Een paar dingen:
Nieuwe rails en nieuwe loks behandel je pertinent NIET met een railgum of andere schuurmiddelen. Daarmee maak je krassen in het loopvlak, zowel bij de rails als bij de wagons. In die krassen blijft rotzooi zitten en voila, je rails is sneller vies. Schuren is niet nodig bij C rails. Ga je dat wel doen, dan blijf je bezig.
Wasbenzine en terpetine zijn in principe agressief. Gebruik ik zo min mogelijk.
Ik ben tapijtrijder, ik reinig al jaren alleen met een droge doek die ik om een blokje hout wikkel. Nieuwe rails berijd ik veel en ik heb eigenlijk 0 problemen. Ik heb in alle jaren dat ik nu C Rails rijdt (sinds ik een jaar of 14/15 ben, dus 12 jaar), nog NOOIT mijn C Rails met een schuurblok, railgummi of slijptrein behandelt. Voor gastrijders op mijn rails zijn die ook streng verboden. Het enige wat ik wel eens behandeld heb met een blokje, was de middenleider omdat daar wat vliegroest op zat. Dat was eenmalig door een vochtige omgeving. Daarbuiten heb ik geen last van oxidevorming, ook al heeft het spul jaren in mijn slaapkamer gelegen en staat nog steeds een deel van de dozen op mijn slaapkamer.
De mensen die bij de rijdag van stamtafel NH/Flevoland waren, kunnen dit beamen. Alhoewel de besturingstechniek liet afweten, was 95% van de baan zonder poetsen te berijden. Een klein stukje is een enkel keertje gepoetst met mijn poetsdoek en deed het toen ook probleemloos.
Een sleper moet vaak iets inslijten, puko's moeten iets afslijten/schoonslijten, alles moet wat op elkaar inslijten. Net als met je nieuwe auto van vroeger, die moest je ook even inrijden. Ik heb collega treinrijders die loks die slecht lopen meenemen naar mij als ik de vloerbaan heb liggen. Door de grote boogstralen (R3-5) en lange rijlengtes kan zo'n ding in een paar rondjes even mooi losgereden worden op hogere snelheid zonder het risico dat hij uit de bocht vliegt en een meter lager terecht komt.