Hallootjes allen,
In dit draadje (KLIK) (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32551.0) dwaalden we vanaf slechte rijeigenschappen af naar ombouwen van een ICE-3.
Ik heb er zelf een op de houtje touwtje manier omgebouwd en uiteindelijk rijdt mijn 37781 (NS versie) met een loksound netjes zijn rondjes. Speaker is in de "bar" van het motorrijtuig terecht gekomen
Ombouwen is heel ingrijpend en gaat van het plaatsen van een andere sleper onder de motorwagen tot en met het verwijderen van de slepers in de koprijtuigen. De overgebleven draad van de slepers is gebruikt voor het schakelbaar maken van de binnenverlichting.
Binnenverlichting in deze versie bestaat uit gloeilampen en die vragen teveel stroom van een loksound, daarom de binnenverlichting van led strips voorzien.
Ompolen van de front en sluitseinen wordt geregeld met een omschakel relais dat wordt gestuurd door de front/sluitverlichting. Dit moet in de decoder geprogrammeerd worden met function mapping.
De oude decoder was kapot en die is gedeeltelijk van de printplaat geslepen om plaats te maken voor de ESU platine in de motorwagen. De rest is middels draden naar beide koppelingen en daardoor werd het geheel een gigantische spagetthi.
Gebaseerd op de locaties van alle componenten die zijn geplaatst diverse metingen gedaan en met dit geheel in de hand is John nu een print aan het ontwerpen die achteraf kan worden ingebouwd.
Niet vergeten dat alle rijtuigen moeten worden aangepast naar led verlichting en een combinatie van oude en omgebouwde rijtuigen niet mogelijk is.
Verwachting van mij is dat met de print die in ontwikkeling is alle ICE-3 modellen van de eerste generatie van deze print kunnen worden voorzien.
Tot zover even de belevenissen van de ICE-3 ombouw.
Even een update van mijn kant hoe ver ik met de print ben.
Het elektrische schema is klaar, en het eerste prototype is ook werkend.
Front en sluitseinen werken, we moeten nog even naar de weerstand van de schijnwerpers kijken, maar die zijn wel al schakelbaar. En een mogelijkheid om de binnenverlichting te schakelen (als de sleper-omschakeling niet gebruikt wordt) is ook werkend.
Mocht er geen sleper omschakrling gebruikt worden dan moet de binnenverlichting ook omgebouwd worden naar led, en is dan aan als de front/sluitseinen aanstaan.
Kortom, het vordert al lekker B)
Wat word de decoder aansluiting? mtc21 of iets anders ben nog niet in het bezit van een ICE-3 maar hij staat wel op mijn lijstje dus uit voorzorg heb ik ook wel interesse in een print die de oude decoder gaat vervangen.
Print wordt ontworpen met een 21 MTC aansluiting.
Waarom geen plux22, geen aux versterker nodig. Geloof ook hogere output.
Dat de aux versterker dan niet meer nodig is ben ik met je eens, maar qua componenten is het nagenoeg niks extra. En outputstroom is gelijk, 250mA/uitgang.
In eerste instantie is gekozen voor een MTC aansluiting, mocht er later veel interesse zijn voor een Plux22 versie kan dat altijd nog.
Citaat van: flyerman op zaterdag 26 november 2016, 14:09:08
Waarom geen plux22, geen aux versterker nodig.
Eerst dacht ik dat loksound met plux22 niet leverbaar was, blijkt toch wel zo te zijn, geen reden dus, maar 21 MTC is wel wat meer gangbaar.
Er moest voor mij geluid van ESU in want het M* geluid dat via de website is te downloaden is als geluidsbestand minder mooi en niet goed te downloaden.
Reden om dus voor 21MTC te kiezen, kun je van een Lopi4 later naar loksound zonder veel om te bouwen!
Hier is over nagedacht :-)
En er zullen ook wel mensen zijn die er een mld3/msd3 in willen stoppen dus dan moet het wel mtc21 zijn je kunt er nog altijd een plux22 van maken met een verloop printje/stekker als er ruimte voor is ;)
Welke verkrijgbare verloop print van 21 MTC naar plux22 denk je dan aan?
Ik heb er op het digitale net nog geen kunnen vinden, maar dat kan ook aan mij liggen. :-)
Specs klinken goed Fred :thumbup: :thumbup:
Paar kleine vraagjes:
- Heb je al 'n foto van de print ? (gewoon nieuwsgierig ;-)
- Al 'n grove schatting van kosten van de print met onderdelen (excl. decoder)
- Hoe zit het met de verlichting in het motorrijtuig waar deze print in komt? Neem aan dat we 'n aparte LED strip in het motorrijtuig moeten toevoegen en de verlichting niet geintegreerd is op de print ? Althans, dat zou mijn voorkeur zijn ;-)
Het meest logische is juist een print die je uitwisseld met de oude.
En dat daar de led interieurverlichting gelijk al op zit.
Het punt is eigenlijk dat je ook voor de overige rijtuigen een print met led-verlichting zou moeten maken.
Maar volgens mij heb ik die ook al eens op eBay.de gezien.
Gr. Marcel
@Rolf,
Om op jouw vragen goed antwoord te kunnen geven is het nog net te vroeg, binnenkort meer.
@Marcel,
Wat logisch is weet ik denk ik wel en veel belangrijker: we gaan de goedkoopste oplossing zoeken.
Alle rijtuigen van een nieuwe print voorzien kan met elkaar een flinke kostenpost worden en gaat hem denk ik niet worden.
Ik heb zelf losse ledstrips op de oude verlichtingsprints geplaatst en de gloeilampen en hun "glazen" covers verwijderd, zie je niks van.
Licht ziet er prima uit in het donker, Bistrorijtuig vanwege een andere kleur van het interieur lijkt meer maar is niet zo.
Op dit moment is de aparte bar niet verlicht omdat hier veel teveel componenten zichtbaar zijn, kortom het motorrijtuig heeft net zoals de koploper een "donker" gedeelte, stoort verder niet heel ernstig. Dit deel van het rijtuig is de bar aan boord.
@Fred
In mijn berichtje bedoel ik 2 mogelijkheden door gebruikt te maken van 2 prints(zie foto)en deze te koppelen.
En ik dacht in het verleden eens een adaptor mtc21 naar plux22 te hebben gezien met de mtc21 er links boven op en de plux22 er rechts onder maar kan hier niks meer van vinden of iemand had toen wat gefotoshopt?
Ah,
Deze ken ik ja, gaat niet passen helaas.
Als de ICE rijdend toonbaar moet blijven is dit een nono.
De bestelling voor de eerste printen is eruit, zodra die binnen zijn gaan we die testen, en zullen de eerste foto's en meer info op het forum verschijnen.
Hallo John, Fred,
dat is goed nieuws, mijn 37781 staat reeds te trappelen, wachtend op wat komen gaat,
met vriendelijke groet,
Walter
Hallo John & Fred,
Sluit me volledig aan bij Walter: Goed nieuws!!
Ook ik & mijn ICE3 staan te trappelen van ongeduld ;-)
Ga morgen in Houten vast een ESU Lopi kopen (21 polig).
Dat is mooi om te horen Walter en Rolf :)
Ik heb al een fotootje van tijdens de productie gezien, en het beloofd een mooi printje te worden. Ik hoop in elk geval nog voor de feestdagen de postbode met een pakketje voor de deur te hebben, vermoed dat het aankomende week wel zal worden. De componenten voor op de print zijn iig ook onderweg.
Pakketje met de printplaatjes is aangekomen, nu de componenten nog even afwachten.
Componenten zijn binnen, 1e print is gesoldeerd en getest, elektrisch werkt het, nu nog even in de ICE passen.
ik verwacht mijn 37781 dit weekend dus het is geen seconde te vroeg :D
En is er ook een afbeelding van ben wel benieuwd met mij een hoop anderen denk ik ;)
Beste John,
Ik heb ook grote interesse en wacht met spanning op de eerste foto's.
Mvg
Olivier 77
Hallootjes allen,
John heeft het ontwerp gemaakt, gebaseerd op mijn specificaties. Klasse John!!
Dat de print technisch werkt is geweldig, passen en meten zal in mijn ICE gebeuren en dan weten we eigenlijk of er daarna nog aanpassingen nodig zijn van het basisontwerp.
Ik ben ook heel benieuwd of alles zonder aanpassingen in de motorwagen past.
Crux is wel dat de print vervangen niet de enige aanpassing is, er moet nog veel meer gebeuren de boel goed werkend te krijgen.
Denk maar na wat je wil: sleperwissel of een binnenverliching die onafhankelijk geschakeld kan worden.
Tussen deze twee zit een behoorlijk verschil met ombouwen, maar is niet onoverkomelijk. Bij mij werkt de boel prima met apart schakelende binnenverlichting.
Graag gedaan Fred.
Ik zal proberen dit weekend tussen de kerstkransjes door een foto te maken. En kijken of de eerste print jouw kant op kan komen.
Zelf ga ik er vanuit dat het zonder aanpassingen direct moet werken/passen, zeker als de versie met sleperomschakeling toegepast gaan worden. Maar we gaan er binnenkort achter komen.
Leuk dit tegen te komen. Heb ook nog een ICE eerste generatie geloof ik. En die binnenverlichting vreet alle stroom van je baan weg inderdaad. Ik ben benieuwd, als de kosten te doen zijn vind ik het wel een optie om te gaan ombouwen. Geluid hoef ik er trouwens niet in te hebben. Maakt dat het al een stuk makkelijker?
Robert,
Geluid maakt voor de print weinig uit, scheelt natuurlijk wel de meerkosten van een sounddecoder tov een gewone decoder.
U vraagt wij draaien:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sYk0fy7ED6bdOygvIfRaQzy_GFV6TMKFKZ8Aq1kmEjsw=/http://files.3rail.nl/looney_tunes/ice3/iceprint.jpg)
Beide printen zijn bekeken vanaf de onderzijde. De bovenste is de versie met sleper-omschakeling.
We hebben wel gekozen voor het toepassen van relais, om het kostenaspect ook zo vriendelijk mogelijk te houden. Morgen gaan we de print inbouwen en we zullen jullie op de hoogte houden.
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 23 december 2016, 23:00:59
Robert,
Geluid maakt voor de print weinig uit, scheelt natuurlijk wel de meerkosten van een sounddecoder tov een gewone decoder.
Oké. Ja ik heb eigenlijk geen enkel model met geluid vandaar. Ik hou wel van het geluid van de modeltreinen over de rails :D Maar als het in prijs weinig uit maakt is het wel het overwegen waard.
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 27 december 2016, 16:51:29
U vraagt wij draaien:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sYk0fy7ED6bdOygvIfRaQzy_GFV6TMKFKZ8Aq1kmEjsw=/http://files.3rail.nl/looney_tunes/ice3/iceprint.jpg)
Beide printen zijn bekeken vanaf de onderzijde. De bovenste is de versie met sleper-omschakeling.
We hebben wel gekozen voor het toepassen van relais, om het kostenaspect ook zo vriendelijk mogelijk te houden. Morgen gaan we de print inbouwen en we zullen jullie op de hoogte houden.
Die zien er al goed uit! Op die manier wordt het ombouwen wel een stuk makkelijker. Is het overigens niet zo dat de ICE een of andere speciale motor heeft die met een speciale decoder aangestuurd moet worden? Kan het mis hebben hoor.
Hallootjes weer,
Morgen dus de grote testdag, we gaan het zien.
