Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Zolderbaan Zaandam
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Zolderbaan Zaandam  (gelezen 8228 keer)

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Zolderbaan Zaandam
« Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 13:34:02 »

Goede zomerse middag mede forumers,

Na vele baanplannen en ideeën ben ik tot het volgende plan gekomen. De bedoeling is dat dit plan in de loop van de tijd opgebouwd gaat worden en aangestuurd gaat worden via Koploper. Ik rijd Märklin C-rails, tijdperk IV-VI. Ik wil beginnen met een testbaantje voor Koploper om het systeem goed onder de knie te krijgen. Ik heb een beginners- en de Originele uitgebreide handleiding van Koploper.

Het daadwerkelijke plan is opgebouwd uit diverse lagen. met niveau 0 een groot schaduwstation voor reizigerstreinen met maximaal 7 wagons en voor goederentreinen zo groot als het schaduwstation het toelaat. Ik vind het persoonlijk wel imposant zo'n lange container shuttle bijvoorbeeld. Ik heb een ruim aantal kop sporen in het schaduwstation. Dit omdat ik op termijn ook met wat buurtverkeer wil rijden wat dan een stuurstandrijtuig heeft.

Zoals op de tekening te zien is is het laatste niveau breder dan de afmeting van de tafel. Dit komt omdat er een Dakkapel op het dak zit en ik vanwege de beperkte ruimte langs de korte zijde de tafel niet geheel tegen de muur kan plaatsen. Bijkomend voordeel is wel dat ik er dan aan beide kanten van de korte zijde goed bij kan. het laatste niveau ligt op ongeveer een meter vanaf de vloer dus in theorie moet er ruimte genoeg.

Voor dat ik wil beginnen met de bouw van de tafel, wil ik graag nog wat informatie via dit forum inwinnen wat betreft de hout keuze. Ik wil een raamwerk gaan maken met een hoogte van 10cm en een half hout verbinding.  Ik twijfel nog tussen MDF of Multiplex. Ik weet dat het een dure hobby is (je kan het zo gek maken als je zelf wilt) en dat een tafel degelijk moet zijn, maar als er geen wezenlijk verschil is qua sterkte tussen MDF en Multiplex, dan hang in graag de gierige Nederlander uit, aangezien MDF de helft goedkoper is. Veel voor weinig :P.

In onderstaande foto's het ontwerp van wat ik graag wil dat het met de tijd gaat worden. Mochten jullie nog ideeën of suggesties hebben schroom niet.

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 14:59:03 »


Hoi Dirk,

Dat raamwerk zou in MDF sterk genoeg moeten zijn.

Als scenerybouwer en rijder, mis ik ( als ik me niet vergis )  in je plan een mooi lang paradespoor. Je zult niet echt lang van je rijdende lange treinen kunnen genieten.

Summergrtz, Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

  • Gast
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 15:03:20 »

-Dirk:
Mijn raamwerk is ook MDF in halfhoutse verbinding, kijk maar eens in het begin van mijn draadje, baan Nergensland,
ik kruip er regelmatig bovenop zonder problemen om het gewicht van een volwassene te dragen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 augustus 2016, 16:02:11 door Jørg »
Gelogd

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 15:08:54 »

@Tony: Ik begrijp wat je bedoelt. Ik zou zo snel niet weten waar ik dat parade spoor zou moeten plaatsen.
Als het niet teveel gevraagd is zou ik graag je idee zien. P.S. hieronder een foto van het zichtbare gedeelte.

@Jorg: nou dat lijkt me sterk genoeg ben niet van plan op m'n eigen tafeltje gaan zitten. Hahaha. Dan zal het idd wel MDF worden. Ik zal binnekort een je draadje opzoeken.

