Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Schakelwals Tee 3070

Gestart door Gabgogh woensdag 19 december 2007, 10:38:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelwals Tee 3070
Lid sinds: 2007

offline
Schakelwals Tee 3070
Hallo, ik ben nieuw hier en meteen al, of misschien wel juist daarom, met een probleem(pje).
Ik zoek het aansluitschema van de rijrichtingschakelaar van de motorwagen van Marklin TEE-set 3070. Hierin zit, of liever ligt, een oude schakelwals met puntcontacten. De wagen rijdt prima voor- en achteruit, schakelt perfect, maar ik krijg de voor-achter-verlichting niet aan de praat. De lampjes zijn verder ok.
Misschien dat iemand me met een paar foto's of anders een duidelijk schema kan helpen?
PS. de trein heeft van voor naar achter een bedrading met drie aders.
Alvast dank
Re: Schakelwals Tee 3070
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schakelwals Tee 3070
Ha Peter,
ja, foto staat er idd, maar slechts voor de helft.....
Toch dank voor de tip.
Gabriël
Re: Schakelwals Tee 3070
Hoi Gabriel,

heb je al gecontrolleerd of de achterste sleper, dus in het stuurstandrijtuig, ook meedoet? Ik kan me herinneren dat in mijn 3070, in zijn analoge periode, de frontseinen werden gevoed door de achterste sleper. Via het omschakelrelais natuurlijk. De sluitlichten in de stuurstand zijn rechtstreeks aangesloten op de achterste sleper, dus als die branden is dat ok. De rode lampen van de sluitlichten worden overstraald door het witte licht als de trein 'achteruit' rijd.
Re: Schakelwals Tee 3070
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schakelwals Tee 3070
Hoi Rob,
vreemde constructie van Marklin...., maar je reactie helpt me weer een heel eind verder. Dank daarvoor.
Groeten,
Gabriël
Re: Schakelwals Tee 3070
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Schakelwals Tee 3070
CiteerDe rode lampen van de sluitlichten worden overstraald door het witte licht als de trein 'achteruit' rijd.

Dat is niet correct. Ik vermoed dat dat de methode is die in de 3071 gebruikt wordt, die een tweepolige verbinding tussen motorwagen en stuurstand heeft. De 3070 heeft echter een driepolige.

Het schakelschema van de 3070 zit bijzonder ingenieus in elkaar. Ik snapte er de ballen van, dus heb ik het een tijdje terug eens helemaal uitgeplozen. Het schetsje wat ik toen heb gemaakt heb ik teruggevonden en daar heb ik deze tekening van gemaakt:


v = vooruit (motorwagen voorop)
a = achteruit (stuurstand voorop)

Zoals je ziet hebben de sluitseinen in de stuurstand wel degelijk een eigen voeding. De binnenverlichting is wel permanent met sleper 2 verbonden.

Het relais wordt gevoed door sleper 1, via een bijna onzichtbaar draadje (het einde van de wikkeling van de spoel) wat aan één van de lamellen van het relais gesoldeerd zit. Op de onderstaande foto zit dat -niet zichtbaar- aan de achterzijde van het relais.



Aan de zijkant van het relais zit een apart mechanisme om de motorstroom te onderbreken tijdens het schakelen.

Hoop dat je er wat aan hebt :-)

Martijn
Re: Schakelwals Tee 3070
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schakelwals Tee 3070
Hoi Martijn,
Je reactie was nou precies die waar ik zat te wachten!
Duidelijk schema, prima geïllustreerd met foto.
Dat de verlichting constant zou branden vond ik ook al vreemd, wat dat kon ik in mijn tee niet terugvinden, maar daar was door anderen al zoveel aan gesoldeerd, dat er weinig originele bedrading meer was terug te vinden.
Vandaar mijn blijdschap met jouw reactie.
Mijn dank daarvoor,
Gabriël
Re: Schakelwals Tee 3070
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Schakelwals Tee 3070
Hoi Gabriël,

Ik heb onlangs een decoder ingebouwd en voordat ik daaraan begon heb ik diverse foto's van het relais gemaakt, zodat ik de hele zaak eventueel terug in de originele toestand kan brengen. Mocht je behoefte hebben aan meer foto's, laat het even weten.

Succes!

Martijn
Re: Schakelwals Tee 3070
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schakelwals Tee 3070
Hoi Martijn,
Graag meer foto's, vooral van de bovenzijde van het relais (als je ze hebt).
Graag sturen naar: profiel
Alvast mijn schier onuitsprekelijke dank,
Gabriël
Re: Schakelwals Tee 3070
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Schakelwals Tee 3070
Gabriël,

Nooit je volledige emailadres posten op een forum, er zijn bots actief die ze verzamelen voor op spamlijsten.

Maak er even gvasseldonk [at] gmail.com van... of verwijs naar je profiel.

Ik ga de foto's even bewerken en plaats ze dan hier, dan hebben anderen er wellicht ook nog wat aan.

Martijn
Re: Schakelwals Tee 3070
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schakelwals Tee 3070
sorry, newbe.  :oops:
Re: Schakelwals Tee 3070
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Schakelwals Tee 3070










In de groene cirkel op de laatste foto is het bijna onzichtbare draadje te zien waarmee het relais gevoed wordt. Het is verbonden met het lipje waar de draad naar sleper 1 aan gesoldeerd zit. De dikke rode draad gaat niet naar de sleper maar naar de sluitseinen. In het schema is-ie blauw.

De zwarte draad die naar het soldeerlipje op de wagenbodem gaat, loopt daar dood. Hij is (via het soldeerpunt op het relais) permanent verbonden met sleper 2. Het lipje is geisoleerd van het chassis en dus géén massapunt! Weet niet waar het voor dient. Je zou de motorwagen ermee van binnenverlichting kunnen voorzien, of je kunt het gebruiken voor een decoder, maar dat zal in 1965 vast niet de achterliggende gedachte geweest zijn... ;-)

Martijn
Re: Schakelwals Tee 3070
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schakelwals Tee 3070
Ik herken dit soort ongelooflijke behulpzaamheid ook van mijn computerclub-tijd.
Nogmaals mijn dank en als ik je ooit ergens mee .......
Groet,
Gabriël
Re: Schakelwals Tee 3070
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Schakelwals Tee 3070
Graag gedaan :-)

Lees wel mijn tekst nog een keer, er zaten wat foutjes in die ik net hersteld heb en ik heb nog wat toegevoegd.

CiteerIk herken dit soort ongelooflijke behulpzaamheid ook van mijn computerclub-tijd.
Eén van de leuke eigenschappen van dit forum! :mrgreen:

Martijn
Re: Schakelwals Tee 3070
Lid sinds: 2007

offline
Re: Schakelwals Tee 3070
Hoi Martijn,
dank zij jouw overduidelijke uitleg, rijdt de 40+er weer als een jonkie.

Gabriël