelijk dank voor jouw demontage uitleg! :thumbup:
Was nog wel een "crime" om het lampvoetje netjes los te maken bij zo'n splinternieuw model, de omgebogen lipjes zitten erg strak maar een Stanley mesje past er net onder.

@Marcel.
Bedankt voor de aanvullende uitleg en inderdaad, bij dit model zit het ankertje met een "spreng" klemringetje bevestigd.

In de motor was ook wat olie gelopen en er was ook wat vuil ingetrokken (vraag mij af waarvan want de loc was nog nieuw!? :?) en gelijk nu maar alles schoongemaakt, even laten drogen en daarna weer demonteren en ietsje smeren.
Het eind resultaat laat ik nog wel even weten en daarna heb ik er nog zo'n 25 met dezelfde of andere problemen die onder het "mes" mogen! 8o
Ook nog 2 zeldzame collector items (oplage 100 en 200 stuks) met vastzittende motoren maar daar moet ik eerst eens rustig over nadenken! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Beste helpers.
Zoals beloofd nog even het eind resultaat.
De loc rijdt weer als nieuw (oh ja, is ook eigenlijk nog nieuw! :D) en weer een aantal ervaringen rijker!

Allemaal bedankt voor de hulp, tips en adviezen! :thumbup:

En als afsluiting een foto van dit "onwillige" slachtoffer door te weinig aandacht.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ha, versie 4!
Leuk dat je die ook hebt.
Ik mis er nog enkele, waaronder de 3068.2 en de uitvoering van de 3063.1/2

Maar, volgens mij bedoelt Luciën dat de bajonetlamp uit de fitting haalt. Koperen lip blijft zitten.

Mvg Marcel

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.