Gr. Dirk
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 augustus 2016, 15:19:35 door DB BR85 »
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 15:32:11 »



Hoi Dirk,

Boter bij de vis  :P
Het enige wat ik zie, is om een stukje tafel ( zover als nodig is ) rechts wat dieper te maken en dan de sporen helemaal rechts al tevoorschijn laten komen, scheelt al gauw een halve meter. Als je dan niet recht, maar wat gebogen verder gaat, heb je én nog wat lengte én een mooier plaatje. Wagons ook dichter bij elkaar.

Ik heb in paint geknoeid wat ik bedoel.

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 15:37:13 »

Hahaha,

Ja je knoeit lekker ja. Maar het is wel duidelijk. Het is zeker een mogelijkheid en ik ga het zeker meenemen. ff lekker in het zonnetje achter de laptop onder het genot van een biertje knoeien in wintrack :thumbup: :thumbup: :P

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Jørg

  • Gast
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 16:05:09 »

-Dirk:
Ik lees dat je de baan aan het tekenen bent in WT, kan je dan het TRA bestand eens plaatsen, dan kan ik het sporenplan downloaden en eens rustg op groot scherm bekijken.
Gelogd

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 16:21:08 »

@Jorg

Maar natuurlijk. In deze .tra is niveau 6 wat ik in eerste instantie zelf heb ontworpen. Niveau 5 is het voorstel van Tony.

Gr. Dirk de Boer
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Piwie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 17:46:08 »

Mooi project, blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Gelogd



Groeten uit Maastricht
Koploper, CS3, Littfinski boosters, BMND 16 bezetmelders

Volg hier mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14339.0

Jørg

  • Gast
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 18:16:03 »

-Dirk:
Persoonlijk ben ik niet zo te vinden voor doodlopende opstelsporen, je zou bvb een schaduwstation kunnen maken over de diagonaal van je baan dan benut je de maximale lengte va, je beschikbare oppervlakte, het is maar een idee.
Gelogd

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016, 08:15:40 »

Hoi Jorg,

Daar heb ik zeker naar gekeken. Een diagonaal schaduwstation is bij mij niet tot volle tevredenheid gelukt. Misschien zie jij nog mogelijkheden die ik niet (meer) zie.

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

ikke650

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Geen brug is te ver.
    • Hembrug
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016, 08:23:06 »

Hallo Dirk,

Leuk om te lezen iemand bij mij uit de buurt. :thumbup:

Komen er ook Zaanse details op je baan ?

Zelf ben ik ook bezig met de voorbereidingen, ook al bouw geen Zaanse baan maar daarop wel een bekende brug.Klik voor de bouw van mijn baan

M.vr.gr. Erwin
Gelogd
M.vr.gr. Erwin



Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie

Jørg

  • Gast
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016, 08:24:18 »

-Dirk:
Als je eens kijkt naar het begin van mijn topic, dan zie je afbeeldingen van de bouw van mijn baantracé, het laagste niveau, daar heb ik mijn schaduwstation ook diagonaal over de langste zijde van de U vormige oppervlakte getekend, misschien een idee.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50342.msg886939#msg886939
Gelogd

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016, 09:07:46 »

@Erwin: Eerlijk gezegd nog niet over nagedacht. Ik ben wel fan van Artitec scenery dus wie weet.

@Jorg: Ik zal vandaag eens een blik werpen. Ik moet wel zeggen dat ik in de huidige situatie de tot zover de meeste treinen kwijt kan.

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Jørg

  • Gast
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016, 10:41:24 »

-Dirk:
Uiteindelijk is het jouw baan en moet jij je er goed bij voelen.
Gelogd

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 09:00:31 »

Jorg,

Helemaal mee eens, maar het toepassen van ideeën van andere is nagenoeg altijd de moeite waard. :D :D

Ik heb het idee van Tony meegenomen en ik moet zeggen ziet er wat realistischer uit. Ook heb ik links onder de bogen aangepast, alleen ben ik daar nog niet helemaal tevreden over dat ene opstelspoortje. Het idee is dat ik daar een trein neer kan zetten die tijdelijk geen dienst doet, alleen ik vind het een beetje kaal ogen. Misschien is dat een vertekend beeld omdat er nog geen baan gebouwd is.

