Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Modellen niet in de Märklin collectie?
| | |-+  Rail force onze br 193
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Rail force onze br 193  (gelezen 7106 keer)

Jonkheer

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 04 juni 2020, 20:48:06 »

Ik heb een Roco in pre-order staan en heb van Märklin de Flying Dutchman.
Nu hoor ik wisselende berichten over de kwaliteit van Roco maar Märklin is ook niet iedereen over te spreken.
Volgens mij hebben ze alletwee voor en tegens.
Heb in het verleden gezocht naar een duidelijke vergelijking Van de br193 tussen de 2 merken maar heb daar weinig over gevonden.
Volgens mij heeft Roco beter geluid en meer geluids en lichtfuncties en bij Marklin zou deze beter lopen.
Iemand weleens een goede vergelijking gevonden?
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 04 juni 2020, 20:57:14 »

Ik wil de 78320 van Roco bestellen, de I am European. Na het lezen van dit begin ik te twijfelen.
Ik heb ooit ook al eens zitten priegelen met zo'n bouwpakket van Roco, ben er ook niet kapot van.

Mijn ervaringen met Roco zijn zeer goed Kees, deze rijden bij mij beter dan diverse andere merken.


Mvg,

Peter Degeluidsman

AlexH

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 04 juni 2020, 21:01:31 »

Ik heb tot nu toe 4x Piko Vectron: SBB Cargo, PKP Cargo, CD en Railpool. Allemaal zonder sound. En 2x Roco (Nightpiercer en de RFO) met Leosoundlab sound. De Piko's kunnen met de standaard decoder niet zo langzaam rijden, de Roco's extreem langzaam. De Piko's zijn ook een pak goedkoper en ik ben er meer te spreken over dan de Roco's. En zeker als je een andere decoder in de Piko's drukt rijden ze héél anders. Al ben ik tevreden met de Uhlenbrock Plux16 die er standaard in zit, in de nieuwere Piko Vectrons zal de SmartDecoder zitten en daar ben ik helemaal dik tevreden mee want daar zijn de langzaam rijeigenschappen ook een stuk beter door. En bij de Roco Nightpiercer zat een van de wielcontacten verkeerd en half verbogen aan de buitenkant van het wiel in plaats van tegen de binnenkant van het wiel. Heb het wielstel los gehad en deze weer op de goede plek gezet toen. Bij de RFO ziet dit er allemaal prima uit.

De Märklin Hollandpiercer heb ik ook besteld, dus begin 2021 zou ik een vergelijkingsvideo kunnen maken. ;-) Voorbarig denk ik dat Piko de meest stille motor heeft (Roco heeft nogal vaak last van piepende koolborstels), de Märklin vermoed ik dat de standaard hobby motor er in zit die niet geweldig is (maar vind de Holland piercer te mooi om niet te hebben). Roco gok ik dat het geluid het beste klopt. Qua detaillering ontlopen Piko en Märklin elkaar denk ik niet zo veel, de Roco heeft veel meer (zelf aan te zetten priegel) details.

Ik heb net met de sleperdruk van de Roco Vectrons zitten klooien maar dat lijkt (voorbarige conclusie) verbetering te geven. Met de sleperschoen aan het veerdeel kreeg ik het niet voorelkaar, maar als je de sleperschoen los haalt en de druk verhoogt en de schoen weer terug zet buigt hij vaak weer terug. Maar na wat gepruts lijkt het gelukt en lijkt de stroomafname ook beter. Snap niet waarom ik daar eigenlijk niet eerder aan heb gedacht om te proberen.......  8o
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 juni 2020, 21:14:10 door AlexH »
Gelogd

frank-103

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Frank-103
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 04 juni 2020, 21:41:15 »

Ik had de echte een maand geleden gezien en heb toen toch de Roco besteld. Laurent heeft meerdere Roco Vectrons die erg mooi lopen (op C rails) en ook uitstekend klinken.
Mijn Roco Vectron heeft wel een overdreven optrek'vertraging' en de remmen zijn ook van twijfelachtige Chinese kwaliteit, maar dat is hopelijk in te stellen.