De ICE heeft geen speciale motor, valt direct met een lopi4 aan te sturen en rijdt prima.
Gr. Fred.
Ziet er netjes uit! En zo te zien lekker eenvoudig.
Maar waar komen de leds voor binnenverlichting?
(Ik ben altijd positief kritisch..)
m.v.g. Marcel
Ledstrip met dubbelzijdig tape op het linkergedeelte plakken en met draad aansluiten.
Rechts is bij tante M* in de fabrieksuitgave ook geen binnenverlichting, is de bar.
Hi Fred,
Interessant project en blijf dit ook volgen.
groet
Harald
De eerste print is ondertussen in een ICE beland :D
En alles werkt zoals het hoort B)
Frontseinen:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sCPqFg-eGgm1AWe3OPC0LOH9JsNHjEIEKaglkyx9FpiU=/http://files.3rail.nl/looney_tunes/ice3/1.jpg)
Schijnwerper:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s4cTi_to9KkTZHDtU-F_ScysdBZuCv4WM5nzgHxUBaVM=/http://files.3rail.nl/looney_tunes/ice3/2.jpg)
Sluitseinen:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sKP-NFqhsTVkakeKKYtVaS7y0O_ZrKnP2IgYoE1y6Wt4=/http://files.3rail.nl/looney_tunes/ice3/3.jpg)
Binnenverlichting:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sQ96T7WCXdgWIMjJaiiKZt8qrg3ex4yOS2CS57NZBjyQ=/http://files.3rail.nl/looney_tunes/ice3/4.jpg)
En een foto van de print in de motorwagen:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sIthG50pGhCWx1zP-jO9Kxepbk4LNLhsSJqxL72tbaNs=/http://files.3rail.nl/looney_tunes/ice3/5.jpg)
Hey John,
Mooie foto's geworden, geeft goed beeld wat het eindresultaat is.
Kan niet anders zeggen dat ik het ontstaan en maken van de print op afstand met enige kennis van zaken tussen ons zeer goed is gegaan.
Ik heb in ieder geval goed opgemeten, want de schroefjes zitten zelfs op exact de juiste plaats, waarna de print exact past.
Jij daarna de "routing" op de print er bij ontworpen en ziedaar het eindresultaat!
Heb nog geen tijd gehad, maar vanavond ga ik een filmpje van het functionerende geheel plaatsen, bij mij direct de loksound er in stoppen, beetje opnieuw mappen van CV's en klaar is kees :-)
Wordt vervolgd met zoiets als een nieuwsbrief!
Testritten vanavond:
http://www.youtube.com/watch?v=EpdXBVtPF_U
http://www.youtube.com/watch?v=zHth0xJwdV8
Hallo Fred, John, allen,
vanavond de nieuwe print mogen bekijken, verlichtingsuitgangen werkt prima met frontverlichting, sluitverlichting en apart schakelbare schijnwerpers en led-binnenverlichting. Stukje vakwerk,
met vriendelijke groet,
Walter
Hallo Fred, John,
Print en resultaat zien er goed uit! :thumbup: :thumbup:
Ben benieuwd naar de ingrepen die additioneel uitgevoerd dienen te worden 😉
En wanneer is ie productie rijp? 😉
Dank voor de positieve reacties Walter en Rolf.
Rolf, als je voor de versie kiest waarbij de sleperswisseling behouden wordt (en de binnenverlichting met front/sluitseinen mee schakelt) kiest, dan moeten alleen de gloeilampjes voor de binnenverlichting verwijderd te worden en deze vervangen door ledstrips. Verder de nieuwe print in de motorwagen solderen, de decoder mappen deze op de print prikken en gaan met die banaan. Euh... ICE :D B)
Mocht je voor de versie zonder sleperwisseling kiezen dan moet er meer omgebouwd worden, dan moet er, naast het bovenstaande, een sleper onder de motorwagen gezet worden (wat simpeler gezegd is dan gedaan) en wat bedrading in de kopbakken veranderd worden.
Binnenkort gaat er een nieuwsbrief uit met meer info, om aan te melden hiervoor zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9173.0
De productie is bijna rijp ;)
Hoi John,
Complimenten voor jullie werk :thumbup: :thumbup:
Man dat ziet er goed uit, ik bezit ook een ice 3 maar die is volgens mij voorzien van lampjes en ik dacht ( maar hij zit al tijden in de doos 8o ) dat er zelfs kleurverschil in zat.
Ik hou de nieuwsbrief in de gaten.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Ziet er goed uit heren. :thumbup:
Wacht de nieuwsbrief af.
Hartelijke groet,
Ragoem
Ziet er mooi uit heren :thumbup: Enigste verbeter punt wat ik nog kan bedenken is leds voor de binnen verlichting op de print ipv een plakstripje wat Marcel waarschijnlijk ook bedoelt ;)
Dank heren voor de reacties.
Mark, dat is lastig om te doen, daar iedereen een ander soort ledstrip gebruikt/wil gebruiken. (Dan bedoel ik niet het verschil tussen wit/warmwit)
En dan ontstaat er verschil tussen de motorbak en de rest vd wagons. Er is echt wel over nagedacht ;)
John,
Goed verwoord, zo kan een ieder dus bepalen wat hij wil, kleur van binnenverlichting en wel of geen sleperwissel.
We hebben samen tijdens testen nog even de opties besproken en we waren het er over eens dat we geen platine met led's moesten aanbieden. Ook al vanwege het kosten niveau!
Ik zou wel eens willen weten wat er nu mis is met de optie ledstrips "plakken"???
Op zich is er niks mis met LED strips plakken, het is wel mooier om LED verlichting op de print te hebben zoals Mark zegt.
Een optie zou kunnen zijn om de eilandjes voor de LEDjes erop te maken zodat mensen de optie hebben zelf de LED's te solderen.
Martin,
Over deze laatste optie is ook nagedacht, probleem zou kleurverschil kunnen worden.
Andere is dat veel leden best goed kunnen solderen, maar het formaat SMD is men soms net niet helemaal machtig.
Dit is dus de reden om deze optie niet tot de mogelijkheden te laten behoren en een geplakte led-strip is vanwege de opbouw van de kap absoluut niet zichtbaar.
Hallootjes weer,
Er is vanavond een nieuwsbrief uit gegaan.
Gr. John en Fred.
Hallo Fred, dat is mooi, maar ik heb (nog) niets ontvangen helaas.
Cees,
Was/ben je wel geabonneerd op de nieuwsbriefservice van het forum?
Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9173.0
Als je een PBtje met je mailadres erin stuurt, zal ik de nieuwsbrief nog even naar je toe sturen.
Mvg, John
Dat is zeker niet verkeerd.
En heb de nieuwsbrief prima ontvangen.
Ook ik heb er een in de kast staan als stroom vreter , vandaar in de kast.....
Ik moet hem is uit de motte ballen halen , om te kijken of het de moeite nog waard is.
Maar volgens mij heb ik er een met 2 motoren (weet dit niet helemaal zeker meer).
Uiteraard een TOP verslag van de ombouw.
En wie weet straks hier ook weer zo'n project.......en heb er nog een berg voor de boeg..... :D :D :D (niet verder vertellen John).
Mvg: Alex
Bedankt Alex!
Haha, kan je dan in elk geval droog en warm naast de soldeerbout aan je projecten werken. Wel zo prettig met dit weer B)
En mocht je die ICE onder die berg of tussen de mottenballen gevonden hebben en een print nodig hebben, dan heb je in elk geval in de nieuwsbrief kunnen lezen hoe je contact met ons kan opnemen. ;)
Hallootjes weer,
Voor wie de nieuwsbrief niet heeft ontvangen, geen probleem. Stuur een PB en ik stuur de nieuwsbrief over de printplaten dan op.
John meldde dat de printplaat voor Walter zijn ICE klaar is.
Motorwagen van Walter is gereed voor inbouw en om nu te testen of de andere rijtuigen correct zijn omgebouwd heb ik mijn motorwagen er tussen gekoppeld, ook dat gaf geen problemen.
Gr. Fred.
Hallo Allen,
dankzij de print van John en het soldeerwerk van Fred rijdt mijn ICE3 nu ook rond, tevens de laatste Esu geluidsfile geherranschikt en ingelezen, ook de snelheid er toch een beetje uitgehaald, want hij reed nu wel heel erg snel,
met vriendelijke groet,
Walter
Ook hier rijdt sinds vandaag een 8-delige ICE3 (34780 Delta) rond, omgebouwd met print van John en voorzien van LED-verlichting schakelbaar via een functieuitgang van de ESU Lokpilot M4 (64614).
Om te beginnen mijn grote dank aan John & Fred die een mooi stukje werk afgeleverd hebben.
En nog een speciaal woord van dank aan het adres van John die mij hele snelle en goede support heeft geleverd :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Notabene eigenlijk omdat ik de ombouwhandleiding van John niet goed gelezen cq. gevolgd had..... 8o
Hieronder een paar foto's van de ombouw cq. omgebouwde ICE3.
De motorwagen met de nieuwe print: past perfect!
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s2cFhewAOFIBqyli1GR-qLQ9KUbsXwHaFu8SCKtq1RHs=/http://www.gerresheim.nl/Pictures/ICE3-Print2.jpg)
Aan weerszijden de de 5 draden vast solderen en in het midden de 2 motordraden. Decoder inprikken en gaan met die banaan!
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,siNspXreONzyZW3tPnSO7BoiKrpj73SHEHpgXQNHXMR8=/http://www.gerresheim.nl/Pictures/ICE3-Print.jpg)
Vervolgens LED (cool-white) verlichtingstrips aanbrengen. Ook dit stond netjes in de handleiding beschreven.
In de andere rijtuigen zijn langere strips geplaatst, afhankelijk van de beschikbare ruimte.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sEa-id3VtomC_h6kRSWKWqveJE7IPflagTsCpnxu-rCo=/http://www.gerresheim.nl/Pictures/ICE3-Verlichting.jpg)
Als extra heb ik (eveneeens met 1 cool-white LED in het dak van de kap) stuurstandverlichting aangebracht.
Deze wisselt om met de rijrichting.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sWh4xnfYCrQPwnxz0NqjINcK8C6Y7ol0QAaNrYbtgazg=/http://www.gerresheim.nl/Pictures/ICE3-Front.jpg)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s5MJEPQeuCFUD-I2QrFF_IF2P9anYsEYwAW665tXS-tQ=/http://www.gerresheim.nl/Pictures/ICE3-End.jpg)
Nogmaals dank aan John & Fred !!!
Ha Rolf,
Om te beginnen dank voor de lovende woorden :)
Fijn dat de ombouw gelukt is en je ICE zonder problemen rond rijdt. Nogmaals graag gedaan m.b.t. de support.
En leuk om wat beelden van de ombouw te zien :thumbup:
Hi Rolf,
Jouw verslag vind ik leuk om te lezen en doet me genoegen dat John en ik het ontwerp niet voor niks hebben gemaakt.
Veel plezier van de ombouw, leuk die verlichting in de bestuurders cabine! Ik heb in de mijne verlichting in de bar aangebracht, ook dat valt niet tegen, onze tante M* heeft daar destijds geen gloeilamp geplaatst.
Gr. Fred.
Hallo Rolf,
mooi ombouwverslag, leuk de extra stuurstandverlichting,
met vriendelijke groet,
Walter
Alleen nog die lelijke gele frontverlichting...
Wie heeft daar een oplossing voor?
