Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound

Gestart door Marklindak donderdag 24 november 2016, 23:24:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Bedankt Marcel.

Ik begrijp dat deze ICE3 van leds voorzien is.
Tevens zit er een geluidsmodule in maar beperkt met ömroep bericht en deuren sluiten".
Misschien zie ik het te simpel. maar als ik een MSD3 ombouwset koop en de decoder hierop aansluit.
Heb ik dan de uitgebreide sound?
Of ga ik nu te kort door de bocht.

met vriendelijke groet
guillaume
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Ben,

ik denk dat je de Ice3 ombouwers op een dwaalspoor zet, het treinstel heeft geen standaard hoogvermogen Marklin motor maar 1 met Cardan aandrijving. De standaard Esu instellingen aanpassen met een lager Voltage voor de motoruitgang volstaat.

Ook heb je een hekel aan remgeluiden, met jouw instelling zoals geschreven werken de remgeluiden niet, echter zoals je in het screenshot hebt gezet echter weer wel.

Guillaume mijn ICE3 heeft heel juist met de esu decoder veel meer extra geluidsfuncties, ik denk dat ik tot de 20 kom. Marklin heeft zelf veel minder geluiden voor de Ice3 en zal je hem zelf samen moeten stellen,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Je mist iets Walter: ik geef aan dat het slechts een voorbeeld is. En heb je een andere motor dan pak je andere waarden.

Niettemin zal ik de post weghalen immers stel dat iemand op een dwaalspoor raakt..... :D :D

Gr, Ben.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: loc1200 op maandag 27 maart 2017, 13:35:14
Verlichting bestaat per rijtuig uit 8 paralel geschakelde 0402 leds met ieder een voorschakelweerstand. Daarvoor staat een bruggelijkrichter. Deze wordt gevoed middels de oranje en de paarse draad.
De binnenverlichting zit op de front en sluitseinen daarom zit er bij de leds ook een gelijkrichter op omdat de front en sluitseinen via verandering van de polarisatie word geschakeld ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: guillaume op maandag 27 maart 2017, 16:41:41
Bedankt Marcel.

Ik begrijp dat deze ICE3 van leds voorzien is.
Tevens zit er een geluidsmodule in maar beperkt met ömroep bericht en deuren sluiten".
Misschien zie ik het te simpel. maar als ik een MSD3 ombouwset koop en de decoder hierop aansluit.
Heb ik dan de uitgebreide sound?
Of ga ik nu te kort door de bocht.

met vriendelijke groet
guillaume

Guillaume, ik denk aan je bericht te lezen dat er in jouw ICE een losse geluidsmodule zit.

Direct een Msd er in plaatsen gaat denk ik niet.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: 100%erik op zaterdag 11 februari 2017, 15:42:56
Alleen nog die lelijke gele frontverlichting...
Wie heeft daar een oplossing voor?

Erik,

De oplossing is volgens mij nabij.

Ik ben op verzoek van een forumlid nog een ICE 37781 aan het ombouwen.
Werd lastig om de juiste front/sluitseinen te verkrijgen, daarom worden hier de nu leverbare "platines" met witte led's ingebouwd.

Na praktijk testen bleken deze net iets anders te werken en vergt in de koprijtuigen wat aanpassingen.
Hoe dit uiteindelijk gaat worden weet ik (nog) niet. Het zijn in ieder geval witte frontseinen.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Naar mijn weten werkt marklin met 2 type sound modules één word gestuurt door de AUX uitgangen de andere via SUSI
En wat betreft een sound decoder is ESU dan de betere keuze omdat je meer keuze hebt marklin sound base is nog erg klein.
Alleen waarom ESU toch vast blijft houden aan de vaste logische AUX 3/4,Marklin en ook Zimo begrijpt dit door een keuze te kunnen maken tussen logisch en volwaardig uitgang.
Heb zelf nu op een hele goedkope manier led ingebouwd het kost je 1,- en wat tijd heb de originele lichtprint kaal gemaakt en met de dremel onderbrekingen gemaakt zodat ik een gelijkrichter weerstanden en wat leds op kon plaatsen.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Zijn er nog meer mensen die de print hebben met sleperwissel want ik heb het probleem dat de verlichting niet omgepoold word?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Mark,

Gaat rijden wel goed? Verlichting en ompolen moeten AUX 3 en AUX 4 ook in een bepaalde stand staan.

