Hmmm. Ik ging uit van Oostenrijk, hoe ik daar nou weer bij gekomen ben. Vanuit Duitsland is het inderdaad alleen ICE 4 nog wat Zwitserland in gaat. Voorheen ook ICE 1, maar die zouden niet meer ingezet gaan worden met de invoering van ICE 4.
De ICE vanuit Amsterdam komt ook in Basel, maar rijdt niet altijd door naar Basel SBB (bij vertraging keert ie op Basel Bad).
Tussen Stuttgart en Singen (Gäubahn) rijden ÖBB Taurusloks met 5-6 SBB rijtuigen als DB IC. Vanaf Singen neemt een Re 4/4 het over en trekt de trein door naar Zürich. Simpel treintje, 4-5x Bpm, 1x Apm. Dat is ook weer zo'n typische kilometerausgleich waar ik het wel vaker over gehad heb. ÖBB levert hier loks als tegenprestatie voor het rijden van de Nightjets Zürich - Basel - Hamburg/Berlijn door DB op het Duitse stuk. Beide bedrijven kunnen hierdoor hun materiaal efficiënter inzetten. ÖBB reed deze het eerste jaar vanaf Hamburg naar Berlijn, in het tweede jaar is men gaan knippen in Hildesheim.
Tussen München en Zürich via Lindau rijden tegenwoordig ETR 610's, waarvan 1 slag per dag met een Trenitalia stel gereden wordt tussen Milaan en Frankfurt. Echter, een RABe501 is er ook al gezien. Voordat deze er waren, werd er tussen München en Lindau met een koppel 218's en een sleep SBB rijtuigen gereden. Toen was ook de Allgäu nog niet van bovenleiding voorzien, nu gedeeltelijk wel. Toen ging men nog naar wat nu Lindau Insel is. Daar kwam een SBB Re 421 (ofwel in het blauw ofwel SBB Cargo) ervoor die de trein naar Zürich trok. Dat ging via Bregenz en St. Margrethen, dus door Duitsland (Lindau) en Oostenrijk (Bregenz). Als je echt een grensoverschrijdende lok zoekt, is dat denk ik je meest interessante verbinding. Märklin heeft hiervoor enkele jaren terug de 37473 uitgebracht.
Inmiddels wordt Lindau Insel alleen nog maar aangedaan door regionale treinen en is in de toeleidende spoorweg een nieuw station gebouwd, Lindau-Reutin, zodat er geen kop meer hoeft te worden gemaakt. Voor de getrokken trein kan je nieuwe kleur EW IV rijtuigen inzetten. Formeel alleen een bepaalde serie, die aangepast was om dienst te doen achter de DB dieselloks (andere manier van aircolucht aanzuigen om zo de dieselgassen uit de trein te houden). Restauratie en 1x panoramawagon erbij en dan aanvullen tot 6-8 rijtuigen, waarvan er nog 1 een extra 1e klasse is. Krijg je dus 3-5 Bpm's.
Verder heb je bij mijn weten 2 slagen, eentje vanuit München 's avonds die 's ochtends weer terug gaat en eentje vanuit Frankfürt 's avonds die de volgende dag doorgaat naar Berlijn, die tot Basel SBB rijden. Maarja, om dat nou echte grensoverschrijdende treinen te noemen...
De tapijtRE, alias dubbeldekkers in ICE kleuren, officieel IC2, was met een 147.5 bedoelt voor dienst vanuit Stuttgart naar Zwitserland (Zürich). Dat schijnt inmiddels echter afgeblazen te zijn door grote problemen met deze treinen. De DB IC met ÖBB Taurus en SBB rijtuigen rijdt het ene uur, deze trein zou het andere uur moeten rijden. Momenteel rijdt dat dus niet en moet in Singen overgestapt worden.