AlbertG

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Bouw van mijn baan 'Den Akker'
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 05 juni 2020, 11:32:41 »

Ik heb in het topic van mijn baan Den Akker al een video geplaatst van deze prachtige loc
De losse onderdelen zitten nog in het zakje.

Mijn vraag
Waarom heeft deze loc twee verschillende types stroomafnemers? Aan het eind van de video heb ik een paar foto's opgenomen waaronder 1 van de bovenkant op 3:40 minuten.


Groeten,
Albert.
Gelogd
Albert.
Vooral veel treinen. Alles wat ik mooi vind.
Rocrail / TamsMC / HSI88 / Servo's / gleisbox (SRSEII)
Bouw van mijn baan 'Den Akker': http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.0

Brigitte

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • RFO 193 623
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 05 juni 2020, 18:49:27 »

Albert, omdat de lok een europa pakket heeft, waardoor hij ook in/door andere landen kan rijden, heeft hij ook verschillende stroomafnemers nodig. Aangezien de stroomvoorziening niet in elk land gelijk is. Er wordt dus regelmatig van stoomafnemer gewisseld d.m.v. stroomloze spanningssluizen.
Gelogd
Groetjes,  Brigitte 
                               

Postduif

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 05 juni 2020, 19:26:51 »

En daarbij zie je dat de stroomafnemers voor gelijkspanning veel robuuster zijn. Dat komt omdat daar (in NL 1.5kV en B 3kV) de stroomafname veel groter is. Bij wisselspanning wordt er gebruik gemaakt van veel hogere spanningen, dus veel lagere stromen. Dat is bij een TRAXX altijd zo dat de binnenste stroomafnemers voor DC zijn en de buitenste voor AC. Bij een Vectron is dat, dacht ik, ook zo. Maar weet ik niet helemaal zeker.

Ander punt is de breedte van de koperstrips (schuitjes) en de vorm van de geleide-hoorns.

Erg mooie loc. Toch vind ik de andere Vectron van Rail Force One, die rode, mooier.
Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #57 Gepost op: vrijdag 05 juni 2020, 22:20:42 »

Ook bij een TRAXX is dat lang niet altijd zo. De 185 serie is gedeeltelijk uitgevoerd met 4 stroomafnemers, bijvoorbeeld voor SBB en BLS, maar ook bij MRCE (wederom voor Zwitserland toelating), CFL (Frankrijk/Luxemburg) en DB (zowel Zwitserland als Frankrijk/Luxemburg, laag in de tientallen heb je 20 stuks voor Frankrijk, vanaf zo'n 90 tot ergens rond 140 heb je een 50 tal Zwitsers). Die zijn allemaal AC. De 186's van BLS (486) hebben 3 AC stroomafnemers. Uit mijn hoofd is er ook een subserie 189's met een 3/1 verhouding, maar dat is niet meer dan een vage herinnering.

De spanning tussen Zwitserland en Duitsland/Oostenrijk is gelijk, maar toch zijn er vanwege het smallere bovenbouwprofiel in Zwitserland smallere sleepstukken op de stroomafnemers nodig.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #58 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 08:19:23 »

 @citaat
De vraag is op Märklin TV laatst ook gesteld en het antwoord toen was vanwege de smallere zig-zag ophanging van de bovenleidingsdraden.
Ik neem aan dat dat te maken heeft met de beschikbare ruimte in de vele tunnels en vandaar waarschijnlijk het smallere bovenbouwprofiel?
Gelogd




Filmpjes op YouTube     

Postduif

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Houdt t tussen de rail met de gepoetste kant boven
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #59 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 10:40:18 »

Hey Laurent en Eric-Paul,

Dank voor deze mooie aanvullingen.
Klopt, ik had er inderdaad bij moeten zetten, als het een loc betreft die ook gelijk spanning pakket heeft.
Tja, het is tegenwoordig net lego, je kan er ieder Lego blokje opkrijgen die je maar wil.
Zolang je maar betaald. Modulair noemen ze dat.

