Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Goede stabiele voeding

Gestart door flyerman zondag 01 januari 2017, 16:06:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2015

offline
Goede stabiele voeding
Ik ga binnenkort beginnen om met een OC32 te gaan werken op mijn testbaan. Er worden alleen maar servo's en LED's aangestuurd.

Uiteindelijk wil ik een middelgrote baan gaan bouwen waar dan een aantal OC32's onder komen te hangen voor de wissel, sein en verlichting aansturing. Zo als het er nu uitziet 10 OC32's.

Wat ik wil is een goede dubbele stabiele voeding, 2 x 7V met gemeenschappelijke GND. Een gedeelte van de voeding voor alle OC32's, en het andere gedeelte voor de gebruikers, nl de servo's en de LED's.

Nu ben ik ruim 27 jaar uit de electronica vandaan, maar een basis voeding lukt nog wel om te ontwerpen, met een 78xx. Alleen is dan de stroom beperkt, daarom zoek ik een goed schema van een krachtige voeding. En aangezien er hier nogal wat mensen aanwezig zijn die verstand hebben van electronica stel ik mijn vraag op dit mooie forum.

Waarom 1 voeding? Zodat ik geen problemen heb met (mogelijke) inschakelvertragingen bij gebruik van meerdere voedingen wat storing zou kunnen veroorzaken op de servo's.

Ik hoop dat er iemand is die mij op weg kan helpen met dit idee. Zou toch wel graag tegen de 10 Ampere zitten voor de gebruikers en 5 Amp voor 10 OC32's. Wel graag kortsluitvast.

Bedankt en een gelukkig nieuwjaar.
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Goede stabiele voeding
Hoeveel servo's ga je gebruiken want ik lees dat je 10 OC32's wil gaan gebruiken? Op 1 OC32 kunnen 32 servo's aangesloten worden.
Een hele zware voeding heb je puur voor de servo's niet nodig omdat deze om de beurt schakelen.
Zelf gebruikte ik een voeding van 12vdc-5A met voor de servo's en een spanningsregelaar die de 12vdc naar 7vdc verlaagde.
Re: Goede stabiele voeding
Aantal servo's weet ik nog niet, het is een globale inschatting van wat ik wil. Ik schat zo'n 40 wissels in totaal gezien mijn vorige baan.

Daarnaast veel drie licht seinen en overige verlichting.
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Goede stabiele voeding
Dan zou ik voordat je een MEGA voeding aanschaf eerst eens kijken hoeveel servo's, seinen en andere toebehoren je gaat schakelen en wat het vermogen het nodig heeft.
Ook kijken waar je de OC32's gaat plaatsen, bij elkaar of verspreid onder je baan? Welke versie OC32?

Je kunt ook verschillende voedingen door 1 OC32 laten schakelen.

Deze 5vdc 2A voeding gebruik ik om de oc32 te voeden. KLIKKIE

Deze 12vdc 5A gebruik ik voor de servo's. KLIKKIE
Re: Goede stabiele voeding
Naar dat soort had ik ook al zitten kijken in Nederland. Waren wel iets duurder.

Ik neem aan gewoon alle massa's aan elkaar knopen? Hoeveel OC32's voed je ermee? En de 12V gaat naar de SP04?
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Goede stabiele voeding
Als je de OC32 separaat voed met 5vdc dan kun je met 5ampere wel een
stuk 10 voeden. De OC32 zelf zal niet veel stroom vragen, maar weet niet hoeveel precies.