Vriendelijke groet,
Erik
Als het goed is zou deze marklin E123346 wit/warmwit moeten zijn net zoals de echte en niet geel ;)
Dit is de goedkoopste aanbieder die ik kan vinden http://www.lokmuseum.de/shopartikel.php?SWg1=Spur%20H0%20M%E4rklin&SWg2=Ersatzteile&SArt=10016285&SBez=E123346
Citaat van: 100%erik op zaterdag 11 februari 2017, 15:42:56
Alleen nog die lelijke gele frontverlichting.
Ik heb destijds een lichtplatine op E-bay gevonden, niet goedkoop, eentje uit een gedemonteerd treinstel.
Dingen zijn lastig verkrijgbaar en deze bij het lokmuseum is duurder dan de mijne, ben wel benieuwd of deze nagemaakte versie de juiste kleur uitstraalt ten opzichte van het origineel.
Tante M* kan deze dingen niet meer leveren.
Hi
Waarom niet gewoon de "gele" LED's verwisselen voor "witte" ?
groet
Harald
Harald, waarom wil je er witte LED's in zetten? Ding is dan niet origineel meer wat uiterlijk betreft.
Zaterdag ben ik op RAIL voor een medeforumlid een stel aan het ombouwen met de vervangende print en loksound in onze stand.
LED's vervangen is niet effe zomaar, ik weet niet of je wel eens in het "neusje" van een koprijtuig hebt gekeken, dan zie dat het geen sinecure is om de LED's te vervangen.
Hi
Ik kreeg de indruk dat die verwisseld moesten worden.
Zelf kom ik uit de elektronica reparatie wereld en heb ze vaak verwisseld alleen dan bij ander soort "apparatuur" waarbij de verlichting-kleur niet correspondeerde bij de rest van de verlichting.
groet
Harald
Die lichtplatine waar ik naar link is gewoon de gene uit de laatste ICE 3 de 37788 deze is ook gewoon bij marklin te koop en deze is als het goed is in warm wit uitgevoerd en dus niet het gele wat in de 37781 zit ;)
Ook het witte licht is niet helemaal je-van-het.
Lampen bestaan uit 1 stuk met de lichtgeleiders waardoor je een groot verlicht oppervlak ziet.
Eigenlijk zou je er een soort lampglas met daarachter een lichtgeleider moeten in kunnen zetten; of ervoor moeten ontwikkelen.
Voor de ICE 1/2 heb ik al eens vervangende printen gemaakt, maar het lampglas met behuizing vervangen is andere koek...
M.v.g. Marcel
Citaat van: loc1200 op vrijdag 17 februari 2017, 21:34:05
Eigenlijk zou je er een soort lampglas met daarachter een lichtgeleider moeten in kunnen zetten; of ervoor moeten ontwikkelen.
Zo zit het ook ongeveer, platine zit om alle led's een soort kokertje heen waar het licht uit komt.
In de kap zit een lichtleider die deze verlichting "opvangt" en laat zien.
Ben met de af fabriek geïnstalleerde platines op mijn 37781 zeer tevreden.
Ben vandaag ook begonnen met het ombouwen van mijn 37781 en tijdens de demontage en het schoonmaken kwamen allemaal dingen naar voren waar ik niet op zat te wachten(ASB versleten maar nog erger tandwiel ingescheurd zoals de foto hieronder laat zien)en dit lijd jammer genoeg weer tot vertraging waar ik de laatste tijd wel meer last van heb :? De stapel projecten word steeds groter omdat onderdelen niet direct of zelfs helemaal niet leverbaar zijn en er dus moet worden gewacht of een alternatief worden gezocht :(
Heeft iemand ervaring met het vervangen van dit tandwiel omdat marklin deze alleen nog maar leverd als een complete aandrijving a 25,- euro wat dus 2x zal moeten gebeuren omdat de andere ook al slecht begint te worden :(
Wat ik ook niet begrijp waarom de as op de plek van het tandwiel zo dik is omdat dit alleen maar ten kost gaat van de sterkte van het tandwiel omdat er bijna geen vlees meer over is om het maar zo te zeggen :?
Hallo Mark,
Dit heb ik na het ombouwen van een stuk of wat ICE-3 stellen nog niet eerder gezien.
Ebay even gezocht, maar geen onderdelen te vinden, behalve een compleet aandrijf draaistel van 50 euro.
Zijn stevige prijzen, maar je hebt wel wat je zoekt!
Ik zie op een foto dat er draden langs de aandrijf as lopen?? Dit gaat op lange duur problemen geven, isolatie gaat namelijk slijten.
Gr. Fred.
Goedemorgen Mark,
Kijk eens opKkpmo-zahnrad.
Pools bedrijf ,service is goed.
Groet Rene.
Mark ,zie ook :www.apc-miniaturmodelle.de,gr Rene.
Hallo,
ik vraag mij af hoe Marklin het tandwiel erop gekregen heeft, is het mogelijk het tandwiel te verwijderen en te verlijmen op de as. Ooit een Marklin Percy met een dergelijk tandwiel gerepareerd met een Roco tandwiel van nog geen Euro.
met vriendelijke groet,
Walter
Hallo Walter,
Gezien de as en de messing/bronzen aslagers, zijn de wielen zeer waarschijnlijk op de as geperst. Dus voor het persen zijn deze elementen aangebracht.
Hallo Cor,
de messing lagertjes en de wielen dat snap ik, alleen het tandwiel niet want deze lijkt in een uitholling te liggen, al hoewel ik vermoed dat er toch ergens een buitenbus moet zijn.
met vriendelijke groet,
Walter
Heb net een te reviseren draaistel open.
Tandwiel wordt door twee bussen op zijn plaats gehouden, de twee bronzen glijlagers aan de uiteinden kunnen zo vrij draaien en in het draaistel geklemd worden.
Andersom denkend: de as met wielen kan dus vrij draaien! :-)
Erg interessant! Ik heb de 37783. Dus wel digitaal, maar met de stroomvretende gloeilampjes die bijna geen licht geven. Bovendien zou ik er graag geluid in hebben.
Als ik het goed heb, kun je met een CS2 geluiden op een decoder zetten, toch? Is het mogelijk een Märklin sounddecoder te gebruiken met deze print?
Een Msd decoder past op de print, daarmee is alles eigenlijk ook wel gezegd.
We hebben nu heel wat ervaring er een ESU decoder in te zetten met of zonder geluid, makkelijk te programmeren.
Print is voor wat betreft de front- en sluitverlichting hier ook op voorbereid.
Dan moet ik zeggen dat het ESU geluidsbestand dat beschikbaar is aardig de waarheid benaderd.
Had ook eens een ingescheurd tandwiel, niet meer leverbaar, eraf geschoven, iets uit geveild en met twee componenten lijm er weer opgezet, wel eerst goed ontvetten (En een wasknijper erop).
Werkt nog steeds.
groet
Harald
Zit er nu aan te denken om andere een kant de verdikking af te draaien en er dan een ander tandwiel op te zetten nu zoek ik alleen nog een tandwiel van 0,5 met 10 tanden onder een hoek ivm het wormwiel.
Mark,
Vermoedelijk is er handmatig getracht de motor te draaien waardoor het tandwiel is gescheurd, iets anders kan ik niet bedenken.
Bij mijn laatste ombouw nog eens goed naar een onderstel gekeken en de overbrenging is knap stevig, wormwiel is van metaal!
Probeer eerst of de wielen van de as zijn te verwijderen, gaat denk ik wel.
Je hebt daarna de bronzen glijlagers ook vrij om te verwijderen. Hierna kun je proberen de verdikte delen van de as te verwijderen, deze zitten geperst op de as, want anders krijg je er geen kunststof tandwiel tussen.
Succes met de reparatie.
Citaat van: harm78 op zondag 19 februari 2017, 14:50:22
Ik heb de 37783. Dus wel digitaal, maar met de stroomvretende gloeilampjes die bijna geen licht geven.
Harm,
Jouw versie heeft exact dezelfde decoder als de 37781, deze zit in de motorwagen en is van het type 6080, eerste generatie decoders.
Deze kunnen erg slecht tegen analoog bedrijf heb ik gemerkt.
CiteerDan moet ik zeggen dat het ESU geluidsbestand dat beschikbaar is aardig de waarheid benadert.
Oh dat geloof ik ook wel, maar ik weet niet of ik zo'n geluidsbestand op een decoder kan krijgen. Ik heb eigenlijk alleen een CS2 ter beschikking.
Harm,
Wij kunnen dat wel voor je regelen als je het zou willen hoor. De lokprogrammer is geduldig ;)
En anders kunnen sommige winkeliers het ook voor je doen.
Hallo
Een msd3 sound is wel samen te stellen door in msd3tool het standaard voor ice1\2 het motorgeluid te vervangen door het ice3 motorgeluid
Met vriendelijke groet Walter
Dit is ook een probleem waar ik mee zit heb zowel een lokprogrammer als een Marklin programmer maar vind het lastig om te kiezen Marklin bied meer mogelijkheden kwa besturing en de decoders zijn goedkoper maar ESU bied beter geluid dus een lastige keuze :?
Hallo Mark,
Het klopt dat een msd3 goedkoper te vinden is dan een esu locsound, echter de rijeigenschappen en gebruiksvriendelijkheid van de betreffende locprogrammers heb ik voor mij zelf besloten om bij voorkeur esu te gebruiken.
Met vriendelijke groet Walter
@citaat :thumbup: Idem.
Beste allen
Omdat ik de trotse bezitter van de NS ICE (Mär 37781 + bijbehorende set Mär 43749) ben, trok dit draadje van het begin af aan mijn aandacht.
Het prachtige treinstel lag al een tijdje ingepakt te wachten op een inzet. Ik had op een gegeven moment besloten dat het fraaie stel slechte rijeigenschappen had hetgeen hoofdzakelijk werd veroorzaakt door de ?stroomvretende, ouderwetse? gloeilampjes die o.a. de binnenverlichting van de rijtuigen verzorgden. Zo was mijn railspiraal dan ook alleen fatsoenlijk te berijden als deze verlichting werd uitgeschakeld. Verder was het stel qua digitale-uitrusting niet meer van deze tijd. Dus het treinstel + aanhang ging terug in de dozen en werd opgeborgen.
Naar aanleiding van dit topic besloot ik uiteindelijk dat mijn NS ICE conform de ideeën van Fred (Marklindak) en John (Looney Tunes) moest worden omgebouwd.
Gezien het voor mij erg complexe karakter van deze ombouw besloot ik tevens om dit niet zelf te gaan doen. Ik heb dan ook aan Fred gevraagd of hij deze klus voor mij wilde klaren. En zo geschiedde.
Fred heeft dit geweldig gedaan!! Boven verwachting. Het is een prachtig digitaal functiemodel geworden. Fred leverde het stel ?rijklaar? op inclusief het inregelen van de Loksounddecoder (Esu 54499) en bijbehorende geluiden.
Ik was zo tevreden over de ombouw van dit stel en de resultaten daarvan dat ik Fred ook vroeg mijn DB ICE 401 (Mär 3770 + Mär 4370, 4371, 4372, 4373) op deze wijze onderhanden te nemen. De techniek van dit treinstel is heel anders dan die van de NS 406 en ombouw gaat dan ook totaal anders. Maar Fred heeft er naar gekeken en het gefixt.
Het resultaat was ook hier verbluffend! Ook een geweldig digitaal functiemodel geworden.
