Spuit elf geeft modder:
Citaat van: Kaleb op woensdag 08 november 2017, 12:40:41
Ik heb mijn schaduwstation nog eens goed bekeken (voortschrijdend inzicht??). Het was 3+3 sporen en nu is het plan omgezet naar 5+1 sporen. Diepte is gelijk gebleven (50cm) maar iedere laag heeft er 1 uitrij blok bijgekregen op deze manier. Welke vinden jullie beter: oud of nieuw?
Je hebt 2 schaduwstations boven elkaar. Beide stations met dezelfde opbouw. Betekent dit dat een trein door beide schaduwstations heen moet, of niet, m.a.w. dat als de eerste parkeergarage vol is, de volgende verdieping vol loopt direct vanaf de spiraal, en andersom?
Los daarvan: 3+3 of 5+1? Dat is je vraag. Het voordeel van 5+1 is natuurlijk dat je meer keuze hebt om een trein van je keuze te laten vertrekken Elk andere deling (bij voorbeeld 3+3 waarvan er 1 omloopt) perkt die keuzevrijheid verder in. Zelfde met 2 of meer treinen achter elkaar op een opstelspoor. De voorste kan naar voren vertrekken, de achterste kan achteruit terug, maar de middelste staat altijd klem.
Dus wat je doet, wordt bepaald door enerzijds de keuzevrijheid die je wilt behouden, en anderzijds de opstellengte die je daarvoor inlevert. Bij jouw keuze 3+3 of 5+1, lever je geen lengte in. Dus is 5+1 handiger.
Citaat van: Kaleb op woensdag 08 november 2017, 16:47:07
Er zit iets fout in de berekening. Het stijgend spoor is M-rail 5200 dus een straal van 437.4 x PI is een omtrek van 1374,1 mm.
Tel hierbij 4 rechte stukken van 180 mm is totale lengte van 2094.1 mm.
Ik begrijp dat je allang verder bent geholpen, en gecorrigeerd:
2 x pi x straal = 1 x diameter x straal = omtrek
De omtrek is gewoon een bepaalde lengte, en
samen met een gewenst hellingpercentage reken je het aantal centimeters stijging uit, of
samen met een gewenst aantal cm hoogteoverbrugging reken je het hellingspercentage uit.
Ik gebruik wintrack daar vaak bij, maar in praktijk het zelfde vuistregeltje als Ben.
Dat kan ook anders, zoals RonaldK deed in dit
draadje:
Met dit schema (steun voor sommigen, onbegrijpelijk voor anderen):
Ik herinner me een draadje uit 2004:
stayathome.chRainer beschrijft hoe je een zeskantige spiraal maakt met zo min mogelijk houtverspilling op basis van een
spreadsheet vervaardigd.
Daarop hebben elders allerlei mensen gereageerd, bijvoorbeeld met een achtkantige spiraal, of met een ovalen spiraal berekening (dus bogen met stukken rechte rails ertussen), en ook daarvoor zijn spreadsheets online te vinden.
Uiteraard: hoe complexer, hoe moeilijker in te vullen, met als voordeel dat je niets zelf hoeft uit te rekenen (alles macro gestuurd), en met als nadeel dat veel van die macro's tegenwoordig niet meer zomaar draaien op de pc (om veiligheidsredenen). Je moet dan expliciet toestemming geven als admin op je eigen pc als je het rekenblad opent.
Zelf doe ik het meestal zo: ik klik een rijtje rails aan in Wintrack:, dat levert b.v. een lengte van 1 meter. Ik wil 10 cm omhoog. hoogteverschil/lengte=percentage. Dus ik deel 10/100(etc) =10% hellingspercentage. Dat is ietsje te steil. Dus klik ik nog wat meer rails aan. Net zolang tot het percentage me bevalt. Dat kan natuurlijk sneller en handiger. Door percentage en hoogteverschil als uitgangspunt te nemen, in plaats van de lengte. Zo kun je de gewenste spoorlengte berekenen. Stel ik wil 20 cm omhoog bij 3%, dan is dat 20/3=> 6,67 m lengte. Praktijk is dat ik dat nooit zo doe. Ik streef overigens naar lagere percentages. Na wat baanwijzigingen blijkt 2,4 % het optimun, wat in praktijk dan toch al gauw 3% wordt door wat andere wensen die ook meespelen.
Ik bereken dat omdat mijn Wintrack-demoversie wissels niet meerekent bij de helling tussen 2 punten. Bij wissels moet ik het percentage handmatig per wissel opgeven om wissels hellend te verleggen.
Vroeger, in het analoge M*tijdperk van zware metalen locs, kon 4%, 5% en zelfs 6% ook. En ik herinner me een digitaalrijder die ook Jan heet, die in zijn spiraal moeiteloos 4% haalt met 6 wagons aan een loc. Het gaat dan om het goed eiken van de loc om de lastregeling optimaal in te stellen voor zo'n helling.
Over spiralen is veel geschreven. Je kunt je overal inlezen, en ze zelfs als bouwpakket kopen.
Zomaar even wat linkjes (zit vast wel wat tussen):
http://www.gleiswendel-profi.de/Gleiswendel-H0-Massstab-1-87/http://www.mist67.de/gleiswendel-bauplan/http://www.mobahner.com/wbb/index.php?page=Thread&postID=2608https://www.modellbahntechnik-aktuell.de/tipp/gleiswendel/http://www.modellbau-menninghaus.de/gleiswendel/bausaetze.phpftp://gw.winslow.bg/FILMI_MODELIZAM/Model%20Railroad%20Videos-Noch%20Interaktiv%20DVD%202006/DVD/Noch/Basteltips/laggies.pdf