Zelf heb ik er maar 1 gebruikt voor mijn 15 servo's. Mijn baan is nooit af geweest omdat we gaan verhuizen. De baan is inmiddels afgebroken.
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Goede stabiele voeding
Lees even de handleiding over voedingen en communicatie even dan wordt het je een stuk duidelijker.
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Goede stabiele voeding
Hi Martin,

Zoek ook eens op dit Forum, er is vaker over de OC32 geschreven.

groet
Harald
Re: Goede stabiele voeding
Ik heb al een hoop doorgelezen, zoals ik het uit de handleiding heb begrepen moet alle massa's of GND of hoe we het willen noemen, van de verschillende voedingen aan elkaar liggen.
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2009

offline
Re: Goede stabiele voeding
Wij gebruiken voor onze OC32 een oude PC voeding, die leverd 3.3V, 5V, 12V en nog enkele andere voltages, en kunnen een hoog amperage leveren
Re: Goede stabiele voeding
Daar heb ik ook al aan gedacht. Probleem met PC voedingen, althans dat heb ik gelezen, is dat je ze belast moet inschakelen.
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Goede stabiele voeding
Citaat van: brietdijk op zondag 01 januari 2017, 17:43:00
Deze 12vdc 5A gebruik ik voor de servo's. KLIKKIE
Hoi Barry, even een vraag, met dit linkje kom ik er niet (of ik zie iets over het hoofd)
Kortom wat is het juiste linkje, alvast bedankt
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Goede stabiele voeding
Vreemd want bij mij doet hij het gewoon. Heb de link aangepast naar een andere maar wel een zelfde voeding.
Of zoek zelf even op aliexpress.com met zoekwoord "12 vdc 5A voeding". Er staan genoeg verschillende voedingen met verschillende vermogens.
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Goede stabiele voeding
Citaat van: Haradigi op zondag 01 januari 2017, 18:27:08
Hi Martin,

Zoek ook eens op dit Forum, er is vaker over de OC32 geschreven.

groet
Harald

"Ben" alias Frotter/Spoorman heeft destijds een topic geopend, maar lijkt erop dat Ben niet meer actief is en alle afbeeldingen werken niet meer. :?

Waar Spoorman gebleven is weet ik niet, hij was altijd actief hier op het Forum. Of ik moet iets gemist hebben. :help:
Re: Goede stabiele voeding
Ik kom nergens meer die 2x7V tegen uit de topiquestart?
De 78XX die je in je topiquestart aangeeft kan je ook nog wel in een K uitvoering in TO3 behuizing inzetten
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Goede stabiele voeding
7vdc is wel een mooie spanning voor je SP04 en je sein-, ledverlichting alleen ben ik die nog niet tegen gekomen.

Wel deze:
KLIKKIE
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Goede stabiele voeding
Citaat van: brietdijk op zondag 01 januari 2017, 22:52:02
...Waar Spoorman gebleven is weet ik niet, hij was altijd actief hier op het Forum. Of ik moet iets gemist hebben...

Zie ook: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56310.msg1118582#msg1118582  :(
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Goede stabiele voeding
kijk hier mss eens : https://www.circuitsonline.net/schakelingen

Staan massa's voorbeelden van goedkope en zelf te bouwen voedingen.Bij sommige bepaal je zelf de uitgangsspanning door een 78xx
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Goede stabiele voeding
Citaat van: ernstcramer op maandag 02 januari 2017, 10:21:56
Citaat van: brietdijk op zondag 01 januari 2017, 22:52:02
...Waar Spoorman gebleven is weet ik niet, hij was altijd actief hier op het Forum. Of ik moet iets gemist hebben...

Zie ook: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56310.msg1118582#msg1118582  :(


Heb ik gemist dus!
Re: Goede stabiele voeding
@bellejt Ik heb het hele net afgezocht, die site ook tegen gekomen maar stond niet in wat ik zoek.
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Goede stabiele voeding
dit is wat je kan gebruiken : https://www.circuitsonline.net/schakelingen/33/voedingen/5-a-gestabiliseerde-voeding.html

Gewoon de 78 xx aanpassen voor de spanning die je nodig hebt.
Re: Goede stabiele voeding
 @citaat

Is niet kortsluitvast, en dat wil ik wel graag.
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Goede stabiele voeding
Citaat van: flyerman op maandag 02 januari 2017, 17:29:31
@citaat

Is niet kortsluitvast, en dat wil ik wel graag.