Reacties zijn welkom.

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Jørg

  • Gast
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 09:21:46 »

-Dirk:
Het nieuwe zichtbare gedeelte oogt veel natuurlijker, vind ik, nu nog het schaduwstation een onder handen nemen.
Bij mijn plan heeft het zes maanden geduurd voor ik tevreden was, toen zat ik nog wel niet op het forum, dus kon geen tips krijgen van andere personen.
Dat is het voordeel van met de pc te ontwerpen, dan kan je gemakkelijk verschillende versies neerzetten en vergelijken.
Nog veel plezier en suc6 met het verder ontwerpen, en er zullen beslist nog vele goede tips passeren.
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 11:27:10 »

alleen ben ik daar nog niet helemaal tevreden over dat ene opstelspoortje.

Bedoel je het blauwe of het groene spoortje?

Bij het donkerblauwe spoor-links kan ik me wel wat voorstellen. Het heeft zeker ook een extra functie in het geheel. Bij het groene spoortje (naast het station) heb ik meer twijfels.

Die twijfel en die functie hebben alles te maken met het gebruik van kopsporen:
  • loc-omloop,
  • loc-wissel, of
  • uitsluitend treinstellen (en trek-duw combinaties)

Dat zijn keuzes die je nu maakt, in de ontwerp-fase. In Koploper kan het qua software allemaal.
Maar in rails maakt het uit hoe je kopsporen gebruikt.

Ik zie geen omloopwissels, dus ga ik er van uit dat je uit gaat van loc-wissel en/of treinstellen
Dan is het blauwe spoor noodzakelijk, maar het groene mist een loc-parkeerplaats.
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 augustus 2016, 11:36:33 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 11:48:20 »

Hoi Jan,

Het gaat om het blauwe spoor. Het groene spoor is eigenlijk bedoelt voor treinstellen en of een duw/trek combinatie. er liggen wissels in de tunnel rechts (misschien zo niet helemaal goed zichtbaar). Het blauwe spoor ligt daar in principe goed alleen het ik zou er graag wat meer mee willen doen. Ik ben nu aan het kijken of het mogelijke is met de nieuwe "slankere" meegebogen wissel er 2 sporen van te maken. Of dat werkelijkheid wordt hangt af van de spoorlengte die ik overhoud.

Gr. Dirk

Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Simon BR39

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 12:34:04 »

Misschien niet het antwoord dat je hoopte, maar als je het blauwe nu gewoon eens weglaat? Ik kan me niet voorstellen dat die opstelsporen rechts, altijd allemaal in gebruik zijn...
Gelogd
Groet, Simon

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 12:53:05 »

Ik heb een beetje geschetst met het kopspoor links.

De dubbele kruising (hosentrager) is wat overdone.(Oranje cirkel)
Die zou ik eruit halen en vervangen door een gewone meegebogen wissel en het spoor strakker langs de inrijsporen leggen.
(Rode lijn)
Het scheelt je twee wissels en het resultaat is hetzelfde.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 12:56:23 »

maar als je het blauwe nu gewoon eens weglaat?
Die linker blauwe gebruik je voor de loc-wissel voor alle opstelsporen rechts.
Je kunt dus denken aan 2 sporen met een loc-loods (inderdaad dan met meegebogen wissel).

Maar wat ook zou kunnen, tenminste als je auto's vervoert, is een kort autoverlaadperron, of inderdaad, "abgestellte loks"of minder gebruikte stuurstand-rijtuigen (die per definitie "verkeerd om" staan om bruikbaar te zijn). In mijn geval een wagon met sluitlichten die je eigenlijk zou moeten keren met een wagon-draischijf.

