Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  Bespreking: Fleischmann 390074 - E69 05
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bespreking: Fleischmann 390074 - E69 05  (gelezen 1251 keer)

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Bespreking: Fleischmann 390074 - E69 05
« Gepost op: dinsdag 17 juli 2018, 13:45:58 »

Fleischmann 390074 – E69 05

Fleischmann heeft de afgelopen jaren al enkele versies uitgebracht van de E69 05/169 05. Zo waren er al een periode II-, III- en IV-variant verschenen als ook een afgeleide tandradbaan-versie, allemaal in zowel een AC- als DC-versie. De periode III-versie verscheen in het kenmerkende rood met de DB-Keks waarmee de loc nu nog trouwens in het echt rond rijdt en die in 1959 op de loc aangebracht was. Daarvoor reed de loc in het groen rond. Die groene kleur is de reden waarom Fleischmann dit jaar nog een periode III-versie uitbrengt, een IIIa-versie zou je kunnen zeggen.



Grootspoor
De E 69 05 vormt samen met haar vier zusjes een bijzondere Baureihe. De vijf locs kwamen in dienst bij de LAG uit München, de Lokalbahnaktiengesellschaft, die het traject Murnau-Oberammergau in Beieren in 1903 onder haar hoede nam. Dit traject was oorspronkelijk opgezet voor draaistroomtechniek door de Aktiengesellschaft Elektrizitätswerke, maar vanwege de te complexe techniek en onbetrouwbare treinstellen werd dit een complete mislukking. Het spoortraject werd daarop verkocht aan de LAG die er als eerste ooit éénfase wisselstroom ging gebruiken, een sensatie voor die tijd. Omdat de LAG naast reizigers ook goederen wilde gaan vervoeren, kwam er naast de gebruikte treinstellen na een paar jaar ook een twee-assig elektrolocomotiefje in dienst: de LAG 1. Het succes van dit locje zorgde er niet alleen voor dat er nog twee verbeterde versies bijkwamen - de LAG 2 en 3 - maar ook dat de treinstellen verkocht werden en er alleen nog maar met deze locs werd gereden. Na de LAG 4 in 1922 verscheen in 1930 ook nog de LAG 5 op het spoor. Deze loc was duidelijk wat robuuster vormgegeven maar ook meteen de sterkste van alle vijf de locs. In 1936 werd de LAG genationaliseerd en ingelijfd door de Reichsbahn. De vijf locs kregen een nieuw typenummer en gingen nu als Baureihe E69 door het leven.
De LAG 5/E69 05 heeft - met wat kleine onderbrekingen - eigenlijk altijd op hetzelfde traject gereden maar is tussendoor wel meerdere keren technisch aangepast. In 1981 werd de loc officieel terzijde gesteld. De 169 05 is nu eigendom van de Bayerische Localbahnverein en nog steeds bedrijfsvaardig.     





Verpakking
Het model is netjes verpakt in een stevige, rode kartonnen doos. In een donkergrijze schuimvulling zit de loc apart geklemd tussen twee doorzichtige houders, waarbij om de loc weer folie tegen krassen is gewikkeld. Zoals gebruikelijk bij Fleischmann krijg je bij het model een uitgebreide documentatie. In de handleiding staan de belangrijkste cv’s vermeld en tips voor het aanmelden van de loc. Verder zitten er aparte blaadjes bij met informatie over het plegen van onderhoud aan de loc, de verschillende onderdelen (compleet met tekeningen) en de diverse (licht- en geluids)functies. In een apart zakje zitten verder nog lange remslangen en koppelingen voor wie de loc alleen in de vitrine gebruikt.



Uiterlijk
De E69 05 heeft zoals gezegd een wat plomper uiterlijk dan bijvoorbeeld de 02 en 03. Maar Fleischmann heeft toch een echt snoepje van deze loc weten te maken. Het onderstel is heel fraai vormgegeven en de handrails rondom de loc zijn mooi dun uitgevoerd. Ondanks het kleine formaat zijn er genoeg kleine details aangebracht waar je naar blijft kijken. Voor de grap heb ik - net als sommige pietepeuterige Duitse modelspoorfanaten - een oude foto van de 05 erbij gepakt en ben de klinknagels eens gaan tellen aan een zijde van de loc. Die kloppen dus precies!
Het enige puntje van kritiek is de zichtbare beige overkapping van de motor en elektronica in de cabine. Dat had misschien nog wat mooier afgewerkt kunnen worden.   
Bij de loc wordt ook een laddertje geleverd die onder het linkertrapje bevestigd kan worden. Ik heb het laddertje met behulp van een klein puntje houtlijm aan de achterzijde vastgemaakt.



Besturing
De loc kan uiteraard met zowel het DCC- als Motorola-protocol overweg. De loc meldt zich dan wel niet automatisch aan op een MS2 of CS3, maar het toevoegen aan je loc-bestand is verder geen enkel probleem. Voor DCC-gebruik heeft de loc het standaardadres 03 gekregen dat makkelijk aan te passen is als je al andere locs van bijvoorbeeld Fleischmann of Roco op de baan hebt staan.

