Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.

Gestart door Kappa maandag 14 juli 2008, 21:20:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Hoi iedereen,

Ik heb vandaag een paar stukken K-rail opgeofferd om één rail door te slijpen met een diamant-slijpschijfje op de nep-dremel.
Op zich ging dit redelijk, maar ik vind de opening vrij groot geworden, ongeveer 1mm, terwijl het schijfje maar 0,5mm dik is.
Nu heb ik denk ik, ook niet de goede slijpschijf, omdat er ook diamantpoeder aan de zijkant zit, waardoor de zaagsnede ongewild breder wordt geslepen, bij onbedoelde zijwaardse bewegingen.
Ook heeft de schijf een te grote diameter, waardoor hij snel gaat slingeren.
Ik zal morgen eens voor een beter schijfje gaan kijken.

Heeft iemand nog tips/ervaring, voor het beste resultaat?
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Hoi,

Ik zou er sowieso een isloatielas inzetten. De railstaven kunnen schuiven en dat kan op den duur onterechte bezetmeldingen opleveren.

Als de ruimte ongeveer 1 mm is, kun je Fleischmann 6403 (wit) gebruiken, bij minder ruimte Fleischmann 6433 (messingkleurig).

Martijn
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Hoi Martijn,

Die raillassen krijg je er niet tussen hoor.
Ik slijp de rail in het midden door en elke rail is op twee punten vergrendeld, op de vierde biel zie je dat de voet van de rail een stukje de biel is ingestanst.
Maar ik denk dat ik met een drupje tweecomponentenlijm de las vastzet.
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Je slijpt dus gewoon standaard K-rail door?
Zou ik niet doen. Ik verwijder waar nodig de metalen raillas en vervang die door Fleischmann Profi isolatielas 6433. Je ziet er niks van en werkt perfect en je hoeft geen rails door te slijpen.

Ik zou het echt niet doen.
Bij flexrail is het wat anders, daar slijp ik wel door en wat Martijn al aangaf daar werk ik ook een 6433 in rail uit trekken, knokjes op biels wegsnijden lasje er in klaar is Johan  :P

Mvg, Johan
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Oh zo ;-)

Ik ging uit van flex rail, vandaar de opmerking... Als je een flex rail hebt ingekort, ben je die "stansjes" kwijt namelijk.

Waarom plaats je eigenlijk niet een Fleischmann 6433 tussen twee railstukken? Dan hoef je ook niet meer te slijpen :-)

Martijn

EDIT: Hahaha Johan was me net voor :-P
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 juli 2008, 22:01:35
Je slijpt dus gewoon standaard K-rail door?
Zou ik niet doen. Ik verwijder waar nodig de metalen raillas en vervang die door Fleischmann Profi isolatielas 6433. Je ziet er niks van en werkt perfect en je hoeft geen rails door te slijpen.

Ik zou het echt niet doen.
Bij flexrail is het wat anders, daar slijp ik wel door en wat Martijn al aangaf daar werk ik ook een 6433 in rail uit trekken, knokjes op biels wegsnijden lasje er in klaar is Johan  :P

Mvg, Johan
Hoi Johan,

Dat is wellicht een beter idee.
Dan ga ik maar op eens op jacht naar die Fleischmann Profi isolatielassen.
Thnx.  :D

@Martijn: jij ook nog bedankt hè! ;)
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Hoi Kappa,

het is mij ook nog niet gelukt om de openingen in de K-railstaaf kleiner dan ongeveer 1mm te maken. Ik heb ook de dremel gebruikt met een slijpschijfje. Deze openingen heb ik wel opgevuld met een stukje styreen. Gewoon een dun plaatje styreen in de opening persen en dit daarna met de dremel bewerken zodat het plaatje het zelfde profiel krijgt als de railstaaf. Je voorkomt dan dat de railstaaf ongewild toch gaat verschuiven, en het is ook beter voor de wielen van de treinen.

groeten, Martin
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Citaat van: Acido op maandag 14 juli 2008, 22:03:22

Waarom plaats je eigenlijk niet een Fleischmann 6433 tussen twee railstukken? Dan hoef je ook niet meer te slijpen :-)