De dubbele kruising (hosentrager) is wat overdone
Kweenie. Die dubbele kruising maakt wel mogelijk om het rangeerdeel van 2 kanten in te kunnen, en uit te kunnen, en om bij loc-wissel de loc weg te parkeren op het kopspoor.
Vaak zijn dubbele kruiswissels te vervangen door 2 o.a. boogwissels, dat is me vaker op gevallen, en dubbel kruisingen nemen inderdaad veel ruimte in, meestal minimaal 45 cm.
Wel of niet vervangen hangt met name af van de verwachtingen omtrent de rol van het gele spoor, en of je ion principe  links of rechts rijdt (Zwitsers-Belgisch versus Nederlands-Duits). Bij Zaandam verwacht ik NL, dus rechts-rijdend, en dan geef ik John eerder gelijk. Want een rechtsrijdende trein die het station aan de rechterkant in rijdt, kan eigenlijk niet zonder meer op het lichtblauwe en gele spoor komen. Daarvoor is in de tunnel ergens een paar overloopwissels nodig.
Maar als je het gele spoor m.b.v. een kruiswissel ook een kopspoor geeft, dan ligt het verhaal anders, en zou ik de dubbele kruiswissel handhaven.

« Laatst bewerkt op: donderdag 25 augustus 2016, 13:11:23 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 27 augustus 2016, 19:43:22 »

Beste Allemaal.

De afgelopen dagen het zichtbare gedeelte aangepast. de sporen links zo dicht mogelijk tegen de muur aangelegd en een mangat toegepast zodat ik overal goed bij kan. Het mangat wordt in het zichtbare gedeelte natuurlijk afgedekt met een dorp of een industriegebied.

@Jorg: Ik kan geen passend schaduwstation bedenken. ik blijf maar uitkomen op mijn huidige idee. Zou jij waar mogelijk jou ideeën willen delen. Ik denk dat ik hier even een opzetje nodig heb.

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Jørg

  • Gast
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 27 augustus 2016, 21:50:02 »

-Dirk:
Ik had gedacht misschien aan zoiets, het is maar een voorbeeld, maar laat het eventueel inwerken en je kan hiervan verder uitwerken.
Gelogd

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 27 augustus 2016, 22:02:17 »

Jorg,

Ik denk dat er iets fout gegaan is. het is een leeg bestand 8o :)
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Jørg

  • Gast
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 27 augustus 2016, 22:10:27 »

-Dirk:
Ga dit rechtzetten,  :(
Gelogd

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 01 september 2016, 10:54:10 »

Weer even een kleine update wat betreft het schaduwstation.

Na vele goede ideeën en suggesties ben ik e.e.a. gaan uitzoeken m.b.t. het aanpassen van het schaduwstation. Helaas geeft dit niet de voor mij gewenste mogelijkheden. Ik heb nu een 2e schaduwstation gemaakt wat in principe bedoelt is voor duw-, trekcombinaties en of treinstellen. Zo heb ik er hier 5 sporen bij gekregen. Ook vanuit dit schaduwstation  kunnen we alle kanten op (iets wat ik eigenlijk altijd wil). Hieronder de foto's bij de uitleg.

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Jørg

  • Gast
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 01 september 2016, 12:14:32 »

-Dirk:
Das ook een mooie opstelling, zolang je er maar tevreden mee bent,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 01 september 2016, 12:19:38 »

Tot nu toe zou dit het moeten worden. voor dat ik daadwerkelijk kan beginnen zullen en thuis nog wel het e.e.a. gerealiseerd moeten worden maar de bedoeling is toch wel dat er begin volgend jaar een start gemaakt kan worden.

Wie weet zijn er nog forumleden met ideeën en of adviezen.
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Spoorman

  • Gast
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 01 september 2016, 12:52:32 »


Wie weet zijn er nog forumleden met ideeën en of adviezen.


Wat ik niet begrijp: het meest kwetsbare namelijk de schaduwstations prop je zo ver mogelijk weg tegen de achterwand en je gaat van daaruit naar voren werken.