Voor een ieder die ook een exemplaar van de in dit draadje beschreven NS ICE 406 (of DB variant) in bezit heeft en ombouw volgens dit draadje overweegt, kan ik dit van harte aanbevelen. En uiteraard, wie het niet ziet zitten om dit zelf te doen beveel ik Fred van harte aan. Hij heeft mij twee geweldige technische hoogstandjes geleverd. Bovendien overlegt Fred op sympathieke en prettige wijze ieder detail en eventuele extra wensen netjes met ?de opdrachtgever?. Zoals bijvoorbeeld mijn extra wens om, nu we toch bezig zijn, ook een ?powerpack? (Esu 54671) in te bouwen.
Bedankt Fred!
Omdat beelden en geluiden in dit geval veel meer zeggen dan woorden hoop ik dat het filmpje een zo compleet mogelijk beeld geeft van de resultaten van de ombouw van mijn NS ICE. Let daarbij op het rijgedrag over wissels EN bij het berijden van de railspiraal.
Neem bij het bekijken graag in acht dat ik tot op heden een zeer onervaren ?Youtube? gebruiker ben dus vergeef mij de oneffenheden.
Klik hier (https://youtu.be/OWzgvJZHcd8)
En mijn liefje keek mee:
(https://youtu.be/yCkFwYmk8QU)
Hallo Hans,
jouw Ice3 rijdt inderdaad zeer mooi, ook het powerpack is hier waarschijnlijk debet aan. Jouw Ice2 bij Fred gezien bij de ombouw, hij was toen bijna klaar, en doet er niet voor onder,
met vriendelijke groet,
Walter
Dankjewel Walter voor je reactie.
Het is inderdaad een lust voor het oog, deze stellen. Geweldig wat Fred ervan gemaakt heeft. Ik ben er heel blij mee!
Groeten, Hans
Mooi om te zien dat je ICE weer op de rails staat en weer z'n rondjes kan rijden.
Voor mij erg leuk om te zien dat de print, en in dit geval ook de ombouw door Fred, naar tevredenheid is.
Dat ik zeer tevreden ben behoeft nauwelijks betoog meer. Het is gewoonweg geweldig. Een lust voor het oog en het oor, deze stellen!
Bedankt voor je reactie!
Dacht dat het aan mij lag maar ik vond het stel een beetje hakkerig rijden mijn ICE 3 ligt nog uit elkaar,ben nu eerst mijn trix TEE RAM aan het afbouwen en elke keer dat je weer een onderdeeltje mist of kapot is kost je weer minimaal een week omdat niemand meer iets op voorraad heeft :?
Gelukkig bestaan er dan altijd nog CV's om het rijgedrag naar jouw mening goed te krijgen ;)
Hallootjes allen,
Als eerste vind ik de filmpjes goed geworden Hans, complimentjes op zijn plaats, zeker als je een beginnende Youtuber bent.
Ik heb wat ervaring met geluidsbestanden en ik bevestig dat wanneer je snel de snelheidsregelaar naar stand 0 draait het geluid een beetje achter ijlt. Is niet heel mooi, maar dit is wat men er bij ESU van heeft gemaakt.
Je bent ook geneigd als de snelheidsregelaar op 0 staat en je direct de rijrichting veranderd het geluid nog een rijdende motor geeft terwijl het treinstel reeds de andere kant op staat, het zijn en blijven compromissen in mijn ogen.
Met koploper in de besturing gaat het rijden echter prima.
Recent heeft ESU het geluidsbestand voor de ICE-3 op hun website door een nieuwere versie vervangen en ik vind dat het geluidsbestand nog iets "logger" is geworden, in geval van Hans zijn ICE staat het door ESU vorige beschikbare bestand er op en dat voldoet bij mij ook het beste.
Samen met Walter een avondje aan het stoeien geweest met het laatste "ESU geluid" en Walter is er daarna zelf ook nog mee aan het stoeien geweest. Eindconclusie van ons was dat dit bestand het beste voldeed.
Hans, fijn dat je in jouw ogen weer twee goed functionerende treinstellen terug hebt.
Gr. Fred.
@citaat
Misschien omdat iemand anders zo wel tevreden is met de rijeigenschappen, want dat maak ik op uit Hans z'n berichten.
Ik heb ook niet voor niets "jouw mening" in mijn vorige bericht gezet.
Hallo allen,
Na aanpassen van de optrektijd en afremtijd van de decoder naar 5 seconden ipv. 15 seconden had ik een probleem met het bestand wat nu op de Esu site gelanceerd is.
op mijn Ice3 het nieuwste geluidsbestand van Esu geladen, echter bij vertrek en afremmen bleef het rijgeluid zwaar achter bij de snelheidsveranderingen van de Ice. Als ik echter het optrekken en afremmen weer op 15 seconden zet klopt het wel, maar heeft het treinstel bijna mijn halve baan nodig om af te remmen en op te trekken. Kortom ik begon mij er aan te ergeren dat ik dit niet synchroon kreeg met een kortere optrek en afremtijd.
Ik heb zelf dus het motorgeluid uit het vorige bestand teruggezet in het nieuwste Esu Ice3 bestand, weggeschreven in mijn Ice3, en ben nog verder met motor cv's aan het experimenteren geweest, deze zijn bij mij nog na de aflevering van het treinstel van Fred aan Hans verder aangepast.
met vriendelijke groet,
Walter
Hallo
Even een vraagje er tussendoor.
Is de ICE-3 MF met artikelnr 37786 wel voorzien van led-verlichting.
Ik kan het niet in de MA beschrijving.
Ook de Kompaktansichten geven geen duidelijke uitsluiting.
met vriendelijke groet
guillaume
Ik zal even voor je kijken, maar dacht het wel.
Verlichting bestaat per rijtuig uit 8 paralel geschakelde 0402 leds met ieder een voorschakelweerstand. Daarvoor staat een bruggelijkrichter. Deze wordt gevoed middels de oranje en de paarse draad.
Mvg. Marcel
Allemaal hartelijk dank voor de reacties én tips tot zover! :thumbup:
Bedankt Marcel.
Ik begrijp dat deze ICE3 van leds voorzien is.
Tevens zit er een geluidsmodule in maar beperkt met ömroep bericht en deuren sluiten".
Misschien zie ik het te simpel. maar als ik een MSD3 ombouwset koop en de decoder hierop aansluit.
Heb ik dan de uitgebreide sound?
Of ga ik nu te kort door de bocht.
met vriendelijke groet
guillaume
Hallo Ben,
ik denk dat je de Ice3 ombouwers op een dwaalspoor zet, het treinstel heeft geen standaard hoogvermogen Marklin motor maar 1 met Cardan aandrijving. De standaard Esu instellingen aanpassen met een lager Voltage voor de motoruitgang volstaat.
Ook heb je een hekel aan remgeluiden, met jouw instelling zoals geschreven werken de remgeluiden niet, echter zoals je in het screenshot hebt gezet echter weer wel.
Guillaume mijn ICE3 heeft heel juist met de esu decoder veel meer extra geluidsfuncties, ik denk dat ik tot de 20 kom. Marklin heeft zelf veel minder geluiden voor de Ice3 en zal je hem zelf samen moeten stellen,
met vriendelijke groet,
Walter
Je mist iets Walter: ik geef aan dat het slechts een voorbeeld is. En heb je een andere motor dan pak je andere waarden.
Niettemin zal ik de post weghalen immers stel dat iemand op een dwaalspoor raakt..... :D :D
Gr, Ben.
Citaat van: loc1200 op maandag 27 maart 2017, 13:35:14
Verlichting bestaat per rijtuig uit 8 paralel geschakelde 0402 leds met ieder een voorschakelweerstand. Daarvoor staat een bruggelijkrichter. Deze wordt gevoed middels de oranje en de paarse draad.
De binnenverlichting zit op de front en sluitseinen daarom zit er bij de leds ook een gelijkrichter op omdat de front en sluitseinen via verandering van de polarisatie word geschakeld ;)
Citaat van: guillaume op maandag 27 maart 2017, 16:41:41
Bedankt Marcel.
Ik begrijp dat deze ICE3 van leds voorzien is.
Tevens zit er een geluidsmodule in maar beperkt met ömroep bericht en deuren sluiten".
Misschien zie ik het te simpel. maar als ik een MSD3 ombouwset koop en de decoder hierop aansluit.
Heb ik dan de uitgebreide sound?
Of ga ik nu te kort door de bocht.
met vriendelijke groet
guillaume
Guillaume, ik denk aan je bericht te lezen dat er in jouw ICE een losse geluidsmodule zit.
Direct een Msd er in plaatsen gaat denk ik niet.
Citaat van: 100%erik op zaterdag 11 februari 2017, 15:42:56
Alleen nog die lelijke gele frontverlichting...
Wie heeft daar een oplossing voor?
Erik,
De oplossing is volgens mij nabij.
Ik ben op verzoek van een forumlid nog een ICE 37781 aan het ombouwen.
Werd lastig om de juiste front/sluitseinen te verkrijgen, daarom worden hier de nu leverbare "platines" met witte led's ingebouwd.
Na praktijk testen bleken deze net iets anders te werken en vergt in de koprijtuigen wat aanpassingen.
Hoe dit uiteindelijk gaat worden weet ik (nog) niet. Het zijn in ieder geval witte frontseinen.
Naar mijn weten werkt marklin met 2 type sound modules één word gestuurt door de AUX uitgangen de andere via SUSI
En wat betreft een sound decoder is ESU dan de betere keuze omdat je meer keuze hebt marklin sound base is nog erg klein.
Alleen waarom ESU toch vast blijft houden aan de vaste logische AUX 3/4,Marklin en ook Zimo begrijpt dit door een keuze te kunnen maken tussen logisch en volwaardig uitgang.
Heb zelf nu op een hele goedkope manier led ingebouwd het kost je 1,- en wat tijd heb de originele lichtprint kaal gemaakt en met de dremel onderbrekingen gemaakt zodat ik een gelijkrichter weerstanden en wat leds op kon plaatsen.
Zijn er nog meer mensen die de print hebben met sleperwissel want ik heb het probleem dat de verlichting niet omgepoold word?
Mark,
Gaat rijden wel goed? Verlichting en ompolen moeten AUX 3 en AUX 4 ook in een bepaalde stand staan.
John heeft een werkinstructie gemaakt met betrekking tot programmeren, die heeft hij meegestuurd met de print.
Het rijden gaat verder wel goed heb alles volgens de handleiding gedaan alleen er lijkt geen ompoling plaats te vinden tussen paars en oranje.
Toevallig geen paarse en oranje gewisseld op de print? Krijg je hetzelfde.
Wisselen de rode en witte seinen aan beide zijdes tegelijk, wat gebeurt er precies?
Een lijstje met de benodigde CV's voor een Lopi V4 staan in de handleiding.
Werkt de sleperwissel wel?
had de F0 instelling niet veranderd die stond nog op front/rear in plaats van front/front :oops:
Ah, kan gebeuren, werkt het nu wel?
Ja nu werkt het na behoren alleen heeft een kant van de verlichting de geest gegeven maar dat maakt niet uit want nieuwe print met warmwitte seinen had ik al besteld.
@marklindak had je ook de seinen uit de 37788 besteld en ben je er al uit wat betreft aansturen?
Fijn dat het dan zoals behoren werkt :)
Ik heet wel geen Fred, maar we hebben de front-/sluitseinen met de printjes uit de 37788 werkend. Met de schijnwerpers is Fred nog aan het stoeien maar daar hebben we ook een oplossing voor bedacht maar we alleen nog even moeten proberen.
