Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Huisjes bouwen van styreen

Gestart door hugobaas zondag 01 januari 2017, 11:53:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Huisjes bouwen van styreen
Lid sinds: 2015

offline
Huisjes bouwen van styreen
Ik ben begonnen met het maken van huisjes van styreen. Het lijkt me leuk ons eigen huis en dat van de kinderen op mijn baan te hebben staan. Voor H0 hou ik natuurlijk netjes schaal 1:87 aan, maar nu lijken ze mij een beetje uit verhouding met de huisjes die ik van bv Kibri of Faller heb. Hebben daar meer mensen ''last'' van?
Re: Huisjes bouwen van styreen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Huisjes bouwen van styreen
Ja idd, het is algemeen bekend dat deze en andere merken "creatief" omgaan met 1/87.
Re: Huisjes bouwen van styreen
Wat zou jij doen? Ik denk het aanpassen naar bv 1:100
Re: Huisjes bouwen van styreen
Keesoldscool
gast

Re: Huisjes bouwen van styreen
Hallo Hugo,

Grappig zo'n geconditioneerd brein. Ik zou zeggen gewoon 1:87 bouwen plaatsen en dan oordelen. Doe je gelijk ervaring op met styreen. Benieuwd naar het uiteindelijk resultaat.
Re: Huisjes bouwen van styreen
Hugo,
Leuk dat je zelf wil gaan bouwen in styreen.
Ik doe dit al jaren en hou de schaal aan van 1/87 wat  andere doen is voor mij geen optie.
Zelfs voor bouwbedrijven werk ik met deze schaal en maak volgens tekening de gebouwen.
Als je het eenmaal in de vingers heb wil je niet anders meer, dus voor mij geen bouwdoos.
Ik bouw met styreen van maquett wat per profiel en plaat per stuk tekoop is zodat je precies dat kan kopen wat je nodig heb.
Veel bouw plezier en succes.
Groeten jaap





Re: Huisjes bouwen van styreen
Bedankt voor jullie reacties!
Ik wil echter mijn huisjes die ik al heb, niet weg doen, omdat ze nostalgische en emotionele waarde hebben, bv geërfd van m'n schoonvader. Daarnaast zijn het er al zoveel, dat ik het zonde vind om weg te gooien. Ik zal dus een middenweg moeten zoeken voor m'n nieuw te bouwen huisjes. Zal een kijken bij welke schaalmijn bestaande huisjes en gebouwen het dichtst in de buurt komen.
Re: Huisjes bouwen van styreen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Huisjes bouwen van styreen
Ik heb ooit eens wat zitten prutsen met op de pc getekende huisjes.
Schaal 1/87. Uiteindelijk geprint op 200gr papier en in elkaar gezet.
Na diverse proefjes bleek dat de print 20% verkleind moest worden
om een beetje te passen bij de bouwpakketten. 1/100 bleek ook voor
mij veel beter inpasbaar te zijn.
Het experimentje met karton wordt ooit eens vervolgd met styreen.
Het voorbeeld is gebaseerd op huizen die hier in de buurt in diverse
straten staan. Maten bepaald obv tellen baksteen lagen en opmeten
van een baksteen/voeg. De 1/87 poging viel volkomen uit de toon.

Arnold
Re: Huisjes bouwen van styreen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Huisjes bouwen van styreen

Hoi Hugo,

Ik zou het ook aanpassen aan de rest.
En als tweede huis is het sowieso al te klein  :D

Is leuk werk trouwens, bouwen met styreen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Huisjes bouwen van styreen
Hugo,
als je jouw nieuwe gebouwen in 1:87 bouwt, is het dan misschien een optie om de fabrieksmodellen
wat meer naar de  achtergrond te plaatsen?  Dan zal het verschil in schaal al minder opvallen.
Ik begrijp heel goed, dat je deze fabrieksmodelletjes niet weg wilt doen.
Misschien als je deze nog wat 'wegwerkt" achter een paar bomen of zo, zal het verschil best meevallen.
Ook even opletten welke je naast elkaar zet.
Bij de oude producenten was H0 vaak meer richting 1:95 à 1:100.
Dus ja, we hebben er allemaal last van gehad.
Succes.
Wim
Re: Huisjes bouwen van styreen
Hallo Hugo,