Mij lijkt dat je vanuit de voorkant dient te werken en dan naar achter, zo heb je maximale bereikbaarheid als treintjes ontsporen.

Gr, Ben.
Gelogd

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 01 september 2016, 16:13:04 »

Kijk eens of je bovenhoek van het kopgedeelte niet handiger kunt opslossen zoals op bijgevoegde tekening.

Je bent dan een engels wissel op een lastige plek kwijt.

Ik ben het overigens ook wel met Spoorman eens dat je de sporen beter aan de voorzijde kunt leggen.
Het omloopspoor zou ik daarom juist naar achteren houden.

John
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 september 2016, 16:15:50 door VT601 »
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 01 september 2016, 16:51:43 »

John, wat jij getekend hebt kan niet. De 24207 zou een 24206 moeten zijn. De 24064 en 24077 zouden namelijk identiek moeten zijn in lengte als we de C rail geometrie volgen, hetgeen met een 24206 wel gaat lukken omdat de uiteindes dan op gelijke hoogte zitten.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 01 september 2016, 19:25:05 »

@Ben: Dat klopt. Ik wil aan de voorkant van de tafel 2 verrijdbare ladekasten plaatsen zodat ik over goed bij kan. Ik heb aan de rechter kant een mangat ingetekend waardoor ik (volgens tekening) goed bij de wissels kan.

@John: Idee is inderdaad de moeite waard. Ik zal het dan met R3 wissel moeten doen. Die Engels wissel zit daar niet echt gunstig.

Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 03 september 2016, 15:46:37 »

Beste allemaal,

zojuist even de suggestie van John toegepast en ik moet zeggen dat ziet er beter uit. De baan begint op papier zo goed als af te raken. Misschien hier en daar nog wat kleine aanpassingen.

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 24 december 2016, 15:45:59 »

Beste Forumleden,

Voor iedereen fijne dagen een spoorrijk 2017.

Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 24 december 2016, 16:15:03 »

Beste Forumers,

Ik zit een beetje te dubben op de juiste bouwhoogte van het grote station. Ik heb het nu getekend op 1m maar misschien is 1.10m wel beter of juist 0.90m.

ideeën zijn welkom

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Keesoldscool

  • Gast
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #36 Gepost op: zaterdag 24 december 2016, 17:05:01 »

Hallo Dirk,

Net als jij ben ik ook nog zoekende. Heb hier wel een draadje van het plan, zoals ik het in mijn hoofd heb.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63134.0
Wil zelf boven aandacht hebben voor scenery en FCS, dus niet zoveel spoor. Besturing via I-train.
Oh ja. als je lattenframe van MDF wilt maken, zou ik de tafelplaten verlijmen en schroeven.
Gelogd

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #37 Gepost op: zondag 25 december 2016, 13:09:16 »

Hallo Dirk,

Een ideale bouwhoogte is er niet. Dat nl. ook sterk afhankelijk van jouw wensen.
Als je ervan uitgaat dat het zichtbare gedeelte, zeg maar het hoofdstation, goed zichtbaar moet zijn, dan is de ooghoogte van belang. Staand is dat ca. 1,50m, zittend ongeveer 1,20m. Het hoofdthema zou dan zo'n 10-15 cm lager moeten liggen. Dit is dan het 0-niveau.

Als je die maat vasgesteld hebt, kun je kijken naar de hoogte van het schaduwstation. Dat is bij voorkeur minstens 20 cm onder het 0-niveau.

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 28 december 2016, 13:21:31 »


Hoi Dirk,

Ook de beste wensen voor het nieuwe jaar !

Ik heb mijn banen ook op ooghoogte ( als ik zit ) gemaakt, maar wat John al schrijft; het is maar net wat je wilt zien.
Wil er op of ertegen kijken, that's the question  :P

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #39 Gepost op: maandag 02 januari 2017, 15:06:19 »

Allereerst de beste wensen voor 2017 en dat het maar een goed hobby jaar mag worden.