Martijn

EDIT: Hahaha Johan was me net voor :-P


Is ook een goed idee. Maar in mijn geval helaas niet uitvoerbaar. De baan was al helemaal klaar, alle rails lag vast en ingebed met ballast, toen ik het idee kreeg dat er hier en daar een ge-isoleerde sectie moest komen. Bij K-rails is het dan niet mogelijk om het los te maken en daarna weer te gebruiken. Zodoende heb ik net zoals bij de echte spoorwegen ook wel gebeurt, de railstaven hier en daar doorgeslepen. :)

groetjes, Martin
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Ha die Martin,

Gelukkig ben ik dan nog op tijd met die isolaties. ;)
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Ik heb trouwns nooit begrepen waarom Märklin zelf nooit met ge-isoleerde raillassen is gekomen. Het is toch zo simpel.............
Maar goed de Flm Profi 6433 voldoen meer dan 100% naar tevredenheid  8)

Mvg, Johan toch goed dat Flm er is   :wink:
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Märklin heeft vroeger wel railstukken met een isolatiesnede in de rail verkocht, ter grootte van een 2201.
Maar die worden niet meer gemaakt en is ook vrij duur.
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 14 juli 2008, 22:01:35
Zou ik niet doen. Ik verwijder waar nodig de metalen raillas en vervang die door Fleischmann Profi isolatielas 6433. Je ziet er niks van en werkt perfect en je hoeft geen rails door te slijpen.

Citaat van: Acido op maandag 14 juli 2008, 22:03:22
Waarom plaats je eigenlijk niet een Fleischmann 6433 tussen twee railstukken? Dan hoef je ook niet meer te slijpen :-)

Hallo Johan & Martijn,

Ik durf het bijna niet te vragen maar toch maar voor alle zekerheid: waar jullie het hebben over Fleischmann 6433 is dat dan hetzelfde als ik gebruik? De PECO Insulating Rail Joiners artikelnr. SL-11. Ik heb er desrijds een hele zwik van aangeschaft omdat ik het doorslijpen van standaardrails t.b.v. het maken bezetmeldingen ook niet zo zag zitten.
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Citeeris dat dan hetzelfde als ik gebruik? De PECO Insulating Rail Joiners artikelnr. SL-11.

Geen idee Hans, maar dit zijn die van Fleischmann:



Maakt op zich ook niet uit, als het maar past en isoleert ;-)
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Hoi Hans,

Als ik plaatjes bekijk van die SL-11's bekijk en vergelijk met Fl* 6433 werken ze inderdaad hetzelfde en lijken ook sterk op elkaar.
De Fl*'s gebruik ik zelf ook naar volle tevredenheid. Ze zijn makkelijk op de rails te schuiven en hebben een dusdanige kleur dat ze pas bij nadere inspectie opvallen ten opzichte van de normale raillassen.

Groetjes,
Menno
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Op een houten balkje heb ik 4 spijkers gemonteerd, waartussen ik de rail kan klemmen en dan zaag ik ze altijd door met een ouderwetse figuurzaag en "metaalzaagblaadjes", kost wel geregeld zo'n blaadje.

Ik neem altijd een plek zo'n 5 bielsen van het eind, en trek dan het korte stukje naar buiten, dus uit zijn borging, dan ontstaat er ruimte om zo'n goudkleurige Fleismann isolator te monteren, dan schuif ik het korte stukje weer terug en er is dan weinig lengteverschil tussen de beide kanten.

Groet, Anne W
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Hi Anne,

Lijkt mij dan toch makkelijker gewoon de metaal las te verwijderen  :lol:

Mvg, Johan
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Citaat van: Acido op maandag 14 juli 2008, 22:45:51Maakt op zich ook niet uit, als het maar past en isoleert ;-)

Hoi Martijn, dat doet het allebei dus met mijn "PECO's" zit ik ook goed.  :wink:

Citaat van: madmenno op maandag 14 juli 2008, 22:47:55
Ze zijn makkelijk op de rails te schuiven en hebben een dusdanige kleur dat ze pas bij nadere inspectie opvallen ten opzichte van de normale raillassen.

