Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Vraag voor de IB-II Experts: Externe schakelaars om rijwegen in te stellen?

Gestart door R.C.Grootveld maandag 01 januari 2018, 23:38:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag voor de IB-II Experts: Externe schakelaars om rijwegen in te stellen?
Als "herintreder" ben ik me aan het verdiepen in de diverse systemen.
Zoals het er nu naar uit ziet, ga ik tzt met de IB-II aan de slag.

Nu wil ik voor m'n (kop)station de rijweg optie gaan gebruiken, echter het liefst zou ik dat met externe aansturing doen in de vorm van een "NX tableau":
Het tegelijk indrukken van een "van" en een "naar" knop moet dan resulteren in het instellen van de gewenste rijweg.

Vroeger kon je daar volgens mij de Uhlenbrock Switch-Control (63400) voor gebruiken, maar die wordt niet meer geleverd.

Uit het handboek van de IB-II maak ik echter op, dat je
1: Rijwegen in kunt stellen op bases van een "Bezet" signaal via de LocoNet bus.
2: Meerdere individuele "Bezet" signalen kunt combineren tot een "nieuw" bezet signaal .... en dat zou je vervolgens dan weer 1. kunnen gebruiken.

En dat zou deze mogelijkheid kunnen bieden:
= De terugmeldmodule (63330) gebruiken om de afzonderlijke druktoetsen van het "NX tableau" om te zetten naar een "Bezet" signaal op LocoNet
= Op de IB-II deze individuele "bezet" signalen van (bv) 1 en 2 combineren tot een nieuw bezetsignaal 12, 1 en 3 tot 13, 2 en 1 tot 21 etc.
= Vervolgens deze "combi signalen" gebruiken om de diverse rijwegen in te stellen

Klopt deze redenering ?
Re: Vraag voor de IB-II Experts: Externe schakelaars om rijwegen in te stellen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vraag voor de IB-II Experts: Externe schakelaars om rijwegen in te stellen?
Loconet is een niet exclusief Uhlenbrock protocol. Sterker nog, Uhlenbrock gebruikt het in licentie, het eigendom ligt bij Digitrax in de VS. Heb je daar al eens gekeken naar mogelijke Loconet uitbreidingsmogelijkheden? Een andere optie kan het gebruik van een Arduino met Loconet compabiliteit zijn. De libraries zijn al reeds geschreven, dus een goed shield erop zou voldoende moeten zijn om te communiceren met Loconet. En dan natuurlijk wat hardware die een NX tableau imiteert. :)