CiteerDe rode lampen van de sluitlichten worden overstraald door het witte licht als de trein 'achteruit' rijd.
Dat is niet correct. Ik vermoed dat dat de methode is die in de 3071 gebruikt wordt, die een tweepolige verbinding tussen motorwagen en stuurstand heeft. De 3070 heeft echter een driepolige.
Het schakelschema van de 3070 zit bijzonder ingenieus in elkaar. Ik snapte er de ballen van, dus heb ik het een tijdje terug eens helemaal uitgeplozen. Het schetsje wat ik toen heb gemaakt heb ik teruggevonden en daar heb ik deze tekening van gemaakt:
v = vooruit (motorwagen voorop)
a = achteruit (stuurstand voorop)
Zoals je ziet hebben de sluitseinen in de stuurstand wel degelijk een eigen voeding. De binnenverlichting is wel permanent met sleper 2 verbonden.
Het relais wordt gevoed door sleper 1, via een bijna onzichtbaar draadje (het einde van de wikkeling van de spoel) wat aan één van de lamellen van het relais gesoldeerd zit. Op de onderstaande foto zit dat -niet zichtbaar- aan de achterzijde van het relais.
Aan de zijkant van het relais zit een apart mechanisme om de motorstroom te onderbreken tijdens het schakelen.
Hoop dat je er wat aan hebt
Martijn