@John, we krijgen het werkend. Er zijn voor ons team nu wat andere zaken gaande en dat heeft prio vind ik.
@Mark, heb de witte front en rode sluitseinen van andere type werkend, het laatste stukje volgt nog.
Gr. Fred.
@citaat Daar twijfel ik ook niet aan B) ;) Maar inderdaad, er zijn nu even belangrijkere zaken die voorgaan.
Heb van het weekend de print van de 37788 doorgemeten maar wat ik vreemd vind is dat er alleen op de front seinen weerstanden zitten en niet op de sluitseinen en de schijnwerpers?
@Fred je hebt voor de front en sluitseinen zeker diodes gebruikt ivm de polariteit wissel en naar mijn idee zouden de schijnwerpers gewoon moeten werken met de lichtwissel als je deze aansluit met een weerstand er tussen omdat ik er van uit ga dat de leds geen 12v mogen hebben.
Hallootjes,
Heeft wat voeten in de aarde om nieuw type front en sluitsein modules in een ouder type ICE te plaatsen.
In het nieuwere model werkt onze tante M* dus niet met ompolen heb ik gemerkt en heb ik nogal wat electronica in de stuurstanden moeten plaatsen om de boel naar behoren te laten werken.
Gr. Fred.
Ik kwam er ook niet zo even uit en dacht voor dat ik iets ga opblazen koop ik wel 2 stuks stuurwagenbinnen verlichtingsprint Märklin E123348 voor 16,80 per stuk bij bahnhoefle.
Nu alleen nog even zoeken welke draad waar moet :D
Sow, dass wel erg rigoureus. In elk geval succes met uitzoeken.
Maar je had het ook met een paar componentjes die samen nog geen euro kosten kunnen oplossen zijn Fred en ik achter gekomen :D
Misschien zou je dan hier een tekening kunnen plaatsen van de schakeling voor andere die de ombouw zouden willen doen?
Schema daarvan komt er ook nog aan, maar ik wil dat even netjes uittekenen B)
Heb een print aangepast voor de stuurstand maar ben er nog niet uit wat ik mooier vind of er wel of geen verlichting bij de machinist moet komen dus of ik mijn aangepaste ga gebruiken of de nieuwe Marklin print.
Welk programma gebruik je eigenlijk voor het ontwerpen van jou printplaten.
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 25 mei 2017, 20:01:29
Maar je had het ook met een paar componentjes die samen nog geen euro kosten kunnen oplossen zijn Fred en ik achter gekomen :D
Met deze oplossing is het zelfs mogelijk om het gehele treinstel in originele staat met oude decoder te handhaven.
Mochten er nog gloeilampjes zijn gemonteerd, zelfs dan is dit mogelijk.
Per stuurstand een ombouw met wat electronica en valt dan weer aan elkaar te koppelen met correct werkende front/sluitseinen en schijnwerpers.
Zoals nog beloofd het schema, waarmee de nieuwe front/sluitsein/schijnwerper ledprints uit de 37788 met onderdeelnummer E123346 ingebouwd kunnen worden in de oudere ICE's. Zodat de standaard gele frontseinen/schijnwerper, nu (warm)witte worden. Dit schema is te gebruiken met de fabrieksdecoder, maar ook met een ESU i.c.m. de nieuwe print.
De diodes (D1 en D2) zijn 1N4148, en waardes van de weerstanden (R1/R5/R6) kunnen naar smaak gekozen worden, waarbij het aan te raden is om een minimale weerstand van 1K te gebruiken voor R1 en R6.
(https://files.3rail.nl/looney_tunes/ice3/aansluiten-ledplatine.png)
Heb net een kant van de ICE omgebouwd naar warm wit ipv geel maar het is toch een hele verbetering :) John nog bedankt voor het schema :thumbup:
Graag gedaan :)
Succes met de andere kopbak.
Hoi John,
Werkt je schema met ompolende spanning op de + (oranje) en - (violet) ?
Zo ja, moet dan de oranje en violet aansluiting rechtsondering in je schema, voor de andere kopbak niet worden verwisseld?
Als je aan beide zijdes een driepunt- of sluitsein wil hebben dan moet je ze omdraaien. Maar bij normaal gebruik niet ;)
In mijn beleving heb je juist hetzelfde seinbeeld als je beide zijden hetzelfde aansluit... ;)
Wordt dit dan op de hoofdprint al omgedraaid?
Correct, dat is bij de standaard M* print ook het geval.
@citaat John, duidelijk. :thumbup: ;)
Jaja Ad, we hebben er bij elkaar wat hoofdbrekens aan gehad. :-)
Hopelijk deed het niet al teveel pijn Fred?! ;)
Alle verlichting brand zoals het hoort top mannen :thumbup:
Heb zelf nog en kleine aanpassing gedaan namelijk de draden van de sleper en massa onder het interieur door gemaakt zodat ze bijna niet meer zichtbaar zijn door een kleine inkeping te maken onder een stoel naast het draaistel gat ;)
Gister in Houten een print aan Fred gegeven welke hij in de ICE van een forumlid gaat bouwen.
Ik heb nog maar een paar printen liggen, dus mocht nog iemand interesse hebben contacteer Fred of mij gerust.
Het is al een tijdje geleden dat ik onze ICE3 34780 voorzien heb met de print van John & Fred. Onlangs kwam ik de filmpjes tegen van het resultaat en dacht dat het misschien wel leuk was om deze hier te delen.
Het inbouwen van de print was geen enkel probleem, pas toen ik met de verlichting bezig ging ondervond ik wat problemen. Toen 1 van de verlichtingsprintjes in de neus gesneuveld was heb ik in overleg met m'n vader (eigenaar van de ICE3 ;) ) besloten beide te vervangen en te voorzien van de variant met witte ledjes. Nu konden we ook beschikken over de schijnwerpers, maar verlichting bij de machinist leek ons ook leuk. Om dit allemaal mogelijk te maken hebben we beide zijden voorzien van een functie decoder.
Met voor de seinen het volgende resultaat:
(https://i.imgur.com/e0Sm8HM.gif)
En de binnenverlichting:
(https://i.imgur.com/5QM5jwF.gif)
De verlichting in de cabine's is apart schakelbaar, als de trein gaat rijden gaat de verlichting in de voorste cabine automatisch uit. :D
Hierbij nog mijn dank naar beide heren voor het maken van deze print, onze ICE3 rijdt nu een stuk mooier!
Mvg.
Stefan
Heel mooi gepresenteerd!
Mvg. Marcel
Dank je wel voor je bericht Stefan, op de gastendag ga ik er nog eentje ombouwen!
Dit is een 37781, volledig digitale, alleen met een oude decoder 6080 als complete printplaat.
Cabineverlichting heb je heel leuk effect meegegeven, mooie beelden!
Gaaf om het zo te zien Stefan!
En natuurlijk ook fijn dat door de ombouw, jullie nu extra van de ICE kunnen genieten.
Beste allemaal,
Ook ik heb de nieuwe print liggen maar moet deze nog inbouwen. (versie met sleperwissel) Stap één is dus de boel ombouwen naar led verlichting.
Ik wil graag de gloeiers vervangen voor kleine leds. Ik heb hier hele mooie 3mm ledjes liggen die met name juist ook naar de zijkant stralen en daardoor geschikt zijn i.c.m. een lichtgeleider zoals origineel zit in de ICE stellen.
Hierbij een paar vragen voor de kenners:
- Begrijp ik het goed dat violet en oranje de voeding geeft voor de binnenverlichting? Ik ben wat in de war met de bruin/groene draad die ik in een scheme ook gebruikt zag maar als ik de verlichting print van een wagen bekijk zie ik de gloeiers op violet en oranje zitten.
- En hoeveel spanning komt hierop te staan? (i.v.m. berekenen weerstand voor led)
- Kan ik de wisselspanning op oranje en violet gewoon in de motorbak gelijkrichten? Dan hoef ik maar één gelijkrichter te plaatsen en hoef ik in de wagens alleen de ledjes met ieder een weerstand te plaatsen. Of moet ik perse in iedere wagen de spanning los van elkaar gelijkrichten?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Hallo Robert,
Zoals in de inbouwhandleiding staat beschreven, zorgen inderdaad de violette en oranje draad voor de voeding van de binnenverlichiting.
De bruin/gele draad is voor de schijnwerpers en heeft dus niks met de binnenverlichting te maken.
Je kan uitgaan van spanning van 20V. Maar je moet wel per bak een gelijkrichter inbouwen, 1x in de motorbak kan niet, dan heb je namelijk geen correct front/sluitsein meer (en kan je ook je decoder kapot maken).
Wij raden voor het gemak aan ledstrips te pakken met gelijkrichters erop, zoals b.v. van Digirails/Viessmann/Huftronics.
Niet dat het met losse leds niet kan hoor, maar je hebt wel meer werk, en met ledstrips zal je een egaler lichtbeeld krijgen.
Mocht je verdere vragen hebben dan hoor ik het wel (mag ook via PB/Mail, als je dat liever hebt).
Bedankt voor je antwoord! Goed om te weten dat er sowieso in elke wagen een gelijkrichter moet.
Ik begrijp je punt wat betreft de led strip wel. Maar omdat ik dus leds heb die in een brede hoek stralen doet de lichtgeleider ook goed zijn werk. Als ik dat zo doe dan kost mij de verlichting per wagon nog geen euro aan onderdelen. Ik ben wel iemand die het zichzelf soms moeilijker maakt dan nodig maarja..... Niet alles kan perfect zijn :P
Ik zag dat op de strips van Digirails ook spannings regelaars zitten waardoor de voedingsspanning weer weinig uit maakt. Dat is wel een voordeel.
Ik neem aan dat je met één van deze: -- https://www.digikeijs.nl/dr110g-ledstrip-warm-wit.html -- 2 wagens van leds kan voorzien?
Keuzes, keuzes.... haha! Ik ga verder met denken.
Met die ledstrips red je 1 wagon, mocht je goedkoper uit willen zijn kan je beter naar deze strips (http://www.malutronik.de/epages/83087492.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/83087492/Categories/Category1) kijken. Fred heeft die ook in de ICE's welke hij omgebouwd heeft gezet.
En snap dat leds die in een brede hoek stralen meer licht geven in de lichtgeleider dan een normale led, maar het meeste licht van de led zal nog altijd naar boven stralen, wat recht in de zijkant van je lichtgeleider straalt.
Echter zou ik vooral zeggen, bouw een wagon om, en kijk of het bevalt. Of jij er tevreden mee bent, is het belangrijkste ;)
Afgelopen weken weer twee ICE's omgebouwd, voor Boskabouter en Ceess.
Is en blijft beetje klus, maar resultaat mag er zijn, De ICE van Ceess is klaar, Boskabouter zijn ICE met nog wachten op een bestelling van nieuwe frontseinen, zijn overigens dezelfde platines als voor alle nieuwe ICE's.
Mocht een ouder type geen juiste verlichting meer voeren dan valt hier altijd een modernere versie in te bouwen.
Fred, hartelijk bedankt alvast, voor al het werk dat je hebt verzet voor de ombouw enne....... de "inbouw" van de reizigers.
Hi Cees,
Er komen een aantal reizigers retour van de 200, was geen spitsuur :-)
Maar dat gaat zomaar niet, ze hadden allemaal betaald voor een treinkaartje. O:-D :-)
Hallo,
ik ga gauw mijn ice terugbrengen naar Fred, dan kunnen ze alsnog mee :D :D
met vriendelijke groet,
Walter
Ooit voor een koopje een 8-delige ICE-3 (37780) overgenomen, eentje met een smet (letterlijk).
