Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Z21 toevoegen aan digitaal systeem?

Gestart door Marklinbaan.nl dinsdag 24 april 2018, 09:57:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
Hallo allen,

Ik ben al een tijdje gecharmeerd door de Z21 en de mogelijkheden.
Nu heb ik gekeken of ik de Z21 kan toevoegen aan mijn huidige opstelling.
Echter ik kom er niet uit wat wel en niet kan.

Mijn centrale is de IB IR met tot nu toe 1 power4 booster.
Terugmelding gaat via marklin S88, Rosoft S88, Rosoft loconet en uhlenbrock loconet terugmelders.
Wisseldecoders motorola en dcc door elkaar
Het geheel is via de Rosoft loconet adapter gekoppeld aan de PC met windigipet 2012

Kan ik alles om koppelen dat de Z21 mijn hoofdcentrale word en de IB IR als slave rijregelaar dient.
Of kan ik de Z21 als slave in het systeem hangen en wat voor voordelen geeft me dit.
Kan ik dan bijvoorbeeld de computer via de Z21 aansluiten.

Groeten Martin
Re: Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
Citaat van: Marklinbaan.nl op dinsdag 24 april 2018, 09:57:55

Kan ik alles om koppelen dat de Z21 mijn hoofdcentrale word en de IB IR als slave rijregelaar dient.


De meerwaarde van dit alles zie ik niet. Je gaat een volwaardig systeem IB IR vervangen door een ander volwaardig systeem Z21.

Ik zou zeggen ga door met wat je nu hebt en koop een losse handregelaar over LocoNet, bijvoorbeeld een DaisyII. Dat kan aan een draadje en voor wat meer centjes draadloos.



In zo'n DaisyII kan je via je IB een lokdatabase aanleggen, je kunt loks besturen, wissels stellen en zelfs eerder gemaakte complete wisselstraten zetten.

Gr, Ben.

Edit: typo's
Re: Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
Eens met Ben.
Re: Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
Dat kan allemaal als je de zwarte Z21 koopt met een LocoNet aansluiting. Alle andere z21 versie zijn onbruikbaar.

Je kunt dan de Z21 gebruiken als master en de IB IR als slave als die in geupgrade naar versie 2.0

Wat de meerwaarde van het geheel is geen idee.

Je kunt de Z21 via de router aansluiten, als WDP dat ondersteund, zou hem niet via WIFI gebruiken, zal tot data verlies leiden.

Ook het bedienen via een APP lijkt leuk maar geeft geen meerwaarde.

Groetjes


Re: Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
Ik denk dat jullie gelijk hebben.
Ben ik heb een daisy I. daar zit het hem niet in.
Ik heb een aantal jaren terug om van de resetbox af te komen een Rosoft interface aangeschaft.
In bijna alle gevallen werkt dit goed echter de richtingswijzigingen die ik handmatig maak met bijvoorbeeld de intellibox worden niet waargenomen in WDP.
Dat is iets waar je goed om moet denken als je na het rangeren een trein weer op pad stuurt met WDP.
Ik dacht door de computer aan de Z21 te hangen dat dit dan was verholpen.
Net als vroeger toen ik de computer rechtstreeks aan de intellibox had.

Groeten Martin
Re: Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
 @citaat Als de richting wisselingen vroeger wel werkten op WDP zonder de Rosoft adapter moet het met de adapter ook werken. Rij jij op het LocoNet protocol met WDP? Lijkt me op te lossen. Misschien weet Sprinter (Rosoft) raad.
Re: Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
Dat lijkt mij dan meer een WDP probleem.
Alles wat je met de IB doet, wordt via het LocoNet uitgezonden naar alle Loconet modules. dus ook naar de Interface. Dat zal de Z21 niet oplossen, via het LocoNet.
Je kunt ter controle voor de richting verandering, eens gebruik maken van b.v. Koploper, daarin kun je ook de loconet commando's monitoren.
Of anders even het s88LN configuratie programma gebruiken en via het rechter text schermpje zie je wat de LocoNet commando's zijn als je wat met en op de IB doet.

Groetjes
Re: Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
Citaat van: Sprinter op dinsdag 24 april 2018, 17:12:57
Dat lijkt mij dan meer een WDP probleem.
Alles wat je met de IB doet, wordt via het LocoNet uitgezonden naar alle Loconet modules. dus ook naar de Interface. Dat zal de Z21 niet oplossen, via het LocoNet.
Je kunt ter controle voor de richting verandering, eens gebruik maken van b.v. Koploper, daarin kun je ook de loconet commando's monitoren.
Of anders even het s88LN configuratie programma gebruiken en via het rechter text schermpje zie je wat de LocoNet commando's zijn als je wat met en op de IB doet.

Groetjes

Ik ga dit vanavond even proberen.
Ik had hier nog niet eerder naar gekeken omdat ik druk was met automatisch pendelen tussen de schaduwstations daar ben je geen rijregelaars voor nodig.
Nu het station er voor een groot deel ligt kan ik veel rangeren (Het is nu nog een kopstation).

Groeten Martin
Re: Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
Hallo,

Het is gelukt ik had blijkbaar een vinkje in WDP niet goed gezet nu werkt alles zoals het zou moeten.
Bedankt voor jullie inzichten!

Ik ben nog steeds wel benieuwd naar de mogelijkheden buiten mijn ingeslagen weg met loconet.
De hoeveelheid aan te sluiten apparaten aan de Z21 zijn ontelbaar. Daar dacht ik gebruik van te kunnen maken.
Ik probeer me niet vast te zetten in één merk.

Groeten Martin
Re: Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
De hoeveelheid apparaten die je aan loconet kan koppelen zijn ook ontelbaar. Ja, de z21 als interface voor draadloze apparaten als tablets gebruiken, dat is iets wat je IB nog niet zelf in huis heeft
Re: Z21 toevoegen aan digitaal systeem?
Dan moet je wel de zwarte Z21 gebruiken dus die je met een HOOFDLETTER aanduid.

Maar alles wat LOCONET is werkt ook op en met de IB IR daar heb je geen Z21 voor nodig.
Als het gaat om draadloze bediening via WIFI en een APP, is dat wel een hele dure oplossing, en voegt niet zoveel toe.
Als de baan met WDP wordt bediend al helemaal niet. Dan is de IB IR nu ook al een doorgeefluik.
En als het alleen voor de heb is dan maakt het niet uit dan is het een eigen feestje.

Groetjes