@John,

Bedankt voor je reactie. Snap wat je bedoelt. De bedoeling is dat ik zittend de boel kan overzien. wat betreft die 1.20m zit ik met een klein dingetje. Op zolder heb ik een dakkapel met een vensterbank op 1.05m en een schuin stuk links. (zie foto 1). Hoe hoger ik ga hoe verder ik van de muur af kom (foto 2). hierbij moet de rails al 10 lager liggen anders kan de trein niet rijden en kan er in de toekomst geen bovenleiding geplaatst worden. hier is al rekening mee gehouden. Mijn niveau 0 zal dan op 1.05m komen te liggen als ik je goed begrijp. mijn schaduwstation komt zoals ik het nu heb op 0.50m. Ik realiseer me dat dit laag bij de grond is maar dan heb ik wel veel bewegingsvrijheid onder het "0" niveau. het 2e schaduw station komt op ong 0.70m. Ik heb hierdoor genoeg ruimte om erbij te kunnen en de bedrading veilig weg te kunnen werken zonder dat ze door de treinen geraakt worden.

Dit is hoe ik het nu bedacht heb. Persoonlijk denk ik dat het moet lukken, maar als er dingen zijn die ik over het hoofd zie laat het aub weten.

@Tony

Ik ga inderdaad zitten. :D :D :D.


Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #40 Gepost op: maandag 02 januari 2017, 15:36:02 »

Ik denk dat je beter wat meer afstand tot de radiator moet aanhouden, maar verder lijkt het geen verkeerde invulling.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #41 Gepost op: maandag 02 januari 2017, 15:50:27 »

Radiator wordt in principe niet gebruikt. en de afmetingen op de tekeningen zijn ruim :) ;).
Maar goed opgemerkt. Heb me er al een keer mee verrekend :P

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 03 januari 2017, 14:04:02 »

Weer even een kleine update wat betreft de voorbereiding voor het bouwen van de baan.

Ik wil beginnen met een standaard testbaantje met een inhaal spoor om zo koploper onder de knie te krijgen. Ik lees hier veel over en in de basis is het duidelijk. Ik zie alleen zoveel verschillende mogelijkheden qua type bezetmelders. Het is duidelijk dat het massa-bezetmelders worden, maar er zijn zoveel verschillende. Ik noem; Marklin, Viessmann, Rosoft, Etecmo & Digikeijs. Waarschijnlijk mis ik er nog een aantal maar dat geeft alleen maar de diversiteit aan. Mijn vraag is welke eigenlijk prijs/kwaliteit verhouding goed zijn.

In deze link http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11414.0 , wordt al aangegeven dat marklin en Viessmann even goed zijn alleen het scheelt in geld. OVer Digikeijs lees ik verschillende verhalen wel, niet goed enzovoort.

Ook zie ik in veel draadjes de S88n van Rosoft. kortom om in de hobby te blijven ben ik het SPOOR bijster. Ook schijnt er een verschil te zijn tussen S88 en LOCONET, alleen die zie ik zelf (nog) niet.

Wie van jullie kan jullie ervaring delen.

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 03 januari 2017, 15:28:40 »

De terugmelders voor Loconet (LN) maken het noodzakelijk dat je ook een Loconet-netwerk heb aangebracht.

De S88-melders hadden aanvankelijk een flatcable met 6 aders en werkten op een spanning van ca. 5V.
Deze waren door de flatcable nogal storingsgevoelig.
Daarom zijn er zowel adapters (bijv van Rosoft) ontstaan, maar ook zg. S-88N-modules.
Met beide kun je in plaats van flatcable gewone UTP-kabels (computer-netwerk-kabels)gebruiken.

Hoewel daarmee de stekkers en kabels van LN en S-88N hetzelfde lijken, zijn ze niet compatibel.