Hoi Menno,

Dat is met de "PECO's" dus ook het geval. We hebben het gelukkig dus over het zelfde alleen de "verpakking" is anders.  :wink:
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
hallo Allen,

behalve dat ik de standaard raillas vervang, door een Fleischmann geisoleerde las, kort ik ook nog de railstaaf een klein stukje in met 0,5 mm, de andere staaf sluit dan nog steeds exact aan, en vormt geen kleine kier.

Overigens in een bocht altijd de binnenkant isoleren, en nooit de buitenste staaf, de buitenste staaf is namelijk van groot belang voor het massacontact in bochten omdat de wielen daar tegenaan gedrukt worden,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Toch geweldig hè zo'n achterban....... :D
Ik ga morgen naar Maastricht, kan ik meteen even kijken of ik daar eea aan isolatielassen kan bemachtigen.
Thnx all.
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Ad,

Iedere modelspoorzaak moet deze op voorraad hebben.
Zelf gebruik ik de Profi 6433 van Fleischmann.

Mvg,
Peter
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Beste Walter,

Na de mededeling over het inkorten van de andere spoorstaaf  vind ik je oplossing simpel en mooi, ik moet nog een paar melders en ik neem dat zeker over.

Ook het nemen van de binnenbocht als "melder" railstaaf is zeer goed, alleen moet je met S-bochten zonder wissels wel een verbinding maken tussen de "0" railstaven, anders heb je geen aaneengesloten "0" meer.

Groet, Anne W
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Citaat van: Anne W op dinsdag 15 juli 2008, 22:36:33
Beste Walter,
Ook het nemen van de binnenbocht als "melder" railstaaf is zeer goed, alleen moet je met S-bochten zonder wissels wel een verbinding maken tussen de "0" railstaven, anders heb je geen aaneengesloten "0" meer.

Groet, Anne W

Hallo Anne,

dit zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen, ik neem zo wie zo altijd tussen 2 wissels in maar 1 kant voor een terugmelding, dus als in dit traject een S bocht ligt, gaat mijn theorie niet helemaal op.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Ik gebruik bezetmelders via de middenrail. Veel handiger, gewoon de marklin isolatie gebruiken. Verder heeft het het voordeel dat je de wissels mee kan nemen in een blok.
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Citaat van: Falcon op woensdag 16 juli 2008, 22:33:59
Ik gebruik bezetmelders via de middenrail. Veel handiger, gewoon de marklin isolatie gebruiken. Verder heeft het het voordeel dat je de wissels mee kan nemen in een blok.

Ik vind het juist niet handiger op stroom(middenrail)detectie te gebruiken. Het is misschien wel makkelijker/sneller aan te leggen, maar je detecteert alleen voertuigen met slepers, dus niet de gehele trein.
Ik gebruik zelf massadetectie via de rails, waarbij echt elke as van de trein gedetecteerd wordt. Dit heeft veel voordelen bij gebruik van de computer voor het automatisch rijden.
Maar goed, ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk  :D 8)

Toevallig vanmiddag nog mijn eerste tests met het programma Koploper succesvol uitgevoerd  :D

Groetjes,
Menno
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Beste Walter,

Omdat ik niet het hele blok detecteer, maar alleen melders ter lengte van een wagon, soldeer ik een draadje tussen de '"0" rail en de rail tussen twee melders (als er geen wissel tussen ligt).

Dit kan ook bij S-bochten, "binnenbocht lange"melders, zonder wissels maar vereist dan ook een draadje om de "0" door te lussen.

Groet, Anne W
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: K-rail zagen/slijpen tbv bezetmelding.
Citaat van: Falcon op woensdag 16 juli 2008, 22:33:59
Ik gebruik bezetmelders via de middenrail. Veel handiger, gewoon de marklin isolatie gebruiken. Verder heeft het het voordeel dat je de wissels mee kan nemen in een blok.

Hallo Falcon,

wissels behoren nooit tot een blok, maar tot een rijweg.
Je hebt duurdere terugmelddecoders nodig met optocouplers.
Je meldt geen verloren of stilstaande wagons (zonder verlichting)

Nee ik zie nergens een voordeel,

met vriendelijke groet,

Walter