Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Na 40 jaar weer een HO-baanplan maken.

Gestart door MartinusB woensdag 21 november 2018, 19:11:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Na 40 jaar weer een HO-baanplan maken.
Door mijn zwager weer actief gemaakt om een Marklin baan te gaan ontwerpen. Ik heb nog wat M-rail liggen en die wil ik gaan gebruiken in het schaduwstation. Voor het zichtbare gedeelte wil ik C-rail gaan gebruiken. Ik heb ongeveer de ruimte van 120X300 cm voor de baan. En ik wil op de baan digitaal gaan rijden. Ik heb een heleboel baanplannen bekeken, en van diverse het beste gepakt wat er op mijn ruimte mogelijk is. In WinTrack geprobeerd om het zichtbaar te krijgen. Foto's bijgevoegd. Graag wil ik van de forumleden horen of het baanplan wat is. Of ik bepaalde zaken wat anders moet neerleggen ed. Ik hoor het graag. Het schaduwstation ligt 12 cm lager dan de hoofdbaan. Graag hoor ik alle op en aanmerkingen.
Re: Na 40 jaar weer een HO-baanplan maken.
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Na 40 jaar weer een HO-baanplan maken.
Leuk om weer te starten! Plezier eraan beleven is het belangrijkste.

12 cm tussen de platen is erg krap. De meesten houden 20 cm aan, dit om een ontsporing of ander probleem op te kunnen lossen.

Je zou de ruimte naast je schaduwstation open kunnen houden: bodemplaat eruit laten. Maar dan is het nog steeds krap.

Succes met ombouwen van je locomotieven!

Groet,
Willem
Re: Na 40 jaar weer een HO-baanplan maken.
Hallo Willem,

Bedankt voor je reactie.
Ik weet dat 12 cm erg krap is maar de ruimte naast de 4 sporen in het schaduw gebeuren blijven open zodat ik er redelijk bij kan.(hoop ik)
meer ruimte tussen de lagen kan niet ivm. de hellingshoek, deze is nu als 3%
Re: Na 40 jaar weer een HO-baanplan maken.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Na 40 jaar weer een HO-baanplan maken.

Hoi Martinus,

Als de "rode" rails van de bovenbaan zichtbaar blijft, zou ik het gebogen ( liefst met ruime bochten ) leggen.
Puur voor de mooi en om beter van je trein te kunnen genieten.

Heb even in paint geknoeid wat ik bedoel  :P

Grtz Tony
Re: Na 40 jaar weer een HO-baanplan maken.
Hoi Tony,

Daar heb je een punt. Maar de rode rails gaat naar beneden naar het schaduwstation.
Ik denk dat er dan geen ruimte meer is voor de rails en trein daar onder.

Maar leuk dat je meedenkt.

Groeten MartinusB
Re: Na 40 jaar weer een HO-baanplan maken.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Na 40 jaar weer een HO-baanplan maken.

Een minimaal slingertje in de rails geeft ook al een flink effect, Martinus.

Het overwegen waard  ;)

Grtz Tony
Re: Na 40 jaar weer een HO-baanplan maken.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Na 40 jaar weer een HO-baanplan maken.
Martinus, ik zou toch echt beduidend meer ruimte inplannen. Met 12 cm kan je NIET met je hand bij een ontsporing. En laat nou het fijne aan ontsporingen zijn dat die altijd gebeuren op een plek waar je niet meer bij kan.
Verder zou ik nog eens nadenken bij je keuze tot M rails in het schaduwstation. Dit zijn oude rails, vaak versleten en met contactproblemen. Ga je die dan neerleggen bij het punt waar je het minste ruimte hebt tot schoonmaken en poetsen, maar ook de minste ruimte om een trein een zetje te geven?