 :)
Gelogd

AlbertG

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Bouw van mijn baan 'Den Akker'
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #60 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 12:34:02 »

Hallo allemaal,
Bedankt voor de antwoorden en de aanvullingen op mijn vraag over de stroomafnemers.
Voor mij is het duidelijks zo.

Groeten,
Albert.
Gelogd
Albert.
Vooral veel treinen. Alles wat ik mooi vind.
Rocrail / TamsMC / HSI88 / Servo's / gleisbox (SRSEII)
Bouw van mijn baan 'Den Akker': http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38912.0

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #61 Gepost op: zaterdag 06 juni 2020, 20:21:50 »

@citaat
De vraag is op Märklin TV laatst ook gesteld en het antwoord toen was vanwege de smallere zig-zag ophanging van de bovenleidingsdraden.
Ik neem aan dat dat te maken heeft met de beschikbare ruimte in de vele tunnels en vandaar waarschijnlijk het smallere bovenbouwprofiel?
Ja, vooral in tunnels (daar hebben ze er nogal veel van in Zwitserland). Dat zie je op bijvoorbeeld de Lötschberglinie en de Simplonlinie middels het SIM regiem. Daar zijn delen van de tunnels geschikt gemaakt voor het gebruik van hogere opleggers. Vaak is dat maar 1 spoor, waardoor het bedrijf daar heen en weer slingert tussen oost en westspoor. Op overige delen is dan wel ruimte op beide sporen. Daardoor kunnen opleggers een hoekhoogte halen van ca. 4 meter, waar op de Gotthard maar 3,85 mogelijk is.

Hey Laurent en Eric-Paul,

Dank voor deze mooie aanvullingen.
Klopt, ik had er inderdaad bij moeten zetten, als het een loc betreft die ook gelijk spanning pakket heeft.
Tja, het is tegenwoordig net lego, je kan er ieder Lego blokje opkrijgen die je maar wil.
Zolang je maar betaald. Modulair noemen ze dat.

 :)
Dat klopt. Echter, bij de BLS Traxx 486 is ook sprake van gelijkstroom mogelijkheden, toch heeft die maar 1 stroomafnemer voor Italië (3KV). De andere zijn voor Duitsland (2) en Zwitserland (1). Vanaf cabine 1 gezien is stroomafnemer 1 voor Duitsland, 2 voor Italië, 3 voor Duitsland en 4 voor Zwitserland. De reden voor 2 Duitse stroomafnemers is mij niet geheel bekend, alhoewel ik mij kan voorstellen dat Transitverkeer vanaf Noord Duitsland of bijvoorbeeld Venlo naar Italië sneller een Duitse dan een Zwitserse stroomafnemer zal verspelen, omdat er meer kilometers in Duitsland gemaakt worden.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

pukkie

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Verzamel alle nederlandse locomotieven
    • www.boefendot.nl
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #62 Gepost op: zondag 07 juni 2020, 10:00:34 »

Mijn shark is gisteren binnen gekomen.
Hij heeft een uitvoerige test gehad in de winkel.
Hij is goed bevonden.
Het is de kwaliteit wat ik altijd gewend van Roco.
Echt een topmodel
Gelogd
Michael
Directeur van Boef en Dot

Jurrien

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli.
    • Waar ben ik mee bezig.
Re: Rail force onze br 193
« Reactie #63 Gepost op: maandag 12 oktober 2020, 19:02:26 »

Hallo, Ik had vorig jaar al verteld dat ik hem ook erg mooi vond. In Juni kon ik nog een AC exemplaar op de kop tikken. Onlangs een tijdelijk baantje gelegd, zodat ik een beetje kan rijden. En dan kan de RFO niet ontbreken.



De geluiden vind ik erg mooi. Verder geen problemen met de sleper. Kortom, erg tevreden en blij met de loc

mvg
Jurrien .
« Laatst bewerkt op: maandag 12 oktober 2020, 19:09:29 door Jurrien »
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.191 seconden met 29 queries.