Een kant geen sluitverlichting, andere kant geen schijnwerper, verkleurde windplaten bij de pantografen, ontbrekende antennes, verkleurde cabineruiten en bij het rijden bleek het motorrijtuig erg warm te worden.
Maar goed, het was niet voor niets een koopje.
Tijdje terug bij John een printplaat (versie zonder sleperwissel) gekocht, bij Fred uitleg gekregen over de ombouw van het motorrijtuig vanwege sleper toevoeging en in Frankfurt antennes besteld.
Dat laatste deed daar blijkbaar de druppel overlopen, want toen de antennes eenmaal binnen waren, was daar ook de aankondiging dat de winkel deze maand zou stoppen.
Affijn, de ombouw van de draaistellen is goed afgelopen, een beschikbare LokSound ingebouwd en afgelopen weekend maar eens direct bij Märklin twee nieuwe lichtplatines en twee nieuwe cabineruiten besteld.
Voor de lichtplatines heb ik deze van de modernere versie besteld, dus met wit licht, wat weer een extra schakeling betekent.
Binnen twee dagen al een pakketbezorger met de spullen aan de deur geweest, kon het pas vandaag ophalen.
Vanavond dan maar gelijk de lichtplatines ingebouwd en dat ziet er goed uit.
Moet alleen nog LED binnenverlichting aanbrengen en dan is het volledig.
De beschrijvingen van John en Fred waren prima en met het resultaat ben ik blij.
De onderstaande foto's tonen de oude en nieuwe cabineruiten en tevens de oude en nieuwe lichtplatine.
Wat kosten de lichtplatins bij marklin eigenlijk?
Heb ze een tijdje geleden besteld bij een Duitse web shop en daar heb ik 12,95 per stuk betaald.
Bij Märklin kosten de oude (37780, E205873) ? 15 en de nieuwe (37788, E123346) ? 21.
Blijkbaar was ik daar net op tijd, is op het moment niet leverbaar.
Had dit er wel voor over, ICE-3 oogt nu stuk beter.
Hey Eric-Paul,
Heb je foto's van het resultaat?
Hoi Ad,
Lichten zijn nu stuk mooier, vind ik. Daarnaast kis nu het interieur van de cabine te zien.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,srhDyaEIwy65e3x8vxxGVur2iW2xLZVrZO56vU_2Hd7Q=/http://www.jansenenzo.nl/imgs/3railforum/20180428102334_Lichtprint_ICE3.JPG) (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s9uYVZcZzPRZdo2pgWR6SVx43CoOfv0RMzItzvuENiCM=/http://www.jansenenzo.nl/imgs/3railforum/20180428102356_Lichtprint_ICE3.JPG) (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sUuXpkDMQkoQHj8z4Q4Gig12Ks6NqBPLpqF0QGIyJO48=/http://www.jansenenzo.nl/imgs/3railforum/20180428102409_Lichtprint_ICE3.JPG)
Ook nog foto van de verkleuring waar ik over schreef, wordt een keertje met de airbrush bewerken.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,shsYK3s9ETeWLjfDOHrhCQsHIdv8Ic6IT-XJyMA5xzsY=/http://www.jansenenzo.nl/imgs/3railforum/20180428102538_Verkleuring_ICE3.JPG)
Fijn te lezen Eric-Paul dat alle ombouw zaken goed zijn gelukt!
Veel plezier met de gerenoveerde ICE.
Dank je Fred, ik laat mij nog even tijd voor ik aan de binnenverlichting ga beginnen.
Ben in ieder geval tevreden met het resultaat tot nu toe, ook het karakteristieke geluid van een ICE-3 voegt extra plezier toe.
Binnenverlichting is best wel klusje, houdt in je achterhoofd dat de decoder geen vermogen genoeg heeft om de gloeilapjes te voeden.
Precies, gloeilampjes heb ik dan ook al verwijderd.
Zo, je maakt er gelijk een flinke revisie van :D
Maar het resultaat mag er zijn! Succes nog, voor de laatste loodjes.
Maar dan heb je uiteindelijk ook wel wat.
Was destijds een opwelling die ICE-3 te kopen, maar blijkbaar ook een goede.
Heb nu èn lol van het ombouwen èn lol van een mooier model.
En dat is (meestal) ook het leuke van de hobby B)
Even wat stof van dit draadje blazen.
Mijn ICE 3 is namelijk wel erg lang in "ombouwfase" geweest.
Vanaf hier wil ik Fred en John zeer hartelijk bedanken voor hun inzet mbt tot de ombouw, want het was er een met hindernissen.
Wat er nu precies niet goed was weet ik niet maar na verwijdering van de condensatoren van de lichtstrips werkte alles perfekt.
Nogmaals Fred en John hartelijk bedankt.
Hierbij een opname gemaakt op de HO baan bij STOMM te Bilthoven.
https://www.youtube.com/watch?v=HLjdmktEMUQ&feature=youtu.be
Hoi Cess,
De video is niet beschikbaar
Dick, bedankt eea ff checken.
Bij mij doet hij het nl wel.
Ik heb de directe link nu geplaatst en die geeft hetzelfde resultaat: Deze video is was niet beschikbaar, nu wel :thumbup:
https://www.youtube.com/watch?v=HLjdmktEMUQ&feature=youtu.be
de nu door jouw en mij geplaatste link geplaatste link speelt hij bij mij beide af!
@citaat Omdat je de video lekker voor jezelf houdt.
Citaat van: ceess op woensdag 16 januari 2019, 13:58:13
Vanaf hier wil ik Fred en John zeer hartelijk bedanken voor hun inzet mbt tot de ombouw, want het was er een met hindernissen.
Wat er nu precies niet goed was weet ik niet maar na verwijdering van de condensatoren van de lichtstrips werkte alles perfekt.
Hoi Cees, ik had een zelfde probleem: Vijf bakken ging nog, maar met 1 meer begon de binnenverlichting bij het inschakelen er van te knipperen.
De uitleg van John was duidelijk en ik heb nu bij 3 van de 8 bakken de condensatoren van de ledstrips verwijderd: de binnenverlichting werkt nu direct bij inschakelen.
Enige gevolg van dit alles is dat ik drie bakken heb waarvan de ledstrips een klein beetje knipperen.
Citeer
de nu door jouw en mij geplaatste link geplaatste link speelt hij bij mij beide af!
Heb je je video wel gepubliceerd, dan wel met rechten voor anderen om deze te zien?
INMIDDELS IS HET FAUTJE OPGELOST. :D
@citaat @citaat @citaat De video kan nu afgespeeld worden
Mooi.
En, wat was de oorzaak?
De oorzaak was n "vermogensprobleem"
Fred en/of John kunnen dat veel beter uitleggen.
Als ik het goed heb begrepen, zou waarschijnlijk de spanning op de baan iets te laag geweest zijn. Als dan de condensatoren gaan laden bij inschakelen van de verlichting gaat de zaak knipperen.
Omdat die condensatoren niet nodig zijn, zijn ze verwijderd.
Mocht ik dit verkeerd uitgelegd hebben, wordt ik ongetwijfeld gecorrigeerd.
Hoi Cees, weet ik.
Mijn vraag over de oorzaak betreft de video: wat is daar fout gegaan?
ff niet opgelet bij het plaatsen dus stond op "prive" bij Youtube vandaar :D :D :D
Hi Cees,
Leuk filmpje.
Citaat van: Eric-Paul op woensdag 16 januari 2019, 17:01:07
Enige gevolg van dit alles is dat ik drie bakken heb waarvan de ledstrips een klein beetje knipperen.
Toch jammer dat de verlichting, van deze mooie treinen, nu knippert omdat de elco's eruit zijn.
Waarom is er niet besloten om achter de decoder een mini-relais te monteren, dan hadden de ook elco's kunnen blijven zitten.
Was al achter dit probleem gekomen door Cees zijn ICE en ook door de treinen in mijn vitrine.
Ben nu een DR snetrein-rijtuigen aan het ombouwen met een relais achter de (F)decoder.
groet
Harald
Om even wat recht te trekken, het betreft zoals Cees zegt geen vermogensprobleem. En wat Harald zegt over een relais erbij is gezien de bedrading in de ICE ook niet praktisch.
Destijds met het ontwerpen heb ik al meerdere experimenten gedaan om te zorgen dat het stroomverbruik beperkt bleef, en daarbij zelf dit probleem ook niet ervaren.
Waarom anderen er dan wel last van hebben ligt aan de gebruikte ledstrips, daar zit wel een (anti knipper) condensator op, maar er ontbreekt een circuit ter begrenzing van de laadstroom. En door de grote laadstroom van de condensatoren, schiet de decoder in bescherming, waardoor deze uitschakelt, en even later weer inschakelt. Dat gaat zo door, en levert het geknipper op.
Als het genoemde circuit wel op de ledstrip zit (zoals bij de ledstrips waarmee ik heb getest tijdens het ontwikkelen), is er geen geknipper, omdat de laadstroom van de condensator beperkt is. En eventuele dipjes in de spanningtoevoer worden door de condensator op de ledstrip opgevangen. Het gevolg, geen geknipper waarneembaar :)
Om alle 'ophef' dus even in perspectief te zetten er zijn nu 2 ICE's bekend die dit probleem hadden, maar de rest (overgrote meerderheid) heeft geen problemen.
En met 1 weerstand en 1 diode per bak, is het genoemde circuit, indien het niet standaard op de ledstrip zit, eenvoudig in te bouwen.
@Cees, Fijn dat je er blij mee bent, en ik hoop dat de ICE maar vele rondjes mag rijden.
Hoi John bedankt voor de uitleg, want dit soort zaken is niet echt mijn ding.
Ik ben vooral happy dat het nu goed werkt
Ik heb originele marklin ledplatins geplaatst zonder condensatoren maar heb bijna geen last van knipperingen in de verlichting.
Goede contacten en schone rails is belangrijk. Ik heb nergens een condensator in een mijn verlichting flikkert niet.
@citaat Bovenstaande is zeker juist Martin, maar heeft niets van doen met het verlichtingsprobleem dat mijn ICE had. ;)
Volgens mij staat de derde bak verkeerd om :O
Bak 2 en 3 horen met de pantograaf-zijdes tegen elkaar aan te staan, zie ook: http://www.rig-bahn.jp/db-page/db-photo/ice3photo1.jpg
Nu is dat wel vreemd want de koppelingen zijn niet hetzelfde. M.a.w. niet omdraaibaar dus...
Of is de koppeling van de eerste versie anders?
Volgens mij kun je de behuizing van een rijtuig op twee manieren op het onderstel zetten, misschien is dat gebeurd?
Bakken kunnen bij Cees zijn ICE niet worden omgekeerd vanwege de koppeling.
De kappen kunnen ook niet op een chassis worden omgekeerd want dan kunnen deze dus niet worden "vastgeklikt"
Volgorde van rijtuigen achter elkaar kan de oorzaak zijn.
Bij testrondjes let ik daar helemaal niet op, dit was zo'n testrondje zover ik weet!
Dit was absoluut alleen maar testrijden, daar heb ik dus niet naar gekeken.
