Hallo,
Ik ben Ivan De Laet en na een tijdje te hebben meegelezen op dit forum denk ik dat het nu aan mij is om ook mijn plannen uit de doeken te doen. Ik ben eigenlijk nog een beginner in de modelspoor, mijn eerste starterspakket kocht ik een 3-tal jaar geleden, maar heb sindsdien zeer veel gelezen op het internet, in boeken en in diverse forums.
Tot op heden heb ik gereden op een spoor van 2 ovalen, bestuurd met de CS2 maar enkele maanden geleden ben ik dan aan de slag gegaan met RailModeller pro om mijn eerste baan uit te tekenen.
Ondertussen heb ik ook mijn modelbaanruimte klaargemaakt. het is een kelder van ongeveer 9m bij 4m die ik geheel ter beschikking heb. Dwz dat ik op termijn wel iets moois zal kunnen bouwen.
Mijn voorkeur gaat zoals zovelen modelspoorders uit naar Zwitserland en dan voor mij bepaald het BLS traject (Spiez - Frütingwen - Kandersteg - Goppenstein - Brig). Wanneer ik op het internet rondkijk, blijkt dit zeker niet het meest originele idee te zijn, maar het is zo'n mooi stukje spoorbaan, dat je dit niet kan laten links liggen. Al moet ik toegeven dat ik lang heb getwijfeld tussen het andere prachtige, eveneens majestueuze spoortraject, de Gotthatdbahn en het BLS traject.
Ik kom jaarlijks bij beide trajecten en het is werkelijk wonderbaarlijk te aanschouwen hoe men dergelijke projecten kon waarmaken eind 19°eeuw en begin 20° eeuw.
Maar ok, mijn keuze valt op de BLS (Bern-Lötschberg-Simplon bahn). Ooit wil ik in mijn kelder een grote baan bouwen met de high-lights van de BLS, maar nu zal ik me maar beperken tot een modelbaan met een station, 4 sporen, en naar alle waarschijnlijkheid de Bietschtalbrücke.
Dus nu mijn plan toelichten. De afmeting van de baan zal ongeveer 4,6m bij 2,2m zijn. Ik voorzie twee schaduwstations met elk 6 opstelsporen. Onderstaande foto's geven het baanplan weer.
Het is de bedoeling om de baan te bouwen met volgende componenten:
Sporen: Märklin K-spoor
Besturing: CS2 gecombineerd met train
Signalen: voorkeur voor MicroScale Models
Decoders: Wissel en signalen decoder
Terugmelders: Nog geen echte keuze gemaakt, ik denk aan Tams of Littfinski
Rijdend materieel, in hoofdzaak alles wat terug te vinden is op het BLS traject, aangevuld met allerlei andere leuke treinen.
Volgende foto's zouden een beeld moeten geven van hoe mijn baan er gaat uitzien:
Paarse sporen schaduwstation 1 (Spiez)
Groene sporen schaduwstation 2 (Brig)
Rode sporen eerste tussen niveau
Gele sporen tweede tussen niveau
Blauwe sporen: dat zijn de sporen die uiteindelijk zichtbaar zullen zijn.
Zoals jullie merken, heb ik gekozen voor redelijk lange sporen in de stations, dit komt omdat ik graag lange treinen zie. Op de baan zullen treinen met een lengte van 2,3m kunnen rijden.
Dus zoals reeds gemeld ik ben nog maar een beginner, die direct met een groot project zal starten alhoewel ik het verder eenvoudig tracht te houden, en dus zal ik alle raad en tips van jullie kunnen gebruiken, alsook al jullie logische antwoorden op mijn mogelijk domme vragen.
Vriendelijk groeten,
Ivan De Laet