Rijeigenschappen
Veel kleine modellocjes hebben vanwege het lage gewicht en de kleinere wielen vaak niet de beste rijeigenschappen. Gelukkig gaat dit niet op voor dit model. Sterker nog, de rijeigenschappen zijn gewoon fantastisch! De loc komt mooi vloeiend op snelheid en kan heel netjes langzaam rijden over de modelbaan. Zelfs kruipen over wissels en kruisingen (K-rails) vormt geen enkel probleem! Dankzij de elco rijdt de loc ook zonder haperingen over stukjes vuile rails. Echt, het is een genot om dit modelletje over de baan te zien rijden!
De motor is daarnaast mooi stil en ook de sleper houdt zich rustig. De aandrijving gebeurt op beide assen, waarbij alleen op de voorste as een antislipbandje is gemonteerd. De trekkracht is voor zo'n klein locje goed te noemen. In het echt reden ze regelmatig met twee Silberlinge aan de haak en ook die krijgt het model op mijn modelbaan zonder al te veel problemen de helling op getrokken. Maar leuker - en waarschijnlijk ook beter voor het mechaniek - is het natuurlijk om een klein goederentreintje achter deze loc te hangen.



Licht en geluid
De verlichting bestaat uit een warmwit, driepunts frontlicht en één rood sluitlicht rechts onder. De verlichting aan voor- en achterzijde is apart in en uit te schakelen. De loc heeft verder een rangeerlichtfunctie aan boord (drie witte lichten aan beide zijdes) en los inschakelbare cabineverlichting.
Naast het uiterlijk en de rijeigenschappen scoort het model ook bij het geluid hoog. Bij het inschakelen van het motorgeluid worden eerst de ‘opstartgeluiden’ afgespeeld. Bij het optrekken vanaf stilstand hoor je dan hoe het gierende geluid van de motor in toerental toeneemt. Aangezien de 169 05 nog steeds rijdt, zou het me niet verbazen als dit de authentieke 'sound' van de loc is. Heel mooi gedaan in elk geval!

De verdere geluidsfuncties bestaan uit drie locfluiten (kort, lang en nog een lange met een mooie galm), het rinkelen van de bel, de conducteursfluit, het dichtslaan van de cabinedeur, het geluid van de compressor, twee dezelfde koppelingsgeluiden en het strooien van zand. Daarnaast zijn alle geluiden met een speciale knop ook langzaam uit te zetten.

Onderhoud
Na het losschroeven van twee schroefjes aan de onderkant, is de kunststof kap van de loc makkelijk afneembaar. Wees bij het afnemen, het neerleggen en terugplaatsen van de kap wel voorzichtig met de twee kabeltjes aan de achterzijde van de loc en de handrails bij de deuren aan de zijkanten. Die steken namelijk iets uit aan de onderzijde van de kap.
Als de kap verwijderd is, ligt de driepolige motor meteen in het zicht. Het plaatsen van een beetje vet op het wormwiel of het verwisselen van de koolborstels is dan ook erg makkelijk.



Conclusie
Over de E60 van Fleischmann was ik al erg enthousiast. Maar deze E69 is zelfs nog beter! Het geluid is mooier en de rijeigenschappen zijn echt fantastisch.
Ik vind het dan ook erg jammer dat we dit soort locs niet meer onder de naam van Fleischmann zullen zien verschijnen. Wat mij betreft is deze loc een waardige afsluiting van hun H0-programma! 

Groet, Marc


Bron: Bernd Mühlstraßer: Die Geschichte der Baureihe E69.
Verschenen in het jubileumboekje 100 Jahre E69 03 - 1912-2012 van het DB Museum Koblenz in 2012.


« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 september 2019, 10:28:30 door 10103 »
Gelogd

Wilfried

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten
Re: Bespreking: Fleischmann 390074 - E69 05
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 17 juli 2018, 19:35:31 »

Marc,

Een leuk verslag om te lezen met duidelijke foto's.
Maar je enthousiaste beschrijving van alle geluiden vraagt eigenlijk om een filmpje om dit te laten horen hier. ;)
Gelogd
Groetjes, Wilfried.

10103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bespreking: Fleischmann 390074 - E69 05
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 17 juli 2018, 21:33:13 »

Ha Wilfried,

Tsja, met mijn fototoestel kun je aardige plaatjes schieten, maar filmpjes gaan helaas minder goed. Over mijn mobiel zal ik het maar helemaal niet hebben...
Maar gelukkig bestaat er zoiets als youtube. Dit is een kort, mooi filmpje wat ik vond (van de rode periode III-variant), waarin je het geluid aardig goed kan horen en ook kan zien hoe soepel de loc - over de blijkbaar wat hobbelige rails - optrekt. Het geluid in het filmpje is wat zacht opgenomen, de volumeknop van je computer zal dus omhoog moeten.



Groet, Marc
« Laatst bewerkt op: maandag 06 augustus 2018, 09:36:29 door 10103 »
Gelogd

Wilfried

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten
Re: Bespreking: Fleischmann 390074 - E69 05
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 17 juli 2018, 22:35:14 »

 @citaat

 :thumbup: Filmpje geeft inderdaad goede indruk.
Gelogd
Groetjes, Wilfried.

Bas

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Pukos zijn ok!
    • Eindstation Nevenbaan U-baan 240x135cm
Re: Bespreking: Fleischmann 390074 - E69 05
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 18 juli 2018, 20:29:01 »

Mooi uitgebreid en compleet verslag van een loc met een mooie aandrijving :thumbup: :thumbup:
Gelogd
DB Epoche IVa, K-rail, Mobile station 2, h0f smalspoor
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.25 seconden met 23 queries.