Bouwen in styreen wil ik in de toekomst ook gaan doen, blijf jouw bevindingen dus met grootte belangstelling volgen.
Ik heb hier geen enkele ervaring is en zal dus van 0 af aan moeten starten.
Wat ik mij dan afvraag is, hoe maken jullie de steentjes op het styreen?
Ik heb op YouTube een filmpje gezien van iemand die dit in schaal N maakte en de platen deed printen met een Silhouette Portrait 8 printer https://www.silhouette-europe.nl/producten-bestellen/snijplotters/silhouette-portrait-8, bij gaand ook zijn vlog https://www.youtube.com/watch?v=46Z6EJBkP7U, ik vind het wel goed uitzien maar ik ben niet zo handig in het tekenen met een computer.

Gr.
Piwie.
Re: Huisjes bouwen van styreen
Slater's en GooVer leveren styreenplaten met bakstenen motief. Wat je daarmee o.a. kunt doen:



Links witte styreen(verkrijgbaar bij o.a.De Kwast, formaat 60x100 cm x 0,5 mm. per 5 pl. ? 22,50), rechts bakstenen styreen.



Links bestaande gevel(Pola), midden nieuw gebouwde gevel en rechts nieuwe gevel.

Grt, Ronald.
Re: Huisjes bouwen van styreen
Wat ik op advies van de styreen leverancier heb gedaan is dat ik van een site in pdf de steentjes heb laten printen op stickerpapier. Je krijgt dan helaas geen relief, maar dat neem ik maar voor lief. Is voor mij de goedkoopste manier.
In de bijlage een foto van mijn voor en achtergevel.
Re: Huisjes bouwen van styreen
De kozijntjes heb ik gemaakt van verschillende maten profiel. Er komt nog een dakgoot langs, ook van weer een ander profiel. Allemaal te verkrijgen bij Maquett, laatst gekocht op de beurs in Houten. Degene die daar was, heeft me goed geadviseerd.
Het is voor mij ook de eerste keer dat ik dit oppak. Tot nog toe erg leuk om te doen!
Alleen het dakmateriaal heb ik wel van Kibri gekocht. Daar wilde ik wel relief in hebben, zodat het geheel toch een wat meer echte uitstraling krijgt.

Ik wil op deze manier ook de huizen van mijn kinderen nabouwen en daar een rijtje huizen mee maken.. Leek me een leuk project!
Re: Huisjes bouwen van styreen
Hugo,
Lekker bezig, gaat al wat worden toch ga rustig verder.
Als er vragen zijn hoor ik het wel, voor het dak zou ik zelfgemaakte platen gebruiken.
Nu zie ik bij jou de vraagtekens opkomen maar geen nood hier is je helpende hand.
Stuur mij je adres gegevens en ik ga zorgen dat je mooie zelf gemaakte dakpannen op jehuis krijg.
Deze maak ik namelijk zelf voor mijn gebouwen zowel in N als H0 .
Ik zal dan een gebruiksaanwijzing voor je maken om ze zelf te maken.
Je ga dan een afdruk maken van de dakplaat die je nu heb gekocht.
Laat maar weten of ik je hiermee kan helpen.
Groeten inspiratiebron.
Jaap
Re: Huisjes bouwen van styreen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Huisjes bouwen van styreen
Dat ziet er al prima uit, Hugo  :thumbup:

Hopelijk volgen er ook nog foto's, als het uiteindelijk op je baan staat  :P

Veel plezier met verder knutsen !

Grtz Tony
Re: Huisjes bouwen van styreen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Huisjes bouwen van styreen
 :) Hoi Hugo, je bent al lekker op weg. :thumbup:
Een Preiser poppetje is ook altijd een goede indicatie voor de maatvoering, dan zie je al gauw of iets klopt of niet.
En de geprinte muur ziet er prima uit, als die niet heel dichtbij staat, valt het reliëf ook niet zo op.
Houd er wel rekening mee dat geprint papier door dag en zonlicht gaat verkleuren, dus verduister de modelbaankamer altijd.