John heeft een werkinstructie gemaakt met betrekking tot programmeren, die heeft hij meegestuurd met de print.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Het rijden gaat verder wel goed heb alles volgens de handleiding gedaan alleen er lijkt geen ompoling plaats te vinden tussen paars en oranje.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Toevallig geen paarse en oranje gewisseld op de print? Krijg je hetzelfde.

Wisselen de rode en witte seinen aan beide zijdes tegelijk, wat gebeurt er precies?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Een lijstje met de benodigde CV's voor een Lopi V4 staan in de handleiding.
Werkt de sleperwissel wel?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
had de F0 instelling niet veranderd die stond nog op front/rear in plaats van front/front :oops:
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ah, kan gebeuren, werkt het nu wel?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ja nu werkt het na behoren alleen heeft een kant van de verlichting de geest gegeven maar dat maakt niet uit want nieuwe print met warmwitte seinen had ik al besteld.

@marklindak had je ook de seinen uit de 37788 besteld en ben je er al uit wat betreft aansturen?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Fijn dat het dan zoals behoren werkt :)

Ik heet wel geen Fred, maar we hebben de front-/sluitseinen met de printjes uit de 37788 werkend. Met de schijnwerpers is Fred nog aan het stoeien maar daar hebben we ook een oplossing voor bedacht maar we alleen nog even moeten proberen.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
@John, we krijgen het werkend. Er zijn voor ons team nu wat andere zaken gaande en dat heeft prio vind ik.

@Mark, heb de witte front en rode sluitseinen van andere type werkend, het laatste stukje volgt nog.

Gr. Fred.

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @citaat Daar twijfel ik ook niet aan B) ;) Maar inderdaad, er zijn nu even belangrijkere zaken die voorgaan.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Heb van het weekend de print van de 37788 doorgemeten maar wat ik vreemd vind is dat er alleen op de front seinen weerstanden zitten en niet op de sluitseinen en de schijnwerpers?

@Fred je hebt voor de front en sluitseinen zeker diodes gebruikt ivm de polariteit wissel en naar mijn idee zouden de schijnwerpers gewoon moeten werken met de lichtwissel als je deze aansluit met een weerstand er tussen omdat ik er van uit ga dat de leds geen 12v mogen hebben.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallootjes,

Heeft wat voeten in de aarde om nieuw type front en sluitsein modules in een ouder type ICE te plaatsen.

In het nieuwere model werkt onze tante M* dus niet met ompolen heb ik gemerkt en heb ik nogal wat electronica in de stuurstanden moeten plaatsen om de boel naar behoren te laten werken.

Gr. Fred.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ik kwam er ook niet zo even uit en dacht voor dat ik iets ga opblazen koop ik wel 2 stuks stuurwagenbinnen verlichtingsprint Märklin E123348 voor 16,80 per stuk bij bahnhoefle.
Nu alleen nog even zoeken welke draad waar moet :D
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Sow, dass wel erg rigoureus. In elk geval succes met uitzoeken.
Maar je had het ook met een paar componentjes die samen nog geen euro kosten kunnen oplossen zijn Fred en ik achter gekomen :D
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Misschien zou je dan hier een tekening kunnen plaatsen van de schakeling voor andere die de ombouw zouden willen doen?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Schema daarvan komt er ook nog aan, maar ik wil dat even netjes uittekenen  B)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Heb een print aangepast voor de stuurstand maar ben er nog niet uit wat ik mooier vind of er wel of geen verlichting bij de machinist moet komen dus of ik mijn aangepaste ga gebruiken of de nieuwe Marklin print.
Welk programma gebruik je eigenlijk voor het ontwerpen van jou printplaten.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 25 mei 2017, 20:01:29
Maar je had het ook met een paar componentjes die samen nog geen euro kosten kunnen oplossen zijn Fred en ik achter gekomen :D

Met deze oplossing is het zelfs mogelijk om het gehele treinstel in originele staat met oude decoder te handhaven.
Mochten er nog gloeilampjes zijn gemonteerd, zelfs dan is dit mogelijk.