Vervolgens het Märklin de S88-link (60883) uitgebracht alsmede de nieuwe S88-serie (60881) voor massadetectie. Hiermee kan het aantal meldpunten aanzienlijk worden vergroot, maar kan ook gewerkt worden met én UTP-kabel én is de spanning verhoogd op de oude flatcable.

Ik hoop dat je dit verder helpt.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 04 januari 2017, 14:47:03 »

Hoi John,

Uitleg is duidelijk. Wat betreft de S88 modules zou ik dus voor een -N module gaan en afhankelijk hoe groot je baan is kan je bij Marklin meer meldpunten aansluiten??!!.
Ik heb alle merken naast elkaar gelegd en ik neig sterk naar de Rosoft, mede omdat het heel veel geld scheelt. Ik weet dat dat niet het hoofdreden moet zijn want goedkoop kan met name in de modelspoor ook duurkoop zijn, maar 19 euro voor een S88-N van Rosoft of 84,99 euro voort een L88 van Marklin voor dezelfde functie lijkt me de keuze niet moeilijk.

Verder zie ik nog met name van Rosoft modules met wel of geen diode truc. Op de site van Rosoft kan ik niet het wezenlijke verschil vinden tussen beide modules anders dan de prijs. Is er goede reden om wel of geen diode truc toe te passen?

Gr. Dirk


« Laatst bewerkt op: woensdag 04 januari 2017, 16:59:38 door DB BR85 »
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 04 januari 2017, 20:15:06 »

De 60883 (S88-link) is het basisstation voor de nieuwe CS3 en CS3plus. Hiermee kun je drie strengen aansluiten.
Bij de CS3 (en ook de CS2) heb deze nodig om meer dan 31 x 16 tergmeldkontakten aan te sluiten.

Volgens mij kun je S88-klonen redlijk door elkaar gebruiken. Ik heb er zelf nog twee van Conrad in gebruik.
De terugmelders van Rosoft zijn zeker aantrekkelijk qua prijs en kwaliteit.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017, 19:42:19 »

@ John,
Ik verwacht niet dat ik meer als 31x16 terugmeld contacten aan ga sluiten EN ik heb geen CS2 of CS3 dus die S88-link lijkt me niet de oplossing.



Als terugmeld decoder heb ik gekozen voor de Rosoft. Verder wil ik met onderstaande baan beginnen.
Zijn er adviezen die ik mee kan nemen bij de start van het rijden met koploper?

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam (testbaan Koploper)
« Reactie #47 Gepost op: dinsdag 17 januari 2017, 15:26:45 »

Hallo allemaal,

Ik heb mijn testbaan iets aangepast en naar mijn idee op de juiste plekken aangegeven waar ik m'n sectie scheiden (pijltjes) (wintrack). Er zijn 5 blokken met elke 3 secties. Inrij-afrem-stop. Mijn vraag is of ik de blokken zo juist heb ingedeeld en zo nee waarom niet. Kan ik de afrem sectie met name bovenin ook beperken tot 2 railstukken en het de overige railstukken zo aansluiten dat er wel massa detectie is maar er niet wordt afgeremd. Ik wil graag goed voorbereidt gaan beginnen, dus alle advies is welkom :D.

Gr. Dirk

Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

DB BR85

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Behr-mobile.eu
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 24 februari 2017, 17:23:17 »

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met het plaatsen van de eerste diode en het aansluiten van de draden. Mijn vraag is nu even of ik dit op de juiste manier heb gedaan. Ik zie veel afbeeldingen op google en het lijkt erop dat ik dit goed gedaan heb. Graag even jullie reactie.

Gr. Dirk
Gelogd
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

Jørg

  • Gast
Re: Zolderbaan Zaandam
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 24 februari 2017, 18:04:45 »

-Dirk:
De diode spert langs de kant van het grijze streepje.
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.675 seconden met 23 queries.