Hij moet nog in de dienstregeling worden opgenomen ;)
Ah zo...duidelijk verhaal! :thumbup:
Overigens ben ik elders (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/ice-3-(trix-22300-marklin-43749)/msg54321/#msg54321) bezig met her-ver-ombouw van een ICE 3 :P
Bedankt voor de linkjes Jakop. :arrow: :thumbup:
@citaat je kunt wel de lichtprint met koppelingen eraan omdraaien daar kwam ik achter toen ik net het hele model weer in elkaar had zitten :?
Ja inderdaad....dát heb ik nog niet los gehad, maar het hele zwikkie kan zonder solderen omgedraaid gemonteerd worden. En ook weer terug dus ;)
Hi allemaal,
Even terugkomen op de verlichting.
Twee dingen Knipperen en flikkeren waar volgens mij verschil in zit.
Bij knipperen door te hoog verbruik gaat van desbetreffende uitgang van de decoder de "beveiliging" aan dus
verlichting uit en daarna weer aan in een vast ritme.
Bij CEES zijn ICE zijn daarom de anti flikker elco's op de verlichtings printjes verwijdert.
Bij flikkeren is de oorzaak vaak slechte stroom toevoer: wielen, sleper ect. (Vaak rijd de loc dan ook slecht)
Dat was niet bij Cees het geval.
Mijn idee is dus nog steeds als er iets flikkert en er zou te veel vermogen worden gevraagd dan relaisje monteren.
Elco's laten zitten of indien afwezig erbij monteren.
groet
Harald
Citaat van: Jakop op donderdag 17 januari 2019, 10:27:44
Volgens mij staat de derde bak verkeerd om :O
Bak 2 en 3 horen met de pantograaf-zijdes tegen elkaar aan te staan, zie ook: http://www.rig-bahn.jp/db-page/db-photo/ice3photo1.jpg
Nu is dat wel vreemd want de koppelingen zijn niet hetzelfde. M.a.w. niet omdraaibaar dus...
Of is de koppeling van de eerste versie anders?
Hallo Jakob, ik heb je link gevolgd en begrijp er nu helemaal niets meer van. Je geeft een link naar een duitse site met allemaal interessante foto's van ICE 3's en op de meeste foto's daarvan zie ik dat de pantografen tussen het 2e en 3e rijtuig
niet tegen over elkaar zitten.
Dus nu zou ik graag weten, is er een "officiële" volgorde van de rijtuigen. Ik heb er nog niets over gevonden.
Citaat van: Haradigi op donderdag 17 januari 2019, 22:54:16
Even terugkomen op de verlichting. Twee dingen Knipperen en flikkeren waar volgens mij verschil in zit.
Klopt.
CiteerBij knipperen door te hoog verbruik gaat van desbetreffende uitgang van de decoder de "beveiliging" aan dus
verlichting uit en daarna weer aan in een vast ritme.
Bij CEES zijn ICE zijn daarom de anti flikker elco's op de verlichtings printjes verwijdert.
Klopt.
Citeer
Bij flikkeren is de oorzaak vaak slechte stroom toevoer: wielen, sleper ect. (Vaak rijd de loc dan ook slecht)
Dat was niet bij Cees het geval.
Dat was niet het geval, maar is het nu (nadat de condensatoren verwijderd zijn) wel.
CiteerMijn idee is dus nog steeds als er iets flikkert en er zou te veel vermogen worden gevraagd dan relaisje monteren.
En nu ga je de mist in, piekstroom is iets anders als dat er teveel vermogen wordt gevraagd.
CiteerElco's laten zitten of indien afwezig erbij monteren.
Maar dan wel met een weerstand, ter beperking van de laadstroom. Ik had dat mijn vorige bericht al uitgelegd, en daar heb ik deze oplossing dus ook benoemd.
@Harald (je hebt je bericht verwijderd, dus dan maar zo i.p.v. met @citaat)
Je blijft terug komen op dat relais. Maar afgezien van wat andere feiten die tegen gebruik daarvan in deze situatie zijn, krijg je dan alleen maar meer geflikker.
Want jij weet vast wel wat er gebeurd als je een lampje tussen massa en decoderuitgang heb hangen. Juist ja, geknipper.
En als je dan de sleper ipv massa gebruikt hou je nogsteeds dat geflikker.
Dus...
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 17 januari 2019, 23:01:47
Citeer
Citeer
Bij flikkeren is de oorzaak vaak slechte stroom toevoer: wielen, sleper ect. (Vaak rijd de loc dan ook slecht)
Dat was niet bij Cees het geval.
Dat was niet het geval, maar is het nu (nadat de condensatoren verwijderd zijn) wel.
CiteerMijn idee is dus nog steeds als er iets flikkert en er zou te veel vermogen worden gevraagd dan relaisje monteren.
En nu ga je de mist in, piekstroom is iets anders als dat er teveel vermogen wordt gevraagd.
CiteerElco's laten zitten of indien afwezig erbij monteren.
Maar dan wel met een weerstand, ter beperking van de laadstroom. Ik had dat mijn vorige bericht al uitgelegd, en daar heb ik deze oplossing dus ook benoemd.
Ik hoop niet dat het knippert bij Cees, in ieder geval niet gezien.
Ik schakel de verlichting (led strips met gelijkrichter en elco) via een relais en rechtstreeks aan de sleper dus geen probleem met piekstroom of flikkeren.
Achter een brug-gelijkrichter brug hoef je niet nog een diode te plaatsen.
groet
Harald
Citaat van: ceess op donderdag 17 januari 2019, 22:59:29
Hallo Jakob, ik heb je link gevolgd en begrijp er nu helemaal niets meer van. Je geeft een link naar een duitse site met allemaal interessante foto's van ICE 3's en op de meeste foto's daarvan zie ik dat de pantografen tussen het 2e en 3e rijtuig niet tegen over elkaar zitten.
Dus nu zou ik graag weten, is er een "officiële" volgorde van de rijtuigen. Ik heb er nog niets over gevonden.
In bericht 181 link ik naar een foto, niet naar een site.... Nu komt die wel van een site en daar zullen wel meer foto's staan. Daar zou ik dan eens naar moeten kijken :?
In het boekje van mijn uitbreidingsset zit een overzicht hoe de rijtuigen aan elkaar horen. Dat is uiteindelijk mijn bron. Kan ik nu even geen afbeelding van geven.
Bij de 37780 is van links naar rechts, startend dus bij de 2e klasse, de volgorde als volgt:
( 406 501-7 ■) (■ 406 601-5 ▲) (▲ 406 701-3 ■) (▲ 406 801-1 ■) (■ 406 301-2 ▲) (▲ 406 201-4 ■) (▲ 406 101-6 ■) (■ 406 001-8 )
| ■ | geen pantograaf |
| ▲ | wel pantograaf |
Volgens deze (http://www.gessen.de/fotos/icens4651buscht231107.jpg) foto klopt jouw volgorde niet...
Dan lijkt het mij dat je de 406 201-4 verkeerd om hebt staan.
I.i.g. is op de foto goed te zien dat van beide kanten bekeken de overgang van bak 2 naar 3 dubbele panto's heeft
@citaat
Tja, lijkt er wel op.
Echter, hij is maar op 1 manier te koppelen en de kap omdraaien is ook niet mogelijk.
Productiefoutje?
@citaat Ander type? Ik mis de pukkels op 't dak.
Zijn volgens mij later bij een rivisie toegevoegd
Klopt. Dat zijn nieuwe airco's die later zijn gemonteerd. Volgens mij heeft de versie van Mehano ze wel.
Overigens is de bak wel om te draaien: kap er af >> printplaat + koppelingen aaneen uitnemen >> omdraaien en weer monteren.
Heb het zelf niet gedaan (bij mij klopt het nl.) maar zou wel moeten kunnen zonder solderen.
Goede tip ... werkt alleen niet.
Omdraaien is geen probleem, echter het interieur kan niet worden omgedraaid: net als kap andere posities voor de nokjes.
Daarmee past dan ook de print niet meer: nokjes aan de bovenkant zijn ook verschillend.
Lijkt dus op een productiefoutje, indien dat met de stroomafnemers klopt (volgens foto's van BR 406 lijkt dat inderdaad zo te zijn).
Wordt dan dus met de soldeerbout aan de gang gaan ...
Hmmm...als je print + koppelingen omdraait, moet je interieur en kap niet draaien, want dan draai je alles om en is er aan het eind niks veranderd :P (behalve de bodem dan)
Print + koppelingen omdraaien waardoor het geheel moet omdraaien (anders passen de stekkertjes niet) en dan kloppen de panto's.
Blijft de pennetjes<>gaatjes van de print wellicht een issue, maar dat lijkt me oplosbaar
Hallo Jakob, ik was niet duidelijk genoeg, sorry hiervoor.
Herkansing
In bericht nr. 186 verwijs je naar je ICE 3 draadje op ?Modelspoorwijzer.net" KLIK (https://www.forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/ice-3-(trix-22300-marklin-43749)/msg54321/#msg54321)
Daar in bericht 5249 staat een link naar een Duitse website vol met foto?s van ICE 3?s met wel erg veel foto?s van ICE 3?s met de panto?s in een andere volgorde KLAK (https://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/deutschland/ice-3-foto-galerie.php)
Vandaar dat ik die vraag stelde over de volgorde van de rijtuigen.
Rijtuigvolgorde ICE-3 NS versie:
406-553-8
406-653-6
406-753-4
406-853-2
406-353-3
406-253-5
406-153-7
406-053-9
Zo staat het in de handleiding van tante-M*
In dit vermakelijke filmpje wordt uitgelegd hoe de volgorde bij de ICE-4 vastgesteld wordt : https://www.youtube.com/watch?v=3ElacxU-9Go
Citaat van: ceess op vrijdag 18 januari 2019, 16:33:32
Hallo Jakob, ik was niet duidelijk genoeg, sorry hiervoor.
Herkansing
In bericht nr. 186 verwijs je naar je ICE 3 draadje op ? Modelspoorwijzer.net KLIK (https://%20http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/ice-3-(trix-22300-marklin-43749)/msg54321/#msg54321)
Daar in bericht 5249 staat een link naar een Duitse website vol met foto?s van ICE 3?s met wel erg veel foto?s van ICE 3?s met de panto?s in een andere volgorde KLAK (https://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/deutschland/ice-3-foto-galerie.php)
Vandaar dat ik die vraag stelde over de volgorde van de rijtuigen.
Ah juist, die klik had ik inderdaad niet gemaakt.... :?
Ik vermoed, maar ik leer ook nog bij, dat dit foto's zijn van de serie 403 en niet van de internationaal rijdende serie 406. Ik houd voor mijn NS4653 i.i.g. de volgorde aan van de foto uit mijn bericht 197.
Nu eens kijken wat bovenstaand filmpje ons nog leert :P
EDIT: niks over de ICE 3, maar wel erg interessant! Dank voor het plaatsen :thumbup:
Het is vrij makkelijk: De koprijtuigen hebben geen stroomafnemer, rijtuig 2 en 3 en 6 en 7 staan met de stroomafnemers tegen elkaar, rijtuig 4 en 5 staan met de rug tegen elkaar en met hun stroomafnemer tegen de rug van respectievelijk rijtuig 3 of 6. Rijtuig 2 en 7 heb je in de normale ICE3 ook, de rest is "speciaal" voor de ICE3M.
@citaat
Ja Laurent, dat liet Jakop ook al zien met n foto.
Doordat ik die Duitse website heb bekeken met "ICE 3's" waar dus allerlei andere varianten te zien zijn,
wil ik graag weten waar deze volgorde vandaan komt.