Per stuurstand een ombouw met wat electronica en valt dan weer aan elkaar te koppelen met correct werkende front/sluitseinen en schijnwerpers.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Zoals nog beloofd het schema, waarmee de nieuwe front/sluitsein/schijnwerper ledprints uit de 37788 met onderdeelnummer E123346 ingebouwd kunnen worden in de oudere ICE's. Zodat de standaard gele frontseinen/schijnwerper, nu (warm)witte worden. Dit schema is te gebruiken met de fabrieksdecoder, maar ook met een ESU i.c.m. de nieuwe print.

De diodes (D1 en D2) zijn 1N4148, en waardes van de weerstanden (R1/R5/R6) kunnen naar smaak gekozen worden, waarbij het aan te raden is om een minimale weerstand van 1K te gebruiken voor R1 en R6.

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Heb net een kant van de ICE omgebouwd naar warm wit ipv geel maar het is toch een hele verbetering :) John nog bedankt voor het schema :thumbup:
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Graag gedaan :)
Succes met de andere kopbak.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hoi John,

Werkt je schema met ompolende spanning op de + (oranje) en - (violet) ?
Zo ja, moet dan de oranje en violet aansluiting rechtsondering in je schema, voor de andere kopbak niet worden verwisseld?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Als je aan beide zijdes een driepunt- of sluitsein wil hebben dan moet je ze omdraaien. Maar bij normaal gebruik niet ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
In mijn beleving heb je juist hetzelfde seinbeeld als je beide zijden hetzelfde aansluit... ;)
Wordt dit dan op de hoofdprint al omgedraaid?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Correct, dat is bij de standaard M* print ook het geval.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
 @citaat John, duidelijk.  :thumbup: ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Jaja Ad, we hebben er bij elkaar wat hoofdbrekens aan gehad. :-)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hopelijk deed het niet al teveel pijn Fred?!   ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Alle verlichting brand zoals het hoort top mannen :thumbup:
Heb zelf nog en kleine aanpassing gedaan namelijk de draden van de sleper en massa onder het interieur door gemaakt zodat ze bijna niet meer zichtbaar zijn door een kleine inkeping te maken onder een stoel naast het draaistel gat ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Gister in Houten een print aan Fred gegeven welke hij in de ICE van een forumlid gaat bouwen.
Ik heb nog maar een paar printen liggen, dus mocht nog iemand interesse hebben contacteer Fred of mij gerust.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Het is al een tijdje geleden dat ik onze ICE3 34780 voorzien heb met de print van John & Fred. Onlangs kwam ik de filmpjes tegen van het resultaat en dacht dat het misschien wel leuk was om deze hier te delen.
Het inbouwen van de print was geen enkel probleem, pas toen ik met de verlichting bezig ging ondervond ik wat problemen. Toen 1 van de verlichtingsprintjes in de neus gesneuveld was heb ik in overleg met m'n vader (eigenaar van de ICE3 ;) ) besloten beide te vervangen en te voorzien van de variant met witte ledjes. Nu konden we ook beschikken over de schijnwerpers, maar verlichting bij de machinist leek ons ook leuk. Om dit allemaal mogelijk te maken hebben we beide zijden voorzien van een functie decoder.
Met voor de seinen het volgende resultaat:




En de binnenverlichting:



De verlichting in de cabine's is apart schakelbaar, als de trein gaat rijden gaat de verlichting in de voorste cabine automatisch uit.  :D

Hierbij nog mijn dank naar beide heren voor het maken van deze print, onze ICE3 rijdt nu een stuk mooier!

Mvg.

Stefan
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Heel mooi gepresenteerd!

Mvg. Marcel
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dank je wel voor je bericht Stefan, op de gastendag ga ik er nog eentje ombouwen!

Dit is een 37781, volledig digitale, alleen met een oude decoder 6080 als complete printplaat.

Cabineverlichting heb je heel leuk effect meegegeven, mooie beelden!

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Gaaf om het zo te zien Stefan!