Dirk-Jan
Re: Huisjes bouwen van styreen
Ik heb station Weert in 1/87 gebouwd uit styreen met de platen van Goovers en het dak van een merk wat materiaal levert voor maquettes. Kozijnen gemaakt van styreen strips van evergreen. Dit alles "gelijmd" met Bison ontvetter. Zwaar chemisch en aan te raden om dit te gebruiken in een goed geventileerde ruimte.

Ik heb ooit eens dit spul gebruikt bij een verbouwing op zolder zonder te luchten. Ik ben bijna flauw gevallen totdat ik er achter kwam dat ik vergeten was een raampje open te zetten.

Dus, met inachtneming van voldoende ontluchting is dit prima spul.
Re: Huisjes bouwen van styreen
Hoi Jaap, ik heb je mijn adresgegevens gestuurd!
Re: Huisjes bouwen van styreen
Inmiddels ook het schuurtje gebouwd!
Re: Huisjes bouwen van styreen
Ziet er mooi uit!
Re: Huisjes bouwen van styreen
Hugo.
Heb ook je schuurtje bekeken en de volgende opmerking hier over.
Als je de dakrand iets fijner maak en dan zorgen dat het plattedak iets lager komt te liggen.
Vervolgens het plattedak licht opschuren en dan met faller asfaltverf insmeren, vervolgens instrooien,
met heel fijn grind.
Resultaat een perfect ogend plattedak zoals in werkelijkheid.
Zorg ook voor afwatering en een regenpijp.
Groeten jaap
Re: Huisjes bouwen van styreen
Zwart waterproof schuurpapier is ook goed als dakleer te gebruiken.

Ik maak mijn dakpannen door alu folie met een kwast over plastic plaat te strijken. Daarna achterzijde met houtlijm insmeren en laten drogen. Hierdoor heb je flinterdunne pannen die vooral bij een oud vervallen huis er mooi uitzien.

Veel plezier met je bouwactiviteiten.
Re: Huisjes bouwen van styreen
Citaat van: LibertyCity op dinsdag 03 januari 2017, 12:59:06
Ik heb station Weert in 1/87 gebouwd uit styreen met de platen van Goovers en het dak van een merk wat materiaal levert voor maquettes.

Hoi,

Heb je daar wellicht foto's van? Ik heb Weert altijd een markant gebouw gevonden, en aangezien ik in Nederweert woon... Ben benieuwd!

Groeten,
William
Re: Huisjes bouwen van styreen
Jazekers, ik stuur ze één dezer dagen even via PM om niet te ver af te wijken van de initiële vraag van dit topic.
Re: Huisjes bouwen van styreen
Het vordert gestaag!
Re: Huisjes bouwen van styreen
Op de foto's ziet het er niet slecht uit. Ik ben vooral benieuwd hoe het eruit ziet tussen de huisjes van Faller e.d.
Re: Huisjes bouwen van styreen
Even wat opstellinkjes gemaakt met mijn oude huisjes.
Mij nieuwe huis van styreen heb ik schaal 1:100 gemaakt. Dan vallen de verhoudingen nog wel mee vind ik.
Re: Huisjes bouwen van styreen
Hallo Hugo,

Voor je eerste project met styreen vind ik het zeer geslacht uitzien.

Gr.
Piwie.
Re: Huisjes bouwen van styreen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Huisjes bouwen van styreen

Hoi Hugo,

Ziet er goed uit hoor  :thumbup:
!:100 is een prima schaal t.o.v. de rest  ;)

Grtz Tony
Re: Huisjes bouwen van styreen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Huisjes bouwen van styreen
Bij mijn weten heeft Faller altijd een schaal van 1:100 aan gehouden!
Re: Huisjes bouwen van styreen
Ik meen mij eveneens te herinneren dat een aantal grote bouwwerken in MiWuLa ook in 1:100 werden gebouwd door hun.