Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?

Gestart door marklintim donderdag 18 januari 2018, 20:53:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
hallo allemaal,
ik had even een vraagje.
ruim 2 jaar geleden ben ik begonnen aan de overstap van analoog naar digitaal. destijds had ik alleen een roco 2400 welke digitaal kon rijden maar ondertussen rijd de helft van de collectie digitaal. een groot deel van de treinen heb ik zelf omgebouwt met een marklin hoogvermogen motorset en een esu decoder.
ik rijd zelf met m-rails. niet de beste rails om digitaal mee te rijden maar het kan wel. ik begin me alleen wel een beetje te irriteren aan het stottergedrag van sommige treinen en soms bij lage snelheden vallen treinen op bepaalde punten stil, vooral op wissels gebeurt dit. 
een tijdje geleden zag ik dat piko bij hun 2200'en een powerpack heeft ingebouwt, zodat de loc niet opeens stilstaat maar altijd een beetje stroom heeft om door te rijden. nu ben ik hier eens over door gaan zoeken en zag ik dat esu onder artikelnummer 54670 een kant en klare powerpack in zijn collectie heeft, maar die kost al gauw 3 a 4 tientjes.
het lijkt mij goedkoper als je de onderdelen los besteld en dan in elkaar zet. nu vroeg ik mij af, wat zijn de belangrijkste componenten en hoe ingewikkelt zit zo'n powerpack in elkaar? heeft iemand misschien ook zelf eens powerpack's gemaakt voor zijn/haar locomotieven?
ik denk zelf dat het niet zo heel ingewikkelt is en dat ik op zelf maken heel wat euro's kan besparen, ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen.

alvast bedankt.
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
hoi dick,
bedankt voor de link. het kan dus vrij simpel.?
mijn duits is niet heel goed, maar volgens mij is U+ de blauwe + draad en masse de zwarte massa draad, klopt dat?
ik heb mijn loc's omgebouwt met een 21 mtc adapterplaat, kan daar ook de condensator op gesoldeert worden? vind ik makkelijker dan het gepriegel aan de decoder zelf. ;)
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
Hoi Tim,

Voor U+ (pin  16 bij MTC21) is een blauwe draad te gebruiken. Massa is gelijk aan GND (pin20). Hiervoor is de draadkleur vrij te kiezen. Voor een beter beeld bij een MTC21 decoder zie https://cdn.billiger.com/dynimg/bSWSAqE4Z_OL8Us7QSV-cjt4H9rycHjeBa9LTdXG2DAdEQrT8efzKEhe8OlMO9LC2J53inha8iTpxQK9kuslPg/ESU-LokPilot-V4-0-54610-Bedienungsanleitung-7a7381.pdf blz13 (aansluitingen 21 MTC decoder). Ik heb geen ervaring met het solderen van de powerpack op de platine, wel met solderen direct aan de decoder. Ik veronderstel dat het op de platine ook mogelijk is, wellicht hebben andere forumleden hier ervaring mee.
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
de condensatoroplossingen in de handleiding zijn bijlange niet wat een powerpack is.Die kosten zoveel omdat er ook speciale electronica inzit om de dure condensatoren aan te sturen (powercaps). Heb ook al naar die schakelingen gezocht maar nog niet gevonden vnl omdat powercondensatoren in hoge waarden gemaakt zijn voor 5 volt max.
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
Hallo Tim, voordat je (veel) geld gaat uitgeven kun je beter proberen de stroomafname van je locs te verbeteren. Rails, wielen, slepers allemaal goed schoon en vetvrij maken (daarna evt. ATF gebruiken, waar op dit forum veel over geschreven is). Esu zegt wel mooi dat in sommige gevallen je loc nog 2 seconden kan doorrijden door het powerpack, maar dat zul je met wat ouder materiaal op M-rails niet meemaken. Bovendien is een ESU powerpack - zoals Johnny ook al zegt - wel even iets anders dan een condensator. Een goede hoogvermogen motor met een ESU moet gewoon zonder stotteren z'n werk doen. Kijk eerst je rails maar eens goed na, ongelijke puko's etc. kunnen veel invloed hebben. Om uit te vinden of je met een sleper- of met een massaprobleem te maken hebt laat je een "stotterloc" langzaam rijden totdat hij stopt. Dan tussen de wielen door met een satéprikker oid. even de sleper op de puko's drukken. Rijdt ie nu weer, dan is het een middenrail/sleper probleem. Niet, dan met een draadje even een wiel met een railstaaf verbinden. Nu wel, dan heb je een massa probleem. Ik denk dat je je een hoop geld en moeite kunt besparen!
Succes, Hans
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
dick,
bedankt voor je uitleg en voor je linkje. ik zal er eens naar kijken.