En natuurlijk ook fijn dat door de ombouw, jullie nu extra van de ICE kunnen genieten.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Beste allemaal,

Ook ik heb de nieuwe print liggen maar moet deze nog inbouwen. (versie met sleperwissel) Stap één is dus de boel ombouwen naar led verlichting.
Ik wil graag de gloeiers vervangen voor kleine leds. Ik heb hier hele mooie 3mm ledjes liggen die met name juist ook naar de zijkant stralen en daardoor geschikt zijn i.c.m. een lichtgeleider zoals origineel zit in de ICE stellen.
Hierbij een paar vragen voor de kenners:

- Begrijp ik het goed dat violet en oranje de voeding geeft voor de binnenverlichting? Ik ben wat in de war met de bruin/groene draad die ik in een scheme ook gebruikt zag maar als ik de verlichting print van een wagen bekijk zie ik de gloeiers op violet en oranje zitten.
- En hoeveel spanning komt hierop te staan? (i.v.m. berekenen weerstand voor led)
- Kan ik de wisselspanning op oranje en violet gewoon in de motorbak gelijkrichten? Dan hoef ik maar één gelijkrichter te plaatsen en hoef ik in de wagens alleen de ledjes met ieder een weerstand te plaatsen. Of moet ik perse in iedere wagen de spanning los van elkaar gelijkrichten?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Robert,

Zoals in de inbouwhandleiding staat beschreven, zorgen inderdaad de violette en oranje draad voor de voeding van de binnenverlichiting.
De bruin/gele draad is voor de schijnwerpers en heeft dus niks met de binnenverlichting te maken.

Je kan uitgaan van spanning van 20V. Maar je moet wel per bak een gelijkrichter inbouwen, 1x in de motorbak kan niet, dan heb je namelijk geen correct front/sluitsein meer (en kan je ook je decoder kapot maken).

Wij raden voor het gemak aan ledstrips te pakken met gelijkrichters erop, zoals b.v. van Digirails/Viessmann/Huftronics.
Niet dat het met losse leds niet kan hoor, maar je hebt wel meer werk, en met ledstrips zal je een egaler lichtbeeld krijgen.

Mocht je verdere vragen hebben dan hoor ik het wel (mag ook via PB/Mail, als je dat liever hebt).
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Bedankt voor je antwoord! Goed om te weten dat er sowieso in elke wagen een gelijkrichter moet.
Ik begrijp je punt wat betreft de led strip wel. Maar omdat ik dus leds heb die in een brede hoek stralen doet de lichtgeleider ook goed zijn werk. Als ik dat zo doe dan kost mij de verlichting per wagon nog geen euro aan onderdelen. Ik ben wel iemand die het zichzelf soms moeilijker maakt dan nodig maarja..... Niet alles kan perfect zijn :P
Ik zag dat op de strips van Digirails ook spannings regelaars zitten waardoor de voedingsspanning weer weinig uit maakt. Dat is wel een voordeel.

Ik neem aan dat je met één van deze:  -- https://www.digikeijs.nl/dr110g-ledstrip-warm-wit.html -- 2 wagens van leds kan voorzien?

Keuzes, keuzes.... haha! Ik ga verder met denken.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Met die ledstrips red je 1 wagon, mocht je goedkoper uit willen zijn kan je beter naar deze strips kijken. Fred heeft die ook in de ICE's welke hij omgebouwd heeft gezet.
En snap dat leds die in een brede hoek stralen meer licht geven in de lichtgeleider dan een normale led, maar het meeste licht van de led zal nog altijd naar boven stralen, wat recht in de zijkant van je lichtgeleider straalt.

Echter zou ik vooral zeggen, bouw een wagon om, en kijk of het bevalt. Of jij er tevreden mee bent, is het belangrijkste ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Afgelopen weken weer twee ICE's omgebouwd, voor Boskabouter en Ceess.

Is en blijft beetje klus, maar resultaat mag er zijn, De ICE van Ceess is klaar, Boskabouter zijn ICE met nog wachten op een bestelling van nieuwe frontseinen, zijn overigens dezelfde platines als voor alle nieuwe ICE's.

Mocht een ouder type geen juiste verlichting meer voeren dan valt hier altijd een modernere versie in te bouwen.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Fred, hartelijk bedankt alvast, voor al het werk dat je hebt verzet voor de ombouw enne....... de "inbouw" van de reizigers.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hi Cees,

Er komen een aantal reizigers retour van de 200, was geen spitsuur :-)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Maar dat gaat zomaar niet, ze hadden allemaal betaald voor een treinkaartje. O:-D :-)