Ik mis dus de onderbouwing bij jullie.
Tot nu toe heb ik die niet kunnen vinden.
Ik gebruik dit draadje er maar ven voor. Wellicht is er een toepasselijker draadje, dan moet het maar verplaatst worden.
Mijn omgebouwde Trix ICE 3 met Märklin uitbreidingsset was zeer snel buiten gebruik vanwege het bekende tandwiel-euvel. :(
Bij één van de wormwielen (= het tandwiel op de wielas) brak een tand. Nu is die as met wormwiel nog wel te bestellen bij Märklin, maar dan koop je dezelfde 'kwaliteit' als het zojuist gebroken tandwiel. Daarom wat anders geprobeerd.
Daarvoor verwijs ik even naar dit (http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/ice-3-(trix-22300-marklin-43749)/msg55048/#msg55048) draadje op Modelspoorwijzer.
Ik snap het niet helemaal, maar er is in dit draadje nog niet over gebroken tandwielen gersproken.
Wijkt ook nogal van de ombouw met andere print en aanverwante problemen af.
Nieuw draadje?
Hoi Cees,
Op de beurs in Rijswijk hoorde ik al dat jou ICE was omgebouwd en net heb ik je filmpje hiervan gezien ( ik liep een beetje achter :? )
Jou treinstel komt goed tot zijn recht op de grote baan bij stomm, fijn dat John en Fred voor jou de ombouw gedaan hebben die zetten het puntje op de i.
Mvg,
Peter Degeluidsman
Erik,
Bedankt voor het plaatsen van dit interessante filmpje. :) :thumbup:
Groet Michel
Hallo Fred,
Mijn plan is om een ICE-3 (37780) om te bouwen naar DCC, printplaat via John gekocht.
Ik blijft echter steken op de verlichting.
Welke leverancier levert passende led-verlichting voor dit soort modellen?
Groet,
Kees Romkema
Ik hoop dat je het ook goed vind als ik antwoord geef O:-D
Merk/type ledstrip maakt eigenlijk niet uit, zolang er maar een gelijkrichter op zit en dat is bij 99% van de ledstrips die je in de modeltreinzaken kan kopen zo.
Een voordelige optie zijn de ledstrips van hufing-tronics, die heeft Fred ook gebruikt.
Je kan het ook simpel houden: lampje er uit, helder witte led er aan solderen:
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/ice-3-(trix-22300-marklin-43749)/msg54481/#msg54481
Wel een weerstand in de leiding opnemen ;)
Ja, de weerstand begrijp ik, maar dan komt de hamvraag welke. Ik ben onervaren met electronica, kan enigszins solderen en heb geduld en tijd.
Waar kan ik de weerstand kopen, welke waarde moet deze hebben, welke grootte etc.
Wellicht veel vragen, maar ik ben echt zoekende.
Groet!
Natuurlijk vind ik dat ok. Super.
Meteen gekeken, maar de led-strip is 285mm lang en de wagon kan 240mm max opnemen. Led-strips kan je toch inkorten?
@citaat Ja, gewoon afknippen. En dan hoef je verder niet met weerstandjes aan de slag.
Citaat van: Firstbase op vrijdag 12 juni 2020, 18:15:37
Mijn plan is om een ICE-3 (37780) om te bouwen naar DCC, printplaat via John gekocht.
Ik blijft echter steken op de verlichting.
Welke leverancier levert passende led-verlichting voor dit soort modellen?
Hallo Kees,
Gewoon de adviezen van John volgen, in jouw geval de beste optie, zeker als je de elektronica nog niet helemaal machtig bent. Komt vanzelf in de toekomst.
Oh ja, de LED kleur is Warm-wit. Niet schrikken dat het bar rijtuig naar buiten een ander effect geeft dan de overige rijtuigen, dit komt door het rode interieur van de bar.
Citaat van: Marklindak op zaterdag 13 juni 2020, 11:08:11Oh ja, de LED kleur is Warm-wit. Niet schrikken dat het bar rijtuig naar buiten een ander effect geeft dan de overige rijtuigen, dit komt door het rode interieur van de bar.
:thumbup: ;)
als je niet wilt solderen kun je ook de ledprints van Marklin zelf gebruiken ik heb er nog een paar liggen stuur maar een PB voor verdere info.
@citaat Dan moet je alsnog solderen om die in te bouwen :D
Nee bij die ik heb liggen niet :D deze zijn kant en klaar.
Plug and play.
In de motorwagen zal je toch sowieso moeten solderen, geen idee hoe je ze anders op mn print aangesloten wil krijgen ;)
Citaat van: hmmglaser op zondag 14 juni 2020, 19:59:59
Nee bij die ik heb liggen niet :D deze zijn kant en klaar.
Plug and play.
Hufing Tronic is ook plug and play, alleen moet je verbindingen in alle gevallen solderen, je wilt de ledprint toch ook netjes op de middenlijn in het rijtuig hebben?
Die ik nog heb liggen zijn de originele led platins voor de Marklin ICE 3 incl KKK.
Hoi,
Ik heb dus ook een Ice3 (37780) die ik ombouwen wil naar tenminste led verlichting. Ik begrijp dat er prints ter beschikking zijn? hoe kom ik daaraan?
En natuurlijk wil ik de sound die er nu in zit verbeterd hebben, dat wordt dan een ESU lokpilot 5?
Citaat van: Eifelman op maandag 01 november 2021, 23:53:16
Ik heb dus ook een Ice3 die ik ombouwen wil naar tenminste led verlichting. Ik begrijp dat er prints ter beschikking zijn? hoe kom ik daaraan?
Ik zou zeggen, lees dit draadje eens door vanaf het begin, dan kom je vanzelf antwoorden op je vragen tegen.
Had het draadje al geheel doorgelezen, links naar de nieuwsbrief werken niet (meer?) vandaar mijn vraag.
Inmiddels via een pb opgelost, print kan ik nu bestellen
Heb even de linkjes opgezocht en zag dat dit de linkjes zijn naar het abonneren op de nieuwsbrief.
Deze informatie staat nu in de wiki.
Ik heb een vraag en misschien kan iemand mij uit de brand helpen. Ik ben technisch een Ice 3 Marklin 37780 aan het ombouwen naar de 37786 met orginele onderdelen zodat hier straks een loksound in kan. Het is even ter sprake gekomen hier maar de oplossing heb ik helaas niet gezien.Alleen ik heb 1 probleem
Ik weet niet helemaal zeker hoe ik de E123346 Märklin verlichting eindwagen (dus front,Sluit en schijnwerpers verlichting) moet aansluiten op de printplaat (E123348). zie [/img]
*kan iemand mij vertellen hoe ik deze kan aansluiten op elkaar?
*Of Heeft iemand toevallig de marklin ice 3 37786 en wilt diegene foto's maken van de aansluitingen van beide aansluitpunten?
(https://postimg.cc/WDBp3cHt)
(https://postimg.cc/XByw5WVh)
Bij voorbaat bedankt.
Een 37780 is technisch gelijk aan de 37781, Dit draadje vanaf begin doornemen en de ombouw volgt vanzelf.
Fred, hij bouwt hem om met originele onderdelen.
Ik denk met een print van de 37786.
Zodoende wilt hij ook dit bedradingsschema.
Mvg
Marcel
Dankzij dit draadje heb ik ook mijn ICE-3 NS kunnen ombouwen met een loksound 5 (21 MKL variant). In de motorwagen heb ik zelf een soort printplaat gemaakt met een rasterplaat. Daar heb ik 2 relais op gesoldeerd, een voor de ompoling van een plus en een min voor de koplampen en sluitverlichting en een ander relais voor de sleperwissel.
In elke wagon zit een gelijkrichterbrug waar de led binnenverlichting is afgetapt van de kop- en sluitverlichting.
En in het voor- en achterwagons een printplaatje gemaakt die ervoor zorgt dat de plus en min en grootlicht op de juiste manier naar de lichtplatine gaat. (Met dank aan Loonly Tunes voor het schema op pagina 3).
Ik heb nog wel een verbeterpunt, want ik heb 5V relais gebruikt met een weerstand ervoor. Die weerstand werd een beetje te warm naar mijn zin, ik ga de relais vervangen door 12V exemplaren. Voorlopig heb ik nu 2 weerstanden parallel gezet om de stroom te verdelen, maar als ik niet van rijrichting verander, wordt er ook geen relais geschakeld. Daarvoor ga ik wel een nieuwe printplaat maken, want hij ziet er wel een beetje primitief uit, maar hij werkt wel!
Op de Loksound heb ik het ICE project van ESU kunnen programmeren, AUX1 heb ik gebruikt voor het grootlicht (br/bl draad) en AUX2 voor de sleperwissel relais. En als ik het goed begrijp heb ik ook nog een AUX3 en AUX4 beschikbaar om wat mee te kunnen doen.
Een ander verbeterpunt voor mijn ICE-3 zijn de daklijsten om de pantografen heen, die zijn een beetje geel geworden.
Ik wil laten zien wat ik gemaakt heb in mijn ICE. In de motorwagen, restauratie wagon, heb ik een printplaat gezaagd. Je ziet de relais zitten voor verlichting ompoling en sleperwissel. Bovenop de print zit een diodebrug en weerstand voor de led binnenverlichting. Dat zit overigens ook in elke wagon. De binnenverlichting is afkomstig van de koplampen en sluitverlichting. De loksound 5 zit helemaal links onder op de print en in de ruimte daarom zitten de luidspreker en een powerpack.
Een elektrotechnicus zal dit vrij primitief vinden, maar ja, ik ben geen elektrotechnicus. Ik ben wel heel blij met het resultaat.
37781 printplaats motorwagen.jpg
De onderkant van de print met een nog de test lokdecoder (als ik een foutje had gemaakt heb ik liever niet dat de decoder met sound opgeblazen wordt):
20231220_193454_resized.jpg
In de kopwagons heb ik een printje gemaakt die de van de wisselende verlichting bedrading de juiste stroomdraden geeft voor de verlichting print, E123346.
37781 lichtprint.jpg
Hi Erwin,
Dat heb je netjes gedaan, maar waarom niet gewoon de print bij John besteld?
Hoi Ad,
John is al een tijdje niet meer online. Ik hoop natuurlijk dat hij er binnenkort weer is en dan zien we wel verder. Ik heb gezien dat hij nog veel meer mooie dingen maakt.
Daarnaast ben ik er niet zeker van of de print die John maakt geschikt is voor een LokSound. Dus dacht ik het zelf te maken. Met veel nadenkwerk en uitzoekwerk is het gelukt.
De print van John is natuurlijk wel super mooi, als die ook geschikt is voor geluid, dan wil ik hem alsnog kopen.
Mijn ICE gedraagt zich in ieder geval zoals ik het bedacht had.
Online ben ik nogwel, maar helaas minder dan gebruikelijk, er is even iets aan de hand waardoor ik mijn energie anders moet verdelen.
Print is zeker te gebruiken met een loksound, dat staat ook in de titel van dit topic. ;)
hoi Fred
heb onbelicht kleuren negatief gebruikt als 'rookglas' tussen de cabines in de koprijtuigen en ook om de leds in het restaurant wat te dimmen
ik vind het aardig gelukt
Ziet er inderdaad goed uit Frank!
mocht er nog ergens een sound file zijn van nederlands stationsomroepbericht m.b.t. tot ICE/Amsterdam dan hoor ik het graag (en ook hoe ik dat op mijn decoder krijg...