Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zoekplaatje

Gestart door Jongslog woensdag 26 oktober 2022, 08:39:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zoekplaatje
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Zoekplaatje
Voor mijn treinbaan met het thema Duitsland en Zwitserland zoek ik nog een moderne loc die tussen beide landen rijdt voor personenvervoer. Geen idee of die bestaat.

Nu vind ik de Vectron modellen erg mooi (bijv. Roco H0 Elektrische locomotief 193 694-7 met SOUND AC-versie 79984) maar ik heb de indruk dat die alleen voor goederenvervoer worden ingezet.

Iemand een leuke suggestie?
Re: Zoekplaatje
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zoekplaatje
Weinig. Enige optie die ik echt zo snel ken is de eerste serie Railjet Tauri, de 1116 201 - 223. Maar die komen er eigenlijk alleen met een Railjetstam (stam 1 tot en met 23). Verder wordt er aan de grenzen nog steeds gewisseld van lok.

Let wel dat deze Railjets net anders zijn dan alle anderen:
- De loks hebben een 3e stroomafnemer
- De loks zijn voorzien van schortplaten, als enige serie
- De rijtuigen hebben oraneje omgekeerde "U"'s om de deuren (de rest alleen een oranje streep).

Van Märklin is ie er niet, alleen Roco heeft er bij mijn weten meerdere stammen van in het assortiment.
Re: Zoekplaatje
Lid sinds: 2008

offline
Re: Zoekplaatje
De witte ice treinen rijden diep Zwitserland in.
In grens streek veel regio verkeer met complete treinstellen zonder losse loc.
Re: Zoekplaatje
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Zoekplaatje
Ik weet dat de Br 101 tot Basel rijdt met de euro-city. (EC)
Ik heb er wel wat documentatie over.
Het zijn wel
Treinen met standaard 11 rijtuigen.
3x1e kl. SBB
Resauratie
6/7 2e kl. SBB
1x 2e kl. DB

Mvg
Marcel
Re: Zoekplaatje
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zoekplaatje
Hmmm. Ik ging uit van Oostenrijk, hoe ik daar nou weer bij gekomen ben. Vanuit Duitsland is het inderdaad alleen ICE 4 nog wat Zwitserland in gaat. Voorheen ook ICE 1, maar die zouden niet meer ingezet gaan worden met de invoering van ICE 4.
De ICE vanuit Amsterdam komt ook in Basel, maar rijdt niet altijd door naar Basel SBB (bij vertraging keert ie op Basel Bad).

Tussen Stuttgart en Singen (Gäubahn) rijden ÖBB Taurusloks met 5-6 SBB rijtuigen als DB IC. Vanaf Singen neemt een Re 4/4 het over en trekt de trein door naar Zürich. Simpel treintje, 4-5x Bpm, 1x Apm. Dat is ook weer zo'n typische kilometerausgleich waar ik het wel vaker over gehad heb. ÖBB levert hier loks als tegenprestatie voor het rijden van de Nightjets Zürich - Basel - Hamburg/Berlijn door DB op het Duitse stuk. Beide bedrijven kunnen hierdoor hun materiaal efficiënter inzetten. ÖBB reed deze het eerste jaar vanaf Hamburg naar Berlijn, in het tweede jaar is men gaan knippen in Hildesheim.

Tussen München en Zürich via Lindau rijden tegenwoordig ETR 610's, waarvan 1 slag per dag met een Trenitalia stel gereden wordt tussen Milaan en Frankfurt. Echter, een RABe501 is er ook al gezien. Voordat deze er waren, werd er tussen München en Lindau met een koppel 218's en een sleep SBB rijtuigen gereden. Toen was ook de Allgäu nog niet van bovenleiding voorzien, nu gedeeltelijk wel. Toen ging men nog naar wat nu Lindau Insel is. Daar kwam een SBB Re 421 (ofwel in het blauw ofwel SBB Cargo) ervoor die de trein naar Zürich trok. Dat ging via Bregenz en St. Margrethen, dus door Duitsland (Lindau) en Oostenrijk (Bregenz). Als je echt een grensoverschrijdende lok zoekt, is dat denk ik je meest interessante verbinding. Märklin heeft hiervoor enkele jaren terug de 37473 uitgebracht.
Inmiddels wordt Lindau Insel alleen nog maar aangedaan door regionale treinen en is in de toeleidende spoorweg een nieuw station gebouwd, Lindau-Reutin, zodat er geen kop meer hoeft te worden gemaakt. Voor de getrokken trein kan je nieuwe kleur EW IV rijtuigen inzetten. Formeel alleen een bepaalde serie, die aangepast was om dienst te doen achter de DB dieselloks (andere manier van aircolucht aanzuigen om zo de dieselgassen uit de trein te houden). Restauratie en 1x panoramawagon erbij en dan aanvullen tot 6-8 rijtuigen, waarvan er nog 1 een extra 1e klasse is. Krijg je dus 3-5 Bpm's.

Verder heb je bij mijn weten 2 slagen, eentje vanuit München 's avonds die 's ochtends weer terug gaat en eentje vanuit Frankfürt 's avonds die de volgende dag doorgaat naar Berlijn, die tot Basel SBB rijden. Maarja, om dat nou echte grensoverschrijdende treinen te noemen...

De tapijtRE, alias dubbeldekkers in ICE kleuren, officieel IC2, was met een 147.5 bedoelt voor dienst vanuit Stuttgart naar Zwitserland (Zürich). Dat schijnt inmiddels echter afgeblazen te zijn door grote problemen met deze treinen. De DB IC met ÖBB Taurus en SBB rijtuigen rijdt het ene uur, deze trein zou het andere uur moeten rijden. Momenteel rijdt dat dus niet en moet in Singen overgestapt worden.