Zekering erachter? 8)
Re: Goede stabiele voeding
zendesigner
gast

Re: Goede stabiele voeding
Hoy FLyerman,


Zie hier het advies van Leon van perlo zelf ivm een ongeveer gelijkaardige vraag.
Ik heb die ondertussen gekocht en ik moet zeggen dat het zeer goede voedingen zijn.ik heb er ondertussen 3 hangen.

mijn post vind je op het dynamo forum hier
http://www.dinamousers.net/tiki-view_forum_thread.php?comments_parentId=10257&topics_offset=9[url]]]http://www.dinamousers.net/tiki-view_forum_thread.php?comments_parentId=10257&topics_offset=9[url][/url]


Los van bovenstaand onderzoek naar de echte oorzaak zou ik in dit geval kiezen voor een stevige 8V voeding voor je servo's, bv een MeanWell 150VA 7,5V. Die kun je opschroeven tot 8,5V en levert 20A. Dat moet ruimschoots voldoende zijn. Daarnaast een losse voeding voor je OC32's zelf en alle andere "lichte" belastingen die je daarmee aanstuurt. Die voedingsspanning daarvan mag uiteraard hoger zijn als dat voor andere belastingen vereist is.
In jouw geval waarschijnlijk niet van toepassingen, maar voor degenen met nog meer ambitie: Als je nog veel meer servo's hebt en niet genoeg aan 20A, neem dan geen zwaardere voeding, maar neem meerdere voedingen. 20A vind ik eigenlijk al over de limiet van wat je onder je miniatuurwereld moet willen hebben.


Re: Goede stabiele voeding
Ondertussen een schema gevonden, iets aanpassen en dan kan ik het gebruiken.

Eerst even met de tip van zendesigner aan de gang. De link naar dinamousers werkt niet. Wel met copy paste en de {url etc weggehaald.

Toevallig een artikel nummer van de Meanwell voeding? Zelf al gevonden: http://www.meanwell.nl/products/Meanwell-HRP-150-75---PSU-enclosed-75V20A__HRP-150-7-prd-5.aspx
Re: Goede stabiele voeding
zendesigner
gast

Re: Goede stabiele voeding
Hoy Martin,

Ik heb de RSP gebruikt, maar denk niet dat er veel verschil in zit.
Ik kreeg ze bij Konig en hartman wel niet gekocht. besteld via de website. pas een week later contact dat ze ze niet in stock hadden, en dat sales me ging terug bellen.
Dan 3 dagen later bericht dat ze pas na 3 weken mogelijks gingen binnenkomen.  8o Dit is echt geen webshop.

Ik heb ze dan in amerika besteld en ze lagen 2 dagen later op de mat.  Bij mouser.be/mouser.com
http://www.mouser.be/Power/Power-Supplies/_/N-axgi2
Re: Goede stabiele voeding
ik heb jaren geleden eens een voedinkje rond een 723 gebouwd, een 40V DC erop en twe 2n3055's erachter en daar stook ik al die jaren mijn Lab mee warm, kortsluitvast en met een regelbare stroom en spanning. Als je geinteresseerd bent....

edit: 0,43 eurie voor een 723 en 1,78 voor een 2n3055 bij conrad zou je jezelf al de fun van het zelfbouwen niet meer mogen ontnemen
Re: Goede stabiele voeding
Lid sinds: 2008

offline
Re: Goede stabiele voeding
jawel, dat zijn de beste voedingen !

Ik heb begin jaren 80 ook zo´n voeding gebouwd voor mijn zelfbouw computer.
Dit ding doet het nog steeds prima !
Als je hem belast met 5 ampere zakt de uitgang maar enkele milivolts.
Re: Goede stabiele voeding
Ondertussen een MeanWell voeding besteld.
Re: Goede stabiele voeding
Citaat van: flyerman op dinsdag 03 januari 2017, 08:39:57
Ondertussen een MeanWell voeding besteld.

Ik had al zoiets verwacht, waarschijnlijk wist je dat al toen je je topic startte
Re: Goede stabiele voeding
Nee, dat wist ik niet, anders zou ik zo'n draadje niet beginnen, door de reacties hier ben ik ook anders gaan kijken en zoeken.

Volgens mij is dat de bedoeling van een forum.