johnny,
ah oke. bedankt voor je uitleg. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

hans,
het is niet op de hele baan. het is vooral op de wissels. als ik railzen en wielen schoon maak, en pukko's grondig poets blijft de loc stotteren op wissels. ik heb gezien dat bij de wissels de pukko's iets hoger staan dan op de rest van de baan. maar ook bij de wisseltong houden de pukko's eventjes op en verderop begint het weer. er zit nog een puntje met 2 tandjes in, maar ik heb die eens doorgemeten en bij mij staat daar geen spanning op, waardoor er wel een wat grote afstand ontstaat tussen de pukko's bij wissels. voor mijn 2400 had ik gemeten dat die afstand eigenlijk net iets groter is dan de sleper, dus de loc krijgt even geen stroom, schiet nog een klein beetje door, en vanaf een bepaalde snelheid is dat doorschieten net genoeg om weer contact te maken waardoor die weer door rolt.
ik zal eens kijken of het helpt om de sleper aan te drukken of een draadje tussen het wiel en de rail te doen wanneer de loc stilstaat.
maar mocht dat beide niet het geval zijn, kan het dan nuttig zijn om een condensator op de decoder te prikken?
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
Tim,

Alleen een condensator houdt hooguit de decoder op spanning en maar is geen oplossing voor het stotteren door sleperproblemen. Daar heb je echt een powerpack voor nodig welke een hoge capaciteit heeft.

Gr, Ben.
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
Hoi Tim,

Als de problemen aanhouden is de volgende site misschien iets voor je ---> http://www.converts.eu/
Bij Produkte is misschien de basisplatine met bufferfunctie 41031 iets voor je. Deze buffert ook voor de motor.Bekijk ook de Anleitungen eens op de site. Bevat veel voorbeelden voor inbouw.
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
ben,
oke, dank voor je uitleg.
dick,
bedankt voor het linkje. eerst maar eens kijken wat ik nu wel en niet werkend krijg en daarna zal ik je linkje eens lezen.

allemaal,
ik heb net even een klein testje gedaan met een loc op een wissel. loc valt stil bij lage snelheid, een draadje tussen wiel en railmassa gelegt, geen resultaat. dan heel voorzichtig met een tandenstokertje onder het draaistel door, op het slepertje drukken, geen resultaat, toen ietsjes opgewipt (zodat de achterkant meer tegen de pukko's aan drukt) en verrek, hij reed weer. ik zal zo ook eens mijn 2400 erbij pakken, denk dat beide oplossingen daar niet gaat werken maar je weet maar nooit.
ik zal eens de sleper van mn motorpost schrobben en dan kijken of het probleem is opgelost.
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
Tim, ik heb twee locjes die, af fabriek, zijn uitgerust met een powerpack.
Een Brawa met D&H decoder en een Fleischmann met Zimo decoder.
Dat powerpack werkt goed. De loc rijdt gewoon over een velletje A4 dat op de rails gelegd is.
Dat kàn een probleem geven bij korte stopsecties, omdat ze daar gewoon overheen rijdt ...
Maar dat kan opgelost worden door een CV aan te passen (in DCC mode) waardoor de "actief tijd" verkort wordt.
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
PS: als je internet volgt kan je soms lekkere prijzen krijgen voor powerpacks.Heb er hier aangeschaft voor 10 euro minder dan vaste prijs en verzenden gratis.Er zijn nu ook 2 soorten packs van esu.
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
 @citaat
ESU Powerpack Maxi (beschrijving) ===> klik
ESU Powerpack Mini  (beschrijving) ===> klak
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
Hoi Tim,

Als het duidelijk een wissel probleem is dan zou ik kijken of je het probleem bij de bron kunt aanpakken. Beetje zonde van het geld om alle locs van een powerpack moet gaan voorzien toch?
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
wim,
oke, ik heb geen stopsecties dus dat komt goed uit, bedankt voor je informatie.
brietdijk,
naja, 9 van de 10 keer is het bij wissels. heel soms op een andere plek, dat wordt bijna altijd verholpen door een beetje poetsen maar er zijn ook een paar blijvende vervelende plekjes in de baan.
nu ik erachter ben dat het bij de wissels met de sleper te maken heeft wil ik daar eens naar gaan kijken. en dan kan ik altijd nog bedenken of ik wel of geen powerpack's wil in de locomotieven.
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
Er zijn bij mijn weten 2 soorten M-rail wissels: met geleidende en met plastic spoorstaven (op plekken waar de sleper moet kruisen). Die met plastic zijn van latere tijd, en dat is een aanpassing vanwege vaak (kort) optredende kortsluiting (door de sleper).

Er is een Duitstalig blog van iemand (ene Clemens) die z'n M-wissels heeft gemodificeerd, om de te kruisen staven te kunnen polariseren (juist i.v.m. die sleper-problematiek). Misschien ligt daar een aandachtspunt?

http://mobatechnikblog.blogspot.nl/2014/06/die-polarisierte-m-gleis-weiche-teil-1.html
http://mobatechnikblog.blogspot.nl/2014/06/die-polarisierte-m-gleis-weiche-teil-2.html
Re: omgebouwde locomotieven voorzien van powerpack, powerpack zelf maken?
jan,
ik zal eens naar mijn wissels en naar je linkjes kijken. mijn duits is niet al te best, dus als ik eens tijd heb zal ik er eens rustig voor gaan zitten.
ik heb geloof ik ook weleens wat gelezen over een sleper aanpassen en dat er dan draadjes aan de sleper gesoldeert werden. ik weet niet meer precies hoe en wat, en waarvoor dat was, maar dat ga ik ook nog maar eens opzoeken, want blijkbaar heeft het in mijn geval iets te maken met de sleper, een powerpack kan ik dan altijd nog in mn achterhoofd houden.